Gå til innhold

Er det lov å kjøre bil i Norge...


Aiven

Anbefalte innlegg

Tror neppe du blir stoppet for å kjøre med headsett, men om du kombinerer dette med å følge dårlig med i speilet og er i veien for utrykkningskjøretøy får du fort et fint brev i posten.

 

Søsteren min kjører ambulanse på vestlandet i et område med mye smale og trange veier. De har fått kamera i frontruta etter råd fra politiet da det er helt skandaløst hvor mange som hverken har øre eller øyne åpne i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe du blir stoppet for å kjøre med headsett, men om du kombinerer dette med å følge dårlig med i speilet og er i veien for utrykkningskjøretøy får du fort et fint brev i posten.

 

Søsteren min kjører ambulanse på vestlandet i et område med mye smale og trange veier. De har fått kamera i frontruta etter råd fra politiet da det er helt skandaløst hvor mange som hverken har øre eller øyne åpne i trafikken.

 

Helt greit det, tror ikke jeg har det problemet. Folk som hindrer ambulansen fortjener (i det minste) bot, enten det er meg eller andre.

Lenke til kommentar

Tror neppe du blir stoppet for å kjøre med headsett, men om du kombinerer dette med å følge dårlig med i speilet og er i veien for utrykkningskjøretøy får du fort et fint brev i posten.

 

Søsteren min kjører ambulanse på vestlandet i et område med mye smale og trange veier. De har fått kamera i frontruta etter råd fra politiet da det er helt skandaløst hvor mange som hverken har øre eller øyne åpne i trafikken.

 

Headsett er ikke lov i det hele tatt, du får bare lov å ha en bluetooth sak i øret og ikke noe som dekker hele ørret eller noe med ledning. Mobilen skal også være fast låst i noe. Har du mobilen i lommen skal den faktisk være skrudd av ettersom det er imot loven å ha den i lommen :S. Mye rart, en kompis av meg fikk bot for det :p.

Lenke til kommentar

Headsett er ikke lov i det hele tatt, du får bare lov å ha en bluetooth sak i øret og ikke noe som dekker hele ørret eller noe med ledning. Mobilen skal også være fast låst i noe. Har du mobilen i lommen skal den faktisk være skrudd av ettersom det er imot loven å ha den i lommen :S. Mye rart, en kompis av meg fikk bot for det :p.

 

Kom gjerne med kilde på alt du nevner her.

Endret av RunRookieRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør telefonen farligere liggende i lommen dersom den har en samtale gående?

Ingenting, men nå står det dessverre i loven/forskriften at den skal være fastmontert i synsfeltet ved betjening/bruk. Bluetooth handsfree med stemmestyrt svar/oppringning var "merkelig nok" ikke aktuelt når bestemmelsen ble laget. (rundt årtusenskiftet.)

 

Andzel tar feil på det meste; headset er ikke uttrykkelig forbudt noe sted (i beste/verste fall kan man tenke seg å bruke vtrl §3...), det kan til og med være påbudt (hørselsvern, jfr arbeidsmiljøloven og traktor/maskiner med støynivå >85db). Handsfree med kabel er ikke forbudt. Å besvare anrop/ringe ut med stemmestyrt handsfree er imidlertid, ulogisk nok, forbudt når mobilen ligger i lomma. Dersom man skal bruke mobilen under kjøring skal den være fastlåst/fastmontert. Å ha mobilen påslått i lomma uten å bruke den rammes derimot ikke av forbudet, selv om noen skulle finne på å ringe -ikke før du enten svarer eller avviser anropet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting, men nå står det dessverre i loven/forskriften at den skal være fastmontert i synsfeltet ved betjening/bruk.

Står det noe om hva som er godkjent fastmontering? Er det noen form for sertifisering produsentene av slike holdere må ha, eller er den fastmontert hvis jeg teiper den fast med gaffateip til dashbordet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget sannsynlig. Nå var det vel nylig snakk om å endre/revidere forskriften for å gjøre det totalforbudt å skrive SMS mens man kjører (som er tillatt i dag, bare mobilen er forsvarlig fastmontert...), og forhåpentligvis vil de samtidg rette opp i slike ulogiske/utdaterte krav som ikke tar høyde for moderne teknologi som bluetooth, stemmestyring og integrerte betjeningsfunksjoner i bilen/rattet/stereoanlegget.

 

Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som fikk bot for å snakke i handsfree med en mobil som ikke var fastmontert; for det første er det jo nærmest umulig å oppdage, og for det andre har jeg tilit til at de fleste polittjenestemenn kan utvise litt sunt bondevett i et slikt tilfelle. :)

Lenke til kommentar

Linker til Oslo politiet her jeg da:

 

http://www.nettavise...icle3460312.ece

 

Det er imidlertid ikke nok å bruke handsfree, for hvis mobilen ligger i fanget eller i passasjersetet, bryter du loven selv om du holder begge hendene på rattet.

 

- Mobilen må være spent fast i dashbordet. Hvis den ligger løst i bilen, kan du få bot selv om du har øretelefoner, sier Sørum.

 

«Mange må bli flinkere til å bruke handsfreeløsninger i bil» skrev Oslo politidistrikt på sin Twitterprofil, som har over 10.000 følgere.

 

 

 

Har du mobilen liggene bruker ørepropper osv får du bot. Hvorfor sier dere at det er feil da? MOBILEN SKAL VÆRE FASTMONTERT med engang du er I BILEN!

 

Har selv fått høre ifra politiet når jeg skulle kjøre fra et sted at jeg måtte montere mobilen fast før jeg kjørte eller fikk jeg bot :p

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...