Gå til innhold

Guide: Utnytt skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående V-Sync, jeg opplever ofte en betydelig menge input lag som forsvinner når jeg deaktiverer V-Sync. Så om du opplever at pilen virker fremmed/uresponsiv/treg vil jeg anbefale å skru av denne funksjonen.

  • Liker 5
Skrevet

Kan være verdt å nevne at skygger vanligvis krever vanvittig mye på høye innstillinger. Er som regel noe av det første jeg skrur ned om jeg trenger høyere fps.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Angående V-Sync, jeg opplever ofte en betydelig menge input lag som forsvinner når jeg deaktiverer V-Sync. Så om du opplever at pilen virker fremmed/uresponsiv/treg vil jeg anbefale å skru av denne funksjonen.

 

Hovedformålet med Vsync er å eliminere tearing noe som er essensielt for en relativt behagelig spillopplevelse.

Endret av Gigahertz
  • Liker 1
Skrevet
Her finnes det mange meninger. Noen mener at i enkelte spill vil lavere oppløsning være bedre for spillopplevelsen, mens andre mener det er bedre med høyere oppløsning for å få bedre detaljer.

 

 

Gode gamle cs 1.6, still playin it 640x480 :)

  • Liker 1
Skrevet

Artikkelen mangler en liten ting: Utnytt skjermkortet ditt også når du ikke bruker PC-en. Gi bort skjermkortets gigaflops til veldedige prosjekter som trenger det. Boinc manager er en organisator for ulike veldedige prosjekter. Deriblant forskning på kreft, alzheimer, gravitasjonsbølger i rommet og mye annet rart. Seti@home er vel det mest kjente av prosjektene der, selv om det er litt meningsløst. Uansett, velg et prosjekt med GPU-støtte og sett i gang. Vi trenger flere bidragsytere både for å løse oppgavene og for at Norge skal hevde seg bedre i konkurransen, for morroskyld.

  • Liker 1
Skrevet

Hovedformålet med Vsync er å eliminere tearing noe som er essensielt for en relativt behagelig spillopplevelse.

 

Hovedformålet med Vsync er å eliminere tearing, vis det finnes. Vis det ikke finnes for personens systemoppsett, så ja, da er det ingen vits å bruke det.

Skrevet

Artikkelen mangler en liten ting: Utnytt skjermkortet ditt også når du ikke bruker PC-en. Gi bort skjermkortets gigaflops til veldedige prosjekter som trenger det. Boinc manager er en organisator for ulike veldedige prosjekter. Deriblant forskning på kreft, alzheimer, gravitasjonsbølger i rommet og mye annet rart. Seti@home er vel det mest kjente av prosjektene der, selv om det er litt meningsløst. Uansett, velg et prosjekt med GPU-støtte og sett i gang. Vi trenger flere bidragsytere både for å løse oppgavene og for at Norge skal hevde seg bedre i konkurransen, for morroskyld.

 

For ikke å snakke om Folding@home der vi har et eget lag

  • Liker 1
Skrevet

For de mer spesielt interesserte har nVidia lagt ut både lange tweak-guider og korte oversikter over "optimale" innstillinger i forskjellige oppløsninger for en rekke spill, og de fleste nVidia-spillkort. Mye interessant lesning der, anbefales spesielt hvis man sliter med ytelsen i et spill, og vil vite hvor skoen trykker uten å bruke timevis på å prøve seg frem.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Mr. A: Nja, jeg diskuterte dette tidligere i dag (innlegg 23) og War sier indirekte (innlegg 25) at folding@Home utnytter skjermkortene så elendig at det er nesten bortkastet. Da bør man heller velge et eller annet effektivt Boinc-prosjekt å kjøre på GPU-en(e). CPU gir derimot minimal nytte i Boinc så de kan man gjerne bruke til folding@Home. Jeg vet ikke om det War sier stemmer, men jeg har ikke brukt folding@Home på flere år så jeg har ikke noe grunnlag til å motsi han.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Hovedformålet med Vsync er å eliminere tearing, vis det finnes. Vis det ikke finnes for personens systemoppsett, så ja, da er det ingen vits å bruke det.

 

Tearing forekommer selv dersom FPSen er under monitorens refresh rate. Det er kun under noen ekstremt sjeldne omstendigheter at det ikke forekommer tearing uten Vsync. Men andre ord så burde Vsync alltid brukes i spillets innstillinger eller gjennom skermdriveren.

Skrevet

Under V-Sync / Vertical Sync står det:

"Dette vil også påvirke tilgangtidene dine om du spiller på nett."

 

Med tilgangstid, menes vel det vi på "godt norsk" kaller ping/lag?

Skrevet

Gigahertz: Problemet er at tearing er avhengig av brukerens konfigurasjon. Tearing forekommer av en feil i sambandet mellom delene i maskinene. Og den kommer i 3 former:

-Ingen tearing

-Tearing på høyere enn 60 fps

-Alltid tearing, så lenge det ikke er vsync til stede

Vis du er i grupper 2 eller 3 så ja, da er Vsync obligatorisk. Er du derimot i grupper 1, da er vsync ubrukelig da det ikke tjener til noe som helst.

Skrevet

Gigahertz: Problemet er at tearing er avhengig av brukerens konfigurasjon. Tearing forekommer av en feil i sambandet mellom delene i maskinene. Og den kommer i 3 former:

-Ingen tearing

-Tearing på høyere enn 60 fps

-Alltid tearing, så lenge det ikke er vsync til stede

Vis du er i grupper 2 eller 3 så ja, da er Vsync obligatorisk. Er du derimot i grupper 1, da er vsync ubrukelig da det ikke tjener til noe som helst.

 

Tearing er relatert til en usynkronisert bildeflyt mellom skjermkort og monitoren. Den eneste måten en kan skape synkronisert bildeflyt mellom skjermkort og monitor er ved bruken av Vsync som derav synkroniserer bildene med monitorens refresh rate. Det eksisterer ingen form for hardware-kombinasjon som eliminerer tearing uten bruken av Vsync. Det er irrelevant om FPSen er under eller over refresh rate så lenge den ikke er "faktisk" synkronisert med monitoren.

  • Liker 1
Skrevet
Gigahertz: Problemet er at tearing er avhengig av brukerens konfigurasjon. Tearing forekommer av en feil i sambandet mellom delene i maskinene. Og den kommer i 3 former:-Ingen tearing-Tearing på høyere enn 60 fps-Alltid tearing, så lenge det ikke er vsync til stedeVis du er i grupper 2 eller 3 så ja, da er Vsync obligatorisk. Er du derimot i grupper 1, da er vsync ubrukelig da det ikke tjener til noe som helst.
Tearing er relatert til en usynkronisert bildeflyt mellom skjermkort og monitoren. Den eneste måten en kan skape synkronisert bildeflyt mellom skjermkort og monitor er ved bruken av Vsync som derav synkroniserer bildene med monitorens refresh rate. Det eksisterer ingen form for hardware-kombinasjon som eliminerer tearing uten bruken av Vsync. Det er irrelevant om FPSen er under eller over refresh rate så lenge den ikke er "faktisk" synkronisert med monitoren.

 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor det er mulig å slå av Vsync? Utifra det du sier forstår jeg det som at du vil alltid oppleve tearing uten Vsync. Hvorfor ville noen latt deg slå av noe som er helt nødvendig?

Skrevet

Artikkelen mangler en liten ting: Utnytt skjermkortet ditt også når du ikke bruker PC-en. Gi bort skjermkortets gigaflops til veldedige prosjekter som trenger det. Boinc manager er en organisator for ulike veldedige prosjekter. Deriblant forskning på kreft, alzheimer, gravitasjonsbølger i rommet og mye annet rart. Seti@home er vel det mest kjente av prosjektene der, selv om det er litt meningsløst. Uansett, velg et prosjekt med GPU-støtte og sett i gang. Vi trenger flere bidragsytere både for å løse oppgavene og for at Norge skal hevde seg bedre i konkurransen, for morroskyld.

Vet ikke åssen det er med nyeste generasjon av skjermkort, men utifra erfaring til og med HD4870 så bråker de fleste skjermkort ganske godt ved 100% load, så hvem vil vel at skjermkortet skal gjøre noe annet enn å idle når de ikke spiller. OK, jeg kan se for meg muligheten å la det jobbe ivei når man er på jobb/skole..

Skrevet

Men da skjønner jeg ikke hvorfor det er mulig å slå av Vsync? Utifra det du sier forstår jeg det som at du vil alltid oppleve tearing uten Vsync. Hvorfor ville noen latt deg slå av noe som er helt nødvendig?

 

På grunn av input lag. Det finnes desverre ingen teknologi som kan synkronisere bildeflyten med refresh rate uten at det skaper noe input lag. Mange slår av Vsync når de spiller online FPS spill i favør for lavere input lag til tross for tearing. Dette er ikke ideelt i spill generelt men helt nødvendig for den absolutt beste presisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...