Gå til innhold

Hama Star 62 stativ - godt stativ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den klassiske tabben mange gjør som ferske hobbyfotografer (undertegnede inkludert) er å kjøpe et billigstativ....som enten, ikke er stødig såfremt du ikke har med 10kg stein og tynge det ned med (herlig på tur), hvor en eller annen dings, fortrinnsvis i dårlig plast, går i stykker relativt raskt, og hvor en etter relativt kort tid begynner tråle nettet på nytt etter et bedre og dyrere stativ. Når du så har kastet stativet finner du ut at du kunne brukt det som stativ for blits...det duger det faktisk til.

Om du ikke har penger til et kvalitetsstativ: Spar pengene til du har det så slipper du mye irritasjon

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et HAMA PROFIL PRO DUO III i sommer som jeg brukte på ferie (og måtte desverre kaste etterpå), det er langt stødigere og bedre enn Star 62. Star 62 er et ustødig drittstativ etter min mening, nærmest bortkasta penger.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Når eg begynte å ta bilete så kjøpte eg Hama Star 62 som tripod. Eg brukte den samen med min 1100D og prisen var rundt 199 kr på expert.

 

Du får det du betaler for. Den er hovudsakelig av plast, bortsett frå beina som er tynne aluminium "sticks". Du får passe bra høgde (170-180 cm om eg ikkje husker feil) med midt beinet heilt opp. Med lav vekt, for eksempel 1100D med default kit, så er den grei nok, og den tåler vekta greit nok. Tålte også 1100D samen med 55-250 MM IS linsa eg hadde også. Problemet kom når eg brukte portrett modus, den tålte ikkje vekta sikkerlig og begynte å bøye seg fram under lange lukkertid. Når det også blåser litt, så rister den også noko forferdelig utan om du legger på ekstra vekt. (Følgjer med plastikk krok under midt stangen som du kan bruke til ekstra vekt). Hodet på den er litt kronglete, av og til så rister hodet sjølv om alt som går an å skru på er "tight".

 

Einaste som er positiv med den for min del er at den er veldig lett, enkel å ta med på tur, følgjer med bag.

 

Så den er vei grei nok til nye folk som bruker lette normalzoom linse, men om du har mykje vekt, eller eit hus som har meir vekt enn 1xxx eller 6xx serien, så bør du kanskje tenke på noko anna om du driver med å ta bilete med lange lukkertid.

 

Sjølv så brukte eg den i ca 7-8 månader, og fikk nokre gode resultatar med den, men pga plastikk følelsen, kronglete hode og den lave vekta den tåler, så oppgraderte eg til Manfrotto 055XProB (2000 NOK med Pan Head) med Pan Head og Ball Head (650 NOK) , som fungerer perfekt, men den er også litt tung.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Så om bruken er 95% innedørs og med et billig speilrefleks (1100D) med standardlinse - så er det et helt ok stativ?

 

Ja, da tipper den ville ha vert grei å bruke. Om du ikkje allereie har det, så bør du sjekke ut 1 Canon Remote Shutter Button, den er ganske kule å bruke om du vil minimere all bevegeleg til kamera.

Lenke til kommentar

Skal det være med på tur? Er svaret ja, så dropp hele dritten. Ta med en pose med ris i steden. Skal du bruke det hjemme? Legg risposen på en stol i steden.

Temmelig flåsete, men det er så utrolig irriterende med et dårlig stativ. Ville heller ha satset på en enbeining (monopod) :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. :)

 

Kan nok bli et HAMA PROFIL PRO DUO III, om eventuelt ikke det blir noe etter nyttårssalg hos noen Japanfoto eller lignende.

Tok ihvertfall turen til Lefdal, og der var det bare rot, kun utstillingsmodeller og åpnede bokser.. :/

 

Vil ha før nyttårsaften :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...