Gå til innhold

Nå kommer 4G-telefonene


Anbefalte innlegg

Jeg kan fortsatt ikke begripe poenget med et 4G-nett til mobiltelefoner. Hvem er det som trenger mer båndbredde enn det man får av HSDPA(+) i en mobiltelefon? Når sider laster tregt, så er det stort sett heller på grunn av at man kun har ordinær 3G, eller er i et område der båndbredden strupes siden den må fordeles på et høyt antall abonnenter. I tilegg tar jo Telenor/Netcom seg ekstra betalt for tilgang til 4G-nettet, så for meg virker dette helt unødvendig..
Hvorfor styre så mye om 4G?Jeg ser poenget med at det går raskere hvis du trenger raskere, men folk leser jo facebook og ser på youtube på telefonen. Kommer de virkelig til å få en bedre hverdag med 4G?
Da telefonen først ble presantert for den daværende amerikanske presidenten Rutherford B. Hayes, var hans reaksjon, "det var en smart liten oppfinnelse, men hvem i all verden skal noen gang få bruk for den?". Hadde man hørt på han så hadde kanskje utviklingen stoppet der allerede.

 

Men 4G tilbyr hastigheter lik og raskere enn bredbåndet til den gjengse bruker. Hjemmepc'en er da den enheten som i utgangspunktet krever mest båndbredde, er det ikke? Synes det blir rart å skulle tilby "super"bredbåndshastigheter til mobiltelefoner før det egentlig er et utbredt behov for det selv i hjemmepc'ene. Skal sies at jeg selv sitter på et nett med 25Mb ned hjemme, og det holder fint til streaming, nedlasting og jobbarbeid hjemmefra. På mobiltelefonen trenger jeg ikke mer enn jeg gjør på pc'en. Hvertfall ikke i nærmeste framtid..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da telefonen først ble presantert for den daværende amerikanske presidenten Rutherford B. Hayes, var hans reaksjon, "det var en smart liten oppfinnelse, men hvem i all verden skal noen gang få bruk for den?". Hadde man hørt på han så hadde kanskje utviklingen stoppet der allerede.

Jeg er ikke motstander av utvikling av teknologi, og du kan sitere så mye du vil, men hvis man ikke har perspektiv så blir det bare tøys.

Man kan anmerke at telefoner ikke har 4G, men med mindre brukeren trenger veldig raske hastigheter så er det bare en anmerkning, ikke noe negativt.

Og med tanke på abonnementene som selges så er det jo ingen som får spesielt mye glede av det da man raskt har brukt opp tilgjengelig datakvote.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

???? Bortset fra det med sponsorer er det sant!!! Synest det er rart at padfone 2 ikke er nevnt!!og der jeg bør må man få 4g fra netcom og ikke telenor over nyttår.

http://www.youtube.com/watch?v=On0730I2O80

Google live test iphone 5 lte germany siden jeg husket dem fra lanseringen av iphone 5. Imponerende hastigheter, selv ser jeg mest frem til raskere responstid/ping.

 

England

http://www.youtube.com/watch?v=ptyMWkticiY

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

 

http://www.youtube.com/watch?v=On0730I2O80

Google live test iphone 5 lte germany siden jeg husket dem fra lanseringen av iphone 5. Imponerende hastigheter, selv ser jeg mest frem til raskere responstid/ping.

 

England

http://www.youtube.com/watch?v=ptyMWkticiY

las akkurat på mobili.no at den blir gitt ut i 3 versjoner og 1 av dem støttter LTE i storbritannia og tyskland , men ikke telenor !! Synest man burde bli enig om en frekvens så alle land får 4g til alle mobiler.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke motstander av utvikling av teknologi, og du kan sitere så mye du vil, men hvis man ikke har perspektiv så blir det bare tøys.

Man kan anmerke at telefoner ikke har 4G, men med mindre brukeren trenger veldig raske hastigheter så er det bare en anmerkning, ikke noe negativt.

Og med tanke på abonnementene som selges så er det jo ingen som får spesielt mye glede av det da man raskt har brukt opp tilgjengelig datakvote.

 

Hvis 4G faktisk tilater hastighetene det lover, ser jeg ikke noe problem. Jeg ser abselutt behovet for å øke hastigheter i mobilbruken, det meste lagger jo i dag som bare det, og det åpner også for nye muligheter som HD-video osv.

 

Spørsmålet er dog hva som skjer når "alle" begynner å bruke det. Hvis 4G da gir bedre hastigheter er det bare bra. Det er uannsett bedre å bruke penger på ny teknologi ala 4G, enn å bygge ut det gamle 3G nettet, for fremtidens skyld.

Lenke til kommentar

Hvis 4G faktisk tilater hastighetene det lover, ser jeg ikke noe problem. Jeg ser abselutt behovet for å øke hastigheter i mobilbruken, det meste lagger jo i dag som bare det, og det åpner også for nye muligheter som HD-video osv.

 

Spørsmålet er dog hva som skjer når "alle" begynner å bruke det. Hvis 4G da gir bedre hastigheter er det bare bra. Det er uannsett bedre å bruke penger på ny teknologi ala 4G, enn å bygge ut det gamle 3G nettet, for fremtidens skyld.

Vel hvis hastighetene til 3G nettet hadde vært hva de lover også så hadde jo ikke HD videoer vært noe problem der heller. Så hvis det er viktig vil nok 4G være en fordel i starten før det blir mange brukere.

Jeg bruker telefonen som hotspot på hytta (Venabufjellet ovenfor Ringebu), og det er det stedet jeg får best hastighet på mobilnettet. Responsen virker bedre der enn det gjør på kabelnettet hjemme, så alt er vel relativt.

 

Men er enig i at det ikke er noen grunn til å ikke bygge ut 4G, poenget mitt er bare at når man maser om 4G så burde man ha i perspektiv om hva det vil bidra med, og for veldig mange er det bare nok en greie som står på esken til apparatet man kjøper. NFC er jo flott det og, men inntil videre ubrukelig for de fleste.

Lenke til kommentar

Groovey: nei, den har mulighet for å støtte det, men den gjør ikke det ut av esken. Du må ha en mod såvidt jeg vet. Bare for å pirke enda litt til :p .

 

Mads: Nexus 4 er vel ikke ute enda i Norge?

 

Det ble strengt tatt lansert trådløs lading til S3 samtidig som S3. Det eneste man trenger er laderen.

Følger denne med 920 når du kjøper den?

Hvis ikke må det modding av like stor grad til for S3 og Note II for å lade dem trådløst :-P

Lenke til kommentar
Groovey: nei, den har mulighet for å støtte det, men den gjør ikke det ut av esken. Du må ha en mod såvidt jeg vet. Bare for å pirke enda litt til :p . Mads: Nexus 4 er vel ikke ute enda i Norge?

 

kommer an på hva du definerer som "ute", du får kjøpt den i norske nettbutikker nå, og de fleste skriver at det kommer inn om ca en uke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...