Gå til innhold

Norge og Sverige - är det ikke dags för en ny union?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er greit å være helt oppriktig - og tar gjerne en runde rasespørsmål

 

Det handler ikke om å være mer oppriktig. Å redusere det til et spørsmål om rase mener jeg er for simplistisk. Men naturligvis har også raseaspektet noe å si, da det er en del av det som kjennetegner det nordiske folket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det handler ikke om å være mer oppriktig. Å redusere det til et spørsmål om rase mener jeg er for simplistisk. Men naturligvis har også raseaspektet noe å si, da det er en del av det som kjennetegner det nordiske folket.

 

Jeg tenkte det ville avgrense saken på en god måte, og har også forholdt meg til endel andre poster, som du har skrevet, om samme typen temaer.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det ville avgrense saken på en god måte, og har også forholdt meg til endel andre poster, som du har skrevet, om samme typen temaer.

 

Om du vil diskutere rasespørsmål, får du starte en ny tråd (eventuelt finne en eldre tråd om emnet), eller sende meg en PM. Denne tråden har allerede ganske mye materiale som må regnes som temmelig off-topic. Å nevne en løsning på innvandringsproblemet som en ønskelig forutsetning for en Nordisk union er ikke off-topic, men om dette utvikler seg til en lang debatt om multikulturalisme, etnisitet, rase, kultur osv. blir saken en helt annen. Ikke glem hva denne tråden først og fremst omhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg klarer fint å formulere meg i noen kjappe setninger - hvis spørsmålet er smartheten i å rendyrke en spesiell rase, kontra det å ikke gjøre det

 

Edit: "Wyrd"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det får du ta i en annen tråd, PencilCase. Jeg og andre Rasister kan sikkert komme og besvare spørsmålene dine. :green:

 

* * *

 

Tilbake til tema...

 

Om vi først slår oss sammen med Sverige, ser jeg ingen grunn til at vi ikke også kan inkludere Island og Danmark i dette prosjektet. De nære etniske båndene finnes der allerede, men det må naturligvis også være tilstede en vilje blant befolkningen i de ulike landene til å slå oss sammen i en felles forbundsrepublikk (eller hva man nå ser for seg.) Finland har lenge hatt nære bånd med Sverige, og til tross for at de mangler de nordgermanske røttene, deler de til en stor grad den samme bevisstheten om å være en del av Norden. Jeg vil tro at også Finland kan være en naturlig del av dette prosjektet.

 

Maenniskor-i-de-Norden-aer-de-mest-olyckliga_teaser.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns ikke Norge bør slå seg sammen med Sverige. Men mener Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island burde inngått en nordisk union alà EU som ville samarbeidet med EU. Det ville selvfølgelig krevd at Sverige, Danmark og Finland meldte seg ut av EU.

 

I tillegg burde de nevnte landene hatt ett felles forsvar. Det innebærer da at Sverige og Finland måtte meldt seg inn i NATO.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med -Sindre her. En nordisk union høres mye lurere ut enn å slå sammen landene. Dette er jo land med mye felles historie og mange slektsbånd som går i kryss, og alle landene har mye de kunne lært av de andre.

 

Men den selvstendige identiteten står nok litt for sterkt til at vi skal kunne slå sammen landene.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Syns ikke Norge bør slå seg sammen med Sverige. Men mener Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island burde inngått en nordisk union alà EU som ville samarbeidet med EU. Det ville selvfølgelig krevd at Sverige, Danmark og Finland meldte seg ut av EU.

 

I tillegg burde de nevnte landene hatt ett felles forsvar. Det innebærer da at Sverige og Finland måtte meldt seg inn i NATO.

 

Meningsløst forslag. Da kunne vi like godt meldt oss inn i EU og bli ferdig med det.

Lenke til kommentar

Meningsløst forslag. Da kunne vi like godt meldt oss inn i EU og bli ferdig med det.

 

Åpenbart ikke. Hovedproblemet med EU slik jeg ser det er at Norge og f.eks. Hellas eller Bulgaria har lite til felles. I Norden er alle landene relativt like kulturelt og økonomisk sett (ihvertfall i forhold til EU) og en slik union ville fungert mye bedre. Tilsvarende kunne man hatt en union for like land (som deler kultur og økonomi) rundt om i Europa. Disse kunne hatt en union med felles styring alâ det EU har i dag. Også kunne de forskjellige unionene samarbeidet i form av økonomiske avtaler o.l. men ikke på ett nivå slik EU operer i dag.

 

Ditt argument er like idiotisk som om noen skulle argumentert med "hva er poenget med EU, da kunne vi like godt blitt med i en Verdens Union". Selvfølgelig gitt at det hadde vært en VU, hele konseptet med at veldig ulike stater skal samarbeide som om de var helt like er idiotisk imo.

Lenke til kommentar

Åpenbart ikke. Hovedproblemet med EU slik jeg ser det er at Norge og f.eks. Hellas eller Bulgaria har lite til felles. I Norden er alle landene relativt like kulturelt og økonomisk sett (ihvertfall i forhold til EU) og en slik union ville fungert mye bedre. Tilsvarende kunne man hatt en union for like land (som deler kultur og økonomi) rundt om i Europa. Disse kunne hatt en union med felles styring alâ det EU har i dag. Også kunne de forskjellige unionene samarbeidet i form av økonomiske avtaler o.l. men ikke på ett nivå slik EU operer i dag.

 

Ditt argument er like idiotisk som om noen skulle argumentert med "hva er poenget med EU, da kunne vi like godt blitt med i en Verdens Union". Selvfølgelig gitt at det hadde vært en VU, hele konseptet med at veldig ulike stater skal samarbeide som om de var helt like er idiotisk imo.

 

Verdensstat/union er kanskje ikke så dum og et godt utgangspunkt til å utvikle samfunnet videre til et interstellarisk romfartsamfunn etter hvert.

Lenke til kommentar

Kan ikke de som vil slå seg sammen med/gå i union med Sverige/Finland/Danmark løsrive seg fra Norge/Sverige/Finland/Danmark. De som løsriver seg kan deretter gå inn i den unionen/landet de vil.

 

skansinavia.png

 

 

Kan du bare glemme. Om noe, så skal Norden styrkes, ikke svekkes.

 

Jeg kom dog over en litt interessant kommentar på det gedigne svenske debattforumet Flashback.org, i den nasjonalistiske/høyreradikale avdelingen:

 

https://www.flashback.org/sp40913621

 

Teorien omhandler muligheten for å opprette en fremtidig svensk/nordisk føderasjon som er forent under visse grunnprinsipper som sikrer Nordens etniske overlevelse, samtidig som man deler opp føderasjonen i mindre områder hvor ulike politiske systemer kan råde. Man kan f.eks. se for seg et område som er strengt sosialistisk, et annet som er meget liberalistisk, osv. Interessant nok, selv om jeg stiller meg forholdsvis nøytral til tanken.

 

Verdensstat/union er kanskje ikke så dum og et godt utgangspunkt til å utvikle samfunnet videre til et interstellarisk romfartsamfunn etter hvert.

 

Et romfartssamfunn kan man vel like gjerne oppnå uten at hele planeten og alle nasjoner er involvert. Det er store deler av verdens befolkning som ikke har mye å bidra med til et slikt prosjekt uansett (sub-sahariske Afrika f.eks.) En global stat er et urealistisk mål pga. de store kulturelle og etniske forskjellene. Når man ikke engang kan oppnå et forent muslimsk rike, hvordan skal man forene hele planeten i en stat? Noen tenkere har spekulert hvorvidt verden går mot en multipolær ordning av sivilisatoriske, politiske "blokker" (Samuel P. Huntington, Guillaume Faye, Alexander Dugin osv.) Dette bildet illustrerer vel tanken ganske greit:

 

Civilizations_map.png

 

Dette konseptet vil jeg ikke utelukke, men en total forening av verden inn under en enkelt stat (et globalt imperium) ser jeg på som særdeles usannsynlig. De kreftene som vil være mest sentrale i å utvikle romteknologien videre og bringe våre sivilisasjoner ut i rommet, er den hvite verden og øst-Asia.

Lenke til kommentar

I et slikt system kan du styrke Norden så mye du vil. Så lenge du ikke tvinger andre til det samme. femkanten i midten der er reservert til deg og dine likesinnede. Der kan dere gjøre som dere vil, inkludert å kjøpe opp mer land om dere vil ekspandere ;)

 

Låter som et dataspill :)

Lenke til kommentar

Eg hatar Svenskar(I tillegg til Danskar)! Dei er arrogante og blaute. Sverige bestemte seg får å taka Noreg når me vart I ein svak posisjon etter Napoleons krigen og i tillegg so fekk dei støtte av dei andre Europeiske stormaktane. Når det kjem til "svak posisjon" so har Sverige, i tillegg Danmark, alltid gådd til åtak på Noreg når me hadde til døme ein borgerkrig, men når me kom oss på beina igjen so sat dei seg på ryggen med ein gong. . .

 

I tillegg so lot dei Tyskarne kryssa grensa si sånn at dei fekk tilgang til Noreg!

Lenke til kommentar

Eg hatar Svenskar(I tillegg til Danskar)! Dei er arrogante og blaute. Sverige bestemte seg får å taka Noreg når me vart I ein svak posisjon etter Napoleons krigen og i tillegg so fekk dei støtte av dei andre Europeiske stormaktane. Når det kjem til "svak posisjon" so har Sverige, i tillegg Danmark, alltid gådd til åtak på Noreg når me hadde til døme ein borgerkrig, men når me kom oss på beina igjen so sat dei seg på ryggen med ein gong. . .

 

I tillegg so lot dei Tyskarne kryssa grensa si sånn at dei fekk tilgang til Noreg!

 

Kanskje på tide at du tilgir dem for hva forfedrene gjorde? :p

 

Når det kommer til trådemnet vil jeg si at en ren union er da ikke realistisk på noen måte, byråkratiet rundt en sammenslåing ville vart i langt over 50 år og lammet begge landene.

 

Den skandinavisk eller nordisk "union" etter samme modell som EU er da langt mer realistisk og ville kunne fortere bli en positiv ting. Men tviler på at EU ville latt noe slikt skje uten protest.

 

Jeg liker tanken på en nybygd nordisk hovedstat, som et skinnende symbol som viser verden at vi er bedre enn alle andre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...