Gå til innhold

Den store Fotball-Trener tråden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Jeg enig i mye det du sier, og du har mange viktige poeng, men jeg er ikke nødvendigvis enig at han bør trekke seg.

 

Kaurin mener han gjorde noe galt, han sier han gikk kanskje litt for langt, men at det egentlig ikke er så ille. Det som oppstår her er jo at begge har et forskjellig bilde på saken. Nå registrer jeg også at NISO er involvert, og greit er kanskje det. Det er veldig lett å si noe mot Eide, og det er veldig lett å si noe mot Kaurin. Seksuell trakassering er en skikkelig uting, men det skal sies at vi ikke vet hvilket "miljø" Stabæk kvinner har, og kanskje er slik oppførsel bare en del av hverdagen? Hvis man drar på treningsfeltet hos et engelsk lag, skal jeg love deg at der kødder de med mye som kanskje ikke skal kødde med. Sånt hører vel med.

 

Så sant som det jo er til tross, så blir bildet litt annerledes når man har en trener av det motsatte kjønn.

Jeg tror f.eks ikke Chelsea-gutta snakker om damer på samme måte seg i mellom, som når de evt. konverserer med fysioterapeuten sin.

Sånn sett skiller jo damefotballen seg fra herrefotballen, da det ikke er vanlig med kvinnelige managere innen herrefotball, og når slike saker kommer frem i lyset er det desto viktigere at man får en klarhet i hva som er "akseptabel oppførsel" eller ikke.

 

Bare kortet i seg selv (massasje med "happy ending"), som eksisterer til tross for at en Stabæk-representant har klart å rote det bort, tilsier jo at treneren har trådd langt over streken etter min mening.

Hadde han sendt et slikt kort til samtlige spillere kunne han forsvart seg med "dårlig humor", eller "korttenkthet", men når samme spiller er den som mottar både eposter på kveldstid, og den eneste som mottar et slikt kort, så er det tydelig at det ligger noe mer bak det enn kun "tull".

 

 

 

Det kan hende at det beste rent etisk er å trekke seg, men om Eide gjør det vil han med andre ord innrømme alt. Muligens. Ved å bli i klubben, rensker han på en måte sitt eget navn.

 

Men han har jo på sett og vis innrømmet alt ved å si at han tråkket over streken, og oppførte seg på den dårlig måte, hvor stor innrømmelse trenger man da?

 

Jeg kan skjønne at Stabæk-styret ser på det som et slags formildende argument, men det gjør tross alt ikke saken mindre alvorlig.

 

At en spiller blir usikker på hvorvidt hun blir valgt ut grunnet ferdighetene sine, eller fordi hun avslo trenerens tilnærmelser, blir rett og slett feil.

Hadde hun vært paranoid uten skjellig grunn er det en ting, men her har man da faktisk bevis og flere uttalelser som støtter hennes versjon, da blir det for dumt å feie det under teppet.

 

 

 

Over til annen sak, så ble det klart idag at Presidenten i Barcelona FC trekker seg etter Neymar saken. Han var mistenkt for juks, og nå er han iallefall mistenkt for juks. Dette var kanskje å trekke det litt til siden, men noen linjer kan trekkes.

 

Men det går jo også på press, tror det er mye større press for en som er ansatt i Barcelona, enn en som trener kvinnefotball i Stabæk.

Hvis Eide og Stabæk hadde blitt utsatt for et lignende press tviler jeg ikke et sekund på at Eide ville stått uten jobb, og da er jo spørsmålet hvilket av disse scenariene har det "riktige" utfallet?

 

 

 

Nå er dette en fin trener tråd, men hvordan en trener og en leder oppfører seg fremfor sine egne spillere tror jeg det ikke finnes noen fasit på. Det er veldig interessant å sjekke på hva som faktisk fungerer. Noen liker å være "kompis" med spillerne, andre liker å være synlige ledere. Eide tror kanskje han er det første.

 

Det er selvfølgelig ingen fasit på hvordan man skal være med spillerne sine, ikke nedskrevet ihvertfall, men jeg tror de som kommer lengst er de som behandler spillerne sine med respekt og som medmennesker, til tross for at du skal være øverst i hierarkiet.

 

Det er ihvertfall ikke en løsning å sende de kort som gir de en fri massasje med happy-ending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

Du må begynne med C-lisens og deretter jobbe deg oppover, det er bl.a. "praksis krav" for å kunne ta B-lisens (om ting ikke har endret seg etter sist jeg sjekket).

 

Dvs. man må ha vært C-lisens trener i et år før man kan begynne å ta B-lisensen.

Det har også vært krav tidligere om at man må ha spilt fotball på toppnivå i Norge (de to øverste nivåene) for å få ta Pro-lisens, vet dog ikke om dette har utgått eller ikke.

 

Anbefaler deg å sjekke ut NFFs egen hjemmeside, www.fotball.no

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var assistent-trener til Junior 2-laget til den lokale klubben, men høgskolen og andre ting gjør at det blir vanskelig å være med like mye som ønskelig, samt at det blir store forandringer i Junior satsingen til klubben slik at det var usikkert en periode om hvordan det ble (var et møte rundt dette men det fikk jeg desverre ikke møtt opp på).

 

Hadde jeg ikke hatt jobb ved siden av som jeg er avhengig av hadde jeg skulle klart det, for er veldig moro samt utrolig givende!

 

Er som regel tiden det står på, men et tips er å starte som assistent-trener eller spørre om det er greit at man bare er med på treningene til den lokale klubben, selv om man ikke får det store ansvaret så lærer man av hovedtreneren og får sett ting i praksis.

 

Etter min erfaring er klubbene ganske greie på dette, da det gagner de at de har folk som er interesserte i å trene, ihvertfall nå som NFF begynner å fase inn at samtlige trenere skal ha minimum C-lisens.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vi er to unge fotballtrenere som skriver for fotballdykket. Vi skriver artikler om spillerutvikling, taktikk og smeller til med en saftig analyse i ny og ne. Veldig takknemlig om du tar en titt, og er det noe du lurer på er det bare å spørre så svarer vi så godt vi kan!

 

Hold deg oppdatert på fjesboka, her deler vi alle våre artikler samt annet interesant stoff for fotballtrenere.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...