Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattenøtt


Anbefalte innlegg

Fikk høre en mattenøtt fra en kamerat. Nå er jeg kjempefan av mattenøtter og tenkte jeg skulle dele den.5k0Kw.png

 

Oppgaven er enkel. Et kvadrat med sidelengder en fra origo, har en "stige" som hviler på kvadratet med lengde 10 slik at endene på stigen akkurat treffer x og y aksen slik som på bildet. Hva er da sidelengdene a og b.

 

Bildet er bare en tegning jeg har laget, så dimensjonene er naturligvis ikke riktige. Oppgaven tok meg noen timer å løse, men er enkel når man først finner ut hvordan man skal løse den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Må vel bruke pytagoras og ta utgangspunkt i trekanten stigen/x/y. Vet ikke om man kan si at det er en 90-60-30 trekant men finner man x og y slik så er det "bare" å trekke fra kvadratets sider.

 

Det som forvirrer meg er at slik jeg leser oppgaven så kan stigen ha hvilken vinkel som helst omtrent, bare den er borti kvadratet. Kvadratet burde derfor kunne treffe flere steder, noe som ville gitt en tilfeldig lengde på a og b.

 

Det er også fristende å lage en firkantet figur ved å trekke en ny linje parallellt med stigen, og 90 kvadrat mot toppen og bunnen på stigen, og la den nye linjen hvile mot origo. Da vil bredden på det nye kvadratet være hjørne til hjørne på de lille kvadratet, og lengden være lik stigen.

 

Tegnet trekant vil da utgjøre halvparten av arealet på den nye firkanten, og man kan trekek fra firkantens areal.

 

Så er det vel fikling med pytagoras på resten....?

Lenke til kommentar

Det som forvirrer meg er at slik jeg leser oppgaven så kan stigen ha hvilken vinkel som helst omtrent, bare den er borti kvadratet. Kvadratet burde derfor kunne treffe flere steder, noe som ville gitt en tilfeldig lengde på a og b.

 

Siden stigen har en bestemt lengde kan ikke den ha hvilken som helst vinkel og fortsatt treffe både x og y.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Hvis man tegner den nøyaktig vil man at se at OP tegning er helt ute å kjører... :D

Jeg tegnet det ordentlig og så da følgende:

Vi har følgende forhold! De trekantene er formlike ergo:

a = 1/b

Og vi vet følgende:

lilletrekant sin hypo er:

sqrt(a^2 + 1)

store trekanten sin hypo er:

sqrt(b^2 + 1)

summen av dem er:

sqrt(a^2 + 1) + sqrt(b^2 + 1) = 10

også vet vi:

a = 1/b

ergo:

sqrt(a^2 + 1) + sqrt((1/a)^2 + 1) = 10

og wolf gir meg 2 løsninger:

http://www.wolframal...%29%2B1%29%3D10

b = 0.111882 og a = 8.93799

 

Men skal være ærlig, jeg hakke peiling på åssen jeg løser denne uten kalkis eller wolfram, hvordan jeg skulle løst den ligningen. kanskje jeg skjønner det en dag...

 

egentlig vet jeg ikke om dette er rett en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sqrt(a^2 + 1) + sqrt((1/a)^2 + 1) = 10

 

 

Men skal være ærlig, jeg hakke peiling på åssen jeg løser denne uten kalkis eller wolfram, hvordan jeg skulle løst den ligningen. kanskje jeg skjønner det en dag...

egentlig vet jeg ikke om dette er rett en gang...

 

Det stemmer, det der. Ganger du ut det uttrykket får du et fjerdegradsuttrykk og formelen for det er litt i største laget til å lære seg utenat..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er riktig. Enkleste måten på kalkulator er å plotte fjerdegradslinkningen og finne nullpunktene grafisk. Det er 4 løsninger, hvor av 2 er positive, som da er de riktige løsningene. Jeg tror det skal kunne gå ann å sette noen grensebetingelser slik at man får en enklere løsningen, men jeg er ikke helt sikkert på hvordan man skal gå frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...