Gå til innhold

Den store Fotball-Trener tråden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Ikke så veldig praktisk i den forstand at du må utføre øvelser selv, men kursleder vil nok at dere skal demonstrere øvelsene dere evt bruker når dere skal lede egne økter med spillere.

 

Det går selvfølgelig dog an å bruke spillere til å vise eksempelet på øvelsen om de kan den fra før eller forstår den.

 

Jeg vet at vår kursleder var veldig opptatt av såkalt "mesterlære", altså at trenerne blir med i fotballøktene, men om du er skadet kan jeg ikke skjønne annet enn at de viser forståelse for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verheijen har DEFINITIVT mye klokt å si.
Studiene og erfaringen hans bak det fysiske aspektet med trening er verdt å ta en nærmere titt på.

Apropos nederlendere, to representanter fra akademiet til Ajax holder kurs på Moelv og Lillehammer 13-15 Desember.
Få plasser igjen, og jeg vurderer STERKT å kjøpe meg en plass der.
1800 for 3 dager høres kanskje ut som en stiv pris, men vi snakker tross alt om representanter fra et av de mest respekterte fotball-akademiene i verden.


 

Verheijen has previously worked with Guus Hiddink, Frank Rijkaard, Louis van Gaal and Dick Advocaat at three FIFA Football World Cups and three UEFA European Championships with the Netherlands, Russia, Korea and South Korea. EURO 2012 was his 7th consecutive major international football tournament since EURO 2000. In high level club football his name as a fitness expert has become well known. He assisted the likes of FC Barcelona (Frank Rijkaard), Chelsea FC (Guus Hiddink) as well as Manchester City (Mark Hughes), and ensured the best injury records at domestic level.


 

In terms of ‘youth development’ the Feyenoord Academy is yet another example of what can be achieved following Verheijen’s periodisation philosophy. They have developed into one of the best football academies in the world and are the main provider for the Dutch National Youth Teams.

Verheijen has a UEFA A coaching license and argues that too many fitness coaches are not from a football background. Therefore they do not fully understand the sport and its relationship to training and preparation. “Players get unnecessarily injured. Their careers are are shortened by incompetent training methods.”

The conditioning expert believes that as many as 80 percent of all football injuries are preventable and based on incorrect or overloaded training. “If football is an intensity sport, then less is more and you have to focus on the quality of training instead of the quantity,” states Verheijen, whose career was cut short by a chronic hip injury.
Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har tidligere snakket varmt om en artikkel fra Josimar med tittelen: "Ut med spilleren, inn med læreren", desverre var den tidligere kun tilgjengelig i Josimar i papir-utgave (forøvrig et blad samtlige fotball-elskere burde abonnere på uansett!).
Den ble dog lagt ut på nettsiden deres 19 Desember som kalenderluke, så her er det bare å lese og evt. bidra til en god konstruktiv debatt!

"Ut med spilleren, inn med læreren"


Edit:
De har også skrevet en god artikkel om smått kontroversielle Raymond Verheijen som også har blitt lagt ut på nettsiden!

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Er det noen plass som du kan sjekke om du fortsatt har C-lisensen? Husker vi hadde kurset på skolen, mens jeg gikk idrett, men finner ikke noe diplom hjemme. Har sagt ja til å bli med å trene et lag på 12 år, året før de skal over til 11er fotball og muligens ta over som trener iløpet av sesongen.

 

Var på min første trening nå i dag og observerte for det meste. Dette er et lag som gikk gjennom forrige sesong med bare tap og ser ut til å slite litt med spillerforståelse og ballbehandling. Noen som har litt tips til en fersking? Alt mottaes med stor takk!

 

Planen er i første omgang å trene en del teknisk, passninger, mottak slik at de får en bedre mestring, dette med både simple øvelser og spill med touch restriksjoner og mindre flater.

Lenke til kommentar

I autorisasjons-beviset mitt står det at det er etter 5 år inaktivitet som trener at du må søke på nytt, med dokumentert praksis, så er det mindre enn 5 år siden har du det fortsatt.

 

Siden de ikke har gått over til 11er fotball enda, kan det være en idé å fokusere på defensiv organisering?

siden de virker å slite med tap mener jeg?

At du ihvertfall har det som tema, for da kan du fortsatt trene angrep selv om fokuset er på defensivt arbeid, via 2 mot 2 og på et mål eller noe lignende i del-øvelsene.

 

I Elverum kjører man alltid en firkant som oppvarming, hvor spillerne rett og slett bare fører ball ved liten fart, for å få følelsen av ballen i beina.

Dette gjør de typ 30 sekunder før du setter et delmål (finter, vendinger etc).

Utfordringen er jo øvelsen i seg selv, å unngå å krasje med hverandre, eller gå utenfor kjeglene.

Høres banalt ut men en slik øvelse før hver trening skjerper ballføringen drastisk.

 

Kan kanskje øve på mottak/medtak samtidig som pasninger i en enkelt øvelse?

Spille pasninger i rom etc.

 

Vanskelig å anbefale uten et ordentlig tegneprogram eller å ha sett akkurat hva de bør terpe på, men individuelle ferdigheter bør så og si alltid være representert i en øvelse på hver trening.

Ballsikkerhet blir mer og mer viktig!

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Var vel 19 når kurset var og er 23 nå, så får vel ringe inn med kretsen og høre. Kjenner igjen oppvarmingen som du beskriver fra skolen og kommer nok til å prøve denne ut! Tenkte også på å bruke spilleklar øvelsen. Ellers leter jeg rundt på div. sider etter øvelser, ala ueafa og NFF sine sider.

Lenke til kommentar

Skill-matrix.com er ikke helt ueffen den heller, mange øvelser der.

Men pass på at du ikke faller inne i "øvelse-hysteriet" og plukker ut mange flotte eksotiske øvelser.

Er bedre å finne de som repeterer det du er ute etter mest mulig på kortest tid (pasninger, mottak etc) og terpe disse, og implentere de i spill-delen av treningene.

 

O2 og øvelses-hysteriet er vel de to mest vanlige fellene i bredde-fotballen.

Pass også på at øvelsene ikke varer lenge om gangen før det korte avbrekket, slik at spillerne ikke blir FOR slitne og dermed mister produktiviteten.

 

Husker vel sikkert mestrings-kurven eller hva den heter? :)

Lenke til kommentar

Har faktisk glemt ut mestringskurven, mon tro om jeg ikke har en bok fra skoletiden hvor jeg kan lese om den igjen. Når det kommer til kondisjonstrening er det heller ønskelig å spille på små flater, med 4-5 spillere og kanter i 3-4 min istedet slik at de får kjørt seg, selv om det kanskje blir noe springing de siste 5 minuttene av en trening. Ellers tror jeg at jeg kommer til å bruke slutten på noen av øvelsene fra spilleklar som skal styrke kroppen (planken, sidehev, nordic hamstrings og knebøy med tåhev).

 

Forøvrig sliter jeg med skill-matrix sin side, når jeg trykker på registrering får jeg bare opp en blank side. Fikk også vite i dag av en på jobben at 12-åringer har gått over til nier fotball her i Stavanger nå!

Lenke til kommentar

Spørs om siden sliter litt om dagen da, nå som du sier det har den vært litt ustabil for min del også til tider, men ellers har den et ypperlig øvelses-bibliotek.

Mestringskurven er vel ikke det "ordentlige" ordet, men det er rett og slett bare kurvene som viser ved illustrasjon at utfordringene/øvelsene ikke kan være for lette, eller for vanskelige.
Motivasjonen kommer jo fra mestringsfølelsen, og da er det opp til oss trenerne å legge til rette slik at hver enkelt spiller kan føle at de faktisk kommer noen vei.
Beste er jo når du får kommentarer fra spillere og foreldre at de merker progresjonen, da får man bekreftet at man er ihvertfall noenlunde på riktig vei.

Når man dog har hatt et lag over flere år (noe jeg desverre har til gode å ha) så vil man nok se progresjonen i enda større grad, enn etter kun en sesong, selv om det selvfølgelig kan legges merke til.

 

Når det kommer til kondisjonstrening er det heller ønskelig å spille på små flater, med 4-5 spillere og kanter i 3-4 min istedet slik at de får kjørt seg, selv om det kanskje blir noe springing de siste 5 minuttene av en trening.


Bare pass på at det ikke blir for lenge om gangen og at ikke slitsomheten går utover prestasjonene på banen, holder man på for lenge reduseres jo effektiviteten grunnet at de blir slitne, og da må man jo spørre hvor effektiv treningen fortsatt er, når man vil ha kvalitet i treningen.
Hvis du forstår poenget mitt.
Det viktigste er uansett repetisjoner, jo flere du har jo bedre, og at hver øvelse ikke går for lenge om gangen uten pause, mener jeg da.

Husk også at fotball er en intensitets-idrett, kondisjon er selvfølgelig viktig, men ikke gå i fella at man har f.eks løpe-trening på fotball-treningene, da kan man heller fokusere på øvelser med ball.
Så kan f.eks spillere som ikke spiller under spill-delen drive med andre lette fysiske øvelser?

Kort sagt får spillerne ihvertfall kondisjonen de trenger i korte intensive økter, og "5-a-side".
5 mot 5 på en middels stor flate er noe av det mest intense man kan spille i fotball, og der også er det viktig å ikke holde på for lenge av gangen.
Kurs-lederen vår ville faktisk at det skulle være spiller-bytter minst hvert 2 minutt (11 år gamle jenter), nettopp fordi det er såpass intensivt, og at spillerne er involvert i en "spill-situasjon" så og si hele tiden.

Så man har begynt med 9er fotball ja?
Var snakk fra kurs-lederen vår om at det skulle testes, gikk fort :)

Beklager forresten om jeg blander litt med "svar-rekkefølgen", tar ting som jeg husker de ;)
Lenke til kommentar

Ønsker nye "regler" for fotball-trenere.

Kommer i kjølvannet av Eide-saken.
Det er jo forøvrig en diskusjon som kunne vært aktuelt å ta opp her inne!

 

Hvor langt mener folk en trener "kan gå", når det kommer til relasjoner eller tilnærmelser til en av sine spillere?
Er det riktig å la Eide få beholde jobben?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Dette er jo en meget spesiell sak, som det er litt synd at den har kommet i media. Slike saker skulle blitt behandlet før den kommer til publikum. Alle har innsyn nå, og det er uheldig for begge parter. Det at spilleren nå er borte, gjør at det å beholde Eide blir mye lettere.

Lenke til kommentar

På en måte er det jo også bra at den har kommet ut i media, da det jo tydeligvis forekommer opptil flere steder (siden Kaurin blir kontaktet av "likesinnede" mener jeg), samt det er et tema som må belyses, og hvor det må settes klare grenser for hva som er greit og ikke.

Jeg er enig i at saken skulle vært behandlet på forhånd, men slike saker har vel en tendens til å enten bli lekket via noen i klubben, eller som i dette tilfelle en tredje-part.
Avgjørelsen Stabæk jo har tatt vitner jo også om at denne saken ikke ville blitt løst på en tilstrekkende måte uten innsyn, om jeg kan kalle det dèt.

For når en trener innrømmer "upassende oppførsel" innen et såpass sårt tema, mener jeg personlig at treneren har brutt den profesjonelle linjen han/hun jo skal ligge på.
Jeg er ikke i mot at det kan oppstå følelser mellom trenere og spillere, men da må det for det første være gjensidig, det må være åpenhet og klarhet rundt dette, og en av de må være villige til å skifte beite om det skulle være nødvendig.

Om en arbeidsgiver i f.eks en kiosk hadde oppført seg slik mot en av sine ansatte, ville ikke han/hun kunne bli meldt for "upassende oppførsel"?
Er det ikke sannsynlig at hvis det kommer frem i lyset at anklagene som har blitt lagt frem faktisk stemmer, så ville arbeidsgiver blitt bedt om å fratre stillingen?
Hvordan kan ansatte stole på at arbeidsgiveren da er profesjonell i fremtiden?

Jeg merker meg at Eide har støtte blant spillerne sine, og det er jo helt greit det, men ingen av spillerne har (så vidt jeg har forstått) noen informasjon eller kunnskap om hva som faktisk har blitt sagt og gjort mellom Eide og Kaurin på fritiden (som f.eks e-posten Eide sendte Kaurin), og da burde ikke det at Eide har støtte blant de veie tyngst.

Personlig mener jeg Eide bør beklage den upassende oppførselen sin, og fratre sin stilling for å si at "Jeg vet det jeg gjorde var galt, og jeg tar ansvaret for det".
Er det virkelig for mye forlangt?

Hadde han ikke innrømmet det men stått for at han ikke har gjort noe galt, så ville jeg selvfølgelig vært enig i at han skulle fått fortsette, så lenge det ikke finnes faktiske bevis på at han har gjort noe upassende.

Lenke til kommentar

Jeg enig i mye det du sier, og du har mange viktige poeng, men jeg er ikke nødvendigvis enig at han bør trekke seg.

 

Kaurin mener han gjorde noe galt, han sier han gikk kanskje litt for langt, men at det egentlig ikke er så ille. Det som oppstår her er jo at begge har et forskjellig bilde på saken. Nå registrer jeg også at NISO er involvert, og greit er kanskje det. Det er veldig lett å si noe mot Eide, og det er veldig lett å si noe mot Kaurin. Seksuell trakassering er en skikkelig uting, men det skal sies at vi ikke vet hvilket "miljø" Stabæk kvinner har, og kanskje er slik oppførsel bare en del av hverdagen? Hvis man drar på treningsfeltet hos et engelsk lag, skal jeg love deg at der kødder de med mye som kanskje ikke skal kødde med. Sånt hører vel med.

 

Det kan hende at det beste rent etisk er å trekke seg, men om Eide gjør det vil han med andre ord innrømme alt. Muligens. Ved å bli i klubben, rensker han på en måte sitt eget navn.

 

Over til annen sak, så ble det klart idag at Presidenten i Barcelona FC trekker seg etter Neymar saken. Han var mistenkt for juks, og nå er han iallefall mistenkt for juks. Dette var kanskje å trekke det litt til siden, men noen linjer kan trekkes.

 

Nå er dette en fin trener tråd, men hvordan en trener og en leder oppfører seg fremfor sine egne spillere tror jeg det ikke finnes noen fasit på. Det er veldig interessant å sjekke på hva som faktisk fungerer. Noen liker å være "kompis" med spillerne, andre liker å være synlige ledere. Eide tror kanskje han er det første.

Endret av Vrinsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...