Gå til innhold

Hva skjer når man dør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Only one way to find out...

Dette fungerer ikke. Dersom man er død så er man ikke i stand til å oppfatte eller finne ut noen ting som helst, så å avslutte det hele her og nå vil ikke gi deg noen svar.

 

Det er ikke slik at noe blir svart, fordi det forutsetter at man kan se. En blind mann ser heller ikke svart, han ser ingenting. Du kan tenke på det som å prøve å se noe utenfor synsfeltet ditt (f.eks. rett bak deg). Der er det ikke svart, men du oppfatter ingenting i den retningen. Men dette blir vel en liten avsporing.

 

I og med at du stiller spørsmålet i religionsdelen av forumet er det nok meget sprikende oppfatninger av saken, men hvis vi skal se vitenskapelig på det er vel det sentrale ordet ingenting. Som et resultat av opphøret av alle sanser og bevissthet gir heller ikke spørsmålet helt mening, ettersom det ikke lenger finnes noe "jeg" som noe kan skje med. Dette lar seg selvsagt ikke bevise, men det er ekstremt mye mer sannsynlig enn noen annen forklaring.

Endret av grizzlyx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et veldig konkret bilde av døden, et rent vitenskapelig bilde, vil jeg si :)

Jeg mener man kommer verken til himmel eller helvete, du eksisterer ikke lenger, for det "senteret" i hjernen har sluknet. Du blir nedbrutt, og ja, blir oppløst til atomer, som derimot lever videre :D Akkurat du består av kanskje atomer som en gang fantes i en dinosaur, hvem vet? :) Se bort i det forferdelig synet av marker som kravler på deg når du ligger oppblåst i kista, se forbi det, så opphører ikke atomene i deg. Du gir det videre til verden! :)

Lenke til kommentar

For å svare deg på noen ting:

 

Det vil ikke bli svart, svart er en opplevelse. Synet ditt vil fylles av det du observerer uten for synsfeltet ditt.

Altså ingen farge eller kontrast.

 

Du vil mest sannsynelig ikke bli født på ny. Den mennesklige populasjonen har vært veldig liten før og nå

veldig stor. Skulle mange mennesker dø nå, ville det ikke med en gang bli født mange nye. Dette betyr at

de ikke blir gjenfødt med en gang eller ikke som menneske.

 

Om vi har sjel så er det mulig å havne opp et sted. Dette ville være en kattastrofe. Om vi har sjel så kan det bekreftes at vi ikke kan lagre minner. Alle sjeler har altså diagnosen ekstrem altzheimer.

Mest sannsynelig er tilfellet at det ikke eksisterer sjeler.

 

Jeg syntes bevishet er rart. Hvordan får mange stoffer som reagerer i et system for eksempel en kropp det til å danne seg en bevisthet. Hvorfor har kroppen denne funksjonen. Kunne ikke mennesket bare være en "robot" i biomasse som gjorde det vi gjør daglig bare ubevist?

 

Har bare kropper bevisthet, har eller lager andre kjemiske reaksjoner bevisthet som feks forbrenning av propan bevisthet, kanskje bare i mindre grad enn det kroppen lager.

 

Jeg tror bevitheten slutter å eksistere når vi dør men, hva er bevistheten sin hensikt bortsett fra å gjøre universet til et litt mindre kjedelig sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumenten

Du vil mest sannsynelig ikke bli født på ny.

Om det skulle være noe, så er det mest sannsynlig jo. Og er det mest sannsynlige.

Men vi har ingen sjel. Bare en bevissthet. Når vi dør, så blir vi borte, totalt. Men hvis den samme prosessen som førte til mitt og ditt liv, gjentar seg senere (tar i bruk nøyaktig de samme bestanddelene som det vi består av), så vil vi bli gjenfødt. Eller bevissthet kan oppstå. Bevissthet er strøm, eller energi om du vil, og energi kan verken skapes eller gå til grunne...

 

Den mennesklige populasjonen har vært veldig liten før og nå

veldig stor.

Vi eksisterer i og med hverandre. I meg og min kjæreste ekissterer det tusenvis av potensielle etterkommere. Alle disse vil stamme ned til oss. Alle de menneskene eksisterer nå som meg... Bevisstheten splittes bare opp til flere standalone enheter. Eller man kan tenke at det eksisterte før det store smellet... Eller et annet sted i verdensrommet.

 

Skulle mange mennesker dø nå, ville det ikke med en gang bli født mange nye. Dette betyr at

de ikke blir gjenfødt med en gang eller ikke som menneske.

Man vil ikke, som død, oppleve tid. Derfor kan det ta 9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 år før de gjenfødes, men likevel oppleve det som "med en gang", men de vil jo ikke oppleve at de har levd før, for de tar ikke med seg noen ting, av verken minner eller noe annet. De vil også tro at det livet de har, er det eneste de noen gang kommer til å ha, dersom de ikke tror på gjenfødsel da selvsagt.

 

 

Om vi har sjel så er det mulig å havne opp et sted. Dette ville være en kattastrofe. Om vi har sjel så kan det bekreftes at vi ikke kan lagre minner. Alle sjeler har altså diagnosen ekstrem altzheimer.

Mest sannsynelig er tilfellet at det ikke eksisterer sjeler.

Vi har ikke sjel. Og du tillegger dessuten sjel en rekke personlige definisjoner av sjel, som jeg aldri har hørt om. I så fall; hvor er kildene på at sjel er hva du definerer det som?

 

 

Jeg syntes bevishet er rart. Hvordan får mange stoffer som reagerer i et system for eksempel en kropp det til å danne seg en bevisthet. Hvorfor har kroppen denne funksjonen. Kunne ikke mennesket bare være en "robot" i biomasse som gjorde det vi gjør daglig bare ubevist?

Selvsagt. Uansett: Dersom prosessene som førte til vårt liv, kan gjenta seg. Og da mener jeg på nøyaktig samme måte som førte til at vi ble født. Vel, da er det høyest sannsynlig at vi blir gjenfødt...

 

Har bare kropper bevisthet, har eller lager andre kjemiske reaksjoner bevisthet som feks forbrenning av propan bevisthet, kanskje bare i mindre grad enn det kroppen lager.

 

Jeg tror bevitheten slutter å eksistere når vi dør men, hva er bevistheten sin hensikt bortsett fra å gjøre universet til et litt mindre kjedelig sted.

Den slutter å eksistere når vi dør. Det tror jeg også, som tror på gjenfødsel. Det jeg forsøker å si er at det fungerer på samme måte som ei lyspære som blir slått av og på. Lyset er bevisstheten/sjelen, pæra er kropp og hjerne og alt det man inneholder.

 

Poenget mitt er at vi består av noe, og at dette noe kan bli formet på samme måte om og om igjen. Tiden er evig. Det finnes ikke noen begynnelse eller ende. The big bang var sannsynligvis bare slutten på noe, og begynnelsen på det vi kjenner til i dag...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Argumenten

Om det skulle være noe, så er det mest sannsynlig jo. Og er det mest sannsynlige.

Men vi har ingen sjel. Bare en bevissthet. Når vi dør, så blir vi borte, totalt. Men hvis den samme prosessen som førte til mitt og ditt liv, gjentar seg senere (tar i bruk nøyaktig de samme bestanddelene som det vi består av), så vil vi bli gjenfødt. Eller bevissthet kan oppstå. Bevissthet er strøm, eller energi om du vil, og energi kan verken skapes eller gå til grunne...

Dette ser ikke jeg på som gjenfødelse. Det er skapelse og ødleggelse. Bevisthet A ødlegges for å lage Bevisthet B. Bevisthet A kommer aldri tilbake igjen.

 

Vi eksisterer i og med hverandre. I meg og min kjæreste ekissterer det tusenvis av potensielle etterkommere. Alle disse vil stamme ned til oss. Alle de menneskene eksisterer nå som meg... Bevisstheten splittes bare opp til flere standalone enheter. Eller man kan tenke at det eksisterte før det store smellet... Eller et annet sted i verdensrommet.

Enig at oppskriften på mange menneskekroppen eksisterer inne i oss.

Oppskriften på bevistheter gjør derimot ikke det. Om man kan klone en person 100% oppfatter ikke klonen og original at de er helt like.

 

Man vil ikke, som død, oppleve tid. Derfor kan det ta 9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 år før de gjenfødes, men likevel oppleve det som "med en gang", men de vil jo ikke oppleve at de har levd før, for de tar ikke med seg noen ting, av verken minner eller noe annet. De vil også tro at det livet de har, er det eneste de noen gang kommer til å ha, dersom de ikke tror på gjenfødsel da selvsagt.

Sant men, hva skiller en gjenfødt og en nyskapt. Gjenfødelse er et tullekonsept uten sjel. Da er det verken samme bevisthet eller samme kropp som har blitt født på ny. Ingenting skiller en gjenfødt fra en nyfødt.

Vi har ikke sjel. Og du tillegger dessuten sjel en rekke personlige definisjoner av sjel, som jeg aldri har hørt om. I så fall; hvor er kildene på at sjel er hva du definerer det som?

Jeg definer sjel som personlighet lagret i noe magisk som er nærmest uødleggbart og kan brukes til å besette kropper og få tilbake personer fra de døde bare i en annen kropp.

 

Sjeler eksisterer uheldigvis nok kun i andre (fantasi)univers enn dette.

 

Selvsagt. Uansett: Dersom prosessene som førte til vårt liv, kan gjenta seg. Og da mener jeg på nøyaktig samme måte som førte til at vi ble født. Vel, da er det høyest sannsynlig at vi blir gjenfødt...

Eller at en annen "ny" person lages.

Den slutter å eksistere når vi dør. Det tror jeg også, som tror på gjenfødsel. Det jeg forsøker å si er at det fungerer på samme måte som ei lyspære som blir slått av og på. Lyset er bevisstheten/sjelen, pæra er kropp og hjerne og alt det man inneholder.

 

Poenget mitt er at vi består av noe, og at dette noe kan bli formet på samme måte om og om igjen. Tiden er evig. Det finnes ikke noen begynnelse eller ende. The big bang var sannsynligvis bare slutten på noe, og begynnelsen på det vi kjenner til i dag...

Lyset som bevisstheten/sjelen blir erstattest heletiden av nytt lys. Lyset som allerede er sendt treffer noe og blir enten absropsjert av noe eller blir sendt ut i evigheten.

 

Big bang skal jeg ikke starte på en gang.. men er uenig med deg. Big bang var slutten på "ikke-noe".

 

Tiden er nok evig men, alt kommer til å ende opp som mer eller mindre varmestråling tilslutt.

Lenke til kommentar

Dette ser ikke jeg på som gjenfødelse. Det er skapelse og ødleggelse. Bevisthet A ødlegges for å lage Bevisthet B. Bevisthet A kommer aldri tilbake igjen.

Finnes ikke noe bevis for det siste. Ikke for heller for den saks skyld. Blir bare påstand mot påstand.

 

 

Enig at oppskriften på mange menneskekroppen eksisterer inne i oss.

Oppskriften på bevistheter gjør derimot ikke det. Om man kan klone en person 100% oppfatter ikke klonen og original at de er helt like.

Det var det jeg sa/mente.

 

 

Sant men, hva skiller en gjenfødt og en nyskapt.

Ingen ting. Jeg tror heller ikke at noe er nyskapt, fordi materialet, og energien som skal til, har eksistert fra evighet av...

 

Gjenfødelse er et tullekonsept uten sjel.

Nei. Det er det ikke. TIl og med buddhismen lærer bort at vi ikke har noen "sjel"...

Men det kommer jo an på hva du måtte legge i begrepet sjel. Sier man for eksempel sjel, og mener selvbevissthet, så er det jo greit.... (Jeg er ikke buddhist..)

 

Da er det verken samme bevisthet eller samme kropp som har blitt født på ny. Ingenting skiller en gjenfødt fra en nyfødt.

Nyfødt og gjenfødt er nøyaktig det samme i mine øyne, dersom gjenfødsel eksisterer som et faktum i naturen.

 

Jeg definer sjel som personlighet lagret i noe magisk som er nærmest uødleggbart og kan brukes til å besette kropper og få tilbake personer fra de døde bare i en annen kropp.

Det gjør ikke jeg.

 

Sjeler eksisterer uheldigvis nok kun i andre (fantasi)univers enn dette.

Sjel kommer av et hebraisk ord, og omtaler i sin egentlige form, det rent fysiske. En sjel = en person.

Om du ser et fly over deg, så vil du kunne si at der oppe er det flere sjeler... Du er en sjel...osv...

 

 

Eller at en annen "ny" person lages.

Tror du at alt som kommer, er noe nytt som aldri har vært før? Tror du at man kan føde uendelig med mennesker? Det tror ikke jeg. Det finnes kun en begrenset mengde med "ingredienser" tilgjengelig. På samme måte som at det eksisterer en begrenset mengde med vann på jorden.

 

Lyset som bevisstheten/sjelen blir erstattest heletiden av nytt lys.

Lyset som bevisstheten/sjelen blir ikke erstattet hele tiden av nytt lys.

 

Påstand mot påstand: Du har ikke bevis for din påstand, og jeg ikke motsatt.

 

Lyset som allerede er sendt treffer noe og blir enten absropsjert av noe eller blir sendt ut i evigheten.

Hvor kommer det lyset fra, som kommer når pæra blir skrudd på?

 

Big bang skal jeg ikke starte på en gang.. men er uenig med deg. Big bang var slutten på "ikke-noe".

Ikke-noe finnes ikke. Det finnes ingen ingen ting, og det kommer heller ikke noe ut av ingen ting, av samme grunnen.

 

Tiden er nok evig men, alt kommer til å ende opp som mer eller mindre varmestråling tilslutt.

Er alt som eksisterer i bunn og grunn varmestråling?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe bevis for det siste. Ikke for heller for den saks skyld. Blir bare påstand mot påstand.

Greit

Det var det jeg sa/mente.

Greit

Ingen ting. Jeg tror heller ikke at noe er nyskapt, fordi materialet, og energien som skal til, har eksistert fra evighet av...

Du må se på flere nivåer. Vi har 2 hydrogen og et oksigen atom, de minste byggeklossene i disse atomene er like gamle som universet.

Alikevell hvis vi får atomene til å reagere så får vi et H2O moleyl. Denne enheten er da nyskapt, hvis vi ser på den som enhet.

Nei. Det er det ikke. TIl og med buddhismen lærer bort at vi ikke har noen "sjel"...

Men det kommer jo an på hva du måtte legge i begrepet sjel. Sier man for eksempel sjel, og mener selvbevissthet, så er det jo greit.... (Jeg er ikke buddhist..)

Da så.

Nyfødt og gjenfødt er nøyaktig det samme i mine øyne, dersom gjenfødsel eksisterer som et faktum i naturen.

gjenfødt innebærer at du må bli født på nytt. Det går ikke fordi hvis ikke man blir født med samme kropp og samme bevisthet så er man ikke samme person. Da er man født for første gang, altså gjenfødelse er umulig.

Det gjør ikke jeg.

Kunne kortsagt definert det som noe ikke eksisterende.

Sjel kommer av et hebraisk ord, og omtaler i sin egentlige form, det rent fysiske. En sjel = en person.

Om du ser et fly over deg, så vil du kunne si at der oppe er det flere sjeler... Du er en sjel...osv...

Greit

Tror du at alt som kommer, er noe nytt som aldri har vært før? Tror du at man kan føde uendelig med mennesker? Det tror ikke jeg. Det finnes kun en begrenset mengde med "ingredienser" tilgjengelig. På samme måte som at det eksisterer en begrenset mengde med vann på jorden.

Nei jeg tror ikke man kan føde et ubrenset antall mennesker. Hvis vi derimot ser bort fra termofysikkens andre lov og i tilegg sier at universet ikke er uendlig. Så kunne vi omtrent laget et uendlig antall mennesker over tid da alt gikk i kretsløp.

Lyset som bevisstheten/sjelen blir ikke erstattet hele tiden av nytt lys.

Påstand mot påstand: Du har ikke bevis for din påstand, og jeg ikke motsatt.

Lyset blir "nytt" det forvandles fra energi i en form og blir til energi i en annen from. Energien er like gammel, derimot lyset er en ny enhet.

Hvor kommer det lyset fra, som kommer når pæra blir skrudd på?

Det er åpenbart fra elektrisiteten som presses gjennomgløde tråden og noe av energien skifter form til lys.

Ikke-noe finnes ikke. Det finnes ingen ingen ting, og det kommer heller ikke noe ut av ingen ting, av samme grunnen.

Er alt som eksisterer i bunn og grunn varmestråling?

Ikke-noe finnes men, ikke i vårt univers. "Ikke-noe" har ingen regler. Derfor er din påstand om at det ikke kommer noe ut av ingenting ren spekulasjon.

 

Alt som eksisterer er i bunn og grunn energi og rom.(gjelder kun i dette universet, da om andre univers eksisterer eller hvordan de er kan jeg ikke vite)

Lenke til kommentar

Mange tanker her. Hadde forventet delte meninger, gøy å høre andres teorier.

 

Personlig tror jeg man får svar på alt. Man vil møte personer som har stått deg nær i livet, og anledninger for å spørre, samt å få svar vil forkomme i en viss periode. Liker å tro at man får beskjed om å starte på nytt, og man blir født på nytt et helt annet sted. Men den teorien kan ikke forklare hvorfor populasjonen i verden øker.

 

Kall meg gjerne naiv og konservativ, men tanken på å få mulighet til å spørre, og å få svar er betryggende. Vil også legge til at jeg ikke er kristen, selvom det høres ut som jeg sover med bibelen i hånda når jeg skriver det her.

Endret av StoreSplash
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bevissthet er strøm, eller energi om du vil, og energi kan verken skapes eller gå til grunne..

 

Feil. Ta bare et tomt batteri som eksempel.

 

Jeg tror ikke at man blir "født på ny", men håper selvfølgelig at det ikke slutter med bare dette ene livet. Jeg ser ikke på min egen bevissthet som noe gudommelig, vitenskapen har nok svar på slikt uten at jeg har satt meg alt for mye inn i hva det vil si å være "bevisst", altså være klar over sin egen tilværelse. Selv om jeg dør, så ble jeg jo født med denne bevisthetten om at jeg lever, kan jeg så bli født igjen i et nytt liv en gang i fremtiden der opplever den samme bevisstheten som jeg gjør i dag? Jeg vet ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

Kan virkelig ikke se på "gjenfødelse" som noe trøst. Det er som å bli spist av en ulv. I stedet for å tenke:

"Å neeei, nå dør jeg!" tenker man heller "Å JA! Nå blir jeg en del av en ulv så tøft"

 

Hardrocktarzan dør, så blir han "gjenfødt" som Popstartarzan. Popstartarzan er selveste motstykke til Hardrocktarzan. Han liker pop og elektrisk musik, hater rap og rock.

 

Er egentlig Hardrocktarzan gjenfødt da eller er Hardrocktarzan bare forsvunnet for evig og Popstartarzan nyskapt.

 

Gjenfødelse = Fortapelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må se på flere nivåer. Vi har 2 hydrogen og et oksigen atom, de minste byggeklossene i disse atomene er like gamle som universet.

Alikevell hvis vi får atomene til å reagere så får vi et H2O moleyl. Denne enheten er da nyskapt, hvis vi ser på den som enhet.

Poenget er at det man er bygget opp av, har eksistert for evig og alltid. Nøyaktig samme konstruksjon kan bli produsert om igjen. Det er bare et spørsmål om tid. Selvsagt er det kun mulig dersom man antar at verdensrommet er uendelig og evigvarende. Jeg anser forøvrig universet og verdensrommet som forskjellige ting. Universet er noe som eksisterer inni verdensrommet. Og det finnes uendelig mange univers.

 

gjenfødt innebærer at du må bli født på nytt.

Selvsagt. Men en gjenfødt vil være nyfødt. En gjenfødt vil bli omtalt som nyfødt. Det er ingen forskjell. Nyfødt betyr ikke: "Har aldri levd tidligere"... Det betyr heller ikke: "har levd tidligere". Men det materialet og energien man består av, det har alltid eksistert. Men ikke nødvendigvis i den formen og sammensetningen.

 

Det går ikke fordi hvis ikke man blir født med samme kropp og samme bevisthet så er man ikke samme person. Da er man født for første gang, altså gjenfødelse er umulig.

Feil igjen. Tror jeg. Fordi verken du eller jeg har samme kropp som det vi hadde da vi var 5 år, kroppene våre er helt fornyet, nærmest alt (om ikke alt) er skiftet ut... Poenget mitt er bare at dette er helt totalt umulig å vite noe om. Folk som påstår at det ikke finnes noe etter livet. Ikke finnes noe sånt som gjenfødsel... De har like lite evidens bak påstandene sine som det folk som påstår det er noe mer, har.

 

Når det gjelder sannsynlighet, så vil jeg si at gjenfødsel er like sannsynlig som at det ikke skjer noen ting for evig og alltid. Mens "himmel og helvete" i klassisk religiøs forstand, er ikke sannsynlig i det hele tatt...

 

 

Kunne kortsagt definert det som noe ikke eksisterende.

 

Nei jeg tror ikke man kan føde et ubrenset antall mennesker. Hvis vi derimot ser bort fra termofysikkens andre lov og i tilegg sier at universet ikke er uendlig. Så kunne vi omtrent laget et uendlig antall mennesker over tid da alt gikk i kretsløp.

Jeg ser på naturen som et kretsløp. En runddans der alt som eksisterer nå, kommer om og om igjen. Det samme gresset hver sommer. Dagen, etter natten. Sommer etter vinter.. Alt er en gjentakende sirkulær prosess alt vender tilbake til sin opprinnelige form. Vann, blir til is og snø, for siden å bli vann igjen. Det samme vannet vil komme tilbake til de samme bekkene og fossefallene om og om igjen i all evighet. Sånn er det følgelig med mennesket også. Alt kommer tilbake igjen etter hvert. De som nå lever, trenger ikke ha eksistert på denne jorden før heller... De kan ha levd på en annen tidligere jord som eksisterte før the big bang.

 

Lyset blir "nytt" det forvandles fra energi i en form og blir til energi i en annen from. Energien er like gammel, derimot lyset er en ny enhet.

Bevisstheten er på samme måte... Bevisstheten du har i morgen, vil være skapt av en ny energi... Hjertet slår, og skaper ny energi hver dag, men likevel forblir DU den samme. Din bevissthet er den samme... Enten det eller så dør du hver dag, og blir skiftet ut med en ny...

 

Det er åpenbart fra elektrisiteten som presses gjennomgløde tråden og noe av energien skifter form til lys.

På samme måte som at hjernen trenger energi, og bruker ny energi for å produsere "deg" hver dag... Den samme deg hele tiden.

 

 

Ikke-noe finnes men, ikke i vårt univers. "Ikke-noe" har ingen regler. Derfor er din påstand om at det ikke kommer noe ut av ingenting ren spekulasjon.

Ja, men det er en logisk selvfølgelighet. Det at alt har kommet ut av intet, er en særdeles ulogisk konklusjon.

Da snakker vi om magi... Det er like usannsynlig for meg som at det finnes en Gud som har tryllet frem alt...

 

La oss si at alt egentlig er energi. Alt er bygget opp av energi og at det er energi i ulike former og størrelser, tetthet og masse... Vel, energi er noe... Selv om man ikke ser det. For eksempel. Tidligere kan det som nå eksisterer ha vært flytende gasser... osv. Før jeg ble født så var jeg vel noe flytende, også, som ble til et menneske. Ganske spesielt eller hva?

 

Alt som eksisterer er i bunn og grunn energi og rom.(gjelder kun i dette universet, da om andre univers eksisterer eller hvordan de er kan jeg ikke vite)

Jeg leste ikke dette før jeg sa det ovenfor. Hehe.. =P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...