Gå til innhold

Rapport fra innsiden: Altibox


Anbefalte innlegg

Hvordan er AltiBox som stabilt nett for spilling? Er det lav ping? Og hvor kan jeg få en oversikt over levandører, priser, fart, og dekning?

 

Edit: Tok en titt på Lyse sine nettsider, de har visstnok Altibox som bredbåndslevarndør. Der kan man få 400/400 til 6000 kr/mnd.... lol

 

Lyse er selskapet som står bak Altibox-løsningen. Ping kommer ann på hbor langt unna serveren du bor, samt routing, se her om du ønsker vite mer detaljert.

Deres 400/400, og 200/200 er "skrytelinjer", slike kapasiteter er det tilnermet ingen privatpersoner som trenger.

 

Men, tilbake tilng responstid/pingtider - La oss si du har altibox-løsning og bor i stavanger, der vet jeg at pingen frem til NIX i oslo ligger rundt 10ms. I trønderlag leverer de også, og der har jeg sett resultater som ligger rundt 16ms frem til NIX.

 

Du kan få en oversikt på altibox sin webside over hvem som leverer.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Warpie:

 

Jeg er klar over hvordan ping fungerer.

 

En kamerat av meg har fått fiber fra Telenor og han har svært god ping mot utenlandske spillservere, f.eks. i Battlefield 3. Det er under slike omstendigheter jeg håper å få god responstid fra; responstid fra norske servere er nærmest gode uansett om man sitter på fiber eller kobber, enten det er 2 eller 200 Mbit/sek.

 

Jeg fant også ut hvem leverandørene for Altibox på Vestlandet er, men det hjelper jo ikke når de ikke har en oversikt over hvilke kommuner og deretter hvilke nabolag de leverer til. Noen av leverandørene krever faktisk at man tar kontakt, kanskje pga. at utbygging er avhengig av interesse i et nabolag.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

jeg har en dell inspiron 17r special edition, og ja, signalet er er ca. det samme fra hjemmesentralen

 

1: Last ned inssider og sjekk signalstyrken på nettet. Det er noe som heter for sterkt signal. På pcen din bør det vise -50 - -70dBi. Har du f.eks. -30dBi er signalet alt for sterkt.

Sammenlign det med at jeg står 2 cm fra deg og skriker. Det er lettere å skjønne hva jeg sier om jeg snakker vanlig ;)

Signalstyrken kan ofte stilles på boksen med TX-power eller lignende. Om det ikke kan stilles, prøv å gjemme den litt for å få det ned på ett bra nivå. Om du har to antenner på den, IKKE skru av den ene(har vært borti folk som har gjort det i samme situasjon). Da ødelegger du dual-chain og halverer hastigheten.

 

2: Bruk samme program til å sjekke kanalene. Se om du kan flytte nettet til en annen kanal hvor det ikke er like mye støy fra andre nett.

Om det er 2,4Ghz nett, bruk kanal 1, 6 eller 11. Er det 5Ghz, bruk 3 eller 11. Det er kanalvalgene de fleste pcer kjører uten noe mer om og men..

 

3: Kablet nett: Se på jensen-boksen om du kan stille hastighet på ethernet-portene. Spesielt wan-porter er ofte satt til lavere hastighet(f.eks. 10Mbit etc)

Hvilken hastighet får du f.eks. mellom to pcer på samme kablet lan gjennom den boksen? Iperf er bra på dette. Om du har full duplex 1Gb/s på alle lan-porter på boksen, vurder om du skal skru av bridge-mode og heller LANe inn hele nettet til Jensen-boksen, slik at du er sikker på at du ikke mister hastighet i wan-port på boksen, og ikke har dobbel NAT.

Endret av Nargile
  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

Da er det vel bare å ta kontakt :-)

Kansje jeg får se altibox-løsning her i byen også "snart", har selv vært i kontakt med Signal.no/signalbox.no. Beklagligvis snakk om flere år frem i tid før de begynner her. Er dog en lokal aktør som kan komme dem i forkjøpet, om vi er heldige.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Er det rart de sliter med oppetiden da? Jeg så litt nærmere på bildene fra serverparken. I bildet som inneholder rack H11 kan man se et bladecenter H der to servere (enten HS21 eller HS22V) skriker etter oppmerksomhet med sine gule lys. De samme serverne har også fått svære merkelapper foran seg som blokkerer for mye av luftgjennomstrømmingen.

 

På et av de andre bildene der altiboxfyren står ved døren til et åpent rack kan man se at en x3650 har 3 åpne diskposisjoner der det ikke er noen disker. Luftgjennomstrømmingen gjennom serveren blir da helt feil. I naboracket til høyre kan man se at det er diskfeil på en x3650m2 eller m3 litt langt nede i racket. Midt i racket er det en x3650 som roper på oppmerksomhet med sitt orange lys.

 

På et av de andre bildene legger jeg merke til at de oppbevarer brennbar plast og annet søppel inne på datarommet.

 

Fiberkablene hadde også svært mangelfull merking.

 

Amatører sier jeg bare...

 

Håper du skrev dette innlegget med et lite innslag av humor? :)

 

For er jo ingenting av det du skriver her som behøver å ha utslag på oppetiden til altibox da du ikke kjenner til hva de forskjellige serverene varsler om, eller hvilken funksjon de har.

Og at det mangler noen disker i en server, utgjør jo ikke noen nevneverdig forskjell på temperaturen i serveren, spesielt når temperaturen på serverrommet er 14-15 grader som de har skrevet i artikkelen.

Lenke til kommentar

jeg har en dell inspiron 17r special edition, og ja, signalet er er ca. det samme fra hjemmesentralen

 

Om du har brukt kabel fra pc rett i hjemmesentral og deaktivert trådløs på pcen så bør feil ligge hos altibox. Men bare for å spørre, du har testet med andre pcer? Har ikke altibox support personell som reiser ut og hjem til folk for å faktisk verifisere at du har et problem? Når du har hatt problem så lenge, så ville jeg absolutt forventet at teknisk kyndig personell kunne reist hjem til deg og fått testet ut og feilsøkt hvorfor du har så dårlig internett hastighet.

Nå er det jo ofte slik med fiber at enten så har du link eller ikke. Er sjelden eller aldri en dårlig link med dårlig hastighet via fiber. Så feil bør ligge i hjemmesentral, eller i sentralen til altibox.

 

Håper du får løst problemet, er så kjipt med dårlig internett spesielt når en har fiber og kan forvente at det skal være bedre enn dette.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine fikk altibox i 2006 mener jeg på, etter jeg klarte å overbevise pappa om at det var noe som ville betale for seg selv bare i verdiøkning på bolig/tomt. Startet med 10/10 og er nå på 40/40. De er skikkelig fornøyde med nettet (og jeg også når jeg har vært hjemme). Den store svakheten er den trådløse delen av routeren. Routeren som kommer standard er jeg ikke imponert over i det hele tatt, men den fungerer bra nok til deres bruk, spesielt etter jeg og eldste lillesøster har flyttet ut og lettet trykket på den.

 

Skulle jeg hatt altibox selv ville jeg kjørt deres router som bridge og brukt en egen mer high-end router. For min del er trådløst uaktuelt for PC-oppsett hjemme, men for mobil og venner på besøk er det kjekt å ha.

Lenke til kommentar
jeg har en dell inspiron 17r special edition, og ja, signalet er er ca. det samme fra hjemmesentralen
Om du har brukt kabel fra pc rett i hjemmesentral og deaktivert trådløs på pcen så bør feil ligge hos altibox. Men bare for å spørre, du har testet med andre pcer? Har ikke altibox support personell som reiser ut og hjem til folk for å faktisk verifisere at du har et problem? Når du har hatt problem så lenge, så ville jeg absolutt forventet at teknisk kyndig personell kunne reist hjem til deg og fått testet ut og feilsøkt hvorfor du har så dårlig internett hastighet.Nå er det jo ofte slik med fiber at enten så har du link eller ikke. Er sjelden eller aldri en dårlig link med dårlig hastighet via fiber. Så feil bør ligge i hjemmesentral, eller i sentralen til altibox.Håper du får løst problemet, er så kjipt med dårlig internett spesielt når en har fiber og kan forvente at det skal være bedre enn dette.

 

Vi har hatt en tekniker her hjemme, vi skulle koble til en router og kundeservice visste ikke hvordan, ja det er helt sant. så teknikern kom hjem her og installerte routeren. Jeg spurte han hvorfor vi hadde så elendig nett, i forhold til hva vi betaler for. Han gav ikke et klart svar, han unngikk heller spørsmålet for å si det sånn....

Lenke til kommentar
jeg har en dell inspiron 17r special edition, og ja, signalet er er ca. det samme fra hjemmesentralen
Om du har brukt kabel fra pc rett i hjemmesentral og deaktivert trådløs på pcen så bør feil ligge hos altibox. Men bare for å spørre, du har testet med andre pcer? Har ikke altibox support personell som reiser ut og hjem til folk for å faktisk verifisere at du har et problem? Når du har hatt problem så lenge, så ville jeg absolutt forventet at teknisk kyndig personell kunne reist hjem til deg og fått testet ut og feilsøkt hvorfor du har så dårlig internett hastighet.Nå er det jo ofte slik med fiber at enten så har du link eller ikke. Er sjelden eller aldri en dårlig link med dårlig hastighet via fiber. Så feil bør ligge i hjemmesentral, eller i sentralen til altibox.Håper du får løst problemet, er så kjipt med dårlig internett spesielt når en har fiber og kan forvente at det skal være bedre enn dette.
Vi har hatt en tekniker her hjemme, vi skulle koble til en router og kundeservice visste ikke hvordan, ja det er helt sant. så teknikern kom hjem her og installerte routeren. Jeg spurte han hvorfor vi hadde så elendig nett, i forhold til hva vi betaler for. Han gav ikke et klart svar, han unngikk heller spørsmålet for å si det sånn....

 

Den teknikeren du hadde hjemme, var sikkert leid inn eksternt for å skulle hjelpe

med å koble trådløs ruter. Han hadde sikkert ikke planlagt å bruke masse tid for å løse problemer utenom dette, og hadde mer lyst til å stikke på neste oppdrag. Om han hadde kompetanse på fiberløsninger spesielt, er nok heller tvilsomt.

 

Fremgangsmåten er da å klage til support på hastigheten når du kobler direkte mellom pc og hjemmesentral, og krev tekniker for å sjekke etter feil her.

 

Først når dette er sjekket ut, og hastighet her er ok, kan man begynne å se på resten av problematikken med trådløs tilkobling eller tilkobling via ekstern ruter.

Lenke til kommentar

Vi har hatt en tekniker her hjemme, vi skulle koble til en router og kundeservice visste ikke hvordan, ja det er helt sant. så teknikern kom hjem her og installerte routeren. Jeg spurte han hvorfor vi hadde så elendig nett, i forhold til hva vi betaler for. Han gav ikke et klart svar, han unngikk heller spørsmålet for å si det sånn....

 

Kunderservice har ikke support utover hjemmesentralen, så eksternt utstyr (Routere, switcher o.l.) er ikke noe de har satt seg inn i. Det er for mange ulike leverandører og typer at det er for mye å henge fingrene i.

 

Og ringer du etter 16:00, treffer du som regel studenter som har dette som en deltidsjobb.

 

Anbefaler å slo på tråden på dagtid :)

Lenke til kommentar

mrdalesen

 

1. Test at PC din faktisk ikkje er flaske halsen med å kopiere ein fil fra og til ein anna PC.

2. Bekreft med 2 ulike PC at når du er koblet til HS direkte, at du får mindre hastighet enn det du har krave på.

Helste med screenshots fra 2 ulike kilder.

3. Ring til kundesupport tidlig på dagen, slik at du får muligheten til å snake med teknikeren dei har.

Endret av Eide'n
Lenke til kommentar

Og ringer du etter 16:00, treffer du som regel studenter som har dette som en deltidsjobb.

Det trenger vel ikke være en dårlig ting. Enkelte studenter har jo faktisk relevant dybdekunnskap, i motsetning til mange av de som sitter fulltid på førstelinje. Det vil være altfor dyrt å ha ferdig utdannede folk med mastergrad i en slik stilling, men studenter med nesten den samme kompetansen tar jo det de får.

Lenke til kommentar

Håper du skrev dette innlegget med et lite innslag av humor? :)

 

For er jo ingenting av det du skriver her som behøver å ha utslag på oppetiden til altibox da du ikke kjenner til hva de forskjellige serverene varsler om, eller hvilken funksjon de har.

Og at det mangler noen disker i en server, utgjør jo ikke noen nevneverdig forskjell på temperaturen i serveren, spesielt når temperaturen på serverrommet er 14-15 grader som de har skrevet i artikkelen.

Nei, jeg skrev ikke dette med et lite innslag av humor.

 

Serverne er designet for å enten ha disker eller noen dummyer/fillere installert for at luftgjennomstrømmingen i serveren skal bli rett. Når diskene/fillerne mangler så velger luften den letteste veien gjennom serveren, dvs der disse diskene mangler. Dette fører til at andre komponenter (f.eks disker, cpu og minne) ikke får den kjøling de skal ha. Jeg tok derimot feil når jeg påstod at serveren som manglet mange disker var en x3650. Det er en x346 ser jeg etter å ha sett litt bedre på bildene, men det gjør faktisk saken verre siden x346 har noen skikkelig varmeovner av noen cpuer som trenger mye kjøling.

 

Jeg nevnte også at de hadde tatt på noen klistremerker foran noen HS21/HS22V bladservere. Jeg har noen par hundre slike servere på jobben min så jeg vet veldig godt hvilken krav disse serverne har til kjøling og hvordan de er bygget opp. Prosessoren på disser serverne benytter seg av noen svære passive kjøleelementer og både prosessor og kjøleelementene er montert helt foran på serveren. Står man foran serveren vil man se kjøleribbene ligger bare 2-3 millimeter bak det feltet der driftspersonellet til altibox har montert disse navnelappene som blokkerer for mye av luftgjennomstrømmingen til kjøleelementet. Dette fører til at prosessorene ikke får optimal kjøling.

 

Når de ikke en gang gidder å bytte disker som feiler eller sjekke ut hvorfor serverne lyser gult og varsler om feil på serveren så lurer jeg på hvordan statusen er på det man ikke kan se ut fra bildet, dvs, hvor flinke folkene som jobber der er med å holde firmware på hovedkort, diskkontroller og disker oppdatert. Det har vært sluppet mange kritiske firmwareoppdateringer til bl.a. disse diskkontrollerne de siste årene som skulle forhindre datatap på disk og nedetid.

 

Og det er jo nok av folk i denne tråden som klager på nedetid på altibox sine tjenester.

 

edit: La til litt info om kjøling av HS21/22V bladene.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er et perfekt eksempel.

 

Pappa har 25/25 altibox. han liker å streame filmer via ViaPlay,

en tjeneste som er helt og totalt ubrukelig nå i kveld og helger.

 

Kjørte en speedtest på en iso fil fra ftp.uio.no ,

 

ftp://ftp.uio.no/debian-cd/current/i386/iso-cd/debian-6.0.6-i386-CD-1.iso

 

sjekk bilder for sammenligning.

 

En merker GODT at peering er helt horribelt i "high usage" timene ,

 

får 2-3-400 KB/s på downloads liksom.

 

hjelper fint lite at en får 25mbit på altibox sin interne speedtest tjeneste, da det er fryktelig lite glede folk flest har av det.

 

Til sammenligning, så får jeg full speed 24/7 fra alt mulig på Telenor 50/50 linjen jeg selv har. er et hav av forskjell.

post-31842-0-41531400-1357416231_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...