Gå til innhold

Restitusjonsmat


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Visste ikke om jeg skulle poste dette under kosthold eller her, så jeg tar det bare her :-)

 

Det har det sånn at jeg var på kostholdsmøte med fotballaget for en god stund tilbake, og da husker jeg at vi fikk vite at 2-3 bixit havrekjeks + en banan var bra mat for å hente seg inn etter trening. Jeg spiser derfor det etter hver styrketrening og hver cardio økt. Jeg trener styrke 6 ganger i uken og 4-5 kardio økter i uken. Jeg ser liten fremgang med å fjerne det overflødige magefettet mitt dog at jeg har merket at jeg har blitt en del sterkere. Spiser kun sunt hele uken bortsett fra lørdager. (unner meg 0,5L cola da). Derfor lurer jeg på om dette har noe sammenheng med restitusjonsmaten min? Noe bedre mat å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke mange proteinene i det post-workout måltidet, så det kan være en av årsakene til at du opplever liten fremgang. Personlig kjører jeg rundt 100g protein innen 1,5t etter mine treningsøkter, og det fungerer veldig bra.

 

For å få bort magefettet er det jo i utgangspunktet negativ energibalanse som gjelder, og dette får du jo ved å telle kaloriene i kostholdet ditt. I ditt tilfelle hadde jeg kanskje gått for en god proteinshake i tillegg til en banan. Dette vil gi deg opp mot 50g proteiner etter trening og gir godt grunnlag for gjenoppbygging av muskler etter en styrketrening.

 

Videre vil jeg anbefale diett.no. Der kan du sette opp ditt kosthold og sjekke kalori- og proteininnhold i maten du spiser. Daglig proteininntak bør ligge mellom 1,5g-2g per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke mange proteinene i det post-workout måltidet, så det kan være en av årsakene til at du opplever liten fremgang. Personlig kjører jeg rundt 100g protein innen 1,5t etter mine treningsøkter, og det fungerer veldig bra.

 

For å få bort magefettet er det jo i utgangspunktet negativ energibalanse som gjelder, og dette får du jo ved å telle kaloriene i kostholdet ditt. I ditt tilfelle hadde jeg kanskje gått for en god proteinshake i tillegg til en banan. Dette vil gi deg opp mot 50g proteiner etter trening og gir godt grunnlag for gjenoppbygging av muskler etter en styrketrening.

 

Videre vil jeg anbefale diett.no. Der kan du sette opp ditt kosthold og sjekke kalori- og proteininnhold i maten du spiser. Daglig proteininntak bør ligge mellom 1,5g-2g per kg kroppsvekt.

Har du tips til en "god" proteinshake?
Lenke til kommentar

Hijacker tråden litt.

Overalt så leser jeg at for folk flest/vanlige folk så er det ubrukelig med proteinshake og at det anbefales for folk trener to ganger daglig i uka eller toppidrett, mens her inne er det fort gjort å lese at det er lurt å ta det hvis du trener 3 dager eller mer (styrke) i uka. Personlig trener jeg styrke hver dag, selv om det er bare overkroppen og med mitt proteininntak (kanskje litt under anbefalt, usikker) så merker jeg god fremgang. Det jeg lurer mest på er om jeg skal bare fortsette med protein og en banan eller to etter trening eller forandre på dette?

Endret av Saykin
Lenke til kommentar

Den eneste nytten proteinpulver gjør i et kosthold er å øke inntaket av protein når man ikke får nok fra maten man ellers spiser. Får du i deg 1,5-2g per kilo kroppsvekt uten pulver trenger du det ikke.

 

I utgangspunktet kan det være en grei måte å få i seg et lite måltid rett etter trening, men man kan like gjerne ta en liter melk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...