Gå til innhold

- Stue PC-en vil ta over for konsoller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert fint for noen men det koster ikke mye å sette samens en pc som glir bra inn i stua i dag og som du kan bruke til ALT og ikke hva Valve mener du burde.

Ikke uten å stappe penger i lomma på Microsoft, og bli låst til hva de finner på ved neste veikryss.

Er da ikke noe problem å sette sammen en pc uten å gi en krone til MS. Kommer litt an på hva som legges i "ALT". Jeg tolker det som funksjonalitet, og ikke som i programvare, og da er det ikke stor forskjell mellom OS'ene. Forskjellen ligger i hvor bra, effektivt osv de forskjellige program alternativene er opp i mot hverandre (der er det delte meninger ;) )

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om jeg forstod poenget , men er det snakk om designe en pc som ser lit bedre ut for passe inn samme med f.eks. stereoanlegget ?

 

Eller er det en form for "reserve smart tv" altså at en pc som også kan brukes som tv med smarttv funksjoner ?

 

å få tv på pcen har man jo kunne gjort i mange år med noen begrensninger.

 

om det skal konkurrere med smart tv-en så viker det også lit rart

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om jeg forstod poenget , men er det snakk om designe en pc som ser lit bedre ut for passe inn samme med f.eks. stereoanlegget ?

 

Eller er det en form for "reserve smart tv" altså at en pc som også kan brukes som tv med smarttv funksjoner ?

 

å få tv på pcen har man jo kunne gjort i mange år med noen begrensninger.

 

om det skal konkurrere med smart tv-en så viker det også lit rart

 

Ikke slik jeg forstod det. Jeg tolker det som at de tilgjengeligjør en "fiksferdig" boks, men man kan alltids koble til en vanlig / selvbygd maskin mot TVn og spille i vei.

 

Personlig er jeg meget positiv til dette, da det gir alternativer for både de som ønsker noe ferdig, samt de som ønsker å ha friheten til å bygge selv. Dessuten slipper man disse "generasjonene" på konsollfronten som stappes med "rare/unike features" man ikke nødvendigvis ønsker. Om Valve virkelig gjør alvor av dette kan jeg faktisk snekre en "konsoll" som kan skreddersys til mitt behov. Vi får vente og se, spennende blir det hvertfall :)

Lenke til kommentar

For koble en pc til TVen for spille så trenger man strent tatt ikke noen spesiallaget kabinett hva er da poenget ?

Hvis det går på symmetri og design så kan det være noe .

 

Problemet med slik er jo at designet er i stadig endring så hvis man ikke skifter alt på "samme tid" så sitter med "komponenter" som her litt forskjellig farge eller utseende.

 

For min del som ikker så veldig opptatt av design har en CRT TV som er søv/grå farget ,en stasjonær pc som har et svart kabinett og en pc monitor som er hvit/grå mens pc høyaltrene er svarte

Det passer joe ikke helt inn med hverandre

Lenke til kommentar

Det finnes stort utvalgt av kabinetter for enhver smak i stua. Sølv, sort, hvit....you name it

 

Har du lyst på "neste" generasjon konsoll idag i liten format:

kjøp en liten m-itx kasse og stapp en liten PC der. Sammen med Xbox eller PS3 kontroller så har du en konsoll med all funksjoner du forventer av en fullverdig TV. Det finnes også systembyggere som tilbyr slike løsninger.

Lenke til kommentar

For koble en pc til TVen for spille så trenger man strent tatt ikke noen spesiallaget kabinett hva er da poenget ?

Poenget er vel å kapre konsoll spillere. Med "steambox" har man nok en idiotsikker spill PC som booter opp i et known state miljø som garantert vil virke slik det har fungert for QA for Valve og spill utviklere forøvrig. Mao slik som med en konsoll.

En vanlig stue PC er ikke en reell konkurrent til spill konsollene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til dette. Linux porting av Steam biblioteket vil være positivt, og gi mange som bruker windows kun pga gaming en mulighet til å bytte, eller større grunn til å kjøre dual boot.Jeg stiller meg også positiv til valves forsøk på en konsoll som kan bruke alternative kontrollere. For de som liker å game med konsoll-kontrollere er det fint. Det hadde vært morro om de åpnet for å bruke alle type kontrollere med USB/bluetooth gitt tilstrekkelig knapper til å mappe til funksjoner (evt via kombinasjoner) i et spill. Kanskje via et kontroller abstrakjonslag?

 

Dessverre blir det nok som på Mac - Valve slipper kun noen få titler der, og Linux får neppe noe bedre tilbud. Men la oss håpe det ikke er sant - jeg håper alle får tilgang til gode spill, uten å må være avhengig av dinosauren Windows!

Lenke til kommentar

La oss være litt optimistiske. Om Valve lykkes er det fantastisk, vi vil alle få full kontroll over konsollen, og kan bruke den til akkurat det vi vil. Det er dette linux handler om, frihet til brukeren. Med standardprogramvare (gjennom Big picture interface) vil også de som bare ønsker standardkonsoll få akkurat det de vil. Vi andre kan installere xbmc, filserver, egenvalgt musikktjeneste, og alt annet av programvare man måtte ønske. Alt uten å betale en krone ekstra i lisenser, og uten noen binding til Valve eller Steam (installer annen linux eller windows for den saks skyld om du vil).

Lenke til kommentar

La oss være litt optimistiske. Om Valve lykkes er det fantastisk, vi vil alle få full kontroll over konsollen, og kan bruke den til akkurat det vi vil. Det er dette linux handler om, frihet til brukeren. Med standardprogramvare (gjennom Big picture interface) vil også de som bare ønsker standardkonsoll få akkurat det de vil. Vi andre kan installere xbmc, filserver, egenvalgt musikktjeneste, og alt annet av programvare man måtte ønske. Alt uten å betale en krone ekstra i lisenser, og uten noen binding til Valve eller Steam (installer annen linux eller windows for den saks skyld om du vil).

 

Greit nok å være positiv, men negativiteten er berettiget - Jeg håper for all del at dere Linux-brukere får hele pakka fra Steam, men er hundre prosent sikker på at det ikke skjer, basert på hva Steam har gjort tidligere blant annet.

 

Det er heller tvilsomt at Linux vil få flere tilgjengelige spill enn Valve har kommet med til Mac siden de startet å porte spillene. Begge systemer er bygd på UNIX og begge bruker OpenGL - noe som sannsynligvis vil føre til at begge plattformer får ca like mange spill tilgjengelig.

 

La oss håpe jeg tar feil - for det ville vært positivt også for meg som Mac-bruker at Linux får flest mulig spill tilgjengelig - veien fra Linux til Mac OS og visa versa er kortere enn veien fra Windows til Linux/Mac OS :)

Lenke til kommentar

Hvor mange spill i Steam katalogen som evt. blir portet til Linux er nok mer opp til de respektive utviklerne enn kun Valve. Mer interessant er om dette vil føre til at flere nye spill blir multi plattform, eller om utviklere kommer til å fokusere på det de gjør i dag (windows + etablerte konsoller). På nye spill vil nok Valve kunne ha en større mulighet til å påvirke i retning multi plattform, da de kan kreve at skal du selge via Steam så må du ha støtte for ditt og datt. Hvor lure slike krav er med tanke på konkurranse fra andre salgs kanaler kan sikkert diskuteres.

 

Når det kommer til å ta markedsandeler så vil mengden tilgjengelige spill være viktig, og hvis en SteamBox blir linux basert, så må nok Valve jobbe med mange utviklere for å få portet nok, eller nok av de virkelige lukrative titlene, til at potensielle kjøpere syntes det er verdt å kjøpe en slik boks.

Lenke til kommentar

Du kan jo selv prøve hvordan det blir med "steam sitt eget "big picture" den dag i dag.Og forøvrig, de som håper på porting av hele steam biblioteket av spill til Linux. Ikke hold pusten sier jeg bare... det kommer ikke til å skje.

 

Hele biblioteket kommer nok ikke til å skje med det første. :)

Men, jeg tror 2013 kommer til å bli ett meget spennende år for Linux, ikke bare på spill, men generelt.

Jeg var heldig å komme med i 2.pulje av beta-testere av Steam for Linux, og jeg kan si at hittil er jeg meget positiv. Bare forskjellen på filsystemet er med på å gi bedre ytelse på Linux og de siste beta-driverene til gpu-produsentene som er utviklet sammen med Valve er blitt ekstremt mye bedre på kort tid. Jeg skjønner veldig godt at mange er skeptiske. Men bare vent ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...