Gå til innhold

Oppgradering til Olympus E3 eller nytt system?


Anbefalte innlegg

Har hatt ett Olympus E-420 siden det ble lansert for vel 4 år siden. Det er vel det minste speilreflekskameraet som er lagd, og i lag med et 9-18mm zuiko objektiv så har eg tatt en del bra bilder og er strengt talt meget fornøyd. Har også et 50-300 mm tamron objektiv som blir noe mindre brukt.

 

Olympus har jo ett problem med dårlige lysforhold, som de har "løst" ved å lage ekstremt lyssterke objektiver for de heldige som skulle ha rundt 20.000 å legge i ett objektiv. Det har ikke jeg. Mitt budsjett er under 10.000

 

Har nå begynt å tenke på å oppgradere, og da har eg sett på følgende muligheter:

Kjøpe en olympus E-3 på bruktmarkedet, gjerne med en 12-60mm

 

så da er første spørsmålet: Er det merkbar forskjell i bildekvaliteten for en fotograf som ikkje lever og ånder for denne hobbyen, men som liker å ta bra bilder når det dukker opp motiver langs reisen. og som aldri kommer til å printe ut bildet noe større enn 1*1 meter ?

Hvor mye større er E3 huset i forhold til e420? og hvor bra er e3 sett i forhold til nyere kameraer som Pentax K30

 

Vurderer også å droppe Olympus og gå over til pentax da K30 kombinert med 18-135 høres ut som et bra kit å ha med seg... Dere ser sikkert at jeg er ute etter ett system som tåler en støyt, er åpen for andre forslag, men kameraet er nødt til å tåle en del. Video er en ikke sak, er stillbilder det blir brukt til.

 

Forøvrig er det litt frustrerende å se at "alle" nye kameraer har lassevis med fjas. kan ikke noen lage et kamera der jeg slipper å betale for hd video, gigantisk svingbar sjerm og tusen "kreative" filtere og så videre ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus E-3 er ikke mye bedre enn E-420 når det gjelder dårlig lys; slikt sett vil stort sett det meste annet være bedre.

 

E-3 er et rimelig stort hus; slik at hvis du liker størrelsen på E-420, så bør du se andre steder.

 

K-30 er større enn E-420, men mindre enn E-3; den er, som E-3, værtettet, men har en klart bedre ytelse på høy ISO. Men selv med den forbedrede ISO ytelsen; så bør du nok tenke på å kjøpe et lyssterkt fast-objektiv ved siden av.

 

Et alternativ som du også bør vurdere, er Panasonic G5; det er mer kompakt enn E-420; har bedre bildekvalitet; rimelig nært Pentax K30 faktisk. G5 er ikke værtettet, men har utvippbar skjerm; som faktisk er nyttig til andre ting enn video - f.eks. makro. Panasonic G5 er et µ-4/3 hus, slik at det har ikke speil, og har elektronisk søker i stedet for optisk søker.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min K-30 som jeg kjøpte i sommer. Kjøpte med 18-135mm og den har holdt seg bra i bergensværet så langt. Bare å spørre hvis det er noe du lurer på.

 

Her kan du se litt bilder jeg har tatt med kameraet. De fleste landskapsbildene er tatt med 18-135mm, mens de fleste konsertbildene er tatt med Tamron 28-75mm f2.8

http://sibirphoto.blogspot.no/

https://plus.google.com/u/1/photos/109198934756940010362/albums

Lenke til kommentar

Hei!

Som eier av E3, E-5 og E-M5 kan jeg kanskje gi deg råd i forhold til Olympus, men det hadde vært kjekt å vite litt mer om hva du skal bruke kamera og optikk til, og hvilke egenskaper som er viktige/mindre viktige:

-Hva tar du bilder av?

-Action / rask følgefokus?

-Rask fokus?

-Kompakthet/vekt?

-konserter/portretter, dvs. lysstyrke og bokeh?

-Fastoptikk eller fleksibiliteten til et zoom-objektiv?

 

Så langt leser jeg at dette er behov

-Vidvinkel

-Robust/værtett kamera

-Ikke behov for video, filter etc.

 

Og når du sier burdsjett på 10 000,-, er det både kamera og objektiv? Tilbehør som minne, veske, etc.?

Kommer du til å handle mer optikk når lommeboka tillater det?

 

Jeg ville sett på kameravalg i nær sammenheng med optikk og planer for optikk i fremtiden.

 

Når det gjelder E-3 så bør man kunne gjøre røverkjøp på bruktmarkedet (spesielt om man trenger et robust, raskt kamera). Jeg har vært veldig fornøyd med både E-3 og E-5 med 12-60mm som allround objektiv. Sammen med et lyssterkt objektiv, f.eks. Panaleica 25mm er dette en utrolig fin reisekombo.

Men det gir vel ikke det voldsomt løft i bildekvaliteten i forhold til E-420, og er ikke spesielt bra på høy ISO.

Jeg ville heller prøvd å sikte meg inn på et brukt E-5 med litt tålmodighet, og kanskje budsjettet sprekker litt med 12-60, men man kan jo prøve å se hva som dukker opp og prute.

 

Men generelt, så er kanskje ikke Four Thirds et system som er veldig fremtidsrettet, med tanke på at Micro Fourt Thirds blir satset mer på, og leverer like god kvalitet med en størrelse og vekt som er en brøkdel av FT.

 

Men er man avhengig av følgefokus, så er ikke mFT-kameraene helt der enda. (Nå er ikke E-3 og E-5 verdensmestre på følgefokus heller, men det er hvertfall langt mellom disse og mFT-kameraer).

 

Jeg kan ikke si noe om andre merker, men kan hvertfall varmt anbefale E-5 (og det kommer stadig vekk krem-optikk på bruktmarkedet), men kanskje aller mest Micro Four Thirds, f.eks. OMD-E-M5, eller mer budsjettvenlige E-PL5 eller E-PM2. Se også dette innlegget jeg fant...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har du sett denne annonsen? Har ligget ute en stund nå, redusert totalprisen til 10 000,- for E5 med 12-60 og batterigrep++. Her har du hvertfall mulighet for et OK kjøp (jeg ville prøvd å prute enda mer men). :)

 

https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=olympus&id=188104

 

E-5 + 12-60mm er hvertfall et solid kamera som tåler en støyt, det skal jeg skrive under på.

Men det er nok en god del større enn E420. I forhold til E-3, så er de største fordelene (hvertfall sett fra min side) skarpere/mer detaljerte bilder, vesentlig bedre ISO-ytselse, og mye bedre skjerm (høyere oppløsning).

 

Men igjen, er størrelse/vekt viktig (fremfor følgefokus), så er det kanskje mFT som gjelder, men husk at selv om f.eks. E-M5 er værtettet er ikke alle objektiver det..

Lenke til kommentar

Har hatt ett Olympus E-420 siden det ble lansert for vel 4 år siden. Det er vel det minste speilreflekskameraet som er lagd, og i lag med et 9-18mm zuiko objektiv så har eg tatt en del bra bilder og er strengt talt meget fornøyd. Har også et 50-300 mm tamron objektiv som blir noe mindre brukt.

 

Du har heldigvis ikke lagt så mye penger i systemet ditt, IKKE kjøpe deg lengre inn i Olympus FourThirds!!! FourThirds er dødt, gravlagt og det er kun beinrester igjen.

 

Gå for K30 med 18-135mm. Evt. gå opp til K5...

 

 

 

Olympen, din E3 og 12-60mm er ikke verdt halve prisen.

Lenke til kommentar

Du har heldigvis ikke lagt så mye penger i systemet ditt, IKKE kjøpe deg lengre inn i Olympus FourThirds!!! FourThirds er dødt, gravlagt og det er kun beinrester igjen.

 

Olympen, din E3 og 12-60mm er ikke verdt halve prisen.

 

Med dette utsagnet mener du vel at alle speilsystem er avlegs og at det er mFT som ruler for fremtiden?

 

Hm, det er vel derfor det ikke er solgt da. Men, for meg er det faktisk verdt prisen i daglig bruk. I den grad bildet ikke blir bra nok, er det fotografen som må ta skylda. :)

Endret av Olympen
Lenke til kommentar

Med dette utsagnet mener du vel at alle speilsystem er avlegs og at det er mFT som ruler for fremtiden?

 

Fordelen med FT er at det neppe kommer særlig mye nytt som du blir fristet til å kjøpe. Om mFT kommer til å rule fremtiden skal jeg ikek si, men for Olympus så er nok det fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...