Gå til innhold

Så mye sparte de ved å bytte til Linux


Anbefalte innlegg

Enda hun fulgte standarden. Om DET er et problem finnes også pdf.

Og for enklere tekst har en flere andre stadarder, bl.a rtf - som alle mine timelister går i.

Forran å sutre på MS office, så velger folk å klage på OpenOffice/Libre. MS office har muligheten til å implementere både odf, og odg (opensource). Dette vil på den andre siden føre til mer konkuranse.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten, mener å huske at jeg leste en artikkel som viste at det motsatte var tilfelle om økonomisk sparing ved flytting til OO: http://www.idg.no/co...ticle207684.ece

Hvis du tar deg tid med å rote frem linken, synes jeg kanskje du kan ta deg tid til å lese den også før du poster. Spesielt siden Asker sin satsing ble omtalt av meg litt lenger oppe på denne tråden.

 

Legg merke til følgende sitat fra artikkelen du selv linket:

Microsoft har heller ikke ligget på latsiden. Ny lisensieringsmodell har redusert kostnadene for kommunen kraftig, spesielt innen skolesektoren. Effekten er så kraftig at den forutsatte innsparingen nesten dobles uten at Open Office introduseres, og der Microsoft Office fortsatt blir tilgjengelig for aller elever og ansatte.
Jeg kan godt forklare deg i klartekst hva dette betyr. Microsoft gikk inn og kuttet prisene ned mot null for å sikre at det ikke fantes insentiver for Asker. Tror du alle norske kommuner fikk det samme tilbudet? Skjønner du hva dette betyr for oss som betaler skatt? Munchen fikk også tilsvarende tilbud, men valgte å takke nei med begrunnelsen om at deres satsing var langsiktig. De skjønte at slike lisensavtaler ikke kommer ved neste veikryss når kommunen er så langt inn i lock-in at veien tilbake blir enda mer håpløs. Leste du lenken jeg presenterte hvor Kongsberg stilte seg helt uforstående til tåkepratet fra Asker? Her har du den igjen: http://www.idg.no/co...ticle230725.ece
Senest idag kom jeg over problemstilligen da ei jeg kjenner skulle levere en eksamensoppgave. Skrevet i LibreOffice, noe som selvsagt ikke læreren klarte å åpne. Antakeligvis totalt inkompetent ape, men resultatet det samme. Oppgaven måtte printes ut, og LibreOffice kastet på dør.
Hun har ikke funnet "Lagre som" altså? Eller den store pdf knappen midt på? Men å sette opp printer, og skrive ut gikk greit? Læreren hadde så gammel uoppdatert office? Joa, formatene fra Microsoft er fortsatt problemet, også her registrerer jeg. Hva synes du burde blitt gjort med det? Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På verdensbasis når det gjelder servere er Windows utkonkurrert av Linux og andelen Lnux servere øker stadig.

Og her gjør Ubuntu store framskritt med deres Openstack teknologi noe også leverandørene har hoppet på.

 

Dette er bare tull.

http://blogs.computerworld.com/16263/windows_widens_lead_over_linux_in_the_server_market

 

Microsoft dominerer fullstendig på filservere og gruppevare. De gjør stor suksess med IP-telefoni og Oracle merker nok knallhard konkurranse fra MS på SQL. Linux gjør det bra kun på webservere som er en liten del av det totale markedet.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull.

http://blogs.compute...e_server_market

 

Microsoft dominerer fullstendig på filservere og gruppevare. De gjør stor suksess med IP-telefoni og Oracle merker nok knallhard konkurranse fra MS på SQL. Linux gjør det bra kun på webservere som er en liten del av det totale markedet.

[...] show that in the first quarter of 2010 in terms of units sold

Det er antall solgt, ikke brukt.. Det går ikke an å nøyaktig måle antall servere som bruker Linux pga. de fleste distroer er gratis og fritt tilgjengelig via en haug med kanaler.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull.

http://blogs.compute...e_server_market

 

Microsoft dominerer fullstendig på filservere og gruppevare. De gjør stor suksess med IP-telefoni og Oracle merker nok knallhard konkurranse fra MS på SQL. Linux gjør det bra kun på webservere som er en liten del av det totale markedet.

Du er klar over at lenken din er fra 2010? Tok meg omtrent ett sekund å google frem til nyere informasjon fra samme kilde (altså IDC):

http://www.zdnet.com/blog/open-source/linux-servers-keep-growing-windows-and-unix-keep-shrinking/10616

Ta deg gjerne tid til å lese hele artikkelen. Kan du dokumentere at windows gjør det bra som filserver? Dette er isåfall nytt for meg.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull.

http://blogs.compute...e_server_market

 

Microsoft dominerer fullstendig på filservere og gruppevare. De gjør stor suksess med IP-telefoni og Oracle merker nok knallhard konkurranse fra MS på SQL. Linux gjør det bra kun på webservere som er en liten del av det totale markedet.

Basert på sitatene bloggen viser til, så kan det se ut som om at dette gjelder bare x86-markedet. Markedet er veldig mye større en som så. I ett av sistatene står det at Windows totalt sett har under 50% av markedet, mer spesifikt: 48.9%, pr. første kvartal 2010.

 

Occi nevner noe viktig: "Det er antall solgt, ikke brukt".

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Microsoft benytter seg jo også av alle knepene i bransjen, har en bror som var systemdirektør i et større norsk selskap, som en gang i halvåret fikk sponset tur til las vegas for "kursing" i microsoft produkter- noe som jo gjorde han meget frelst på microsoft- at de også gav han mobiltelefoner og slikt er smøret på flesket.. sier ikke at det er noe galt i slik sponsing, forretninger er jo forretninger, men at it topper elsker microsoft har jeg ingen problemer med å forstå, linux får man jo ikke gaver og turer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du fikk med deg denne også da?

http://www.zdnet.com...shrinking/10616

Mer Googling på samme tema gir flere resultat, så har du Google også som brummer rundt på Egen Linux install også for server bruk.

Virtuelle servere fra VMWare har Linux i grunnmuren også (Bare metal virtauliseringen deres bruker en Linux kernel versjon som VMWare har bygget på, tenker her på ESX for eksempel.)

 

EDIT har gjort litt ekstra Googling og funnet pene grafer, dette er da fra 2009: http://www.nashnetworks.ca/pros-cons-and-costs-of-operating-systems.htm

Men enda her ligger Linux foran, dette var før Openstack og kompani kom på banen så disse tallene er nok tippet enda mer mot Linux, spesielt nå som Ubuntu Server får fotfeste.

For å ikke snakke om Google da, hvor det er lite Windows servere... Bare deres egen hjemme bygget Linux server distro.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Ja. Og regnskapstallene for de siste år tyder jo ikke på at Linux har gått forbi Microsoft og lagt de tilbake i grus med magert salg.

Nei, Microsoft selger fortsatt godt. Trendene er likevel rimelig klare, linux gjør grove innhugg på flere områder.

 

HPC dekker en betydelig del av servermarkedet, og her har det gått så ille at Microsoft har trukket sitt produkt Windows HPC Server 2008, det vil ikke komme noen ny versjon. Top500 lista viser nå at linux har 94% andel, mens windows har godt under en prosent. Det er ren utklassing i et av de største servermarkedene.

 

Når det gjelder web-servere er det også interessante trender. Først er det verdt å merke at .net baserte servere nå taper terreng raskt mot åpne (ofte php eller java) baserte løsninger:

http://w3techs.com/t...web_server/ms/y

dette begynner også å forplante seg for OS serverne, men der henger det litt etter. Det virker rimelig klart at microsoft nå er i ferd med å gi opp web-servere etter å ha hatt flere forsøk på å ta markedet. Et av de klare tegnene her er at de ga opp sin bloggløsning, og henviste sine brukere til wordpress. De satser fortsatt på sharepoint, og enkelte andre lock-in dinosaurer på web-servere for større kunder, så de vil ikke forsvinne helt her.

 

Når det gjelder filservere tror jeg det kun er bedrifter uten kompetanse som bruker windows. Jeg har ikke sett microsoft med noe konkurransedyktig for dette segmentet noensinne. Databaser derimot er de aktive på, men der ser det ut som forretningsideen er å tvinge kundene over ved å kreve mssql mot alle microsoftprodukter. Med samba4 som slippes i disse dager bør selv de mindre aktørene bevege seg bort fra windows som filserver.

 

Exchange og .net baserte løsninger er hovedgrepet windows har på servere. Dette er ene og alene lock-in. Dersom exchange og .net hadde vært tilgjengelig på linux hadde det vært liten grunn til å gå for windows i det hele. Dessverre tar ting altfor lang tid på dette området, men ting skjer. For små bedrifter tilbyr nå Thunderbird+Google tjenester et mye bedre tilbud enn exchange. Dessverre er det mange som ikke vet bedre, og fortsatt blar opp for dårlige interne løsninger på dette.

Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dersom det ikke finnnes GIS og annen kommunalteknisk programvare for linux, vil det være en betydelig sum å få utviklet dette til en annen platform. Tilsvarende gjelder jo i andre bedrifter også. Det er langt mer enn Word som må byttes ut.
Nettopp.Når man snakker om det å bytte OS på klientene må man tenke på at de aller fleste bedrifter kjører spesialisert programvare på sine PCer som i sin tid ble utviklet for Windows, eller også DOS i mange tilfeller.Hvis man da skal bytte OS må man også ta med i beregning kostnad for å sørge for kompatibilitet med andre typer OS, og i mange tilfeller vil ikke dette engang være mulig.Jeg jobber i en produksjonsbedrift og vi har mange maskiner som kjører Windows, jeg kan ikke bytte OS på disse uten videre, det skal også sies at vi har maskiner som kjører Linux og jeg kan jo heller ikke bytte OS på disse.End of the line er at det kan virke enkelt og greit på papiret, men det er masse faktorer rundt som spiller inn. Jobben og kompetansehevingen som trengs er bare en liten del av kaka sammen med opplæring av brukermassen.

 

Du har nok rett, men jeg satte opp ubuntu på maskinen til mor og hun trengte ikke hjelp. Jeg bare pekte "der er internett" og off we go. Videre "der er dine bilder" osv. Ikke noen telefoner lengre angående problemer, som det alltids er med windows.

Lenke til kommentar

Du har nok rett, men jeg satte opp ubuntu på maskinen til mor og hun trengte ikke hjelp. Jeg bare pekte "der er internett" og off we go. Videre "der er dine bilder" osv. Ikke noen telefoner lengre angående problemer, som det alltids er med windows.

 

Klarte ikke helt så se sammenhengen mellom min post og ditt svar. Mente du kanskje å sitere noen andre?

Eventuellt hvis du ville sammenligne det å lære sin mor å trykke på et ikon med det jeg prater om så blir det veldig forskjellig.

 

I tillegg til at vi måtte ha hatt kompetanseoppbygging av ITavdeling måtte vi da i tillegg hatt såkalt "vanlig" opplæring av samtlige ansatte på bruk.

Så hadde det vært de avdelingene som måtte kunne installere programvare selv da, de hadde jo trengt endel ekstra kursing.

 

Æsj, jeg hadde tenkt å skrive masse mer, men jeg blir litt småkvalm av å tenke på hvor mye resursjer som faktisk skal til hvis man skal kjøre en 100% Microsoft-fri arbeidsplass. Når det faktisk går opp for folk så er det åpenbart at det ikke kommer til å skje med det første, og det er jo ikke som at de ligger på latsiden med feks Server 2012 heller. (Nye Hyper-V er jo genial til små/mellomstore bedrifter)

Lenke til kommentar

Det krever ikke mye opplæring. Det er mye dokumentasjon på dette. Å distribuere programvare for de som ikke er fornøyd med standard oppsett er dessuten mye lettere på linuxdistribusjoner.

 

Hyper-V spiller catch-up til virtualiseringsløsningene på linux. Du må begynne å lese mer enn siste reklamemateriell fra Microsoft. Slike som deg koster oss masse skattepenger, de kjøper inn siste versjon fra MS til enhver tid. Det koster masse i lisenskostnader, og ikke minst opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det krever ikke mye opplæring. Det er mye dokumentasjon på dette. Å distribuere programvare for de som ikke er fornøyd med standard oppsett er dessuten mye lettere på linuxdistribusjoner.

 

Hyper-V spiller catch-up til virtualiseringsløsningene på linux. Du må begynne å lese mer enn siste reklamemateriell fra Microsoft. Slike som deg koster oss masse skattepenger, de kjøper inn siste versjon fra MS til enhver tid. Det koster masse i lisenskostnader, og ikke minst opplæring.

 

Haha du er jo morsom da.

Hvis jeg går fra vmware til Hyper-V sparer jeg penger på lisensiering.

 

Og krever ikke mye opplæring?

Hvilken planet lever du på? Jeg har visserlig vært innom linux både en to og tre ganger iløpet av de siste ~15 årene og jeg kan veldig lite om det. Jeg anser meg selv som godt over gjennomsnittet interessert i å lære meg ting på PC, hva da med "Anne-Kari" på 53 på kontoret? Eller Gunnar 30 på Lageret?

 

Skal jeg be de lese manpages?

 

Du må jo komme ned på jorda igjen og se hvordan ting fungerer i praksis, og ikke hvor fint ting kan være i teorien!

 

Og å distribuere programvare, hvis du mener internt, så fungerer SCCM utmerket til det. Det er da hvis det er behov for noe slikt. Ganske fint hvis man har begrenset lisensiering av et program feks.

Endret av nemo81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg går fra vmware til Hyper-V sparer jeg penger på lisensiering.

Bare hvis du vil ha enteprisefunksjonalitet. De mindre bedriftene jeg har kontakt med bruker gratisversjon av vmware. På serversiden har du også alternativene xen og kvm som begge har enteprise funksjonalitet uten at det koster noe. Min favoritt er kvm, som jeg har brukt over lengre tid.
Og krever ikke mye opplæring?
Nei, ikke mer enn ved overgang til ny programvare på windows. Operativsystemets oppgave er stort sett å starte programmer, det er ikke rakettvitenskap. Du kan enkelt ha standardoppsett på linux med omtrent samme startmeny som på den versjonen av windows brukerne kom fra. LibreOffice vil også typisk være mindre overgang enn office2007. Vanlige brukere klarer seg fint med klienter som evolution, thunderbird og kontact, de fungerer alle tre som dropp-in replacement for Outlook (litt avhengig av hva du bruker på serversiden).
Jeg anser meg selv som godt over gjennomsnittet interessert i å lære meg ting på PC, hva da med "Anne-Kari" på 53 på kontoret? Eller Gunnar 30 på Lageret?
De har svært små problemer. Munchen rapporterte at det var færre supporthenvendelser etter overgangen til linux. Dette er målbart. Hvis det gjøres riktig, og har støtte høyt nok oppe, så er det ikke noe problem.
Skal jeg be de lese manpages?
Ta en titt på linux igjen. Du har ikke behov for kommandolinje på en ferdig oppsatt linuxbox i dag. Kommandolinjen er et tilbud for de som er mer effektive slik, eller for slike som meg som fikk musesyke av windows.
Du må jo komme ned på jorda igjen og se hvordan ting fungerer i praksis, og ikke hvor fint ting kan være i teorien!
Jeg bruker linux til daglig både hjemme og på jobb, det gjør også mange rundt meg. Jeg har sett hvordan det har fungert i praksis i omlag ti år.
Og å distribuere programvare, hvis du mener internt, så fungerer SCCM utmerket til det. Det er da hvis det er behov for noe slikt. Ganske fint hvis man har begrenset lisensiering av et program feks.

SCCM fungerer ikke utmerket i det hele tatt, det er noe herk og brukere hater det. Brukerne vil helst styre software installasjon selv, noe som er en kjempe sikkerhetsrisiko på windows. Ta en titt på Ubuntu sitt software center, så ser du hvor pent det går an å integrere slike løsninger for brukerne. Kjempefordel at du ikke har alle disse lisensserverne å streve med heller. Hvor mange timer har du rotet bort på lisensservere?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare hvis du vil ha enteprisefunksjonalitet. De mindre bedriftene jeg har kontakt med bruker gratisversjon av vmware. På serversiden har du også alternativene xen og kvm som begge har enteprise funksjonalitet uten at det koster noe. Min favoritt er kvm, som jeg har brukt over lengre tid.

Nei, ikke mer enn ved overgang til ny programvare på windows. Operativsystemets oppgave er stort sett å starte programmer, det er ikke rakettvitenskap. Du kan enkelt ha standardoppsett på linux med omtrent samme startmeny som på den versjonen av windows brukerne kom fra. LibreOffice vil også typisk være mindre overgang enn office2007. Vanlige brukere klarer seg fint med klienter som evolution, thunderbird og kontact, de fungerer alle tre som dropp-in replacement for Outlook (litt avhengig av hva du bruker på serversiden).

De har svært små problemer. Munchen rapporterte at det var færre supporthenvendelser etter overgangen til linux. Dette er målbart. Hvis det gjøres riktig, og har støtte høyt nok oppe, så er det ikke noe problem.

Ta en titt på linux igjen. Du har ikke behov for kommandolinje på en ferdig oppsatt linuxbox i dag. Kommandolinjen er et tilbud for de som er mer effektive slik, eller for slike som meg som fikk musesyke av windows.

Jeg bruker linux til daglig både hjemme og på jobb, det gjør også mange rundt meg. Jeg har sett hvordan det har fungert i praksis i omlag ti år.

SCCM fungerer ikke utmerket i det hele tatt, det er noe herk og brukere hater det. Brukerne vil helst styre software installasjon selv, noe som er en kjempe sikkerhetsrisiko på windows. Ta en titt på Ubuntu sitt software center, så ser du hvor pent det går an å integrere slike løsninger for brukerne. Kjempefordel at du ikke har alle disse lisensserverne å streve med heller. Hvor mange timer har du rotet bort på lisensservere?

 

Hm , greit at jeg jobber i en liten bedrift. Vi har bare 250-300 maskiner pluss omlag 20 servere. I tillegg er det spesialiserte ting satt til spesifikke produksjonsmaskiner.

Vi er nødt til å ha enterprise funksjonaliteten fra VMware, men vi har jo en OVS avtale og gjennom denne har vi til en hver tid lisensiert nyeste versjonen av Windows, være seg klient eller server OS, i tillegg til en del andre ting. Dette gjør som sagt at jeg "sparer" på lisensiering da dette allerede er en del av avtalen.

 

Når det gjelder opplæring tenker vi sikkert litt forskjellig. Ja jeg er klar over at Ubuntu feks fungerer på en helt annen måte nå enn hva slackware gjorde for 10 år siden. Jeg kjører Ubuntu på filserveren min her hjemme (zfsonlinux) og det fungerer fint. Det er relativt enkelt å bruke så lenge man holder seg til "vanlig" funksjonalitet.

 

Når det gjelder å bruke det i jobbsammenheng forstår jeg iallefall nå at du har tenkt på dette, og at du muligens har erfaring som tilsier at det kan fungere for noen.

Jeg velger fortsatt å stå staut på mitt ståsted om at det ikke ville fungert hos oss.

 

Vi har som sagt en god del spesialiserte ting, det er ikke snakk om et kontorlandskap for å si det sånn, selv om vi også har en liten kontordel der det sannsynligvis ikke ville vært noe problem å brukt feks Ubuntu. Problemet er jo med officepakkene da vi utelukkende har Microsoft formater idag, og det gjelder jo alle de hundrevis av dokumenter som går til og fra kunder hver dag også.

 

Jeg tror en migrering til annet OS osv vil være mye enklere for en stor enhet som feks Munchen kontra for en medium bedrift. Og selv om du slipper unna med opplæring av noen ansatte så vil man fortsatt ha en utfordring med opplæring av ITpersonell.

Og i tillegg til dette er det jo all jobben samt risikoen med konvertering av data til nytt OS.

 

Forstår ikke hva problemet er med SCCM. Brukerene styrer jo selv hva de da vil og ikke vil ha på sin PC (innenfor de rammer som er gitt) og resten kontrollerer man jo via filtering osv.

Bruker forøvrig System Center 2012 på Win2008R2 og jeg har ikke erfaring med tidligere versjoner av System Center.

Lenke til kommentar

Vi har som sagt en god del spesialiserte ting, det er ikke snakk om et kontorlandskap for å si det sånn, selv om vi også har en liten kontordel der det sannsynligvis ikke ville vært noe problem å brukt feks Ubuntu. Problemet er jo med officepakkene da vi utelukkende har Microsoft formater idag, og det gjelder jo alle de hundrevis av dokumenter som går til og fra kunder hver dag også.

Formater har blitt tatt opp tidligere i denne diskusjonen, og understreket at PDF er et platformuavhengig format. LibreOffice har også muligheten til å lese, skrive Microsoft XML formater (.docx, .docm, .potx, .xlxs.) - som da blir eksportert til PDF.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...