Gå til innhold

Hvor lenge varer et 3D-printet gevær?


Anbefalte innlegg

Uten at jeg vet noe særlig om emnet vil jeg anta at det er relativt lett å få tak i uregistrerte våpen om en absolutt har lyst til det. Så 3D-printing vil nok neppe føre til at kriminelle plutselig får tak i våpen.

 

Når det gjelder imitasjon av andre våpen og dets imperfeksjoner som det blir nevnt er vel dette avhengig av å først få tak i det orginale våpenet og deretter skanne dette på en skikkelig måte, og at våpenet mangler vil forhåpentligvis eieren oppdage. Videre kan det stilles spørsmål om en slik metode (spor på prosjektil) vil brukes hvis det er mulig å kopiere dette for hvermannsen.

 

Når det gjelder selve artikkelen tenker jeg at dette kun er enda et marked for 3D-printing når teknologien er skikkelig på plass. 3D-printing har jo muligheten i seg til å minske unødig produksjon, og hva dette vil kunne ha å si for verdensøkonomien er noe jeg undres over.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har i en årrekke vært uhyre enkelt å skrive ut pengesedler også, men folk klarer stort sett å motstå fristelsen selv om teknologien er på plass*.

 

* I likhet med 3D-skriveren så blir ikke 2D sedler 100% perfekte og materialmessig like originalen. I likhet med seddelutskrifter så er det ikke lov til å skrive ut skytevåpen i Norge. Man kan bli straffet for det og det kombinert med oppdagelsesrisikoen er stort sett nok til å få folk til å la være.

 

Ja, og kan man ikke allerede i dag sånn middels greit lage ett våpen med en CNC-fres som freser metall?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og kan man ikke allerede i dag sånn middels greit lage ett våpen med en CNC-fres som freser metall?AtW

Sånn middels greit er vel å underdrive bra?

IOM at det er slik våpen (kan) produseres...

Man kan bruke akkurat de samme 3D modellene som brukes til 3D-printing, bare sende de til en CNC i stedet for en printer.

Ser ikke helt poenget med å lage våpen i plast?

Lenke til kommentar

Sånn middels greit er vel å underdrive bra?

IOM at det er slik våpen (kan) produseres...

Man kan bruke akkurat de samme 3D modellene som brukes til 3D-printing, bare sende de til en CNC i stedet for en printer.

Ser ikke helt poenget med å lage våpen i plast?

 

Tenkte middels greit som i "oppnåelig for en person, men koster endel arbeid og penger", altså endel styr men ikke umulig for en privatperson.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men tenk på alle fordelene da dere...

 

1. Plastvåpen er lettere å smugle med seg på fly.

2. Plastvåpen vil (som noen nevner) ikke gi et unikt "fingeravtrykk" i prosjektilet da løpet trolig vil misformes noe ved hvert skudd.

3. Plastvåpen kan destrueres ved å hive det på et bål.

4. Det blir lett tilgjengelig for hvermansen (yeah right).

5. Ingen register / salg å spore det tilbake til (bortsett fra plastmateriale og printere da)

6. Plastvåpen kan ha en lei uvane med å eksplodere for den minste produksjonsfeil

7. Ingen vil ta deg seriøst når du kommer inn i banken med en gjennomsiktig rosa AG før du åpner ild - selv da tror jeg det blir vanskelig å holde latteren tilbake

 

Her er det bare win-win ;-)

Lenke til kommentar
har fått meg ny bugatti veyron, lasta ned fra piratebay :p

I pappmashe eller ruglete plast? Litt synd at bensinen renner rett gjennom bunnen av tanken og hvis du hadde fått en brukbar blanding inn i brennkammeret ville motoren eksplodert med et dump smell som om noen sparker i en pappeske.

 

Tror hverken du eller jeg noen sinne vil få råd til en 3D-skriver som takler de materialene som brukes i Veyron og klarer å produsere med samme presisjon. Akkurat som man nå 30 år etter at 2D-skriverne begynte å dukke opp i private hjem fortsatt ikke kan skrive ut autentiske sedler

Lenke til kommentar

 

I pappmashe eller ruglete plast? Litt synd at bensinen renner rett gjennom bunnen av tanken og hvis du hadde fått en brukbar blanding inn i brennkammeret ville motoren eksplodert med et dump smell som om noen sparker i en pappeske.

 

Tror hverken du eller jeg noen sinne vil få råd til en 3D-skriver som takler de materialene som brukes i Veyron og klarer å produsere med samme presisjon. Akkurat som man nå 30 år etter at 2D-skriverne begynte å dukke opp i private hjem fortsatt ikke kan skrive ut autentiske sedler

en eller annen hang om et par tusen år så er jeg sikker på at man kan skrive ut hva som helst på atomnivå. Så sant menneskene ikke dør ut før det :p
Lenke til kommentar

Jeg tviler veldig sterkt på at det ville fungert sånn.

Et løp som printes ut vil aldri kunne ha de samme imperfeksjonene gang etter gang. Plast eller lignende materialer vil endre seg for hvert skudd, og i praksis så vil løpet bli ødelagt av et skudd eller to. (smelte, bli ujevnt eller andre større imperfeksjoner sett i så liten skala som vi snakker om her)

Hvis man kan lage en nøyaktig kopi av samme våpen gang på gang, så vil første skudd ut av hver kopi ha samme "striations", og se ut som det kommer fra samme våpen. Problemet blir ikke hvor mange ganger det kan avfyres, men at hver gang en kopi avfyres for første gang så er det likt.

Lenke til kommentar

Under krigen så laget man hjemmesnekrede maskingevær, såkalte sten-guns. Med samme type verktøy du nå får for en billig penge på biltema. I Pakistan og andre land så lager de fullt fungerende AK-47er med lite annet enn borring og filing. En terrorist kan fint dra på studietur dit for å gå i lære. Så filer og freser han til sitt eget gevær hjemme.

 

Å lage et gevær er relativt enkelt. Eneste som trengs er tålmodighet og noe materialkunnskap (For å skape noe holdbart, uansett får du nok av en del skudd før det går i stykker).

 

Et maskingevær er omtrent like komplisert som en mopedmotor. Det krever bare vilje og gjennomføringsevne.

 

Jeg tror nok du bør lese deg litt opp om Stengun. Det er oppkalt etter oppfinnerne og ble masseprodusert i England. Det brukte samme ammunisjon som tyskerne så det var bare å plukke ammunisjon underveis på oppdrag i fiendeland.

 

De var enkle å ta fra hverandre og sette sammen igjen og ble således sluppet fra fly for å bevæpne motstandsbevegelser.

 

Stengun var ikke i nærheten av å være hjemmesnekret.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du bør lese deg litt opp om Stengun. Det er oppkalt etter oppfinnerne og ble masseprodusert i England. Det brukte samme ammunisjon som tyskerne så det var bare å plukke ammunisjon underveis på oppdrag i fiendeland.

 

De var enkle å ta fra hverandre og sette sammen igjen og ble således sluppet fra fly for å bevæpne motstandsbevegelser.

 

Stengun var ikke i nærheten av å være hjemmesnekret.

Enkel oppbygning er imidlertid noe som også gjør et våpen enklere å lage selv. Usikker på om det var Stengun, men noen av 2VK-våpenene er delvis basis for en "lag dine egne våpen"-guide jeg leste litt av en gang. Tror det største problemet var glatte løp. Nøyaktigheten blir jo ikke helt den samme. Ikke så veldig praktisk selv i et "gutta på skauen"-scenario
Lenke til kommentar
Jeg tror nok du bør lese deg litt opp om Stengun. Det er oppkalt etter oppfinnerne og ble masseprodusert i England. Det brukte samme ammunisjon som tyskerne så det var bare å plukke ammunisjon underveis på oppdrag i fiendeland. De var enkle å ta fra hverandre og sette sammen igjen og ble således sluppet fra fly for å bevæpne motstandsbevegelser. Stengun var ikke i nærheten av å være hjemmesnekret.

 

Den ble produsert i improviserte verksted. og i hemmelighet i Polen. Så særlig avansert maskineri tror jeg ikke man trengte.

 

Forøvrig, om wikipedia kan stoles på:

 

In German-occupied Norway the resistance, under the leadership of Bror With, created a large number of Sten guns from scratch, mainly to equip members of the underground army Milorg.
Lenke til kommentar

Den ble produsert i improviserte verksted. og i hemmelighet i Polen. Så særlig avansert maskineri tror jeg ikke man trengte.

 

Forøvrig, om wikipedia kan stoles på:

 

Såvidt jeg har skjønt, så bestillte de inn enkeltdeler som avtrekker og tennstempel osv, bare fra forskjellige fabrikker, og under "faslk navn", de latet som det var noe annet enn det var.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den ble produsert i improviserte verksted. og i hemmelighet i Polen. Så særlig avansert maskineri tror jeg ikke man trengte.

 

Forøvrig, om wikipedia kan stoles på:

 

Så vidt jeg vet så ble delene droppet over Norge og deretter montert. Det er mulig de laget noen deler selv, men det kreves en høy grad av nøyaktighet for å lage løp, stempel, osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nå er det jo ikke vanskelig å få tak i semi automatiske våpen her til lands, bare å ta jegerprøva og du kan inneha opptil 5 rifler eller hagler + treningsvåpen, så blir du medlem av lokal pistol klubb, et halvt åt med aktivt oppmøte og du kan ha 4 pistoler i ymsa kalibre, vær ekstra aktiv og du kan få backup våpen. derfra tar du skrittet videre opp til praktisk skyting, da kan du få tilgang til ar-15, h&k sls osv + ekstra håndvåpen.... største problemet er her penger, men skal man ikke ha et uber populært merke eller all verdens ting på det så er det forholdsvis rimelig allerede...

 

Minner meg på å ikke irritere deg... O:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...