Gå til innhold

Test: 4. generasjon iPad


Anbefalte innlegg

Du svarte selv på det som jeg mente om "flott nettbrett, synd det er fra Apple"

Maskinvaren er toppers, men som totalpakke not so much pga det du så vennlig listet opp.

Ja, da har jeg ikke problemer med holdningen din. Når du kun skrev "synd det var fra Apple" er det lett å tolke det som et prinsippielt problem med Apple. Uansett leverandør, synes jeg at man må vurdere produkter utifra egenskaper, spesifikasjoner, innhold osv, og ikke etter merke. Og det var derfor jeg svarte på posten din. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Du finner micro-USB-kabler nesten overalt." Ja, det er jo helt vanlig hverdag for oss dødelige ikke-teknlogijournalister å stadig snuble i micro-USB-kabler støtt og stadig. Løfte litt på en stor stein: "Her varre noe kabler vi kan bruke til iPaden, gutta!". Drar kabler frem fra bak øret, hoster opp en kabel i ny og ne, ligger vel et par gjemt bak sofaputene, plukker et par i kabeltreet i hagen på vei til jobb, æsj hater når det kommer micro-USB-kabler i maten! Kabler i skoa, tråkker på kabler på gata, FY F**N så mange kabler jeg så i dag!Nei, tror ikke vi skal lide noen stor sorg over å nå ha en mer solid og enkel i bruk Lightning-kabel ;-)

 

wat?

 

 

Poenget her er at hvis apple hadde brukt en standard, så hadde vi bare trengt 1 kabel til alle devicene våre. Det samme med docking stasjoner.

 

1 docking stasjon til alle typer mobiler i bilen? JA TAKK!

Endret av Fangs78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, da har jeg ikke problemer med holdningen din. Når du kun skrev "synd det var fra Apple" er det lett å tolke det som et prinsippielt problem med Apple. Uansett leverandør, synes jeg at man må vurdere produkter utifra egenskaper, spesifikasjoner, innhold osv, og ikke etter merke. Og det var derfor jeg svarte på posten din. :)

 

Faller ikke påstanden din på snørra over ditt foregående premiss for saklig diskusjon da? Jeg misliker Apples produkter grunnet selskapets filosofi. Akkurat på samme måte som jeg ikke liker H&M, Shell og Nestlé. Det er helt greit å være prinsipielt imot noe, det viser faktisk ryggrad. Og da kan man faktisk påpeke at et eplekjekt produkts spesifikasjoner er fine, men at det er synd det er Apple som laget det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

wat?

 

 

Poenget her er at hvis apple hadde brukt en standard, så hadde vi bare trengt 1 kabel til alle devicene våre. Det samme med docking stasjoner.

 

1 docking stasjon til alle typer mobiler i bilen? JA TAKK!

Da er det litt interessant å se hvor mange produkter som egentlig kommer med micro-USB-docking.

Samsung har visst noen, men fungere de med telefoner fra andre produsenter selv om de har micro USB?

Lenke til kommentar
"Du finner micro-USB-kabler nesten overalt." Ja, det er jo helt vanlig hverdag for oss dødelige ikke-teknlogijournalister å stadig snuble i micro-USB-kabler støtt og stadig. Løfte litt på en stor stein: "Her varre noe kabler vi kan bruke til iPaden, gutta!". Drar kabler frem fra bak øret, hoster opp en kabel i ny og ne, ligger vel et par gjemt bak sofaputene, plukker et par i kabeltreet i hagen på vei til jobb, æsj hater når det kommer micro-USB-kabler i maten! Kabler i skoa, tråkker på kabler på gata, FY F**N så mange kabler jeg så i dag! Nei, tror ikke vi skal lide noen stor sorg over å nå ha en mer solid og enkel i bruk Lightning-kabel ;-)

 

Vil si det er ganske vanlig, nesten alle mobiler bruker det, mange kameraer, mange harddisker, mange tablets. De fleste hjem har en micro-USB, har aldri opplevd at en micro-usb-kabel har gått i stykker heller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det litt interessant å se hvor mange produkter som egentlig kommer med micro-USB-docking.

Samsung har visst noen, men fungere de med telefoner fra andre produsenter selv om de har micro USB?

 

Ja. Det har tross alt vært for det meste vært en standard hos de andre selskapene som ikke har eple-logo. De produktene fra Samsung og andre som ikke har denne standarden, har mye med selve ladingen av batteriet å gjøre. Porten greier ikke å lade produktene like raskt som større porter med fokus på selve strømtilførselen. Samtidig har det også kommet nyvinninger her som bidrar til at produktene faktisk lader raskt bare ved bruk av mini-USB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det og overføring av analog lyd. Dette har Apple nå adaptere for til lightning, men har andre det fra USB? iPad vil ikke lade like fort fra USB. Kun opp mot 90% av hastigheten da USB blir for svak. http://techpinions.com/why-apple-couldnt-go-to-micro-usb-charging/10212

 

Ja, det finnes adaptere for overføring av analog lyd over usb, var ikke vi igjennom dette tidligere en gang? Og det med ladingen er litt underlig, det finnes jo nettbrett som trekker 10 watt over USB-laderen, sågar 2.1 A har jeg sett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, men da var det snakk om Samsungs litt spesielle bruk av kontakten.

Men jeg kan ikke huske å ha sett noen USB til analog adaptere, men må tilstå at jeg har ikke lett stort, heller :)

 

10 watt er uansett utenfor USB-standarden og man risikerer varmgang.

 

Hadde det på min gamle HTC fra mange år tilbake også. Tror ikke det er noe samsung-unikt.

 

Vet ikke helt hva man risikerer og ikke, men virker som 2A er ganske uproblematisk, det er jo heller ikke en veldig stor strøm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, men da var det snakk om Samsungs litt spesielle bruk av kontakten.

Men jeg kan ikke huske å ha sett noen USB til analog adaptere, men må tilstå at jeg har ikke lett stort, heller :)

 

10 watt er uansett utenfor USB-standarden og man risikerer varmgang.

Det er ikke Samsungs spesielle bruk og 10 watt er heller ikke utenfor USB-standarden. Iflg "Battery Charging Specification 1.2" så tillater USB-standarden opp til 5A dedikert ladestrøm, eller opp til 1,5A ladestrøm sammen med høyhastighets data. 5A på 5V er 25 watt.

Lenke til kommentar

Ja HTC hadde sin egen versjon med ekstra pinner for analog lyd, den var strøm og datakompatiel med USB standarden, men hadde ekstra funksjoner slik at du f.eks kunne bruke headsett gjennom usb-kontakten

Det er ikke Samsungs spesielle bruk og 10 watt er heller ikke utenfor USB-standarden. Iflg "Battery Charging Specification 1.2" så tillater USB-standarden opp til 5A dedikert ladestrøm, eller opp til 1,5A ladestrøm sammen med høyhastighets data. 5A på 5V er 25 watt.

 

Genialt. Trodde det var hele unike konseptet med den nye Lightning. Men så viser det seg kun å være et nytt tiltak for å bure inne / melke kunder.

FTW

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Jo, den støtter LTE på 1800MHz som er støttet av NetCom flere steder i landet, Telenor begynner også å bruke disse frekvensene i 2013.

 

I følge artikkelforfatteren skal den støtte 700, 1700 og 2100, og ikke fungere i Norge. Forøvrig vil, i følge både Telenor og Netcom, 1800-nettet bli relativt lite utbredt siden det regnes som mellombånd i denne sammenhengen og angivelig kun skal brukes til utfyllende nett.

 

Hvis du trenger overgang til micro-USB så finnes det flere slike, men jeg synes den nye kontakten til Apple er mye bedre en micro-USB.

 

Du må gjerne synes det, men den støtter fortsatt bare USB 2.0. Den støtter med andre ord snaut 1/10 av hastigheten til USB 3.0.

 

Det gjør heller ikke en stor del Android-tablets, som for eksempel "flaggskipene" Nexus 10 og Nexus 7.

 

Men så fikk heller ikke Nexus 7 terningkast 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...