Gå til innhold

9-åring fikk Ole Brumm-maskinen sin beslaglagt


Anbefalte innlegg

Det viste seg i ettertid at filen hun hadde prøvd å laste ned bare var en lurefil, som bare hadde ett formål: Å spore opp pirater.
Så egentlig, så er det ulovlig og laste ned filer (som ikke er av kopibeskyttelse), så lenge de har samme navn som en ekte vare?Dette var jo en lurefil, ikke noe ekte, da kan de vel ikke straffes? :p

 

Spørs hvordan loven er i landet det gjelder. Dette kalles for "entrapment" og du kan dermed dømmes på grunnlag av at det er liten tvil om hva hensikten med å laste ned den falske filen egentlig var (siden man kan anta at du trodde det var "ekte vare"). Samme for narko/prostitusjon osv. De kan gi deg potetmel og si de vil selge deg denne narkoen... Så buster de deg og du er i fengsel i 4/5+ år.

 

Finland er ganske strenge, så kanskje de har lignende lover? Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Platebransjen og deres såkalte interesseorganisasjoner hadde vært mye bedre tjent med at platebransjen forlot dinosaurtilværelsen og tok steget inn i den digitale tidsalder og omfavnet mulighetene som teknologien gir dem istedet for å kjempe imot strømmen. Samtidig kunne interesseorganisasjonene avgått en stille død ved at platebransjen innser at disse egentlig ikke trengs lengre.

 

De skulle heller kastet blikket sitt mot app miljøet og innsett at dersom de hopper over på en mer fornuftig plattform vil de kunne tjene bra med penger selv om inntekten på musikken reduseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det viste seg i ettertid at filen hun hadde prøvd å laste ned bare var en lurefil, som bare hadde ett formål: Å spore opp pirater.
Så egentlig, så er det ulovlig og laste ned filer (som ikke er av kopibeskyttelse), så lenge de har samme navn som en ekte vare?Dette var jo en lurefil, ikke noe ekte, da kan de vel ikke straffes? :p
Spørs hvordan loven er i landet det gjelder. Dette kalles for "entrapment" og du kan dermed dømmes på grunnlag av at det er liten tvil om hva hensikten med å laste ned den falske filen egentlig var (siden man kan anta at du trodde det var "ekte vare"). Samme for narko/prostitusjon osv. De kan gi deg potetmel og si de vil selge deg denne narkoen... Så buster de deg og du er i fengsel i 4/5+ år.Finland er ganske strenge, så kanskje de har lignende lover? Noen som vet?

 

Entrapment skal være ulovlig i Norge ja, men mange som mener politiet har brutt denne i trafikken. Sivile politibiler som legger seg bak og presser osv.

Lenke til kommentar

Hvis hun bare lastet ned en lurefil, har hun jo ikke piratkopiert noe ulovlig... Her har noen åpenbart bommet _litt_ på strategien :-)

 

Så egentlig, så er det ulovlig og laste ned filer (som ikke er av kopibeskyttelse), så lenge de har samme navn som en ekte vare?

 

Dette var jo en lurefil, ikke noe ekte, da kan de vel ikke straffes? :p

 

Lurefilen er jo også opphavsbeskyttet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anti Piracy er en gjennområtten bransje. Jeg har selv kjøpt over 120 blu ray filmer det siste året (over 10.000kr), men når jeg leser artikler som dette vurderer jeg seriøst å slutte. De som tar seg av opphavsretten til musikk- og filmbransjen er på vei til å skape en pirat og filmbransjen vil da miste en kunde.

 

I utgangspunktet ønsker jeg å støtte både musikk og filmbransjen, og betaler gjerne for den underholdningen de gir meg, men når de benytter seg av "torpedoer" som saksøker alle og enhver, stiller jeg meg spørsmålet om dette er en utvikling vi skal gå med på.

Iløpet av de siste årene har jeg lest om en rekke overtramp mot uskyldige personer. Slik som når de lager sak av at en youtubebruker laster opp en film av barnet sitt som danser til musikken... For det første var lydkvaliteten crap og for det andre var det morens glede av barnet som var hensikten med filmen, ikke å dele låta!

At de aksjonerer mot folk som deler store mengder data med brudd på copyrightloven, forstår jeg. Alle disse situasjonene hvor uskyldige ofre blir overtrampet av bransjen ødelegger min kjøpsglede. Det spørs om de vil få like mange kroner av meg det kommende året.

Endret av EvenAug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tåpelig. Det gjør meg så forbannet å lese slike artikler. De har ingen grenser og det ser ut som om de er utenfor loven. Jenta kjøpte jo CD-en, da burde de ha vært ferdig med saken med en gang. Er det ikke slik at platebransjen vil at du skal kjøpe deres CD plater?

 

Det er nok muligens slik at musikkbransjen først blir fornøyd når du har brukt alt på kontoen din og overtrukket alle kredittkortene dine...

Da først raper de god, klapper seg på magen og er godmodig fornøyd :)

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som gjør meg en veldig ekkel følelse er klasuelen om "ikke si det det noen" i kravet".. Betal ellers og hold keft... Minner veldig om alle pengeutpressere og lånehaier i alle filmer jeg har sett til nå..

 

Det er forkastelig at alt dette blir satt i spill for et enkelt album, som hustanden faktisk kan bevise at de har betalt for. Det er misbruk av midler, overtramp og så veldig mye mere.. og at fokuset er rettet mot en 9 åring gÅør det enda værre. Dette burde være nok til at alle i landet ser rødt.. men nei om noen dager er det hele glemt, da vi er blitt en verden av "ikke mitt problem" indiivder.. helt til det skjer med dag også..

 

Og får visse politikerer her til lands vilja si kommer vi snart til å få samme type hendelser her til lands også..

 

Ned med DLD og måten antipriat byråene jobber på.. kryptert anonym vpn uten lagring og betaling med bitcoin her kommer jeg (og en drøss andre).

 

Og alt jeg egentlig vil er å ha muligheten til å se på den tv-serien jeg liker eller den filmen har jeg ventet på så fort som mulig og helst bare timer etter at det blir lansert.. hvorfor skal jeg vente i mnd for å se en episode og ******.

 

Jeg er til og med villig til å betale for det dersom det kommer en tjeneste som er OPPDATERT og har de tingene jeg vil se. Men fins en slik tjeneste.. NEI.. Netflick er et stort skritt i rett rettning men mangler en viktig faktor, de er ikke oppdatert..

 

Så vilke valg har jeg.. jeg kan flytt til land x, men siden jeg liker ting fra flere land er det litt utfordrene.. jeg kan betale for alle streaming tjeneste som er tilgjengelig, men jeg får fortsatt da ikke sett mer enn en fraksjon av det jeg vil... jeg kan bruke vpn til å streame fra de landene jeg vil.. noe jeg gjør, men jeg får fortsatt ikke alt jeg ser på og det lagger..

 

Faktisk så er den eneste måten jeg kan holde meg oppdatert på enten det gjelder de tv-seriene, filmene eller musikken jeg liker er pirat løsninger.. og det er det virkelig problemet som skaper nettprirater (vel det er andre faktorer også men dette gjelder en massiv andel av piratene)

 

Fiks det og jeg skal slutte å gjøre ting som kanskje er lovstridig.. jeg skal faktisk betale uten å blunke eller klage og bli kjempe lojal.. bare lag en Paraplyløsning som har alt oppdatert til en ok pris...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan hende Hardware.no kunne arrangere en insamling til ny PC til jenta ? Det finnes vel en tilsvarende nettside i Finland som vi kan samarbeide med ? Dette kunne skape litt ekstra blest om saken og vise at vi alle står sammen om våre rettigheter på nettet !

Tipper jenta blir 10 år før politiet kommer tilbake med PCen.

 

Noen fra Finland her ?

Endret av morten_b
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hun har da ikke gjort noe ulovlig? Det er ikke ulovlig å laste ned filer fra piratebay, eller noen andre torrent-sider for den saks skyld. Alt på internett som ikke er passordbeskyttet er lovlig å laste ned. Det som ikke er lov er å laste opp kopibeskyttet materiale. Hun har bare seedet en lurefil som ikke inneholdt kopibeskyttet materiale, og det er fullt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...