Gå til innhold

Guide: Slik gjør du TV-en til et underholdningssenter


Anbefalte innlegg

MK802 klarer seg fint når det gjelder Netflix, Spotify og Android Apps. Men litt treg på surfing.

Går greit å lese VG og lign.

MK808 har det lille ekstra som gjør at den også fint kan brukes til surfing.

En ting du skal være obs på er at den (i alle fall sist jeg sjekket det) ikke kan kjøre siste versjon av Netflix.

Men det er ikke noe problem. Søk på Netflix 1.8.1 apk og last den ned manuelt så fungerer det.

Man kan også laste ned film med torrent prog, men der syns jeg det var bedre å laste det ned på PC og streame derfra. Har blitt utrolig begeistret for disse små "pinnene"

Skal man til en eller annen som ikke har Netflix/Spotify er det bare å dytte pinnen i lomma og ta den med seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du gidd, hvorfor J. River over XBMC?

 

Disclaimer først, XBMC har noen fordeler over JRMC også, men noen av fordelen til JRMC er:

 

Mye raskere, og mer fleksibelt og mer funksjonrikt for musikk, det takler store librarys mye bedre, det har mye bedre søk, man har mye bedre taggemuligheter, go man har stor fleksibilitet i å kunne sett opp lyd (romkorreksjon, upkonverting osv)

Mediastøtten er svært god.

Støtter flere separate libraries (en til deg, en til kona feks), fler-sone, streaming og styring til og fra alle andre enheter i huset (telefoner, andre maskiner osv), synkronisering mellom enheter osv.

Godt egnet også til workstations.

Svært god støtte for video (henter automatisk ned filtrene som gir maksimal kvalitet (MadVR osv), endrer refrehsraten på TVen til å matche median som spilles av, og om ønskelig endrer også avspillingshastigheten for å fikse minmal forskjeller i framerate..

Gode plugins for ting som netflix osv

Støtter å kjøre lyd fra andre program innom JRMC for lyd-konvertering, multi-zone osv.

 

Med forbehold om at det er over ett år siden sist jeg testet XBMC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kunne jo nevnt at Windows 8 pro koster kr. 249,- nå før nyttår, og da får en windows mediacenter med på kjøpet om en registrerer e-posten og produktnøkkel på MS sine sider! Ikke alle som er så glad i MS, men det er en bra pakke for lite penger!

 

Til mediacenter kan en vel bruke HW som andre kaster, dvs gratis! Sånne desktop maskiner fra f.eks. HP, Dell og Lenovo er jo velegnet! Ser de driver å kaster sånne med C2D nå!

Lenke til kommentar

SmartTV slår ikke skikkelig igjennom før man blir enige om en felles plattform, f.eks. Android. Har selv en ASRock Vision HT med SSD, 8GB Ram og Ivy Bridge i5 CPU. Kanskje litt overkill, men sykt sprekt i en pen liten boks. Syntes også dere burde ta med MediaPortal. Har nylig satte meg litt inn i XBMC, og selv om den nok er litt enklere rett ut av boksen, så er den mye mindre kompleks og elegant. Plex kjenner jeg ikke til. MP støtter også LiveTV med opptak og alt det der...

 

EDIT: Takk for tipset om Raspebrry Pi kabinett du som sa det :D

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg misliker så inderlig dette "smart"-TV jaget, elektonikkbransje på salgs steroider. TV'en skal fokusere på best mulig bilde, intet annet!!Vi har annet "smart" utstyr til å generere det som vises, f.eks RasPI som nevnes over. Slike dingser er mye mer fleksible og oppgraderbare. Smart TV = Dum eier.

 

Jeg vil at de skal fyre løs på lyd og... det er ikke mye å skryte av når 3.5mm jacken ikke skyter ut bass til annlegget mitt :p

Men så klart...syns bildekvaliteten har stått stille siden 2005. Det er på tide at UHD kommer i salg. Forhåpentligvis synker de kraftig i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet jeg har er BR plater og DRM. Hverken XBMC eller Plex (så vidt jeg vet) støtter BR. Jeg hadde en HP-versjon av en Cyberlinksoftware, men denne sluttet å virke etter at de kom en ny versjon av DRM'en. Kjøpte så PowerCinema til en del hundre kroner, som nå ikke virker lenger etter at jeg oppgraderte til W8. De har støtte for W8, men jeg får den ikke uten å betale en helt ny lisens.

 

Jeg har nå 11 kjøpte BR plater som jeg enda ikke har sett, fordi bransjen er redd for at jeg skal laste ned å kopiere. Men når de i tillegg ikke lar folk slippe BR spiller software jeg kan bruke, så har jeg tre muligheter. Kjøpe en BR SW nummer tre (uaktuelt), rippe BR filmene jeg har betalt for (uaktuelt), laste ned i stede for å kjøpe.

 

Jeg betaler for tre streamingtjenester, men nye filmer kommer ikke dit med det første, å det er ikke aktuelt å leie en film til 40kr. Dessuten er ikke innholdet tilgjengelig evig på disse tjenestene.

 

Det er ikke aktuelt å kjøpe en BR spiller når jeg har en PC med spiller under bordet.

 

Men for all del, jeg kan godt bli pirat igjen jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det største problemet jeg har er BR plater og DRM. Hverken XBMC eller Plex (så vidt jeg vet) støtter BR. Jeg hadde en HP-versjon av en Cyberlinksoftware, men denne sluttet å virke etter at de kom en ny versjon av DRM'en. Kjøpte så PowerCinema til en del hundre kroner, som nå ikke virker lenger etter at jeg oppgraderte til W8. De har støtte for W8, men jeg får den ikke uten å betale en helt ny lisens.

 

Jeg har nå 11 kjøpte BR plater som jeg enda ikke har sett, fordi bransjen er redd for at jeg skal laste ned å kopiere. Men når de i tillegg ikke lar folk slippe BR spiller software jeg kan bruke, så har jeg tre muligheter. Kjøpe en BR SW nummer tre (uaktuelt), rippe BR filmene jeg har betalt for (uaktuelt), laste ned i stede for å kjøpe.

 

Jeg betaler for tre streamingtjenester, men nye filmer kommer ikke dit med det første, å det er ikke aktuelt å leie en film til 40kr. Dessuten er ikke innholdet tilgjengelig evig på disse tjenestene.

 

Det er ikke aktuelt å kjøpe en BR spiller når jeg har en PC med spiller under bordet.

 

Men for all del, jeg kan godt bli pirat igjen jeg.

 

JRMC spiller av bluray som iso eller plate (rikitgnok forutsatt at kopibeskyttelsen ordnes på annet vis, med feks anydvd installert)

 

AtW

Lenke til kommentar

MK802 klarer seg fint når det gjelder Netflix, Spotify og Android Apps. Men litt treg på surfing.

Går greit å lese VG og lign.

MK808 har det lille ekstra som gjør at den også fint kan brukes til surfing.

En ting du skal være obs på er at den (i alle fall sist jeg sjekket det) ikke kan kjøre siste versjon av Netflix.

Men det er ikke noe problem. Søk på Netflix 1.8.1 apk og last den ned manuelt så fungerer det.

Man kan også laste ned film med torrent prog, men der syns jeg det var bedre å laste det ned på PC og streame derfra. Har blitt utrolig begeistret for disse små "pinnene"

Skal man til en eller annen som ikke har Netflix/Spotify er det bare å dytte pinnen i lomma og ta den med seg :)

 

nå har jeg Mk802 III (3) som har A9, så tror den er omtrent lik med mk/ug808. Er for foreldrene som skal får, de streame mye Tv kanaler, så det blir spennende å se. har hørt at wlan ikke er noe å skryte av på disse, men en kan jo alltid legge til en dongle.

 

Uansett 100 ganger bedre en smart TVs innebygde løsninger.

Lenke til kommentar

Sorry. Jeg som så feil. Mk3 er nok ganske lik mk808 ja.

Har testet en del forskjellige modeller.

Så langt ikke hatt problmemer med wifi på noen.

Men en del billigkopier er utrolig treeege.

Originale mk802 og 808 fungerer bra!

Da med 6-7 meter til router, gjennom en trevegg.

Men hva de viser av dekning er etter min erfaring ikke helt riktig.

Vil tippe de blir fornøyde :)

Lenke til kommentar

JRMC spiller av bluray som iso eller plate (rikitgnok forutsatt at kopibeskyttelsen ordnes på annet vis, med feks anydvd installert)

 

AtW

Jo, jeg er kjent med slysofts programmer, men jeg synes det blir galt å måtte piratkopiere en programvare som lar meg piratkopiere BR plater for å se mine lovligkjøpte plater. Da er det en systemfeil et sted.
Lenke til kommentar

Jo, jeg er kjent med slysofts programmer, men jeg synes det blir galt å måtte piratkopiere en programvare som lar meg piratkopiere BR plater for å se mine lovligkjøpte plater. Da er det en systemfeil et sted.

 

Du må ikke piratkopiere anydvd, og dessuten trenger du ikke å kopere platene, jeg snakker ikke om ripping, dette støtter ren avspilling av plater.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du må ikke piratkopiere anydvd, og dessuten trenger du ikke å kopere platene, jeg snakker ikke om ripping, dette støtter ren avspilling av plater.

 

AtW

Joda, jeg spissformulerer litt her, det er klart. Jeg kan kjøpe Any DVD HD og få den til å fjerne DRM'en slik at jeg får spilt av platen.

 

Men "alle vet" at formålet til AnyDVD er å jobbe sammen med CloneDVD. Det er altså programvare utviklet for å rippe DVD og BR plater.

 

Paradokset blir da at jeg skaffer meg programvare beregnet på ripping, for å komme meg forbi filmbransjens kopisperrer som skal forhindre ripping, for å se en film jeg har kjøpt lovlig.

Lenke til kommentar

Joa, greit nok man kan rippe også, jeg foretrekker det selv, men noen synes det er enklere å bare stikke inn plata, derfor jeg tenkte å informere om det.AtW

 

Jeg har lovlig skaffa meg livstidslisens på AnyDVD HD, først og fremst for å få spilt av innhold uten problemer.

 

Men så synes jeg samtidig det er helt greit å kunne rippe filmene mine, og legge de over på filserveren/homeserveren slik at jeg slipper å lete gjennom platebunken før jeg finner den filmen jeg vil se.

 

Mye raskere å lete i et dedikert program for å holde styr på samlinga mi.

 

Må lese meg opp på hva de forskjellige programmenes styrker og svakheter er, da jeg ble veldig nysgjerrig på den som ble nevnt at kunne styre avspilling til flere enheter fra et og samme interface.

 

Å kunne velge synkronisert avspilling eller forskjellig til flere skjermer/maskiner er helt topp.Håper å en dsg kunne sette på en Netflix film eller episode på rommet til dattera mi, sette på fotballkampen på tv i stua, Jamie Oliver (eller lignende) på kjøkkenmonitoren, Sette på en annen film til guttungen, samt sette på lik "bakgrunnsstøy" til bad og toalett fra samme remote-app. og når jeg bare må på do i fotballkampen, kan jeg synke tv-bildet av kampen, slik at jeg ikke lengre mister scoringa, som selvsagt kommer når man ikke ser på... :-)

Lenke til kommentar

Kunne jo nevnt at Windows 8 pro koster kr. 249,- nå før nyttår, og da får en windows mediacenter med på kjøpet om en registrerer e-posten og produktnøkkel på MS sine sider! Ikke alle som er så glad i MS, men det er en bra pakke for lite penger!

 

Offtopic: hvorfor nevner ingen at en må ha Win-OS fra før for å betale 249,- for Win8? Jeg skal bygge ny PC og har ikke dette. (eller har jeg misforstått)?

Lenke til kommentar

Offtopic: hvorfor nevner ingen at en må ha Win-OS fra før for å betale 249,- for Win8? Jeg skal bygge ny PC og har ikke dette. (eller har jeg misforstått)?

Stemmer vel det. Tror det koster rundt 800+ uten Win fra før. Men har også hørt rykter om tilbudet også omfatter piratversjoner, uten at jeg har nevnt det. Du får google litt.

Jeg kjører nå en piratversjon av Windows 8 fordi installasjon av min gyldige oppgradering ikke fungerte som forventet fra Windows XP. Ikke fikk jeg 64-bit og ikke fikk jeg gjort det fra USB. Så jeg har en lisensnøkkel til overs. Jeg kaller det avlat.

Lenke til kommentar

Neimen... Skuffende at ikke forfatteren nevner MediaPortal!

Noen som er vel "biased" her?

 

Mediaportal mangler masse i forhold til andre programmer. Så vidt jeg vet kan det ikke spille dts hd spor fra mkv filer. Var heller ikke trakt.tv plugin eller sync med headphones,couchpotato eller sickbeard.

 

Hjelper heller ikke at uiet minner meg om noe fra 90tallet. Uansett hvilket skin du dasker på

 

Syntes XBMC er så sexy i forhold

- MediaPortal kan spille av DTS-HD

- Er trakt.TV plugin

- Finnes NZB-plugin, om det er det du tenker på

-

- Titan er nå default skin... Det er for øvrig "portert" til XBMC

01_Titan_Settings_BH.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...