Gå til innhold

Den store Fotball-Trener tråden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Spennende tråd!

 

Jeg har alltid sett på idrettspsykologi som et veldig spennende felt og et jeg prøver å lære meg mer om (både for min egen del, men også i relasjon til andre).

 

Hvor mye fokuserer de forskjellige kursene du har på akkurat den "medmenneskelige" biten; motivering, konstruktiv kritikk, osv.? Har hatt en del erfaringer med trenere på mygg-nivå som var nippet fra å true med kniv dersom du slo en feilpasning :p

Lenke til kommentar

C-Lisens kurset er for Barne og Ungdomsfotball, så det er kanskje veldig naturlig at det ligger mye pedagogikk, eller "riktig motivering" innad i læreplanen om man kan kalle det dèt.

 

Går mye på hvordan du skal henvende deg til spillerne, toneleie, hvordan du skal differensiere mellom det å være veileder og instruktør, og hva som regnes som "fy-ord" eller "fy-tankegang" når det kommer til tilbakemeldinger etc.

 

Selv brukte jeg mye tid på å prøve å bygge opp selvtilliten til spillerne på laget jeg trente, gjennom det at de fikk lov til å prøve og at de måtte gjøre det de selv følte var best til en hver tid (instruering og veiledning kan man alltids gjøre i etterkant for å vise spillerne at det muligens finnes andre alternativer enn det de valgte, men her også må man tenke på hva man sier og hvordan), og at jeg selvfølgelig manet de opp til å ignorere rop fra foreldrene på sidelinjen som f.eks "SKYT!" "GI FRA DEG BALLEN" etc.

Her må man dog være veldig nøye på det at det ikke er galt at foreldrene er engasjerte, men barna må lære å stole på seg selv samt ta sine egne avgjørelser.

 

Den første gangen man bytter av en spiller og får en umiddelbar respons ala "Jeg gjorde som du sa! Jeg tenkte jeg kunne prøve å skyte/sentre/drible, og det gikk!", så fylles man av en enorm glede!

Ikke fordi man har rett eller "har coachet riktig", men fordi man ser selvtilliten nærmest blir personifisert fremfor deg i form av et smilende og entusiastisk vesen.

 

Slik tror jeg man avler spillere og får talentene til å fortsette med fotball :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Vet du hvor disse kursene holdes eller hvor man kan melde seg på? Ser etter noe i Oslo/Akershus området men greier ikke å finne noe info på når kurs holdes eller har blitt holdt.

Slenger meg på denne. Prøvde å snakke med lokalklubben slik Snurris anbefalte på forrige side, men de henviste meg bare videre til NIF sine nettsider (som var ganske utdaterte).

Lenke til kommentar

Fant kurs via de sidene til NFF, men får følgende til svar:

 

"Vi jobber rettet mot våre medlemsklubber, og dersom enkeltpersoner ønsker deltagelse i våre kurs må de gå via en av klubbene.

Det er så den klubb de velger, som på egne premisser vurderer og prioriterer utdanning av sine trenere.

Forpliktende påmelding skjer da via klubb, og kretsen fakturerer klubb."

 

Rart fotballen i dette landet går til helvete når man må bli trener før man er kvalifisert.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Jeg har selv lyst til å bli trener og vurderer å ta C-kurset i nærmeste fremtid. Har veldig sansen for Mourinho og taktisk periodisering.

 

Et sitat fra Mourinho som jeg liker godt er: "A great pianist doesn't run around the piano or do push ups with the tops of his fingers. To be great, he plays the piano. He plays all his life and being a footballer is not about running, push-ups or physical work generally. The best way to be a great footballer is to play."

 

Har selv hatt mange forskjellige trenere opp gjennom årene med forskjellige treningsmetoder hvor lange løpeøkter ofte har vært innvolvert. Ufattelig kjedelig og demotiverende for spillere når man kan få utmerket kondisjon gjennom reine fotballøkter. Problemet er at nivået og kompetansen blant trenere ofte ikke er så god som man skulle ønske.

Lenke til kommentar

Så må man også huske på at fotball ikke er en utholdenhets-sport, men en intensiv sport.

 

Som du korrekt påpeker finner du fotballøvelser som forbedrer både kondisjon, konsentrasjon og ball-behandling på en gang, og blant annet finner du "Five-a-Side", som i tillegg skaper man kamplignende situasjoner.

 

Er du i tvil om øvelsen du skal bruke?

Spill fotball!

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Det samme som jeg synes om Pro-lisens kravet, latterlig.

 

F.eks Villas-Boas har ikke spiller-erfaring fra profesjonelle divisjoner, ser jo hvor han er nå.

At man ikke har slike krav i utlandet beviser for meg at NFF henger litt igjen når det kommer til syn på utdanning av trenere.

 

Tendensen i utlandet er at man nå går for utdannede trenere med erfaring, ikke nødvendigvis eks-spillere.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg er enig. Folk snakker hele tiden om at nivået på norske treninger ikke kan måle seg med utlandet, så hvorfor skal man begrense muligheten til å få potensielt flere kloke fotballhoder inn i utviklingen av spillere og lag med slike regler? Var det ikke en artikkel i Josimar for noen utgaver siden som viste at eks-spillere ikke hadde spesielt bedre resultater enn folk uten profesjonell spillererfaring?

 

Slår til med et sitat fra Mourinho igjen: "f you have been a professional footballer you have the advantage of that experience but the disadvantage is that you have not had the time to study football."

Endret av Kriss^
Lenke til kommentar

Var en artikkel i Josimar ja hvor de utredet om den nye trener-tendensen i utlandet.
"Ut med spilleren, inn med treneren" eller hva den het, meget god artikkel som viser at synet på det å være fotball-trener forandres.

Var et flott eksempel i artikkelen om hvordan det var på 90-tallet.

En journalist hadde stilt noen spørsmål til Dalglish (mener jeg det var) ang. valg av formasjon og lignende etter kampen, til det hadde Dalglish bare svart syrlig "Which team did you play for again?", som rommet til å bryte ut i humring og latter.
I dag ville det svaret bare fått han til å se dum ut.

Brendan Rodgers la opp som "profesjonell fotballspiller" i en alder av 20 mener jeg det var grunnet skade (ble signert av Reading men fikk ikke spilt noen kamper for de), går ikke så verst med han heller.

Hadde lenge planer om å ta trener-utdanning på universitetet i Cardiff (de har bl.a. "praksis-plasser" hos Cardiff, Swansea og andre lokale lag), for så å satse i Storbritannia, men virker som det blir noe mer jordnært som lærer på meg alikevel :p

Lenke til kommentar

Nei det er så absolutt ikke negativt, nært beslektede yrker de to, men hadde en ambisjon om å kunne leve av å være trener i Storbritannia f.eks, ganske greit lønnet arbeid der borte, samt flere jobbmuligheter.

 

Blir nok breddefotball på meg også, men skal ihvertfall ha B-lisens med tiden.

Breddefotball er gøy det også for all del!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...