Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg ta traktorlappen?

Castman

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal kjøre traktor i forbindelse med jobben. Er 25 år og fikk lappen 15.desember 2005.

Spørsmålet er om jeg trenger å ta denne berømte traktor lappen hvis jeg skal kjøre en traktor med ubegrenset hanstighet og vekt(mest sannsynelig 5-6T og over 50km/t) ?

Hvis jeg må ta traktorlappen(T) for å kjøre denne traktoren, kan jeg heller ta lastbillappen © og oppfylle de samme spesifikasjonene som traktorlappen ville gitt?

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må ha lastebillappen om du skal kjøre over 40 km/t. Traktorlappen gjelder kun opp til 40 km/t, det samme om du tar personbil med tilhenger (men da får du en vektbegrensning...som uansett er temmelig høy).

Endret av Phileas Fogg
Skrevet

Du må ha lastebillappen om du skal kjøre over 40 km/t. Traktorlappen gjelder kun opp til 40 km/t, det samme om du tar personbil med tilhenger (men da får du en vektbegrensning...som uansett er temmelig høy).

Takk for svar.

Nå som jeg har kun B lappen, kan jeg kjøre traktor over 3.5t forusatt at den ikke går mer enn 40km/t?

Skrevet

Se der ja ;)

Siste spørsmål: Hvordan ser man hvor fort traktorene går? Om maks hastighet er over 40km/t? Er den registert annerledes?

Skrevet (endret)

"Konstruktiv hastighet" skal stå i vognkortet.

edit: for å vende litt tilbake til åpningsinnlegget; traktor >40km/t krever som nevnt klasse C. Skal du trekke tilhenger (over 750kg, dvs i praksis "ingenting") kreves CE.

Endret av Inge Rognmo
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Dersom du tar klasse C får du Traktor(143), dvs traktor ubegrenset størrelse/vekt og muligheten til å kjøre over 40km/t med henger som ikke veier mer enn 750kg, om du tar Vogntog lappen eller henger lappen på bil etter klasse C får du traktor(142) med ubegrenset størrelse/vekt + henger ubegrenset størrelse/vekt.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...