Gå til innhold

Xbox: - Fremtidige spill vil ligge i skyen (Win, X360)


Anbefalte innlegg

jeg liker å eie ting jeg betaler for og betale for luft er uaktuelt..

 

Jøss det må vel være dagens smarteste setning ... :roll: Tror du det er DVD plata du betaler 500 kr for? At du liker å ha spillet i hylla er jo en annen ting, men desverre er det ikke slik fremtiden ser ut.

 

Sett fra et annen punkt: Hvor idiotisk er det egentlig at jeg ikke skal få tak i et spill på releasedagen, bare fordi jeg ikke får tak i den idiotiske DVDen til et innhold, som i praksis aldri kan "bli utsolgt" ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer "gratis" eller billigere spill er det siste vi vil ha. Free2Play er en fint måte å skjule søppelet som egentlig heter Pay2Win. Ser ut som for eksempel mmorpg-sjangeren er på vei rett i den søppeldunken. At man kjøper spillene og laster dem ned istedenfor å kjøpe i butikken er helt i orden. Men å legge om hele forretningsmodellen til tusen små betalinger for å kunne hevde deg i et spill, det er tragisk.

Lenke til kommentar

Jøss det må vel være dagens smarteste setning ... :roll: Tror du det er DVD plata du betaler 500 kr for? At du liker å ha spillet i hylla er jo en annen ting, men desverre er det ikke slik fremtiden ser ut.

 

Sett fra et annen punkt: Hvor idiotisk er det egentlig at jeg ikke skal få tak i et spill på releasedagen, bare fordi jeg ikke får tak i den idiotiske DVDen til et innhold, som i praksis aldri kan "bli utsolgt" ?

Dette argumentet kan jeg være med på. Digital release hindrer deg heller ikke i å ta vare på filene du laster ned på en plate som fint kan settes i hylla, dersom det er det man måtte ønske. Problemet med cloud er vel heller det at man strømmer alt og dermed ikke er i besittelse av noe som helst annet enn en klient. For å være ærlig er jeg ikke helt komfortabel med denne tanken.

 

Uansett ligger dette "skrekkscenariet" langt frem i tid siden disse konsollene leveres med "kraftig" hardware. Gigantene har nok liten interesse av å bruke penger på cloudservere som kan levere mer kraft med første.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg elsker når businessfolk skal prøve å forutse den nære framtiden. Det kommer alltid så mange morsomme utsagn. "Flyvebilene er her om 20 år" sa de på 80-tallet. "Fremtiden" er et ganske vagt begrep. Det innebærer alt av tid etter dette sekund, frem til enden av tid - som godt mulig aldri kommer. Å påstå at noe slikt vil være prominent på konsollene om så lite som FEM år, er et latterlig overambisiøst estimat, når millionvis av mennesker som i dag spiller med disc, knapt har over megabiten i internetthastighet.

 

Det er forresten litt ironisk at Xbox-folka sitter og snakker om framtidens teknologi når de nesten egenhendig har satt en kjempestor brems for alt av teknologisk videreutvikling i spillindustrien i nå ti hele år.

Husk at når en eksekutiv uttaler noe sånt, så vet han at det er en spådom, men han gjør også et forsøk på å utnytte sin stilling til å påvirke fremtiden. Microsoft, Nintendo og Sony er nok drittlei av at forhandlere av fysiske spill tar sin del av overskuddskaken. Konklusjonen er nok at Harrison vet godt at i løpet av 5 år vil det fortsatt gå mye disk-spill, men jo flere som går digitalt, jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Husk at når en eksekutiv uttaler noe sånt, så vet han at det er en spådom, men han gjør også et forsøk på å utnytte sin stilling til å påvirke fremtiden. Microsoft, Nintendo og Sony er nok drittlei av at forhandlere av fysiske spill tar sin del av overskuddskaken. Konklusjonen er nok at Harrison vet godt at i løpet av 5 år vil det fortsatt gå mye disk-spill, men jo flere som går digitalt, jo bedre er det.

Og dette er jo faktisk også en god ting mtp. at det muliggjør større tap på selve konsollen, noe som i neste ledd betyr at produsentene (MS, Sony, Nintendo) kan tillate seg å fleske til med kraftigere innmat.

 

Det ryktes jo at kommende generasjons utviklersett leveres med AMD A10 APU/lignende som ikke akkurat er sylskarpt. Mener at det, relativt for utgivelsestid, er et par hakk under PS3/X360. Jeg selger kanskje skinnet før bjørnen er skutt, men håper at neste generasjon blir vassere enn førstkommende later til å bli.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Det ryktes jo at kommende generasjons utviklersett leveres med AMD A10 APU/lignende som ikke akkurat er sylskarpt. Mener at det, relativt for utgivelsestid, er et par hakk under PS3/X360. Jeg selger kanskje skinnet før bjørnen er skutt, men håper at neste generasjon blir vassere enn førstkommende later til å bli.

Nåja, de ferskeste ryktene tilsier et 10x hopp i performance, noe som mer eller mindre tilsvarer forrige generasjon også.

 

PS4 "Orbis"

- AMD x86 3.2GHz APU Solution (Jaguar/Steamroller), 4 cores (2 core pairs), [Higher Clock than X720/Durango]

- Maybe AMD 8000 series GPU solution [Customised Solution Possibly utilising GPU + APU combo]

- 2-4GB GDDR5

- Launch Fall 2013/Early 2014

Explanation: PS4 has a higher clock, but less cores and is using an APU solution (CPU & GPU elements combined onto a single chip). The PS4 has less RAM but is using faster GDDR ram, so the overall performance should be a wash.

For more information, Jeff Rigby's rumour roundup.

Xbox 720 "Durango"

- AMD x86 Jaguar 1.6GHZ 8-Core [Targeting one core being dedicated for OS tasks]

- AMD 8000 series GPU

- ESRAM on the GPU (unknown amount)

- 8GB Ram DDR3, [1.5GB of RAM likely reserved for the operating system]

- Launch 2013

 

Disse ryktene regnes for øyeblikket som bombesikre, men specs kan selvfølgelig endre seg frem mot lansering. Men forvent intense diskusjoner av typen "hva er best av 4GB GDDR5 og 8GB DDR3" osv.

Lenke til kommentar

Nåja, de ferskeste ryktene tilsier et 10x hopp i performance, noe som mer eller mindre tilsvarer forrige generasjon også.

 

 

 

Disse ryktene regnes for øyeblikket som bombesikre, men specs kan selvfølgelig endre seg frem mot lansering. Men forvent intense diskusjoner av typen "hva er best av 4GB GDDR5 og 8GB DDR3" osv.

Forrige generasjon var veldig kraftig da den kom. Hvis konsollene bruker en AMD A10 APU er ikke dette i nærheten av å være så imponerende som nåværende generasjon. Den integrerte grafikken er alt annet enn i toppsjiktet (klarer 40 fps i BF3 1280x800, low settings). Da PS3 kom med noe som tilsvarte GeForce 7800 og X360 med en enda kraftigere løsning som leverte noe omlag x1800/x1900 ytelse tilsvarte dette toppsegmentet. En grovparallel i dag hadde vel kanskje vært PS4 m/GTX570 eller en Xbox720 med et HD 7950, dette er milevis unna tidligere nevnt integrert APU grafikk. Får virkelig håpe de faktisk setter inn en skikkelig GPU.

 

Dette er før vi har begynt å snakke om prosessorer som er av mindre betydning for grafikk, men fortsatt en relativt lang diskusjon. Samme historien går igjen der og. Bruker de noe sammenlignbart med A10 får de en CPU som er hakket vassere enn forrige generasjons i3 bunnprossorer fra intel, men fortsatt tregere for bruksområdet. Bruker MS en 8-kjerner på 1,6 Ghz fra AMD håper jeg for guds skyld at Jaguar er alt annet enn sammenlignbar med Bulldozer, for i så fall kan jeg styre min begeistring for valget. Lav frekvens, et tonn av kjerner og i tilegg AMD høres i utgangspunktet alt annet en lovende ut for en spillkonsoll.

 

Igjen, så mener jeg ikke å si noe altfor bastant her før vi faktisk får se produktet, men jeg holder ikke pusten...Her er forresten en artikkel som jeg leste for en tid tilbake siden om akkurat dette:

 

http://arstechnica.com/gaming/2012/04/the-x86-playstation-4-signals-a-sea-change-in-the-console-industry/

Lenke til kommentar

Forrige generasjon var veldig kraftig da den kom. Hvis konsollene bruker en AMD A10 APU er ikke dette i nærheten av å være så imponerende som nåværende generasjon. Den integrerte grafikken er alt annet enn i toppsjiktet (klarer 40 fps i BF3 1280x800, low settings). Da PS3 kom med noe som tilsvarte GeForce 7800 og X360 med en enda kraftigere løsning som leverte noe omlag x1800/x1900 ytelse tilsvarte dette toppsegmentet. En grovparallel i dag hadde vel kanskje vært PS4 m/GTX570 eller en Xbox720 med et HD 7950, dette er milevis unna tidligere nevnt integrert APU grafikk. Får virkelig håpe de faktisk setter inn en skikkelig GPU.

Problemet er at strømforbruket for GPU/skjermkort har nesten doblet seg siden 2005. Radeon 7950 har omtrent samme TDP som det første revisjon av Xbox360 hadde totalt (~200W).

 

Jeg håper og tror at neste generasjons konsollene vil få relativt kraftige GPU'er, men at de vil være på linje med en high-end spill PC kommer ikke til å skje.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

En mindre subsidiert konsoll er i utgangspunktet en god ide, men jeg håper og tror at dette er den siste konsollalunchen at "tradisjonelle" konsoller. At konsoller er i ferd med å sakte dø ut. (i den grad man engang kan kalle en off-the shelf PC med custom OS en konsoll, som jeg har sagt tidligere, så er det kanskje ikke så viktig om konsoller dør eller ikke, da de uansett blir nærmere og nærmere en vanlig PC, og man kan til slutt bare kalle de en PC)

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at strømforbruket for GPU/skjermkort har nesten doblet seg siden 2005. Radeon 7950 har omtrent samme TDP som det første revisjon av Xbox360 hadde totalt (~200W).

 

Jeg håper og tror at neste generasjons konsollene vil få relativt kraftige GPU'er, men at de vil være på linje med en high-end spill PC kommer ikke til å skje.

Dette er veldig sant. Det er ikke alle som vil ha en strømsluker og mer forbruk betyr mer varme som igjen krever bedre kjøleegenskaper. Dessuten ville man trenge en kraftigere strømforsyning som sannsynligvis koster mer. Sistnevnte aspekt er vel en god prediktorvariabel for hva som dukker opp i generasjon 8.

 

 

En mindre subsidiert konsoll er i utgangspunktet en god ide, men jeg håper og tror at dette er den siste konsollalunchen at "tradisjonelle" konsoller. At konsoller er i ferd med å sakte dø ut. (i den grad man engang kan kalle en off-the shelf PC med custom OS en konsoll, som jeg har sagt tidligere, så er det kanskje ikke så viktig om konsoller dør eller ikke, da de uansett blir nærmere og nærmere en vanlig PC, og man kan til slutt bare kalle de en PC)

 

AtW

+1. Denne generasjonen er jo enda et godt stykke nærmere en vanlig PC, hvis ryktene viser seg å være sanne. Får de opp skyspilling blir de jo - Men er det lov å spørre hvorfor du synes mindre subsidierte konsoller er en god idé? For forbrukeren på et budsjett gir det jo ytelse som de ellers bare kunne drømt om. Tenker du at de vil klamre seg fast til konsollen og holde den i live lenger for å gå i pluss?

Lenke til kommentar

Dette er veldig sant. Det er ikke alle som vil ha en strømsluker og mer forbruk betyr mer varme som igjen krever bedre kjøleegenskaper. Dessuten ville man trenge en kraftigere strømforsyning som sannsynligvis koster mer. Sistnevnte aspekt er vel en god prediktorvariabel for hva som dukker opp i generasjon 8.

 

 

 

+1. Denne generasjonen er jo enda et godt stykke nærmere en vanlig PC, hvis ryktene viser seg å være sanne. Får de opp skyspilling blir de jo - Men er det lov å spørre hvorfor du synes mindre subsidierte konsoller er en god idé? For forbrukeren på et budsjett gir det jo ytelse som de ellers bare kunne drømt om. Tenker du at de vil klamre seg fast til konsollen og holde den i live lenger for å gå i pluss?

 

Pengene må tjenes inn ett sted, det stedet er på en låst plattform og dyrere spill, det er ulemper som ikke er verd prisen i mine øyne, og det er ikke engang billigere for meg som kjøper kanskje 20-30 spill i året.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...