Gå til innhold

Knuser båndbredderekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg håper også at 10Gbps ethernet blir mer utbredt snart. I sommer hadde jeg lyst til å sette opp en 4-port Gbit switch hos foreldre, og dro en tur innom de lokale elektrobutikkene. Jeg ble overrasket og nesten forferdet når jeg fant ut av ingen av dem hadde en eneste Gbit switch inne. Nettbutikkene har gbit switcher, men jeg finner ingen 10GbE.
Nettopp. 10 Gbit har rimelig bratt læringskurve i forhold til 1 Gb/s, og har selv måtte lese en god del opp på de forskjellige teknologiene og deres forskjellige bruksområder. Forskjellige typer fiber-kabler, forskjellige tilkoblinger, forskjellige kobberkabler og alt med begrenset avstander, tilkoblingsmuligheter og forskjellige priser.Bare å finne komponenter virket rimelig håpløst (kanskje spesielt fordi det var Proshop), men sikkert også fordi jeg er noe noob innenfor området. En god stund siden jeg følte meg såpass hjelpesløs på et område innenfor datateknologi. :pEn litt mer felles standard som både er rimelig (ikke koster 10 000kr ++ for å i det hele tatt kunne overføre med 10 Gb/s mellom to maskiner), ikke har alt for høy vanskelighetsgrad settes stor pris på om kunne komme snart. :)

1GB/s er kjekt, selv om to pcer ikke klarer 1Gb/s kontinuelig klarer de mye mer en 100Mb/s.

Er vell på full fart fra 100Mb til 1Gb.

 

10Gb/s er fortsatt stort sett overkill for hjem og små kontorer.

Nyttig for å koble sammen nettverks utstyr, men der finnes det også andre løsninger.

Har du to servere som ofte trenger over 1Gb/s mellom hverandre?

 

Lenke til kommentar

Akkurat slik jeg ser det nå, så har jeg ikke noe stort behov, men gjør meg klar til å flytte ut fra kollektivet, og kunne hatt bruk for det i egen leilighet. Hadde vært gøy å få testet ut maskinene sine skikkelig.

 

100 Mbps er ubrukelig til alt annet enn om du kun ønsker internett. 1 Gb holder dugelig, men merker sterkt at det er her flaskehalsen ligger. Det er selvsagt ikke noen krise, men litt kjedelig at det er nettverkteknologien som holder tilbake utstyret. :)

 

F. eks liker jeg virkelig ikke streaming, og har hatt litt problemer med litt hakking når man ser på film om man bruker USB, FW eller nettverkskabel. Så liker gjerne å overføre en film i ny og ne, og disse kan være i størrelsesordenen 40-50 GB, og da haster det som oftest når man har bestemt seg for film.

Det kan også være andre store filer jeg gjerne skulle få overført mellom datamaskinene mine eller dama sin (uten at jeg tror 10 Gbps tilkobling for laptop kommer anytime soon) :p

 

Samt styring av andre PCer i nettverket (veldig greit å bare kunne skru på prosjektoren, og så er alt satt opp klart på forhånd via hjemme-PCen).

 

Nå har jeg heller ikke blitt for gammel for et godt gammeldags LAN (15-16 stykk som regel), og skulle gjerne sett at hoveddeltakerene hadde mulighet til 10 Gb/s tilkobling. Da er det jo ofte veldig høyt krav til at det meste går raskt, og data som overføres litt frem og tilbake er i gigantisk skala. 10 Gb-tilkobling hadde uten tvil blitt utnyttet ganske bra. En 10 Gbps link mellom switchene hadde jo ikke vært å forakte heller (når vi bruker to stykk).

 

I disse dager så er jo nærmest 400-500 MB/s normalen, og for de med RAID 0 så snakker vi det dobbelte. Samt det faktum at det ofte er parallelle laster hvor et par av de 12 harddiskene/SSD mine blir tatt i bruk samtidig. Å overstige 1,1 GB/s burde gå greit. :)

 

Faktisk så har jeg bannlyst 100 Mbps og på LAN de siste årene så har vi faktisk måtte gå rundt å kuttet kabler med saks som ikke er minimum Cat 5e. (deltakere får naturligvis en ny Cat 5e kabel) :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tanken min var for morro skyld å sette opp min gamle hovedrigg, Phenom II x6 1090T @ 4.4GHz til Folding@Home og samtidig som filserver, med det gamle 4x C300 64GB RAIDet mitt (eller tilsvarende) og noen løse "Green" harddisker. Med det SSD RAIDet jeg har nå ville jeg da kunne skrive til 250GB på filserveren med ca 300MB/s (begrenset av RAIDet der) og lese fra det med opp til 1200MB/s (maks 1000MB/s med 10GbE). Kopiering fra filserveren til C RAIDet mitt kunne da gått med litt over 600MB/s.

Det er ikke noe jeg ville brukt til daglig, men hadde vært morsomt å ha. Jeg liker ikke å ha betydelige flaskehalser i systemet mitt. Sånn det står nå er det fra singel SSD eller SSD RAID til løse HDD som er en flaskehals, men jeg tør ikke sette opp WD GP disker i RAID pga kjente problemer med data recovery og dropping av disker under rebuild. Et alternativ jeg kanskje går for er Red eller Black disker til RAID, eller et annet merke som er kjent gode til RAID-5/6. Foreløpig kjører jeg tilsvarende JBOD.

 

EDIT: som Andrull skriver er også LAN et fint bruktsområde. Å flytte noen hundre GB tar tid over 1Gbps, spesielt om det er flere som vil kopiere fra samme person. Å hatt en filserver med noen TB av RAIDet HDD og/eller SSD med 10GbE koblet i routeren/switchen selv om alle andre sitter på 1Gbps ville vært kjekt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ja, din tolkning av setningen er selvsagt absurd. Men det er åpenbart hva artikkelforfatteren egentlig mener, altså at Higgs-bosonets eksistens har vært postulert siden 1964. Setningen er tvetydig, noe man alltid burde prøve å unngå, men man må enten være en kverulant eller mindre begavet for å tolke den slik du har gjordt.

 

Arrogant much?

 

Jeg er ikke kjent for å være særlig kverulant, så da er jeg vel "mindre begavet" som du så fint kaller det. Flere her i tråden som tolket det på samme måte. Rart med det hva?

 

Kom deg av den skyhøye hesten din SirDrinkAlot, du ser helt latterlig ut.

Lenke til kommentar

Arrogant much?

 

Jeg er ikke kjent for å være særlig kverulant, så da er jeg vel "mindre begavet" som du så fint kaller det. Flere her i tråden som tolket det på samme måte. Rart med det hva?

 

Kom deg av den skyhøye hesten din SirDrinkAlot, du ser helt latterlig ut.

 

Hvis du ærlig talt velger å tolke setningen,

Man har regnet med at partikkelen eksisterte helt siden 1964, men har slitt med å faktisk finne den.

som en eller annen variasjon av:

Man regner med at partikkelen begynte å eksistere i 1964, men man har slitt med å finne den.

istedet for en eller annen variasjon av:

Man har postulert partikkelens eksistens siden 1964, men har slitt med å finne den.

så er du mindre begavet etter min mening. Jeg så også den tolkningen, men jeg tenkte "ingen (les: veldig få, altså sannsynligheten er større for det motsatte) kan være så dumme at de faktisk tror det", derfor valgte jeg å tolke det på den andre måten. Sorry hvis du følte deg støtt.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...