Gå til innhold

Ny ekstremprosessor kommer i november


Anbefalte innlegg

Får krysse fingerene for at 3930K synker litt i pris da. Det virker ihvertfall som den ultimate CPUen til mitt bruk, men prisforskjellen til LGA 2011 og 6 kjerner er fortsatt litt høy med tanke på ytelsen til 3770K. Håper prisen synker og hjelper meg med avgjørelsen :)

 

Ellers har NgZ over et veldig godt poeng. Intel trenger ikke å revolusjonere markedet eller satse utallige millioner på utvikling når de troner i toppen. Ja, nye og bedre CPUer vil de alltid lage, men kampen om å lage den beste er ikke like intens lenger :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, de må gi folk insentiver til å oppgradere, men utvikling er kostbart, og de aller færreste oppgraderer hvert år. Dermed kan man trygt senke utviklingstakten man i praksis er alene på toppen. Enig med Andrull der.

 

Grunnen til at folk ikke oppgraderer hvert år er jo fordi at det ikke er stor nok ytelsesøkning. Den hadde ikke vært så mye større selv om Intel hadde hatt stor konkuransje.

 

Så vidt jeg vet så er Intels tick tock strategi ganske så aggresiv av seg?

Lenke til kommentar

Nye teknologier kan gjøre at budsjettene akkurat går opp, og at en investering går rund eller kan lønne seg. Det er jo hele tiden noe nytt som kan trenges å oppgraderes, og jeg vil absolutt tro det er en stor faktor om hvor høy ytelsesforbedring/effektivitet som kan ventes ved ny arkitektur/platform mot det at det blir gjort gjennomført en stor oppgradering. Noen ganger kan det være aktuelt, mens andre ganger er det mer kritisk å oppgradere, og det beste på nåværende punkt blir valgt.

 

Men å oppgradere hvert år er selvsagt aldri lønnsomt, og da nesten uansett hvilken ytelsesforbedring som man kan vente. Nettopp fordi selve innkjøpsprisen, og det å sette opp et slikt system er så høy at innvesteringskostanden er høyere enn kortsiktige strømutgifter etc.

Lenke til kommentar

Nettopp derfor lønner det seg ikke for Intel å innovere så oldsomt, så lenge de uansett får pengene. Når de kan selge fem millioner av en topp-CPU med én runde FoU, sier det seg selv at det lønner seg fremfor å kjøre to ekstremt dyre runder med FoU på kortere tid og selge tre millioner av hver nye topp-CPU. Får håpe AMDs beste prosessorer er nært nok Intel til at de innoverer i sånn passelig takt, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Åh, unnskyld, jeg trodde vi snakket om realistiske, teknisk mulige scenarioer, og ikke din våte fantasi der bruker så mange ganger mindre strøm er flopp/utført oppgave at innkjøpsprisen inntjenes i løpet av et års reduserte strømutgifter...

 

Å unnskyld, her trodde jeg at du mente det kom til å være en kjempestor forskjell på ytelsenhoppene om Intel hadde konkurranse.

Jeg vil tippe krigen hadde mere handlet om pris og ikke nødvendigvis så mye på ytelsessiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...