Gå til innhold

Microsoft vil låse spillere til Windows 8


Anbefalte innlegg

Windows 7 er ikke noe gammelt OS, og dette er FØRSTE oppdatering av DirectX siden Windows 7 kom. Trenden hos MS de siste årene har vært å gi ut en ny DirectX-versjon til hver Windows-versjon. Dette er noe de bruker for å aktivt tvinge gamer-brukerbasen over på nyeste Windows.
DX11 kom ut til Vista og når det gjelder DX11.1 har til gode å høre noen gode grunner for at det skal utgis på Windows 7.Jeg tviler på at gamer-brukerbasen noensinne vil se noen gode grunner til å oppgradere fra Windows 7 til Windows 8.

Tror DX10 kom kun til vista ikke xp så kom DX11 til vista og 7. Var ikke mange spill som krevde DX10 selv om det hadde store fordeler.

DX11.1 er noe som blir forbigått i fulstendig stillhet da den ikke har store nok fordeler til en gang ha som en option.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, det er ingen funksjonalitet i DirectX 10+ som ikke kan implementeres i XP, det er et implementasjonsspørsmål, og siden funksjonaliteten allerede er på plass i OpenGL-driverne er det ingenting i veien for å implementere dette i DirectX-driverne, hvor vanskelig er det å forstå?

Hvis det hadde vært så lett som du påstår, så tror jeg nok noen hadde hakket dette sammen for å fungere i Windows XP. Jeg tviler på at det er så enkelt som du skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo håpe det skjer noe innovasjon. Jeg synes det er litt hyggelig at en spillutvikler engasjerer seg i litt andre ting på siden av spillutvikling. Håper at de samtidig lar det bli opensource slik at alle får glede av den plattformen de evt. utvikler, hurtigst mulig. Såpass synes jeg de kan gjøre (slippe som opensource), slik at de får fortgang i konkurransen mot Microsoft på bekostning av at de serverer det enkelt for sine spillutviklerkonkurrenter.

Enig. Hvorvidt Steam blir Open-Source er usikkert, men man kan jo håpe. Dessuten tror jeg Valve ser andre spillutviklere primært som kunder/samarbeidspartnere, og egentlig ikke som konkurrenter. Valve er jo interessert i å få spillutviklere til å gi ut spill på Steam.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dere klager over... Hva tror dere en bedrift overlever på? Jo, på at kundene kjøper deres produkter. Vil du ha nye funksjoner? Ja, da får du åpne opp lommeboka, og betale. Akuratt som hos Apple og alle andre. De krever også penger for nye funksjoner. Synes også at MS skal få en rett til å kreve penger for deres produkter. W8 er deres nye OSet og dere burde nå slutte å klage, og gå over til deres Linux. Som sagt så koster det rundt 250 kr for et helt nytt forbanne OS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært så lett som du påstår, så tror jeg nok noen hadde hakket dette sammen for å fungere i Windows XP. Jeg tviler på at det er så enkelt som du skal ha det til.

Det at noe er lett for Microsoft betyr ikke at det i det hele tatt er gjennomførbart for en 3dje part ved hjelp av "reverse engineering". MS lager ting så obskurt de bare klarer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dere klager over... Hva tror dere en bedrift overlever på?

Ikke på at kundene deres valfarter på leting etter andre platformer ihvertfall. MS tjener nok mest av alt på å beholde sin store markedsandel og hvis de nå kåler det til kan det føre til skade de kanskje aldri vil klare å reparere.

 

Men for forbrukerne er det egentlig ingenting som er bedre enn at MS mister sitt de facto monopol på desktop-OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ingen ikke-sak for den nevnte spillutvikleren tidligere i tråden.

For utviklere er dette bortimot uvesentlig. De må lage en egen swap-chain for Direct3D 11.1, men de får også fordelen av bedre shader debugging under utvikling.

Dette er virkelig spetakkel for ingenting, og jeg forstår ikke at det er plastret på alle IT-nyhetssider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har alltid prøvd de nyeste windows versjonene som er kommet ut. Første gang e så Windows 8, så jeg at det var "vista" all over again.. Så e harke prøvd det og kommer ikke til å gjøre det heller. Win 7 er det beste windows systemet så langt i mine øyne. Windows 8 er alt for nettbrett basert, at de har helt glemt sine kunders mest brukte faktor.. Så win7 blir det i lang tid her i hjemmet.

 

Allfaren... Serriøst? Så visst noen klager over dette, så betyr det at man ikke har råd til det? latterlig. 300kr er mye penger i lengden, men e kommer aldri til å gå til windows 8. Så enkelt er det bare, og visst det er andre som syntes dette også, så skalke du gå med person angrep og tro allverdens idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er latterlig! Win8 er bare Win7 med ting som gjør OS-et tungvidt!

Straks det begynner å komme spill til Linux hopper jeg av denne storselskap dritten.

Hvis de vil ha gamere som bruker OS-et sitt må de ta seg sammen, og ikke tvinge folk til å betale mellom 500 og 2000 kroner hvert andre eller tredje år.

 

Jeg håper Valve kommer med spill til Linux, da vil mange flere komme over til Linux, vi får flere spill til Linux og vi avskaffer oss med denne Microsoft møkka.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og for de litt Windows-avhengige, så går det an å:

Innstallere VMware på Linux. De virtuelle maskinene er like (på Windows host og Linux host), så de er flyttbare.

 

Slik kan man jo ha en gammal Windows XP-innstallasjon i en VM (eller det man liker), for å kjøre de spesielle programmene fra Windows som man ikke klarer å legge seg av med :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Allfaren... Serriøst? Så visst noen klager over dette, så betyr det at man ikke har råd til det? latterlig. 300kr er mye penger i lengden, men e kommer aldri til å gå til windows 8. Så enkelt er det bare, og visst det er andre som syntes dette også, så skalke du gå med person angrep og tro allverdens idioti.

 

Hvis 300kr er mye penger for deg, så har du antakelig ikke råd til spillene heller, så da er det jo ikke noe problem for deg.

 

Men jeg skjønner seriøst ikke at dette er noe sak i det hele tatt. Man mister overhodet ingen funksjonalitet ved å bare beholde Windows 7, ingenting, og alt vil virker som før. Så hva er vitsen med å gjøre dette til et problem som ikke er der i utgangspunktet ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hvis 300kr er mye penger for deg, så har du antakelig ikke råd til spillene heller, så da er det jo ikke noe problem for deg.

 

Men jeg skjønner seriøst ikke at dette er noe sak i det hele tatt. Man mister overhodet ingen funksjonalitet ved å bare beholde Windows 7, ingenting, og alt vil virker som før. Så hva er vitsen med å gjøre dette til et problem som ikke er der i utgangspunktet ?

 

Du vrir på hva jeg sa.. jeg sa 300kr er mye i "LENGDEN". Og jeg kjøper aldri spill med engang, fordi man kan bli skuffet. Derfor man har utorrent! Tester spillet først, så kjøper man det man er fornøyd med.. e har spart så utrolig mye på det = Mer penger til bedre maskinvare etterhvert. Skal du følge med og kjøpe alt som ser interessant ut, så ender du opp med masse spill som du aldri bruker. Men for å være ærlig spiller e nesten bare free to play spill. Mens de spilla jeg liker, spiller jeg på Xbox'n

Endret av Mikkis2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler neppe på at program og spillutviklere vil gå med på dette, for PC er allerede en sårbar enhet til spilling. Skal MS låse DX11.1, så vil spillselskapene tape enda mer salg, og alle vet at Activision og EA tenker på penger, så her kommer ikke DX11.1 spill til å slippe ut. Jeg kommer ikke til å bytte til Win8, for kommer ikke spill ut på Win7 også, da kan det bare være. Har en Xbox jeg kan spille på, selv om det ikke er den samme feelingen.

Lenke til kommentar

Jeg tviler neppe på at program og spillutviklere vil gå med på dette, for PC er allerede en sårbar enhet til spilling. Skal MS låse DX11.1, så vil spillselskapene tape enda mer salg, og alle vet at Activision og EA tenker på penger, så her kommer ikke DX11.1 spill til å slippe ut. Jeg kommer ikke til å bytte til Win8, for kommer ikke spill ut på Win7 også, da kan det bare være. Har en Xbox jeg kan spille på, selv om det ikke er den samme feelingen.

Dette stemmer selvfølgelig. Spill laget med støtte for DX10-funksjoner fungerer ikke på XP.

 

Det kan ikke være sånn at det fungerer sømløst vel? Xbox 360 som er 7 år gammel kan jo ikke lenger spille moderne spill. Det mangler jo til og med støtte for DX10.

http://www.joystiq.com/2006/08/24/xbox-360-cant-run-directx-10-confirms-ati/

 

Den som tror Linux kommer til å bli en ledende PC-plattform for spilling pga. dette, lever i en alternativ verden.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid prøvd de nyeste windows versjonene som er kommet ut. Første gang e så Windows 8, så jeg at det var "vista" all over again.. Så e harke prøvd det og kommer ikke til å gjøre det heller. Win 7 er det beste windows systemet så langt i mine øyne. Windows 8 er alt for nettbrett basert, at de har helt glemt sine kunders mest brukte faktor.. Så win7 blir det i lang tid her i hjemmet.

 

Allfaren... Serriøst? Så visst noen klager over dette, så betyr det at man ikke har råd til det? latterlig. 300kr er mye penger i lengden, men e kommer aldri til å gå til windows 8. Så enkelt er det bare, og visst det er andre som syntes dette også, så skalke du gå med person angrep og tro allverdens idioti.

Sier at at Win8 er det nye Vista og at Win7 er det beste Windows, uten at du har prøvd Win8 selv engang. Ironisk, much? Morsomt at du klager over at du ikke har råd til å betale 250kr for å oppgradere til Win8, tipper du bruker mer på godteri i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...