Gå til innhold

Guide: Raske tips til sammensatte bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra artikkel, og fantastisk bra bilder, elsker det bildet med han fyren med sykkelen :)

Dette fikk jeg skikkelig sansen for, skal virkelig prøve meg på dette nå :)

 

Det med at klokken skal være ti på to, lærte vi for ikke så lenge siden på skolen, grunnen til dette, er at det ser ut som klokken smiler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har 3 bilder som skal settes sammen slik som på side 4 til en slik action-serie. Problemet er at de ikke har lik exp. da de er tatt i P modus. De er i RAW og jeg bruker LR4.Jeg velger de bildene og trykker Ctrl + U (for automatisk exp. verdi) men de blir ikke "perfekte"...Har du tips? :D

Auto Tune (Ctrl + U) endrer på mer enn bare eksponering. Se på innstillingene bildene er tatt med og hvis du er litt heldig så er det forholdsvis enkelt å se hvor mye lysere/mørkere enkeltbildene er tatt. Eks. f/4 vs f/5.6 skiller ett trinn på exposure-slideren.

 

Du kan bruke denne kalkulatoren til å regne på det hvis det er vanskelig http://imaginatorium.org/stuff/stops.htm :)

 

Når du har fått de ca. riktig så er det bare å gå fram og tilbake mellom bildene og justere i små steg. Husk at det ikke trenger å være helt perfekt :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...