Gå til innhold

Hva skjer når man dør?


Anbefalte innlegg

Så du tror at når hjernen dør, så slutter din fornemelse av å eksistere. Du tror med andre ord, at den grunnleggende opplevelse av å eksistere, er et produkt av hjernen. Finnes ingen grunn til å tro det, du er ingen del av din kropp, heller ikke hjerne. Alle deler av din kropp inkl. hjernen, har du for å kunne fungere i den verden du nå er i. Du opphører ikke å eksistere i og med kroppens død.

Hjernen din er senteret for bevissthet, all form for intelligens og hvor motorkommandoer blir sendt ut fra, for å nevne noe.

Men ikke årsaken til din grunnleggende følelse av å eksistere. Den følelse er der selv om du kobler ut alle sanser og hjernen som alle sanseintrykken går til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ikke årsaken til din grunnleggende følelse av å eksistere. Den følelse er der selv om du kobler ut alle sanser og hjernen som alle sanseintrykken går til.

 

Nei, dette er helt galt. Hvis du "kobler ut" hjernen, f.eks. reduserer den til pulver, så opphører du å eksistere, på alle måter.

 

Dette er slik som følge av Occams barberhøvel, hvis du skal introdusere (som du gjør) en overnaturlig forklaring på dette, så skaper du unødvendig mye kompleksitet. For å ha noe belegg for å introdusere noe som er MER komplisert enn en annen forklaring, må du først falsifisere den bedre forklaringen.

 

Så, jeg spør deg, IHS, hvilket vitenskapelig belegg har du for å komme med en slik påstand at du fortsetter å eksistere selv om hjernen din blir pulverisert? Hvis du ikke har noe vitenskapelig å komme med, så har du selvsagt ingenting å komme med, bare så jeg slipper å svare på noe vrøvl om en eller annen "opplevelse" du har hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt riktig, men er du sikker på at Han sikter til den fysisk døden ?

 

Tror du det Apostelen Paulus skriver i sitt brev er sant ?

 

"I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham." (Ef 2:6)

 

Er du " I Kristus Jesus" ?

Jepp!

Det er ikke lett å forklare utenforstående, hva det vil si å være "i Kristus Jesus"

 

Utrykket brukes kontinuerlig i det nye testamente

 

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus (Rom 8,1)

Hils hver og en av de hellige i Kristus Jesus (FIL 4,21)

Timoteus hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus (Kol 1,2)

Gud er den som grunnfester både oss og dere i Kristus (2 Kor 1,21)

Sostenes hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget i Kristus Jesus (1 Kor 1,2)

Hils Urbanus, vår medarbeider i Kristus (Rom 16,9)

For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus (Gal 3,26)

Menighetene i Judea, de som er i Kristus (Gal 1,22)

Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristus Jesus (Rom 16,3)

For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus (1 Tess 5,18)

Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus (2 Tim 3,12)

Jeg vet om et menneske i Kristus som for fjorten år siden (2 Kor 12,2)

Da vil de som baktaler dere for deres gode livsførsel i Kristus (1 Pet 3,16)

de døde i Kristus skal stå opp først (1 Tess 4,16)

Fred være med dere, alle som er i Kristus (1 Pet 5,14)

levende for Gud i Kristus Jesus (Rom 6,11)

i Kristus Jesus er de som var langt borte, komne nær (Ef 2,13)

den som er i Kristus, er en ny skapning (2 Kor 5,17)

den friheten vi har i Kristus Jesus (Gal 2,4)

For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre (1 Kor 4,15)

Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, hilser de hellige i Efesos, de troende i Kristus Jesus (Ef 1,1)

Paulus, Kristi Jesu apostel, utsendt ved Guds vilje for å forkynne løftet om liv i Kristus Jesus (2 Tim 1,1)

Paulus og Timoteus, Kristi Jesu tjenere, hilser alle de hellige i Kristus Jesus som bor i Filippi (Fil 1,1)

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bevisbyrde? Nei, hadde jeg vært politiker, og basert politikken min på dette sli at det fikk konsekvenser for andre, skulle jeg giddet. Dette handler om ren interesse. Hvis du selv er interessert i det, får du søke det opp selv, jeg gjør ikke drittjobben for deg, det kan du bare glemme.

 

Da glemmer jeg på samme tid din påstand. Den er totalt uten verdi, og nei, jeg er virkelig ikke interessert. Jeg har allerede kastet bort nok tid på "beviser" som ligger på nett.

 

Når du ikke gidder å underbygge dine påstander og i tillegg er så sløv at du forventer at den du kommer med påstanden til skal hente frem beviser for deg, så er diskusjoner med deg bortkastet tid og på grensen til latterlig.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Da glemmer jeg på samme tid din påstand. Den er totalt uten verdi, og nei, jeg er virkelig ikke interessert. Jeg har allerede kastet bort nok tid på "beviser" som ligger på nett.

 

Når du ikke gidder å underbygge dine påstander og i tillegg er så sløv at du forventer at den du kommer med påstanden til skal hente frem beviser for deg, så er diskusjoner med deg bortkastet tid og på grensen til latterlig.

 

Helt enig.

 

For å kunne holde en saklig diskusjon er det jo innlysende at en må redegjøre for sine argumenter. Ellers kan jo hvem som helst si hva som helst, og uansett hvor lite mening det gjøre bare nekte å forsvare sine argumenter, men likevel forvente å bli tatt seriøst. Det sier seg selv at det ikke går an å holde en diskusjon på den måten.

 

When debating any issue, there is an implicit burden of proof on the person asserting a claim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å forklare utenforstående, hva det vil si å være "i Kristus Jesus"

 

Utrykket brukes kontinuerlig i det nye testamente

 

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus (Rom 8,1)

Hils hver og en av de hellige i Kristus Jesus (FIL 4,21)

Timoteus hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus (Kol 1,2)

Gud er den som grunnfester både oss og dere i Kristus (2 Kor 1,21)

Sostenes hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget i Kristus Jesus (1 Kor 1,2)

Hils Urbanus, vår medarbeider i Kristus (Rom 16,9)

For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus (Gal 3,26)

Menighetene i Judea, de som er i Kristus (Gal 1,22)

Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristus Jesus (Rom 16,3)

For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus (1 Tess 5,18)

Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus (2 Tim 3,12)

Jeg vet om et menneske i Kristus som for fjorten år siden (2 Kor 12,2)

Da vil de som baktaler dere for deres gode livsførsel i Kristus (1 Pet 3,16)

de døde i Kristus skal stå opp først (1 Tess 4,16)

Fred være med dere, alle som er i Kristus (1 Pet 5,14)

levende for Gud i Kristus Jesus (Rom 6,11)

i Kristus Jesus er de som var langt borte, komne nær (Ef 2,13)

den som er i Kristus, er en ny skapning (2 Kor 5,17)

den friheten vi har i Kristus Jesus (Gal 2,4)

For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre (1 Kor 4,15)

Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, hilser de hellige i Efesos, de troende i Kristus Jesus (Ef 1,1)

Paulus, Kristi Jesu apostel, utsendt ved Guds vilje for å forkynne løftet om liv i Kristus Jesus (2 Tim 1,1)

Paulus og Timoteus, Kristi Jesu tjenere, hilser alle de hellige i Kristus Jesus som bor i Filippi (Fil 1,1)

I troen på Jesus er jeg:

Guds elskede barn: Ef 5,1

Trygg i alle farer: Rom 8,35-39

Tilgitt: Ef 1,7

Fri fra fordømmelse: Rom 8,1f

Frelst av nåde: Ef 2,8-10

Gren på hans vintre: Joh 15,5

Guds arving: Rom 8,17

Guds eiendom: Rom 14,8

En ny skapning: 2 kor 5,17

Lenke til kommentar

Jeg tror at bevisstheten opphører når man dør. Grunnen til at folk flest tror på livet etter døden er fordi det å ikke eksistere er ekstremt vanskelig å forestille seg, samtidig som livet virker veldig poengløst.

 

Edit:

 

Jeg tror på gud og er ganske sikker på Himmelen eller Helvete, vis ikke tror jeg på gjenfødelse.

 

Du kan ikke være veldig sikker i din tro om du har en reserveplan for hva du skal tro på.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å forklare utenforstående, hva det vil si å være "i Kristus Jesus"

 

Utrykket brukes kontinuerlig i det nye testamente

 

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus (Rom 8,1)

Hils hver og en av de hellige i Kristus Jesus (FIL 4,21)

Timoteus hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus (Kol 1,2)

Gud er den som grunnfester både oss og dere i Kristus (2 Kor 1,21)

Sostenes hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget i Kristus Jesus (1 Kor 1,2)

Hils Urbanus, vår medarbeider i Kristus (Rom 16,9)

For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus (Gal 3,26)

Menighetene i Judea, de som er i Kristus (Gal 1,22)

Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristus Jesus (Rom 16,3)

For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus (1 Tess 5,18)

Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus (2 Tim 3,12)

Jeg vet om et menneske i Kristus som for fjorten år siden (2 Kor 12,2)

Da vil de som baktaler dere for deres gode livsførsel i Kristus (1 Pet 3,16)

de døde i Kristus skal stå opp først (1 Tess 4,16)

Fred være med dere, alle som er i Kristus (1 Pet 5,14)

levende for Gud i Kristus Jesus (Rom 6,11)

i Kristus Jesus er de som var langt borte, komne nær (Ef 2,13)

den som er i Kristus, er en ny skapning (2 Kor 5,17)

den friheten vi har i Kristus Jesus (Gal 2,4)

For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre (1 Kor 4,15)

Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, hilser de hellige i Efesos, de troende i Kristus Jesus (Ef 1,1)

Paulus, Kristi Jesu apostel, utsendt ved Guds vilje for å forkynne løftet om liv i Kristus Jesus (2 Tim 1,1)

Paulus og Timoteus, Kristi Jesu tjenere, hilser alle de hellige i Kristus Jesus som bor i Filippi (Fil 1,1)

I troen på Jesus er jeg: Guds elskede barn: Ef 5,1 Trygg i alle farer: Rom 8,35-39 Tilgitt: Ef 1,7 Fri fra fordømmelse: Rom 8,1f Frelst av nåde: Ef 2,8-10 Gren på hans vintre: Joh 15,5 Guds arving: Rom 8,17 Guds eiendom: Rom 14,8 En ny skapning: 2 kor 5,17

Den som er "i Kristus" er også konge, prest og profet, og sitter på tronen i himmelen.

 

"I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham." (Ef 2:6) "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone" (Åp 3:21)

 

Den som er "i Kristus" er i prinsippet alt det Jesus Kristus er. opplegget er med andre ord helt fantastisk. Dette "Vi er alle en gigantisk Kristus" konsepte, er noe verden ikke ser og ikke vil se før den siste timen. De ser ikke se skogen for bare trær ;) for dem finnes ingen Jesus Kristus :D

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Det må være behagelig å leve i en slik fantasiverden.

Kall det hva du vil, CypheroN drømmen har blitt virkelighet !

 

"Se, Guds bolig er hos menneskene, Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk,og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel." (Åp 21:3)

 

the-kingdom-of-God-is-within-you.jpg

 

"På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann." (Joh 7:37)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel." (Åp 21:3)

Virkelig? Skal de brenne i helvete for evig? Nei, jeg kan ikke tro at Gud gjør det. For min del så kommer alle til himmelen/paradis, fordi Gud er rettferdig. Han elsker oss alle sammen uansett hva vi er eller hva vi har gjort.

 

Eller vil Gud la sine barn lide i flammer selv om de har vært vanhellige, vantro, myrd, gjort hor og trolldom, avgudsdyrkelse osv, siden han elsker oss?

Endret av Gud_vår_Far
Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg så mye opp i denne diskusjonen ettersom jeg tror det er et farlig spørsmål å tenke over. Men jeg kom til å tenke på en ting, mange vil si det er dumt, kanskje andre ikke, men det var bare noe som slo meg inn akkurat nå.

 

Kanskje for å forstå døden bedre, må man se tilbake. Vi ble jo født engang, men hva var før fødselen? Aldri tenkt så mye over akkurat det.

 

Personlig HÅPER jeg på et mer Kristent syn på døden. Et liv etter døden der man forenes med sine kjære :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel." (Åp 21:3)
Virkelig? Skal de brenne i helvete for evig? Nei, jeg kan ikke tro at Gud gjør det. For min del så kommer alle til himmelen/paradis, fordi Gud er rettferdig. Han elsker oss alle sammen uansett hva vi er eller hva vi har gjort...

 

I ordet kjærlighet har du ordet ærlighet (kjærlighet), dette fordi ærlighet er en forutsettning for kjærlighet (bekreftet av moderne psykologi) Løgnere slipper ikke inn i himmelen/paradis, løgnere kan ikke oppleve Jesu Kristi (Guds) kjærlighet fordi de er uærlige.

 

De oppriktige, de ærlige, de som snakker sant derimot, de kan spise av livets tre i paradiset

 

"De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn." ( Åp 22:13)

 

TreeOfLife%20flyer.jpg

Livets tre

 

"Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner." (Joh 15:5)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...