Gå til innhold

Nå kommer 4G-telefonene


Anbefalte innlegg

LTE og 4G er ikke det samme. Ulike egenskaper om man beveger seg, ulike hastigheter osv. Trådstarten var at 4G telefoner kom, ikke LTE.

4G er et navn som brukes om flere 4. generasjons telekommunikasjonsteknologier.

I Norge så brukes navnet 4G på LTE.

 

I andre land som for eksempel USA så brukes navnet 4G også om HSPA+

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LTE og 4G er ikke det samme. Ulike egenskaper om man beveger seg, ulike hastigheter osv. Trådstarten var at 4G telefoner kom, ikke LTE.
4G er et navn som brukes om flere 4. generasjons telekommunikasjonsteknologier.I Norge så brukes navnet 4G på LTE.I andre land som for eksempel USA så brukes navnet 4G også om HSPA+

 

T-Mobile i USA er de eneste som reklamerer HSPA+ som 4G, siden de ikke har LTE nett. Men alle andre operatører bruker LTE når de reklamerer for 4G.

 

Til en tidligere kommentar om begrensninger på makshastigheter: Jeg har selv fått Galaxy SIII 4G i går, og fått 4G i dag. Bruker Komplett M. Etter en kjapp speedtest viser det seg at jeg får oppimot 20 Mb/s ned og 12 Mb/s opp... selv om jeg altså har Komplett M og en antatt begrensning på 10 Mb/s... så jeg klager ikke.

Lenke til kommentar

LTE og 4G er ikke det samme. Ulike egenskaper om man beveger seg, ulike hastigheter osv. Trådstarten var at 4G telefoner kom, ikke LTE.

 

Den reelle 4G eksisterer ikke per i dag såvidt jeg vet, hvertfall ikke på annet enn forskningsstadiet. ITU har satt 4G standarden til minimum 1 Gbits/s. Og på folkemunne brukes 4G om nettopp LTE, så om trådnavnet er 4G, diskuterer vi like fullt LTE, ergo innlegget ditt er irrelevant.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Slik standarden er så er det stor forskjell mellom 4G og LTE. 4G er raskt om man står stille, mens LTE fungerer i fart og er derfor bedre i f.eks tog. 4G tilbyr max teoretisk hastighet på 1 Gbit/s om man står i ro, men kun 100 Mbit(s om man beveger seg. LTE skiller på inn og uthastighet, max teoretisk hastighet inn er 299,6 Mbit/s og max teoretisk hastighet ut er 75,4 Mbit/s. LTE er derfor tre ganger så raskt som 4G om man beveger seg.

 

Å likestille 4G med LTE er merkelig når forskjellene er såpass store, men trådens tittel er uansett "Nå kommer 4G-telefonene". Da bør det være fokuset, og ikke LTE telefoner.

Lenke til kommentar

Slik standarden er så er det stor forskjell mellom 4G og LTE.

LTE er en av flere 4. generasjons mobilkommunikasjonteknologier.

4G er en paraply for flere teknologier, på samme måte som 3G .

 

4G er raskt om man står stille, mens LTE fungerer i fart og er derfor bedre i f.eks tog. 4G tilbyr max teoretisk hastighet på 1 Gbit/s om man står i ro, men kun 100 Mbit(s om man beveger seg. LTE skiller på inn og uthastighet, max teoretisk hastighet inn er 299,6 Mbit/s og max teoretisk hastighet ut er 75,4 Mbit/s. LTE er derfor tre ganger så raskt som 4G om man beveger seg.

This does not make sense...

Hva er det du prøver å sammenligne? LTE og LTE Advanced? Eller snakker du om WiMax?

 

Å likestille 4G med LTE er merkelig når forskjellene er såpass store, men trådens tittel er uansett "Nå kommer 4G-telefonene". Da bør det være fokuset, og ikke LTE telefoner.

Igjen, så regnes LTE som en 4G-teknologi...

På samme måte som UMTS var en 3G-teknologi og GSM var en 2G teknologi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg regner LTE og 4G som ulike teknologier, både pga hastighet og egenskaper. Planlegger jeg å jobbe i bevegelse, f.eks på tog ville jeg valgt LTE isteden for 4G og fått tredobbel hastighet. Skal jeg sitte i ro, f.eks på et kontor, så er 4G bedre.

 

Det jeg reagerte på var at man kaller tråden "Nå kommer 4G-telefonene" og så omtaler man en rekke LTE telefoner etterpå. Må gjerne putte alle teknologier i en felles sekk og kalle det mobilt nett eller hva man føler for, men det er allikevel forskjeller.

 

Poenget er at man kan ikke kalle 4G for det raskeste uansett, når LTE er 3 ganger raskere om man beveger seg.

 

Ut over det så er det ikke bare bare å få 4G. Hastigheter strupes, og igjen så er det sånn at den må være kjøpt med spesielle abonementer osv for å få 4G.

 

http://www.amobil.no/artikler/du-kan-matte-vente-to-maneder-for-denne-far-4g/115042

 

Telenor åpnet i går 4G-nettet sitt for bruk med mobiltelefoner. Hvis du allerede har rukket å kjøpe 4G-telefon er det ikke sikkert at du kan bruke 4G i Telenors nett. Operatøren garanterer nemlig bare for telefoner som er kjøpt gjennom deres egne salgskanaler.

 

Så selv om telefonen støtter 4G på telenors 4G nett, så kreves det fortsatt at telefonen må være kjøpt gjennom en telenorforhandler med telenorabbonement.

Lenke til kommentar

Jeg regner LTE og 4G som ulike teknologier, både pga hastighet og egenskaper. Planlegger jeg å jobbe i bevegelse, f.eks på tog ville jeg valgt LTE isteden for 4G og fått tredobbel hastighet. Skal jeg sitte i ro, f.eks på et kontor, så er 4G bedre.

For siste gang (nå med teskje):

1. 4G er et felles betegnelse for fjerde generasjons mobilteknologi.

2. LTE og LTE Advanced er eksempel på en 4G teknologi, 802.16m er eksempel på en annen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://no.wikipedia.org/wiki/4G

4G er en teknologi for fjerde generasjons mobiltjenester (4G) i mobilnett, en etterfølger til 3G og 2G. Det er forventet å gi en sammenhengende og sikker IP-basert løsning som skal kunne tilby stemme, data og multimediatjenester til brukerne "overalt, uansett tid". At tjenesten er IP-basert gjør at den skal gi vesentlig høyere hastigheter hva angår dataoverføring enn det tidligere generasjoner har kunnet tilby.

Høye nominelle dataoverføringsrater: 100 Mbit/s når klienten beveger seg (nomade) og 1 Gbit/s når klienten er relativt stillestående.

Skal utelukkende være et nettverk som svitsjer IP-pakker

 

http://en.wikipedia.org/wiki/LTE_%28telecommunication%29

is a standard for wireless communication of high-speed data for mobile phones and data terminals. It is based on the GSM/EDGE and UMTS/HSPA network technologies, increasing the capacity and speed using a different radio interface together with core network improvements.

Peak download rates up to 299.6 Mbit/s and upload rates up to 75.4 Mbit/s depending on the user equipment category (with 4x4 antennas using 20 MHz of spectrum). Five different terminal classes have been defined from a voice centric class up to a high end terminal that supports the peak data rates. All terminals will be able to process 20 MHz bandwidth.

Improved support for mobility, exemplified by support for terminals moving at up to 350 km/h (220 mph) or 500 km/h (310 mph) depending on the frequency band.

Although marketed as a 4G wireless service, LTE as specified in the 3GPP Release 8 and 9 document series does not satisfy the technical requirements the 3GPP consortium has adopted for its new standard generation, and which were originally set forth by the ITU-R organization in its IMT-Advanced specification.

 

Slik jeg leser den understrekede biten, så oppfyller IKKE LTE de tekniske spesifikasjonene for å bli kallt 4G. Jeg er enig i at LTE har vært markedsført som 4G, men LTE oppfylleer altså ikke kravene for å bli definert som 4G.

 

Her er en annen link: http://www.digi.no/856956/alle-vet-at-lte-ikke-er-4g

 

Fakta er at alle med bare lidt teknisk indsigt ved at LTE IKKE er 4G og derfor har de valgt IKKE at bruge 4G begrebet

 

Sett dette opp mot overskiften på tråden og de telefonene som er omtalt.

Lenke til kommentar

Although marketed as a 4G wireless service, LTE as specified in the 3GPP Release 8 and 9 document series does not satisfy the technical requirements the 3GPP consortium has adopted for its new standard generation, and which were originally set forth by the ITU-R organization in its IMT-Advanced specification.

 

Slik jeg leser den understrekede biten, så oppfyller IKKE LTE de tekniske spesifikasjonene for å bli kallt 4G. Jeg er enig i at LTE har vært markedsført som 4G, men LTE oppfylleer altså ikke kravene for å bli definert som 4G.

Hvis du lest litt videre så hadde du sett følgende:

 

However due to marketing pressures and the significant advancements that WIMAX, HSPA+ and LTE bring to the original 3G technologies, ITU later decided that LTE together with the aforementioned technologies can be called 4G technologies. The LTE Advanced standard formally satisfies the ITU-R requirements to be considered IMT-Advanced. And to differentiate LTE-Advanced and Wimax-Advanced from current 4G technologies, ITU has defined them as "True 4G".

 

ITU tillater å kalle LTE for 4G, Og LTE Advanced er "True 4G" (litt som HD Ready og Full HD). Forskjellen mellom LTE og LTE Advanced er som overgangen mellom 802.11g og n. LTE Advanced er bakoverkampatiblet med LTE.

 

Nok en gang så har ikke fått med deg hele historien:

Forbrukerombudet har i dag avgjort at de ikke har innvendinger mot at Netcom markedsfører LTE som «4G». Samtidig oppfordrer de Netcom til å opplyse kundene om hva slags ytelse de kan vente seg når de tar i bruk «4G».

http://www.digi.no/861264/klokt-av-forbrukerombudet

 

 

Fakta er at alle med bare lidt teknisk indsigt ved at LTE IKKE er 4G og derfor har de valgt IKKE at bruge 4G begrebet

Det er mulig, jeg kan ikke snakke for dere, men de med mer teknisk innsikt vet at LTE og LTE Advanced er del del av 4G begrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg leste også at det markedsføringsmessig settes likhetspunkter mellom LTE og 4G, og markedsmessig har man heller ikke skilt mellom LTE og LTE advanced, eller 4G og True 4G.

 

Vi snakker om ulike ting her. http://en.wikipedia.org/wiki/LTE_Advanced

Being described as a 3.9G (beyond 3G but pre-4G), the first release of LTE does not meet the requirements for 4G (also called IMT Advanced as defined by the International Telecommunication Union) such as peak data rates up to 1 Gb/s.

 

3GPP determined that LTE Advanced would meet the ITU-R requirements for 4G. The results of the study are published in 3GPP Technical Report (TR) 36.912.

 

Skal man sette likhetstegn mellom LTE og 4G må man spsifisere at det er LTE Advanced for at det skal bli riktig, og ikke skrive at LTE = 4G

Lenke til kommentar

Jeg leste også at det markedsføringsmessig settes likhetspunkter mellom LTE og 4G, og markedsmessig har man heller ikke skilt mellom LTE og LTE advanced, eller 4G og True 4G.

 

Vi snakker om ulike ting her. http://en.wikipedia....ki/LTE_Advanced

Being described as a 3.9G (beyond 3G but pre-4G), the first release of LTE does not meet the requirements for 4G (also called IMT Advanced as defined by the International Telecommunication Union) such as peak data rates up to 1 Gb/s.

 

3GPP determined that LTE Advanced would meet the ITU-R requirements for 4G. The results of the study are published in 3GPP Technical Report (TR) 36.912.

 

Skal man sette likhetstegn mellom LTE og 4G må man spsifisere at det er LTE Advanced for at det skal bli riktig, og ikke skrive at LTE = 4G

Ankh: Når man ikke vet hva man snakker om så er det vel kanskje best å gi seg.

 

For siste gang: 4G er et fellesbegrep for 4. generasjon mobilkommunikasjonsteknologi.

 

LTE Advanced oppfyller de opprinnelige kravenen satt av ITU. Det ble senere bestemt at også LTE (ikke advanced) skulle kunne markedsføre seg som 4G, da hastigheten var betydelig raskere enn 3G.

 

 

Du kan sette veldig mange likhetstegn mellom LTE og LTE Advanced. Det er i bunn og grunn samme fysiske protokoll, eneste forskjellen er at LTE Advanced noen av hovedforskjellene er at Advanced bruker en litt mer avansert MIMO (multiple-input and multiple-output) antenne. Signalmodelleringen er i bunn og grunn samme OFDMA teknikk. Som det ligger i navnet så kan LTE Advanced sees på som LTE 2.0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ankh: Når man ikke vet hva man snakker om så er det vel kanskje best å gi seg.

Referer bare til ulike teknologibeskrivelser, som påpeker at LTE IKKE er 4G, men at LTE Advanced oppfyller kravene til 4G.

 

Markedsføringsmessig kan de kalle det mye rart, uten at det dermed oppfyller spesifikasjonskravene.

 

the first release of LTE does not meet the requirements for 4G

Jeg leser ikke den setningen som at LTE = 4G, uansett hva det markedsføres som.

Lenke til kommentar

Ankh: Når man ikke vet hva man snakker om så er det vel kanskje best å gi seg.

Referer bare til ulike teknologibeskrivelser, som påpeker at LTE IKKE er 4G, men at LTE Advanced oppfyller kravene til 4G.

 

Markedsføringsmessig kan de kalle det mye rart, uten at det dermed oppfyller spesifikasjonskravene.

 

the first release of LTE does not meet the requirements for 4G

Jeg leser ikke den setningen som at LTE = 4G, uansett hva det markedsføres som.

For siste gang.

 

JA! I utgangspunktet (før desember 2010) så var ikke LTE regnet som en "4G teknologi" av ITU. Så ENDRET de definisjonen, slik at også LTE blir regnet som en "4G teknologi"

 

Les pressemeldingen fra ITU:

Following a detailed evaluation against stringent technical and operational criteria, ITU has determined that “LTE-Advanced” and “WirelessMAN-Advanced” should be accorded the official designation of IMT-Advanced. As the most advanced technologies currently defined for global wireless mobile broadband communications, IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.

http://www.itu.int/n...px#.UNIi5onjlnc

 

Altså igjen.

1. Navnet "4G" kan nå (etter desmeber 2010) brukes på teknologier som LTE og WiMax, samt andre forbedringer av 3G (HSPA+ og DC-HSPA) såfremt de gir en stor forbedring fra standard 3G (UMTS).

 

Så JA! LTE er en 4G teknologi.

 

 

PS! Pass på når du bruker Wikipedia som en kilde, siden det er flere bidragsytere over tid, så er det ofte informasjon i slike saker som den du linker til som er utdatert, og som i mange tilfeller motsier hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte Galaxy SIII 4G versjonen, men sliter med at tilkoblingen blir brutt .. tar som regel 5-10 sek for den er oppe igjen, og virker som skjer når den bytter mellom 4G og 3G.. omtrent umulig og lese vg på bussen til jobb da dekningen er for varierende. Flere som opplevere slike problemer?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...