Gå til innhold

- Du er nødt til å deaktivere Java


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det altså 30% som ikke kan bruke apper på telefonen , inkludert bank app

Nå bruker jeg ikke data nedlasting via mobilen , så jeg er litt usikker på det

Uansett så er de ikke noe man vil bruke ukritisk siden man må betale mere for det en for det tradisjonelle bedbandet.

 

Enkelt maser om sikkerheten helt til man skrur av pcen .

Da er man temmelig paranoid og syk.

Man må da kunne buke tjenesten også

 

Men det er 70% som kan kaste kodebrikken. De resterende 30% kan jo fint fortsette å bruke kodebrikke.

Lenke til kommentar

hva med dem som har feil teleselskap ?

 

Jeg snakket om en app som genererte engangskoder, for å slippe å bruke kodebrikke. Og behovet er der nettopp fordi utrulling av BankID for mobil går altfor altfor sakte siden det er både avhengig av operatørene og bankene. Appen må gjerne kunne gjøre selve innloggingen også, fordi Java ikke fungerer på telefoner eller tablets.

 

Det beste hadde selvsagt vært om BankID kunne gjøre som alle andre og tillatte innlogging i et vanlig HTML-form med SSL. Det er sikkert nok for alt annet så hvorfor det ikke skulle være sikkert nok for banken er det bare BankID som vet. Jeg har forstått det har med manglende SSL-capabilities i gamle versjoner av Internet Explorer, men saken er jo nå at det er mange flere som sitter med enheter som ikke fungerer med Java enn det er som sitter med gamle Internet Explorer-versjoner. Internet Explorer kan for øvrig oppgraderes av brukeren, men å installere Java på telefonen din går (heldigvis) ikke an.

Lenke til kommentar

OK, men jeg spurte om de som har et teleselskap som ikke har lar deg bruke Bank ID pr mobil

hvor mange av de 30 % som ikke kan bruke apps som har ett av disse teleselskapen er usikkert

 

Siden jeg har onecall så er jeg en av dem.

Min mobil er heller ikke noen smart mobil

 

selv om det stadig dukker opp tjenester som kerver en smart mobil , bl.a. bank apps så ser jeg ingen grunn til kjøpe meg en dyr smart telefon

Lenke til kommentar

Hjelper lite når bankene kun støtter abonnement fra Telenor, Talkmore og Djuice, hvertfall som DNB gjør. Vil også ha bankID på mobil men bare pga dette må jeg betro meg på kodebrikke en stund til.

 

Og da blir det bare enda mer spennende for tyver å forsøke å få stjålet mobilen til folk, eller har de sikringer gode nok til å unngå slik misbruk?

Lenke til kommentar

Massehysteri much? Har brukt nettbank og andre betalngsløsninger som bruker java siste døgnet og har fremdeles penger på konto....:-)

 

Og hva ville skjedd om kontoen din ble tappet? I likhet med de fleste av oss har du sikkert bare en håndfull hundre eller tusenlapper på konto så sent ut i måneden etter betaling av boliglån, fellesutgifter, strøm, internett, billån, forbrukslån, kredittkortgjeld og alt slikt.

 

Om noen tapper kontoen din så dekker jo bankene tapet. Sålenge bankene fortsetter å bruke BankID betyr det at analytikerne og systemansvarlige alle er enige om at risikoen for at noen faktisk lykkes med å stjele dine penger er forsvinnende liten. Var risikoen moderat til stor for at bankene så for seg store tap i helgen ville de stengt ned nettbank til ny Java fix var tilgjengelig.

 

Konklusjon: Massehysteri very much sir.

Lenke til kommentar

Og da blir det bare enda mer spennende for tyver å forsøke å få stjålet mobilen til folk, eller har de sikringer gode nok til å unngå slik misbruk?

Stjålet? Trojaner høres mer attraktivt ut, akuratt på samme vis som det har blitt gjort til nå på PC. Vis falske bekreftelses-meldinger, eller på andre måter få bruker til og taste inn to eller flere ganger, mens ulumskheten selv logger inn med koden(e) og tømmer konto. Nekter å tro at sikkerheten på dagens mobiler er særlig bra.

Er forøvrig noe lignende system i bruk i utlandet?

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor; hvor alvorlig er nå dette? Enkelt og greit; får jeg virus gjennom DB, VG og Facebook? Nettbanken er jeg inne på 5 ganger i året.

 

Husker f.eks. fra 2000 (ca) at VG var infisert. Fikk smitten derfra men var beskyttet. På den tiden brukte det noen ganger å være artikler på DIGI.no som sa fra om "dagens" virusangrep. Sjekket der når nettet virket tregt.

 

Ellers husker jeg fra da eller enda tidligere da flere forskjellige nettaviser sleit samtidig under ett av de store virus-angrepene, mulig det var på blaster-tiden.

 

Siden dengang har nok de største norske nettavisene gjort endel tiltak, vil jeg tro. Men det var en i denne tråden som nevnte Teknisk Ukeblad, 2012. Ofte er det ikke selve nettavisene, men deres samarbeidpartner, bannerad-selskapene og deres noen ganger ganske amatørmessige systemer som blir infisert.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

selv om det stadig dukker opp tjenester som kerver en smart mobil , bl.a. bank apps så ser jeg ingen grunn til kjøpe meg en dyr smart telefon

 

 

Den gode nyheten er at det stadig blir bedre muligheter til å kjøpe seg billig smarttelefon. :) Med mindre man kjøper en Doro-telefon, er det stor sjanse for at man ender opp med en halvsmart eller helsmart telefon nå for tiden. Sjansen for at Doro-telefonen er smart er også på vei opp.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

har aldri fått virus untatt når jeg har prøvd med vilja å få det gjennom brannmuren. hvordan klarer man å fa det? :p

 

virus er jo som regel kryptert og skjult i installasjons filer som deles på nettet eller bare som en "server" , vill si at verken anti-virus eller brannmur tar det , "hackeren" kan for eksempel si at det er gratis minecraft, lage en "server" som er krytert å kalle den minecraft.exe , last den ned å kjør og vips du er infisert. Da har "hackeren" full styring av pcen din å kan bare hente ut passord fek.s

Endret av Enigmar
Lenke til kommentar

virus er jo som regel kryptert og skjult i installasjons filer som deles på nettet eller bare som en "server" , vill si at verken anti-virus eller brannmur tar det , "hackeren" kan for eksempel si at det er gratis minecraft, lage en "server" som er krytert å kalle den minecraft.exe , last den ned å kjør og vips du er infisert. Da har "hackeren" full styring av pcen din å kan bare hente ut passord fek.s

 

hvis man laster ned slike filer så gjør man noe ekstremt dumt i første omgang. er ikke akkuratt rakettvitenskap å unngå virus og hacking...

Lenke til kommentar

Man kan ikke helt unngå hacking og virus så lenge man er online, man kan bare redusere risikoen. Med smarttelefoner der operativsystemene fortsatt er i infant stage, er man vidt åpen for angrep, og det er fint lite man kan gjøre for å begrense dette.

 

Folk som tror man må være dumme for å bli rammet av en trojaner, er ignorante.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jre7-downloads-1880261.html

Og nå ser det ut som Java-innstallasjonen for Firefox virker som den skal.

 

Ff v.18, Win 7 64-bit: last ned online-versjonen (patch) og avinnstaller Java 7u9 etterpå (av en eller annen grunn kommer begge opp under innstallerte programmer, men Ff gjenkjenner kun 7u9, ihvertfall for meg).

 

Alternativt, avinnstaller Java først, og så innstaller offline-versjonen.

 

 

Men kan noen fortelle meg hva Java Deployment Toolkit er, og hvorfor den følger med Java RE? Jeg er så lei av å måtte søke etter og slette alle instanser av "npDeployJava1.dll" under C:\ hver gang Java må oppdateres - for ikke å snakke om å måtte fjerne "jushed.exe" fra oppstarten hver gang.. :grumpy:

Lenke til kommentar

Man kan ikke helt unngå hacking og virus så lenge man er online, man kan bare redusere risikoen. Med smarttelefoner der operativsystemene fortsatt er i infant stage, er man vidt åpen for angrep, og det er fint lite man kan gjøre for å begrense dette.

 

Folk som tror man må være dumme for å bli rammet av en trojaner, er ignorante.

 

+1 her.

 

Fikk vurus på en maskin engang som jeg kjørte reinstall på og åpnet internett exporter til startsiden , men hadde ikke tid til å jobbe mer og sånn sto siden åpen i noen dager.

 

Kom tilbake så hadde jeg virus uten å ha brukt maskinen <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...