Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën Xantia 1.8 går på fult turtall.


Anbefalte innlegg

Innsuget sprakk på min citroen for en stund siden, og da gikk den på fult turtall, regnet med at det var fordi den trakk falsk luft.

 

Men har nå byttet innsuget og den går fortsatt på nesten fult turtall.

Hvis jeg skrur av og på tenningen noen ganger går den opp og ned mellom 3000 - 3500 rpm. Hva er det som kan være feil ? Det er også noe galt med eksosen på den, men det har det jo vært lenge før det gikk galt.

 

Er det noen som vet hva som kan være galt ? Må prøve å få dette fikset i dag, da jeg skal hjem i morra, bilen står her på svenskegrensa, da det var her innsuget gikk i dass for et halvt år siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri opplevd at falskluft har trukket turtallet opp i 3000-3600 omdreininger.

 

Her mistenker jeg enten gass-spjeldposisjonsensoren, at tomgangsregulatoren står fast eller at gasspedalen sender for høyt signal til gass-spjeldet, enten ved at vaieren står fast eller at gass-pedalsensoren er defekt (alt etter hva du har på din bil).

 

Du kan likevel begynne med å spraye startgass rundt innsugsdelene og se om turtallet endrer seg. Dreier det seg om falskluft alene, så må det være en vannvittig lekkasje.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Når det gamle inn-suget sto på, så trodde jeg at det var fordi den trakk falsk luft, siden hele bånn på inn-suget manglet, men nå som inn-suget er byttet trodde jeg at problemet skulle forsvinne.

Virker ikke som det er noe problemer med wiren.

Virker heler ikke som den kan trekke falsk luft fra noe sted.

Søkte litt rundt på nettet, og leste at det kunne være problemer med "tomgangsmotoren", tok denne av og rengjorde den, men dette hjalp ikke noe.

 

Hva er gass-spjeldposisjonsensoren?

Lenke til kommentar

Gass-spjeldposisjonssensoren er den som gir signaler til motorstyringen om gass-spjeldet er åpent eller lukket, samt hvor mye gass du gir med gass-pedalen, altså hvor åpent gass-spjeldet er. Ut fra dette beregnes bensin-tilførselen og justeringen av tenningstidspunktet. Når gass-spjeldet er lukket slår tomgangsregulatoren inn og overtar luftinntaket til motoren.

 

Dette betyr at hvis gass-spjeldsensoren er defekt og gir beskjed til motorstyringen at du "gir gass", så vil motoren gå på høyt turtall hele tiden, akkurat som om du tråkket på gass-pedalen selv om gass-spjeldet er lukket.

 

Sensoren står på gass-spjeld huset. Selve gass-spjeldet står montert på en liten "aksling". I den en enden av "akslingen" er gass-vaieren montert og drar i spjeldet, og på den andre enden stikker "akslingen" inn i gass-spjeldposisjonssensoren.

 

Likevel, så er det litt merkelig at bilen skulle klare å gå på så høyt turtall når den ikke får luft fra hverken tomgangsregulatoren eller gass-spjeldet siden begge disse er lukket når gass-spjeldposisjonssensoren gir beskjed til motorstyringen om mer bensin. Den eneste forklaringen på dette må være at lambda-sonden gir beskjed om lavt oksygen-nivå i eksosen og dermed aktiverer tomgangsregulatoren for å øke luft-tilførselen. Om dette er en løsning som er mulig på din bil vet jeg ikke.

 

Her ble jeg usikker, men kanskje andre her inne kan komme med innspill på akkurat det.

 

Likevel, så stemmer dine symptomer mer med falskluft eller tomgangsregulatoren. Det er ikke alle tomgangsregulatorer som lar seg reparere med smøring. Tomgangsregulatoren er "falskluft" i kontrollerte former, så det kan godt være at den er defekt.

 

Jeg klarer likevel ikke helt å forstå hvordan hele bunnen på innsuget ditt kan løsne? Står ikke det skrudd fast i overdelen eller det limt sammen?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg ser at du har svart mens jeg tok en liten redigering i min post. Jeg reflekterte litt over mitt svar mens jeg skrev og fikk ikke dette med gass-spjeldposisjonssensoren til å stemme.

 

Det du her viser er en mye brukt tre-trinns tomgangsregulator, ja. Mange bil-merker bruker denne. Disse lar seg ikke smøre opp. De er lukket og må derfor byttes, dessverre.

 

Dette er gass-spjeldposissjonssensoren, men får det, som sagt ,ikke til å stemme at den er synderen ut fra de symptomer du beskriver:

 

14-0280122003.jpg

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

For å måle på tomgangsregulatoren, så ta av kontakten. Tomgangsregulatoren skal da være uten strøm og dermed lukket, noe den nå kan tyde på å ikke være. Den skal da ha ca. 50 ohm mellom de to ytterste pinnene og ca. 50 ohm mellom de to innerste pinnene.

 

Jeg sjekk dette først. Jeg fant måling på gass-spjeldsensoren, men dette innebærer visst måling på kontakten til selve styreenheten mens den er tilkoblet. Dette innebærer en del risiko hvis man ikke har rett utstyr.

 

Mitt råd til deg, for å spare deg mye unødvendig feilsøking er først:

 

1. Mål motstanden på tomgangsregulatoren slik som beskrevet over. Hvis denne ikke viser tegn på feil, så:

 

2. Sjekk over innsuget med startgass.

 

Finner du ingen feil her, så har du eliminert de to størst mulige feil-kildene.

 

Vi tar videre feilsøking når dette er gjort.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Da har jeg i alle fall fått kjørt bilen hjem, skal måle litt med multimeter i morgen. Nå går den ikke på like høyt turtall lengre. Den viser at den går på mellom 3000-3500 men mistenker at den viser for mye, må være rundt 1000-1500 tenker jeg...

 

Men den går i en viss rytme, opp,ned,opp,ned.

 

Det er liksom sånn her da : Broom ... Broom ... Broom ... Broom ... akuratt som man selv ruser litt og slipper igjen med en gang, med samme rytme hele tiden.

Lenke til kommentar

Hmmm... Hvis du ikke finner feil på hverken tomgangsregulatoren eller falskluft, så få lest av feilkoder.

 

Det er vanskelig å feilsøke over internett når man ikke har noe konkret å gå etter eller man kan kikke under panseret for å se nøyaktig hvordan systemet er bygd opp. Det er så latterlig mange forskjellige måter å regulere en innsprøytning på. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hmm, fransk!

 

Første som slår meg er tomgangsminnet. Har du f.eks hatt av batteriet, falskluft e.l kan dette bli bare krøll. Du har hatt lekasje på begge sider. Sikkert vært gøy å telle feil som ligger i minnet på den der.

 

1. Koble av batteriet. La det være av 5-10 min.

 

2. Koble på batteriet igjen. Start motoren uten å gi gass. Den skal nå gå normalt på tomgang.

 

3. IKKE rør noen ting. Gasspedal, aircondition, varmeseter etc. Ikke rør noe som kan få tomgangen til å "hoppe"

4. Vent til motoren er gjennomvarm og vifta på radiatoren starter. Tut å kjør.

 

Utifra det høye turtallet vil jeg tro at dette ikke hjelper, men det MÅ alltid prøves på franske biler som "jager" på tomgang. Kan spare deg for mye tid.

 

Høres mer ut som skikkelig falskluft en plass. Dobbellsjekk alt!

 

Sjekk også åndingen til motoren, veivhusventilasjonen. Riv å kjenn litt på alt av slanger eller whatnot mens motoren går å se om det skjer noe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...