Gå til innhold

Test: 4. generasjon iPad


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at enkelte synes man ikke skal diskutere annet enn apple i tråder for eksempel i tilknytning til tester av appleprodukter. De samme personene liker å hevde at apple er bedre enn "alt annet". Er det noe som ikke henger på greip her?

 

Om det lanseres en ny telefon fra for eksempel HTC eller Samsung så diskuteres som regel disse opp mot HTC, Samsung, Nokia, Sony, Huawei, LG osv, eller for den saks skyld iphone. Hvorfor er det greit, men det kan ikke diskuteres andre produkter dersom tråden har utgangspunkt i et appleprodukt?

 

Mange fremhever at apple er den eneste produsenten på markedet som har et lukket filsystem, som ikke tillater tilpasset hjemmeskjerm, som ikke har mulighet for aktivt innhold. Operativsystemet har som kjent store begrensninger sammenliknet med for eksempel Android og Windows. Enkelte mener at det ikke hører hjemme i en tråd om et appleprodukt å diskutere dette. Er det ikke relevant? Mener virkelig noen at disse produktene ikke er direkte konkurrenter med Android og Windowsprodukter?

 

Appleproduktene er ikke kompatible med noe annet. De har en spesiell 3,5mm plugg (lengden på de ulike ringene avviker fra standard), de har sin egen ladekontakt (innført som ny standard lenge etter at micro USB ble standard for mer enn 75% av alle produkter på markedet) og OS-et er ikke kompatibelt med noe som helst annet på markedet. Dette til tross for at de har en markedsandel på bare 14,9% (3. kvartal 2012, IDC). Er det virkelig noen som mener at det ikke har relevans å diskutere disse tingene rundt et appleprodukt?

 

De som mener disse tingene kan ikke være mye interesert i å diskutere det faktiske produktet.

Endret av Snickers-is
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At enhver tråd rundt lanseringen av et Apple produkt skal bli en "vi hater Apple" tråd er helt klart utidig.

 

Tøv fra ende til annen. Har vel en sammenheng med at det er kun 20% andel apple-brukere og da blir det nødvendigvis noen kritiske røster blant tekno-interesserte som poster på apple-tester. Ønsker man kun å bable for seg selv? Nå er det er som Snickers sier, at "man må ikke banne i kirka, da blir det rama". Rapporteringer hagler til moderator når man har en kritikk å komme med.

 

Temmelig håpløst å kunne sammenligne styrker og svakheter om man ikke kan, nettopp sammenligne. At enkelte er så hårsåre at de føler seg personlig tråkket på og kaller det "trolling" når man sammenligner, er det virkelige håpløse. Skillet mellom konstruktiv kritikk og frykten for trollet er ikke-eksisterende for noen. Dette legger enhver debatt død, og test-tråder vil da kun stå igjen som en intetsigende menighetssal. Nå blir sikkert denne posten også rapportert inn og slettet rimelig kjapt som de fleste andre poster hvor man peker på negative aspekter... Man kan kalle denne posten for usaklig om man vil, men dette som jeg nevner er temmelig relevant i lys av hylingen om negative kommentarer på apple-testtråder i det siste.

Endret av gammalerik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man kan kalle denne posten for usaklig om man vil, men dette som jeg nevner er temmelig relevant i lys av hylingen om negative kommentarer på apple-testtråder i det siste.

 

Man kan, men da tar man feil. Det er forskjell på saklig og usaklig kritikk, og de fleste innleggene i denne tråden faller under førstnevnte kategori. Innlegg vi regner som usaklige blir fjernet uten forvarsel, men dette gjelder som regel kun innlegg bestående av korte setninger som «Apple/iOS suger, skjønner ikke hvorfor noen gidder å bruke det», «Apple er overpriset!!» og «Hvorfor får ALLE Apple-produkter ALLTID sekser?». Du har garantert sett slike innlegg selv. De bidrar ikke til god og saklig diskusjon, men skaper støy og krangling, og mange skriver slike korte innlegg utelukkende for å provosere, noe de ofte lykkes med.

 

Kritikk av Apple er helt greit, men hold det relevant. Ønsker man å kritisere Apple som selskap (noe man selvsagt får lov til) bør man ta det i en egen tråd, ikke en testtråd av et enkelt produkt. Det finnes som sagt flere former for kritikk, og ikke alt passer i alle tråder. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde det gått på at man ønsker å sammenligne produkter så tror jeg ingen hadde sett på dette "kjøret" man opplever i Apple tråder som forstyrrende.

 

Når det derimot i enhver tråd om et Apple produkt skal startes diskusjoner om hvorvidt Apple og deres produkter er "en idiotisk låst plattform", "mishandler arbeidere", "overpriset skit", "kjøperne er idioter", "møkkaprodukt som ikke har minnekort, utskiftbart batteri eller micro-usb", "apples policy er det verste som finnes" etc.så får dyret en helt annen fremtoning. Det er ikke snakk om en tråd i ny og ne men hver eneste tråd ift. artikler etc. Etter noen år med det så blir man noe oppgitt.

 

Hadde det ennå gått på å sammenligne produkter fremfor at det skal være mye av det nevnte.

 

Dette er som sagt ikke et nytt fenomen og selv om det ikke er leserens problem (forumets) som kan bruke ignore funksjonen på enkelte, navigere seg vekk fra kommentarfeltet etc. så er det merkverdig at man ikke gjør en innsats her når man forlengst har innsett problemet i mobilkategorien og gått konsekvent ut mot det. Det skal ikke være forbud mot å diskutere og kritisere aspekter ved et produkt (uavhengig av merke), men det er den uendelige gnagingen på de samme punktene som er nevnt ovenfor som blir i manges øyne sett på som trolling og at man går bevisst inn for å skape en dårlig stemning i tråder rundt Apple.

 

Som sagt, det er ikke noe stort problem for hver enkelt bruker som enkelt og greit unngår kommentarfeltet, men resultatet blir at kommentarfeltet under Apple produkter blir helt ubrukelig.

Saklig eller ei, same old, same old every time :) Man ville fått samme reaksjon om andre produkters tråder ble dominert av et slikt gjentakende mønster.

 

EDIT:

Og for ordens skyld, jeg tilhører ingen såkalt "Apple meninghet" som det også ymtes frempå om i innlegg, jeg har hovedsaklig benyttet meg av "PC" produkter og kun noen få Apple produkter. Det er altså ikke kun "Apple fantaster" som reagerer på slik oppførsel.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med at iPad mini er det mest hendige som Apple har kommet med. En droider som meg kunne faktisk gått for den, hadde det ikke vært for kjente begrensninger som ikke har blitt adresserte ennå. Den perfekte padden min er enda ikke oppfunnet: En Note 7.7 som kunne vært oppfølgeren til lekre Tab 7.7

 

...Jeg tror faktisk at man ikke behøver å vente altfor lenge på en slik ;) Ryktene går

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Phew, her ble det liv gitt. Hvorfor denne uendelige metadiskusjonen?

 

Argumentene om at apple har et låst filsystem, at det ikke lar seg tilpasse, at de valgte å ikke gå for standarden Micro USB, at de ikke har utskiftbart batteri, at de ikke støtter minnekort osv osv vil fortsette å komme igjen og igjen. Hvorfor? Jo, fordi apple ikke har ordnet opp i det. Skal man liksom teste et produkt, trekke for ulempene, så teste et nytt produkt senere med de samme ulempene, men da skal man se bort fra ulempene fordi de påpekte man i en tidligere test?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da må man regne med å lese dette side opp og side ned i enhver diskusjon rundt et apple produkt? For meg fremstår det som at kommentarfeltet blir rimelig uinteresant å lese og det blir rett og slett en lite ålreight oppgave å finne de relevante innleggene for produktet :(. Fortsetter dette, utfra det lille jeg har sett, tror jeg man opplever en masseflukt fra slike tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da må man regne med å lese dette side opp og side ned i enhver diskusjon rundt et apple produkt? For meg fremstår det som at kommentarfeltet blir rimelig uinteresant å lese og det. blir rett og slett en lite ålreight oppgave å finne de relevante innleggene for produktet :(. Fortsetter dette, utfra det lille jeg har sett, tror jeg man opplever en masseflukt fra slike tråder.

 

Men om du har lyst til å formidle noe etter din smak, er det bare å begynne. Foregående diskusjon er faktisk unnagjort, ergo lite å syte over. Folk må få lov til nettopp å diskutere på en forumtråd uten pekefingeren til enhver tid. Bare å begynne, jeg har personlig skrevet hva jeg syntes om både test og produktet ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da må man regne med å lese dette side opp og side ned i enhver diskusjon rundt et apple produkt? For meg fremstår det som at kommentarfeltet blir rimelig uinteresant å lese og det blir rett og slett en lite ålreight oppgave å finne de relevante innleggene for produktet :(. Fortsetter dette, utfra det lille jeg har sett, tror jeg man opplever en masseflukt fra slike tråder.

 

Jeg forstår tankegangen din. Den medfører at det i såfall heller ikke bør skrives følgende i en tråd om et appleprodukt:

Produktet føles solid.

Den føles rask.

Den er enkel i bruk.

Jeg liker designen.

Den har airplay.

...og en hel masse andre ting som allerede har vært skrevet og som dermed ikke kan skrives en gang til fordi da kommer det i veien for all den nyttige informasjonen.

 

Hva skal i såfall folk skrive om når vi snakker om en produsent som sjelden har noe nytt å by på?

Endret av Snickers-is
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skal i såfall folk skrive om når vi snakker om en produsent som sjelden har noe nytt å by på?

 

Det er alltid noe nytt ved et slikt produkt. Det store spørsmålet er hvem som finner det interessant. Jeg tror Scoundrel sikter til innlegg som kun går på det som aldri har blitt eller vil bli endret, som at filsystemet er låst, mangel på minnekort, og lignende. Innlegg som «Kjedelig, ingenting er nytt!» kan også nevnes, i tillegg til de obligatoriske personangrepene og -diskusjonene.

 

Det er ingen som blir tvunget til å delta i en tråd, og hvis man ikke har noe nyttig å komme med fordi man mener produktet ikke har noe nytt, er det da nødvendig å skrive noe?

Lenke til kommentar

Jeg har iallefall lært den harde veien at moderatorer på nettforum sletter innlegg som ikke er innenfor det tråden burde romme. Og greit er det. Kudos for slikt. Håper likevel i fremtiden at slettingen gjelder jevnt over fjøla for alle som skriver digresjoner og lignende.

Endret av quigonjr
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er alltid noe nytt ved et slikt produkt. Det store spørsmålet er hvem som finner det interessant. Jeg tror Scoundrel sikter til innlegg som kun går på det som aldri har blitt eller vil bli endret, som at filsystemet er låst, mangel på minnekort, og lignende. Innlegg som «Kjedelig, ingenting er nytt!» kan også nevnes, i tillegg til de obligatoriske personangrepene og -diskusjonene.

 

Det er ingen som blir tvunget til å delta i en tråd, og hvis man ikke har noe nyttig å komme med fordi man mener produktet ikke har noe nytt, er det da nødvendig å skrive noe?

 

ikke minst at det hadde vært kjekt om de som er genuint interessert i produktene deltok og at de som kun deltar for å spre eder og galle kanskje bruker tiden sin bedre.

 

(nå gjentok jeg kanskje det du sa)

Endret av Scoundrel
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...