Gå til innhold

Kjøpe iPhone 5 i Statene, for bruk i Norge.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en venn som for tiden befinner seg i New York. Han har tilbudt seg å kjøpe en iPhone 5, opplåst, for meg i fra Apple Store, Grand Central.

 

Tingen er da at jeg har etter intens googling og lesing på diverse fora, funnet at det er tre ulike modeller av telefonen, som da går på nettverk:

 

GSM model A1428*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 4 and 17)

 

CDMA model A1429*: CDMA EV-DO Rev. A and Rev. B (800, 1900, 2100 MHz); UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5, 13, 25)

 

GSM model A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE (Bands 1, 3, 5)

 

Hvilken av disse 3 modellene er det jeg vil ha?

 

Om man kjøper den ene eller andre modellen vil det kanskje føre til problemer med SMS?

 

Har lest noe om at man bør kjøpe de som føres av AT&T eller Verizon eller Sprint, uten at det sier meg noe særlig. Er klar over at det er ulike operatører, men når man kjøper direkte i fra Apple Store, opplåst, så har vell ikke det noe å si?

 

Er utrolig takknemlig for hjelp, ettersom kjøpet må skje ila. morgendagen.

 

Mvh, Kjell Fisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha 3G som funker i norge, må du i alle fall IKKE kjøpe CDMA A1429. Det lureste vil være å kjøpe den nederste. Altså GSM model A1429. Den vil nok støtte 4G i Norge etterhvert som det blir tilgjengelig.

 

Skjønner! Er LTE noenlunde det samme som 4G, eller det to helt forskjellige ting?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Du må ha GSM 1429 for at den skal virke på 4G/LTE i Norge.

 

Edit: Sjekket med Apple USA online chat nå, de selger ikke 1429 i USA. Kjøper du der, får du 1428, da får du ikke 4G, kun 3G (og lavere) i det meste av Europa.

 

Edit2: Var innom en Apple Store her i Boston i dag, og han jeg snakket med der sa at A1429 var EN modell som støttet både CDMA og GSM inkl LTE/4G i Norge, selv om den er presentert som 2 A1429-modeller på nettsidene. Man må kjøpe en ulåst Verizon-modell uten abonnement, den skal iflg selger fungere i Norge på 4G.

 

Sales tax varierer, New Hampshire og Delaware har 0%, så dersom du skal handle litt, kan du ta turen fra NYC til en Apple Store i en av disse statene.

 

Du kan også bestille en Mac med norsk tastatur på Apple.com og få den levert på en Apple Store, max 8 dager å vente. Du må ha US credit card for å bestille der, men du kan stikke innom en Apple Store og kjøpe gavekort som du kan bruke på Apple.com.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...