Gå til innhold

Hvilket nettbrett for fotografering i felt?


Anbefalte innlegg

Som en julegave av jobben får jeg et valgfritt nettbrett for opptil 7000kr og dette var jo gøyalt.

 

Og da tenkte jeg jo selvfølgelig umiddelbart til bruk til foto, og vil tro jeg omtrent nesten bare kommer til å bruke det til fotografering.

 

 

Spørsmålet da er om jeg burde velge Android, IPad eller Windows nettbrett.

Tenker da på tethering/overføring fra kameraet trådløst eller at det står tilkoblet med kabel mens jeg fotograferer og får bildene opp på skjermen etterpå.

 

Jeg har vurdert:

 

Samsung Ativ Tab P8150

Apple iPad Wi-Fi + Cellular 64GB (4. generasjon)

Samsung Galaxy Note 10.1

 

 

Hvilke av disse egner seg best til det jeg ønsker å bruke den til mener dere?

 

Med forbehold om at fanboys entusiastiske innlegg ikke vil bli vurdert. Har helst lyst på saklige fakta om hvilke av disse 3 som vil fungere best til foto. Andre ting kommer jeg aldri til å bruke den til :)

 

 

EDIT: Det er vel kanskje Ipad som er best? Ser den har vill skjerm. Men hvordan er det med apper for foto? Feks, GH3 som jeg skal ha etterhvert får jo wifi og app som kan kjøres på android. Vil dette fungere på apple like bra eller?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun android og iOS som er realistiske alternativer i dag, hvis man ser på utbudet av programvare som faktisk finnes til fotobruk.

 

Hvis du har iPhone, så bør du velge en iPad med mest mulig minne; har du android telefon, så er det like greit med et android brett. Jeg har en Asus Transformer, og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Her ser det jo ut til å være valgfritt mellom iApp og Android.

Erfaringsmessig så kan det jo hende at det kommer flere videreutviklete Android App'r før det kommer iApp'r eller win8 apper.

 

LUMIX LINK for iPhone appstore; https://itunes.apple...ink/id456228089

LUMIX LINK for Android appstore; https://play.google.....activity&hl=en

 

http://vimeo.com/54820785

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Eye Fi & iPad fungerer fint, men det er noen andre småting å tenke på uansett plattform.

 

a) tablets både android & ipads har svært lite arbeidsminne (typisk 512MB / 1GB) som begrenser div muligheter (f.eks redigering)

 

b) RAW kan være et problem, avhengig av software/support f.eks bruker jeg PhotoRAW på iPad som leser Nex7 + Oly EM5 + Nikon.

 

c) Ute i felt er det "point to point" wifi som gjelder så enheten(e) må støtte dette, dra med wifi router i felt er ikke helt det store :p

 

d) Man bør vurdere litt frem og tilbake om det er lurt med nettbrett sammenlignet med en liten laptop fordi en laptop med Lightroom f.eks gir vesentlig bedre muligheter enn tablet i seg selv. Mer cpu krefter, større disk(er), større skjerm (om ønskelig), mer programvare av bedre klasse (f.eks lightroom).

 

Min erfaring er at tablet blir fort et leketøy første uken(e) deretter gir man blanke og tar heller med en laptop som parker tablets mtp muligheter/performance. iPad fungerte, samme med Samsung Tab 2 men de har ikke full versjon av Lightroom :-)

 

Greit de veier litt mer osv men da har man -alle- muligheter.

 

Foretrekker heller MBA/Retinaen enn tablet, pga nettopp lightroom men Asus UX serien kan være et godt Win alternativ.

 

Forøvrig vurder Sandisk Eye FI X2 16GB, disse er class 10; 8GB utgaven er class 6.

 

Ingen tilgjengelig i Norge enda meg bekjent men du får de fra bhphotovideo / amazon osv.

Lenke til kommentar

Ja, etter min brors anbefaling ba jeg sjefen om å bestille ASUS Transformer Pad Infinity TF700T.

 

Gleder meg til å få den :)

 

Godt valg. Det er vel antagelig ingen som matcher denne på ytelse. Min far har en TF300 med tastatur, det eneste som er litt plagsomt, er at noen ting er lettere med touch, andre ting er lettere med touch-padden - det blir litt frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...