Gå til innhold

Test: 4. generasjon iPad


Anbefalte innlegg

Åja beklager, det gjelder selvfølgelig micro-USB og dens små pinner, de tåler 1,8A i følge linken min tidligere her.

 

Høres ikke riktig ut basert på det jeg kan lese av standarden?

 

 

1.8A for contacts 1 and 5 and at the same time 0.5A for contacts 2, 3 & 4, minimum when measured at an ambient temperature of 25 degrees Celsius.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan så være, men som de sier i linken min, leverer den kun 9 Watt.

 

Here’s the problem: The micro USB pins are very small, and the power-carrying connectors, pins 1 and 5, are rated to carry 1.8 amps at 5 volts DC. That means that the maximum charging power that can safely flow across the connector is 9 watts. But the iPad wants 10 watts to charge. It will charge on as little as 5 watts, the output of most USB 3 ports and the specially modified USB 2 ports on newer Apple products, but needs 10 watts for fastest charging.

 

Kan de andre pinnenes strøm i det hele tatt brukes til lading og i såfall legges til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De brukes til dataoverføring + en sense:

 

People keep asking why Apple didn’t opt for the micro-USB connector. The answer is simple: that connector isn’t smart enough. It has only 5 pins: +5V, Ground, 2 digital data pins, and a sense pin, so most of the dock connector functions wouldn’t work – only charging and syncing would. Also, the pins are so small that no current plug/connector manufacturer allows the 2A needed for iPad charging. Note that this refers to individual pins; I’ve been told that several devices manage to get around this by some trick or other, but I couldn’t find any standard for doing so.

 

http://brockerhoff.n...2/09/13/boom-2/

 

Lightning er et bedre valg strømmessig, og ser ut til å ha muligheten for å støtte USB 3.0

 

It’s as yet unknown whether Lightning will, in the future, support the new USB 3.0 spec – the current Lightning to USB cable supports only USB 2.0. This would require 6 (instead of 2) data pins, which is well within the connector’s capabilities. But would the mobile device’s memory, CPU and system bus support the high transfer rate? My guess is, not currently. Time will tell.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensningen på 1,8 Ampere henger sammen med signaloverføringen. Som med alle de øvrige USB-standardene kan man overføre langt mer enn 1,8A ved ren lading.

 

Forøvrig er det ventet at Micro USB vil bli videreført i en bakoverkompatibel versjon som støtter full duplex-muligheten i USB3.0 sammen med mer strøm. Så vidt jeg vet er både standard, kontakter og alt det der klart, så Apple kunne meget vel ha benyttet dette på Ipad og gjort den både langt raskere enn lightning, og kompatibel med alle Micro USB-kontakter.

Lenke til kommentar

Man må fremdeles slite med slitsom inn/utkopling samt å sette den riktig vei.

 

Jeg har mange enheter med micro USB, og jeg har aldri hatt noe til overs for kontaktene. Den orginale Apple 30-pin kontakten er marginalt bedre, men også den er litt slitsom.

 

LIghtning-kontakten ser i allefall rimelig robust ut og lett å treffe med, men jeg har ikke testet den selv ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ha ha

Kanskje knotete er et mer riktig ord? Den må settes i riktig posisjon før den kan trykkes inn, og det er litt knotete.

Kontaktene føles også billige og plastikkaktige ut, og man får følelsen av at man ikke bør trykke de inn for hardt i frykt for at de skal gå istykker. Der er muligens miniUSB verre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 docking stasjon til alle typer mobiler i bilen? JA TAKK!

Kan du bruke 1 type docking stasjon i bilen til alle mobiler som har micro-USB? Utopi :)

 

Faller ikke påstanden din på snørra over ditt foregående premiss for saklig diskusjon da? Jeg misliker Apples produkter grunnet selskapets filosofi. Akkurat på samme måte som jeg ikke liker H&M, Shell og Nestlé. Det er helt greit å være prinsipielt imot noe, det viser faktisk ryggrad. Og da kan man faktisk påpeke at et eplekjekt produkts spesifikasjoner er fine, men at det er synd det er Apple som laget det.

Hvis du faktisk har ryggrad så kan du jo legge litt research i hva som foregår bak produsentene av produkter du selv kjøper fremfor bare å følge sauene i mainstream media :). Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er veldig universelle protokoller i USB, og siden det er USB OTG som er i ferd med å bli standard i alle telefoner (bortsett fra de med liten skjerm og kart over havbunnen i Bergen) så har man for eksempel støtte for lydkort, minne, styrefunksjoner (for eksempel tastatur og mus) og mye annet. Det gjør at man nok kan forvente at om iphone hadde micro USB så kunne man laget full kompatibilitet med alle nye biler.

 

Jeg antar det er en del som ikke aner hva i huleste USB OTG er, men det er altså USB On The Go, eller USB Host som det også kalles. Man kryssbytter en kobling i USB-kontakten, dette omdefinerer telefonen til vert i stedet for slave. Den forandrer da karakter fra å for eksempel bli styrt av en PC som en masselagringsenhet til å "være PC-en". Man kan koble til det meste av utstyr som kan kobles til USB-porten på en PC, og om det ikke krever drivere vil det i de fleste tilfeller fungere uten videre installasjon. En av de tidligste telefonene med denne funksjonen var Galaxy S2, så systemet er relativt nytt. Det forventes at dette tas i bruk i langt større grad av tilbehørsprodusentene. Man kan godt si at dette gjør mye av det samme som bluetooth, men det krever ingen form for identifikasjon så man kan simpelthen bare plugge telefonen i også er det oppe og går.

 

Her er en video som viser mer:

 

PL610, kan det være at vi har to ulike telefoner og at det er telefonprodusenten og ikke pluggen i utgangspunktet som sier noe om hvordan den føles? Jeg har en S3, og må si det er som å sette på plass en presisjonsmaskinert bolt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ikevel – vi ville foretrukket micro-USB siden dette er blitt en standard. Du finner micro-USB-kabler nesten overalt.
micro-USB er noe ræl, rett og slett en elendig "standard". En skjørere kontakt som har ansvar for så mange viktige oppgaver på enheten er det lenge siden jeg har sett i teknologiverden (med unntak av strømkontakter på en del mini-pcer). Flott at noen tenker litt praktisk og funksjonelt her, akkurat som med magsafe (genial).
På utsiden er det lite som skiller 4. generasjon iPad fra 3. generasjon. De fysiske målene er nøyaktig like, det samme med vekten. Den eneste måten å se at du har 4. generasjon iPad på, er enten å se på modellbetegnelsen som er skrevet inn med nesten mikroskopisk skrift på baksiden – eller å ta en kikk på ladekontakten.
Akkurat som Thinkpad design "why change a winning team".

 

Har enda ikke ødelagt en eneste micro-usb-kabel, eljer mini og vanlig for den del. Heller ikke hørt personlig om at noen har gjort det, så heller tynn påstand spør du meg.

Fordelen med flere enheter som deler samme kontakt er nok langt større en evt. ulemper, bortsett fra overføringshastighet.

Lenke til kommentar

I mine bilstereodager skjedde det at folk koplet til et sluttrinn fra et annet merke til bilspilleren sin da det også hadde 8-pols din-kontakt (mener å huske at det var 8-pol) og vips sa det knepp, puff osv. og ene eller begge enhetene døde.

Nå er systemene i dagens systemer heldigvis litt smartere og tryggere enn da, men f.eks analog ut vil ikke nødvendigvis fungere, selv om kontaktene på de forskjellige enhetene er standard.

Det vil fremdeles skape forvirring hos brukeren vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har enda ikke ødelagt en eneste micro-usb-kabel, eljer mini og vanlig for den del. Heller ikke hørt personlig om at noen har gjort det, så heller tynn påstand spør du meg.
Ut i fra dine premisser er da din påstand minst like tynn.

Hvorvidt man selv klarer å ødelegge noe eller ei er ikke det samme som at kontakten er en dårlig design beregnet for bruksområdet. Som regel klarer man raskt å gjenkjenne at dette er en særdeles skjør og dårlig sak og at man da utviser esktra hensyn under bruk.

 

Det første tilfellet jeg har kjennskap til i egen bekjentskapskrets var en som hadde kjøpt seg en dyr Jabra BT handsfree til en Nokia "classic", denne ble ladet via en bordlader hvor kontaktene var micro-USB. For å å lade docket man BT enheten nedpå denne laderen (slik som typiske dockingstasjoner gjør i dag). Etter ca. 3-6 måneder bruk var kontakten ødelagt og han fikk den ikke lenger nedpå, selv kabel lot seg ikke lenger koble på. Han forsøkte også med forstørrelsesglass og egnet verktøy å rette opp kontakten i enheten uten resultat. Dette var i tidlig fase av micro-USB og siden da har vedkommende unngått dette hvis mulig.

 

I mine øyne er ikke denne kontakten laget særlig optimalt for utstyr som skal kobles ut og inn én til flere ganger per dag. Jeg er hvist ikke alene om å mene det heller selv om det er flest som deg i denne tråden.

TC Desire microUSB Cable fragile...

In one week I have succeed to break my microUSB cable that came with the Desire, the USB-Brick is probably due to manipulation with those type of weak cables for sure it can't help. I'll get a new one (or two). I guess my pile of 20 miniUSB is useless now...

The micro USB connector on the APM boards is extremely fragile and easily damaged.

My solution was to insert a Micro USB to Mini USB adapter to the copter:

Molly, I think you're forgetting that Micro USB connectors are very fragile, as many cellphone users have found out to their horror. I have a old Samsung Gravity cellphone with the Micro USB connector and I always fear one wrong move could break either side of the Micro USB connection.
[Fix]Nexus 7 Bent USB Port

I just wanted to let everyone know that the usb charging port on the N7 is very, very fragile. I had my device connected with the stock cable while transferring file from my pc and it accidentally fell on the carpet. The connector bent slightly and now my port outside metal contactor is deformed. It still works like it's supposed to, but it really bugs the hell out of me.

Edit: I managed to bend the connector back to shape. See pictures below. DO THIS AT YOUR OWN RISK!

På søket "fragile micro-usb" fikk jeg 165.000 treff på 0,34s.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorvidt implementasjonen er dårligere enn designet skulle tilsi gir det samme resultatet for de som får kontakten ødelagt.

 

Ellers overasker det meg ikke at man får overstadig mange treff på kritikk av Apple produkter, det er jo en rimelig populær fritidsaktivitet noe man ikke trenger mange dagene på dette forumet for å få et godt inntrykk av ;). Slik sett ser jeg det som enklere å få et godt resultat når man søker på noe som ikke er fra Apple.

 

EDIT:

Hvor mange treff jeg fikk var heller ikke poenget. Poenget er det som er i utklippene fra første side i søket og at det er rimelig enkelt å finne mange tilfeller av problemer med micro-USB kontra det som påstås her i tråden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lite/kjedelige nyheter på denne padden når alt som diskuteres er en kontakt...

Du fremstår ikke som en som virker å være interesert i produktet?

 

Genialt. Trodde det var hele unike konseptet med den nye Lightning. Men så viser det seg kun å være et nytt tiltak for å bure inne / melke kunder.

FTW

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

På søk på fragile iphone connector fikk jeg 7,110,000 treff på 0,23 sekund. Vet ikke akkurat om dette forteller oss så mye?

 

Hvor mange av treffene på første side er direkte relatert til «fragile iPhone connector» og ikke en artikkel hvor alle tre ordene forekommer i andre sammenhenger?

 

Hos meg er det tre, hvorav den ene artikkelen sier følgende: «He characterized the connector as "very fragile" once the metal protective shield has been removed, though it is "extremely tough" when the cable is intact.»

 

Redigert: Dette viser at man må ta slike resultater med en stor neve salt. Det gjelder ikke kun «fragile iPhone connector», men alle andre søk, inkludert det nevnt litt lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar

Hvorvidt implementasjonen er dårligere enn designet skulle tilsi gir det samme resultatet for de som får kontakten ødelagt.

 

Ellers overasker det meg ikke at man får overstadig mange treff på kritikk av Apple produkter, det er jo en rimelig populær fritidsaktivitet noe man ikke trenger mange dagene på dette forumet for å få et godt inntrykk av ;). Slik sett ser jeg det som enklere å få et godt resultat når man søker på noe som ikke er fra Apple.

 

Poenget er at en "dårlig desginet kontakt" godt kan være solid, det kan være andre ulemper (feks at at den er stor, upraktisk å ta ut og inn, osv osv)

 

Man får også 952 000 treff på "fragile lightning connector", jeg tror ikke man kan få godt resultat med en slik metodikk uansett. Jeg mener, man får over 3 millioner treff på "fragile XLR connector" en plugg som man sikkert kan løfte 10+ kg med om man vil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...