Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Legge strøm selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat betalt en faktura på litt over 12.000 for en dags arbeid med å legge rør i vegg, inkl materiell. Ikke en eneste ledning er rørt så langt. Jeg fikk ikke lov å gjøre jobben selv, og trikkeren ville ikke trekke ledninger i rør han ikke har lagt selv. Er det hensikten med loven?

Hensikten med loven er å unngå at ufaglærte skal installere eit elektrisk anlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hensikten med loven er å unngå at ufaglærte skal installere eit elektrisk anlegg.

 

Feil, hensikten med "loven" (jeg regner med at du her sikter til regelverket for strøm i hus) er å unngå brann og andre farer elektrisitet kan medføre. At den også fører til det du nevner er en uheldig bieffekt, som bransjen selvfølgelig setter pris på, og mange (sikkert alle elektrikere) mener er en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Feil, hensikten med "loven" (jeg regner med at du her sikter til regelverket for strøm i hus) er å unngå brann og andre farer elektrisitet kan medføre. At den også fører til det du nevner er en uheldig bieffekt, som bransjen selvfølgelig setter pris på, og mange (sikkert alle elektrikere) mener er en nødvendighet.

Eg siktar til den delen av loven som seier at elektriske anlegg skal installerast av fagpersonell. Så nei, det er ikkje feil.

 

§ 1. Formål

Forskriften fastsetter minstekrav til kvalifikasjoner for den som skal drive eller delta i virksomhet i tilknytning til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, med sikte på å utvikle, etablere og vedlikeholde forsvarlig elsikkerhet for liv og eiendom.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19931214-1133.html

Lenke til kommentar

Zeph: Paragraf 1 er litt dårlig formulert. Ikke noe problem i de fleste situasjoner, men litt utydelig det kommer til sånt flisespikkeri som vi driver med her. Paragraf 1 sier først hva virkemiddelet er, for så å si hva hensikten er.

 

Hensikten er "...å utvikle, etablere og vedlikeholde forsvarlig elsikkerhet for liv og eiendom."

 

At "Forskriften fastsetter minstekrav til kvalifikasjoner for den som skal drive eller delta i virksomhet i tilknytning til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" er et virkemiddel for å oppnå dette.

 

sirius: Det er en god idé.

 

EDIT: paragraftegnene mine ble byttet til "§". Jeg får heller skrive ordet ut...

Endret av amelbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hensikten med loven er å unngå at ufaglærte skal installere eit elektrisk anlegg.

Du tok poenget mitt med en gang jo... :)

 

Det jeg vil frem til er at for å gjøre enkelte ting selv burde det være mulig å gi et Begrenset Installatør Sertifikat til de som faktisk kan vise at de innehar den kunnskapen som kreves for å gjøre enkle ting i sitt eget hjem. Det må da være en sikrere løsning enn at alle med en skrutrekker tror de er eksperter?

 

Det er ikke alt som er så utrolig komplisert, så la folk slippe til der det faktisk ikke er så komplisert så unngår man kanskje at de roter der det faktisk er stor sjanse for å virkelig rote det til.

 

Tenk i baner av ikke-skjult anlegg, og ikke lov å sette på strøm selv... Vil det virkelig ta hele næringsgrunnlaget fra elektrikerne og gi nytt liv til forsikringsselskapene? Jeg tror ikke det...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle kan gjør hus installasjonen selv, land installasjon er ikke komplisert... Ta risikoen, legg selv og kobl det opp, men du får aldri pressa papir ut av en installatør som ikke har tjent noe på anlegget. :)

 

Å diskutere NEK400 er banalt, fordi de kommer ikke til å endre den så lenge de håver inn penger..

 

Dette gjelder ikke kun elektrikere, men også snekker arbeid. Nye regler - mer penger. Og mindre "godkjent" arbeid av huseier. Er ikke mye du kan gjør selv, kanskje forskaling, fundament og tapetsere/innbo. Om du har litt "teknisk" innsikt..

Lenke til kommentar

Om du skal be eit elektriker firma på anbud om å koble sammen dine kabler og stikk(går da ut ifra du gjer all *grunt*work sjølv med kabling og oppskruing av kontakter). Sørg da for å ha kjøpt ekstra godt materiel, derav kjøp kabel i bulk fra elektro grossist(er litt dyrt men du får kanskje rabatt om elektriker kompisen din har noken kontaker). Elko kontakter for eks selges på Jula foretninger og er billigere enn elektrogrossister for privat personer. Anbefaler Elko siden dei kan man svineskru uten å ødelegge, om man er amatør er det idiotsikre kontakter ++ for min del synest eg alt annet enn elko ser styggt ut(smak og behag). Så deretter ta vare på alle kvitteringer slik elektriker som kommer kan sjå kva slags materiel du har brukt, ikkje gjer avmantlingen sjølv heller, bare la det være gode ender for dei å jobbe med.

 

Min erfaring med gode elektriker firma er at dei sjeldent vil skrive under på ditt arbeid vedrørande kabling og oppskruing av stikk. Men om du kan virke overbevisane med å vise til kvalitets materiel og at du har følg anvisning med kabellegging i henhold til NEK400. Det luraste er sikkert først å finne eit firma som vil godta dette at du gjer forarbeid sjølv. Sørg også for at det kan lett inspiserast det du har gjort og legg vekt på det når du ber om at du skal ta forarbeid. Du må tenke som ein fagperson her, fordi han/hun har eit ansvar for å godkjenne ein privatpersons forarbeid.

 

Ikkje stol blindt på elektrikere heller, er mennesker dei også og kan gjere feil. Sørg for å få full kurs dokumentasjon ved utført jobb og gå over med multimeter(rekner med du har slik som elektroniker) og ta målinger. Også skal du ha alle skjemaer som tidligare nevnt.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Zeph: Paragraf 1 er litt dårlig formulert. Ikke noe problem i de fleste situasjoner, men litt utydelig det kommer til sånt flisespikkeri som vi driver med her. Paragraf 1 sier først hva virkemiddelet er, for så å si hva hensikten er.

 

Hensikten er "...å utvikle, etablere og vedlikeholde forsvarlig elsikkerhet for liv og eiendom."

 

At "Forskriften fastsetter minstekrav til kvalifikasjoner for den som skal drive eller delta i virksomhet i tilknytning til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" er et virkemiddel for å oppnå dette.

Ja ass, her er norskeksperten med flere doktorgrader innenfor både setningsanalyse og juss. Lovdata.no er dårlig formulert folkens, det er jo helt sikkert at skriftene som gir grunnlaget for det norske samfunn er dårlig formulert, ikke den smartingen her som kanskje ikke var så allviten alikavel. :p Neida, men jeg ville tro grunnen til at det er "dårlig formulert" er egentlig fordi det er generalisert på den beste måten slik den på best mulig beskriver hva følgende skriv innebærer.

 

 

Enkelt og greit:

 

Har du ikke utdanning, og bevist kunnskap skal du ikke gjøre ting du ikke kan. Samme.

Man lærer MYE på skolen på 2 år, og ennå mer når man er lærling 2,5 år. Den erfaringen mangler somregel kunder.

Ja mann, det var ikke akuratt slik at vi brukte to år på skole for å bare lære hva tversnitt i ledere er lol.

 

 

Det er også en del som ikke har kompetanse på feltet, og innser det selv. For deres vedkomne fungerer slike regler etter hensikten. Men, når du blander inn tenkende individer, vil du fort oppdage at de reglene som ikke er fleksible nok ikke blir fulgt. Jeg trenger bare løfte blikket for å se et eksempel på dette.

:3 Jepp det er jo derfor vi har regler og lover eller hva, sørge for at de som følger dem gjør riktig, og de som tror de vet alt må jo faktisk vite alt her i verdnen med flere livsttider av erfaring innen alle felter. Altså det er jo fint å prøve å vite så mye man kan, gjøre seg så bra som man kan, men det er ganske problematisk når man faktisk tror man kan alt.

 

Min erfaring er at jeg foretrekker å gå etter arbeid elektriker har gjort .... for endel av de gjør en slett jobb. Flere ganger vært borti dårlig til-skruing blant annet.

Men for forsikring og at ting blir gjort etter regler, så bør du få det gjort av fagmann - de tusenlappene er lite i forhold til hva du risikerer

Eh, gjerne følg med og spør underveis, det er mye mystiske grunner til at man gjør ting på ditt og datt måter. f.eks. det er ganske mange skruer man ikke skal skru helt inn, helt fast, eller for stramt. Husker ikke hvem som sa noe om ei koblingsboks som var kuttet i plasten, men vel det er faktisk slik man gjør det. Gjerne se selv om du har noe åpent annlegg i huset ditt, bare ikke alle som klarer å gjøre det så fint da.

 

 

 

Min erfaring er at jeg foretrekker å gå etter arbeid elektriker har gjort .... for endel av de gjør en slett jobb. Flere ganger vært borti dårlig til-skruing blant annet.

Men for forsikring og at ting blir gjort etter regler, så bør du få det gjort av fagmann - de tusenlappene er lite i forhold til hva du risikerer

Jeg stoler også mer på mitt eget arbeid enn andres. Men slik reglene er i dag har man ikke stort valg. Slik det står i dag er de tusenlappene vel verdt det.

 

Ja herregud hvorfor er det så viktig for folk at faglærte skal arbeide i fagfeltet sitt når sånne "tenkende individer" som deg kan mye bedre. Altså du har jo tilogmed tenkt deg til 2 år med teori inni hodet ditt! For å ikke glemme alle årene med erfaring du har.. ..inni hodet ditt.

 

 

Jeg skjønner virkelig ikke at denne tråden fortsatt lever.

 

Ja er det ikke utrolig, men jammen er jeg glad for det :)

 

 

 

Yes folkens, ville egentlig bare kommentere og takke dere for denne meget underholdnene tråden her, selv etter nesten 5 år ;)

Og med siste ord vil jeg legge til: Elektrisitet er faktisk utrolig farlig, man kan diskutere i evigheter hvorenn låvene skal gå, men ikke glem at dårlig arbeid betyr ikke bare potensielle bøter e.l. men vi snakker faktisk om menneskeliv her også.

 

 

Tvit tvit! :D

Lenke til kommentar

Ja, det norske systemet! Det er på ingen måte dårlig, men man får vel en viss følelse av at det er penger og ikke god kvalitet på anlegget som kommer først.

 

Jobbet selv i noen år som elektrikker i Norge. Etter dette utdannet jeg meg til ingeniør og jobbet med elektriske anlegg over hele verden etter internasjonale standarder osv, Asia, Afrika og nedover i Europa osv. Også en del år som rådgivende ingeniør i Sverige.

 

Felles for mine erfaringer fra andre steder enn Norge, var at det ikke var så farlig hvem som utførte jobben, bare de hadde god fagkunnskap og innstallasjonen var riktig og godt utført.

 

Etter en del år i utlandet vender jeg tilbake til Norge og begynner i en rådgivende ingeniørstilling i en større norsk by. Her blir firmaet sterkt anbefalt å delta i møter med det lokale e-verket. For å sørge for at alt foregår på rett måte. Greit nok. Dette e-verket har sin egen Dirty Harry når det kommer til svart arbeid, hele hans livsgjerning er å sette svart-arbeidere til veggs (helst i fengsel antageligvis).

 

Under et møte forteller han glødende om den utrolige fangsten av å ha tatt noen elektro-lærlinger på fersken når de utførte svart arbeid på et nytt utested i byens sentrum, sent en kveld. Han holdt en tordnende tale full av forakt om disse djevelens barn! Etter en stund rakte jeg opp hånda og spurte "Dirty Harry": Hvordan var kvaliteten på utført arbeid? Og nevnte også at svart arbeid vel mest var en oppgave for skatteetaten? Jeg fikk ikke noe svar, bare et foraktfullt blikk.

 

Noen dager etterpå nevnte sjefen min at, at han hadde fått en telefon, e-verket ikke ønsket at jeg kom på flere slike møter.

 

:green:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...