Gå til innhold

Rune Øygard, hva har egentlig skjedd?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Mange hadde nok reagert om f.eks en undomsskolelærer tok med en elev på overnattingsturer men her er det jo litt andre sider.

 

De hadde en viss familiær forbindelse, og få reagerer om en far tar med datteren på hotellovernatting.

 

Jeg leser også at hun og moren hadde et negativt rykte i lokalmiljøet, bl.a fordi hun skal ha levert falske anmeldelser mot lærerne (fordi de ikke gav henne de karakterene hun ville ha).

 

Bekymringene kan derfor også ha vært fordi han med sin posisjon, sleivete prating, hytteturer osv gjorde seg selv til et enkelt mål for falske anklager fra en jente som nettopp var kjent for falske anklager.

 

Jeg ville også advart mine venner om å ha kontakt med en jente med et slikt rykte.

 

Ser på saken veldig enkelt. Har han hatt sex med jenta når hun juridisk var for ung så skal han dømmes for det slik alle andre som gjør det samme blir dømt.

 

Samtidig ser jeg på det som frivillige handlinger for alle involverte og tror ikke på at noen av dem har lidd av dette. Jeg synes ikke at frivillige handlinger skal straffes som tvang og overgrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse falske anmeldelsen ser jeg på som uverifiserte rykter, enn så lenge du velger å ikke dokumentere de.

 

I den grad RØ gjorde seg til noe "enkelt mål for anklager" så er det vel hans egen verifiserbare skriftlige kontakt som står for det. Å avspise dette med "sleivete prating" er rimelig virkelighetsfjernt, men det har jo vist seg at du har ett litt annet forhold til omgivelsen rundt deg enn de fleste, så det kan jo kanskje være grunnen...

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har møtt noen som har samme sleivete språk og hatt noen av dem som kollegaer. Man blir lei etter en dag når 95% som sies er sleivete sexprat. Linket også til en sak hvor en lærer fikk klage etter en sleivete oppgave.

 

På min skole var det også lærere som snakket like sleivete til elevene (ungdomsskole). Spurte en jente om hun skulle føre den inn med henvisning til en stil så fikk hun fort høre hva annet hun kunne føre inn hvor. Er derfor vant med sleivete språk både fra skole og arbeidsliv og reagerer ikke spesielt på det han skrev på sms og skype fordi jeg ikke oppfatter det som spesielt uvanlig. Jeg er nok miljøskadd :-)

 

De falske anmeldelsene ble bl.a referert til av tv2. Vet ikke om falske anmeldelser gjøres offentlige noe sted, har bare tilgang til rettsreferater og sakene havnet vel ikke i retten såvidt jeg vet.

 

For meg handler saken kun om at en fyr har hatt en eller annen seksuell aktivitet med en jente som var 14-16 år. Aktiviteten var frivillig for begge parter, og ingen av dem tok skade av det.

 

Straffen for dette avgjøres i retten.

Lenke til kommentar

Har møtt noen som har samme sleivete språk og hatt noen av dem som kollegaer. Man blir lei etter en dag når 95% som sies er sleivete sexprat. Linket også til en sak hvor en lærer fikk klage etter en sleivete oppgave.

 

På min skole var det også lærere som snakket like sleivete til elevene (ungdomsskole). Spurte en jente om hun skulle føre den inn med henvisning til en stil så fikk hun fort høre hva annet hun kunne føre inn hvor. Er derfor vant med sleivete språk både fra skole og arbeidsliv og reagerer ikke spesielt på det han skrev på sms og skype fordi jeg ikke oppfatter det som spesielt uvanlig. Jeg er nok miljøskadd :-)

 

De falske anmeldelsene ble bl.a referert til av tv2. Vet ikke om falske anmeldelser gjøres offentlige noe sted, har bare tilgang til rettsreferater og sakene havnet vel ikke i retten såvidt jeg vet.

 

For meg handler saken kun om at en fyr har hatt en eller annen seksuell aktivitet med en jente som var 14-16 år. Aktiviteten var frivillig for begge parter, og ingen av dem tok skade av det.

 

Straffen for dette avgjøres i retten.

 

Det er nok tilfellet at du er "mijøskadd" ja, det er slett ikke vanlig å få sparken fra flere jobber pga av språkbruk, og jeg reiser personlig mye rundt i norge, jeg blir ikke tilbydt å kjøpe sex av mindreårige overalt, som du blir. Dette er såpass ekstremt at du kanskje bør tenke over om dine erfaringer er så relevant for en slik sak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Straffen for såpass mange overgrep (det er snakk om over 50 påståtte overgrep fra hun var 13 til når hun anmeldte saken ) synes jeg personlig er alt for lav og tar man i betraktning at dette er en mektig og innflytelsesrik mann som tross alt takket være sine politiske kunnskaper ( flink til å overtale andre , troverdig osv osv ) har prøvd å manipulere media flere ganger og har brukt alle sine støttespillere for det har vært (flere forsøk på å ødelegge troverdigheten til jenta, sendte ut etterforskere til hennes venner osv osv) så mener jeg at straffen gjerne har kunnet vært 5x så streng.

 

Ok, takk til deg. Øvre strafferamme i det han er dømd for er vel 6 år, men du meiner han skulle hatt meir enn dette. Om du hadde vore klår over kva folk som får slike lange straffer har gjort, så hadde du kanskje tenkt deg om ein gong til.

 

Greitt nok om du meiner straffenivået generelt er for lågt, men då lyt du heller argumentera for det og ikkje at ein skal gå heilt vekk frå rettspraksis i ei sak, kun fordi det er ein slags kjendis det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Samtidig ser jeg på det som frivillige handlinger for alle involverte og tror ikke på at noen av dem har lidd av dette. Jeg synes ikke at frivillige handlinger skal straffes som tvang og overgrep.

 

Poenget mitt er at det var fravær i din helhetsforståelse av det viktige faktumet jeg nevnte, og da befester det inntrykket av at du velger deg aspekter ved helheten, som du så finsliper - og fortsetter å tvære på samme lest

Lenke til kommentar

Ok, takk til deg. Øvre strafferamme i det han er dømd for er vel 6 år, men du meiner han skulle hatt meir enn dette. Om du hadde vore klår over kva folk som får slike lange straffer har gjort, så hadde du kanskje tenkt deg om ein gong til.

 

Greitt nok om du meiner straffenivået generelt er for lågt, men då lyt du heller argumentera for det og ikkje at ein skal gå heilt vekk frå rettspraksis i ei sak, kun fordi det er ein slags kjendis det er snakk om.

 

Dette er loven du henviser til :

 

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

 

§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 3 år.

 

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

 

Som jeg sa så har Øygard krenket jenta over lengre tid, trolig før fylte 14 år og han har misbrukt sin stilling for å oppnå dette. I mine øyne så bryter han jo både 193 og 195 (dette inkluderer jo også 196).

 

Merk at flere av disse lovene gjelder for et enkelt samleie.

Loven burde definitivt revideres siden det ikke kommer i klartekst at gjentatte samleier bør slåes ned på hardere, det er kun eksplisitt skrevet at "gjentatte samleier med barn under 10 år" slåes ned på med fengsel opptil 21 år.

 

Derfor mener jeg at straffen på 1.5 gjerne hadde kunnet vært minst 5x så hard, dvs 7+ år.

Lenke til kommentar

For noko vås. 6 år er maksimal straff ut frå det han er dømd for. Særleg krenkande? Utover at han har hatt seksuelt samkvem med jenta då ho var under 16 år? Det at så i følge retten har skjedd er ikkje særleg krenkande i seg sjølv, då hadde det ikkje vore lista opp som eit eige punkt.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Snip

 

Har du lest deres samtale i skype? Husker ikke ordrett og orker ikke å søke på nett, men uansett det skal visstnok ha blitt sagt noe ala:

 

"kan du ta av t-skjorte"

I kort tid etter skrev han igjen noe som "Det var bedre"

 

Mange ligende samtaler tillegg, det er helt klart skyldig.

 

 

ENDRING: Har søkt litt likevel...

 

Øygard: Så vakker du er

Jenta: Du er vakker du også, synd jeg ikke får se deg.

Øygard: Sit nas

Jenta: Hæ?

Øygard: Sitter her naken, jeg.

Jenta skriver at hun vil reise hjem til ham.

Øygard: Men du gjør da ikke det.

Jenta: Hæ?

Jenta spør om hun skal kle av seg, og om Øygard snakker sant.

Øygard: Orker ikke se på deg og vite at jeg ikke får ta på deg.

 

 

Øygard: Men jeg syns du var så brun midt på også, jeg. Sola deg der også?

Jenta: Midt på hvor?

Øygard: Puppen.

 

 

Øygard: Like brun på begge?

Jenta: Hva driver du med?

Øygard: Ser på deg.

Øygard: (fjes som dekker til munnen)

Jenta: Du har fint arbeid, kan sitte på Skype dagen lang.

Øygard: Bare med deg.

Øygard: Må du ha på denne «hengekorga»

Jenta: Hæ?

Øygard: BH-en da.

Jenta: Hengekorga?

Øygard: Hengekorga

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ordforersaken/artikkel.php?artid=10109531

Endret av Fox
Lenke til kommentar

For noko vås. 6 år er maksimal straff ut frå det han er dømd for. Særleg krenkande? Utover at han har hatt seksuelt samkvem med jenta då ho var under 16 år? Det at så i følge retten har skjedd er ikkje særleg krenkande i seg sjølv, då hadde det ikkje vore lista opp som eit eige punkt.

 

Vås?

Ikke om han hadde sex med jenta når hun var under 14.

Legg merke til at jeg skrev "jeg mener" , det er altså min personlige mening om at han burde fått en kraftigere straff og at lovene burde blitt endret slik at det slåes langt kraftigere ned på overgrep på mindreårige.

Lenke til kommentar

Vås?

Ikke om han hadde sex med jenta når hun var under 14.

Legg merke til at jeg skrev "jeg mener" , det er altså min personlige mening om at han burde fått en kraftigere straff og at lovene burde blitt endret slik at det slåes langt kraftigere ned på overgrep på mindreårige.

 

Ok. Men no lyt ein forhalda seg til det tiltalepunktet han vart dømd for.

Lenke til kommentar
For noko vås. 6 år er maksimal straff ut frå det han er dømd for.

 

Det er ikke det. Seks år er maksimal straff for den som blir dømt for ett tilfelle av seksuell omgang med person under seksten år. Straffeloven pgf 62 fastslår at der man i samme sak blir dømt for flere lovbrudd fordobles strafferammen, i denne saken er strafferammen altså tolv år.

Lenke til kommentar

De som går rundt grøten, vrir og vrenger på semantiske detaljer, bør jo spørre seg, ærlig og oppriktig følgende spørsmål: Hvis du selv har barn på 13- 14 år, ville du synes det var greit at de overnattet i samme hotellseng med en 50 åring og at samme vedkommende sendte sms'er og chattet med ordlyd som: "jeg vil se puppene dine", "ta av deg bh-en", "jeg har en ståkuk så stor at jeg ikke får på meg buksene på en stund" ..?

Jeg håper at selv om de ikke vil innrømme det i denne tråden, at de innerst inne tar avstand fra slikt. Dette handler ikke om moral, men om sunn fornuft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har ikke barn, heldigvis, men hadde jeg hatt det ville jeg tatt det som en selvfølge at de selv skal få lov til å velge selv på slike ting. Om datteren min ønsket å overnatte med en 50 åring på hotell, eller kjøre et camshow hvor hun viser seg frem så gjerne for meg.

 

Hadde bare satt ett eneste krav, og det var at hun gjorde det frivillig. Om en 50 åring hadde kidnappet henne og voldtatt henne på et hotell hadde jeg nok kommet i skade for å vekke han om natta med en motorsag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke barn, heldigvis, men hadde jeg hatt det ville jeg tatt det som en selvfølge at de selv skal få lov til å velge selv på slike ting. Om datteren min ønsket å overnatte med en 50 åring på hotell, eller kjøre et camshow hvor hun viser seg frem så gjerne for meg.

 

Hadde bare satt ett eneste krav, og det var at hun gjorde det frivillig. Om en 50 åring hadde kidnappet henne og voldtatt henne på et hotell hadde jeg nok kommet i skade for å vekke han om natta med en motorsag.

 

Du sier at du ikke har barn, og da vil jeg som forelder si at du aner ikke hva det betyr å være "forelder", men du må gjerne være så liberal som du bare vil - Vi kan jo snakkes igjen hvis du havner i den klemma det er å være far eller mor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det vil aldri skje. Ser ikke på det som liberalt. For meg handler det om å gi folk lov til å gjøre ting de ønsker uten at folk skal moralisere om at det er galt. Om folk ønsker å prøve heroin skal de få lov til det, på samme måte som de skal få lov til å sette overdose. Vil folk ha sex så skal ikke alder, rase, religion, antall, kjønn, form, farge, osv bety noe men om det er frivillig for alle involverte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del synes det blir direkte altfor syltynt å legge lista ved det som er "frivillig" - hvem i alle dager skal holde rede på den intrikate og individuelle prosessen som leder frem til at et mindreårig barn virkelig fullt ut forstår hva en helt fri handling er for noe før det gir aksept. Det er jaggu vanskelig nok for en voksen ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser på frivillighet også f.eks som å jobbe. Man trenger inntekt, og velger frivillig å jobbe for å få de inntektene. Dukker det opp en bedre jobb bytter man, og trives man ikke kan man slutte. Synes man overkompliserer dette. For en 15 åring kan sex være like spennende, gøy, ok, bra, dårlig og alt annet som for en 16 åring, og tvang er like ille uansett om man er 15 eller 16.

 

Spania hadde vel en sexsuell lavalder på 13 år uten at verdenssamfunent omtalte dem som en pedonasjon for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...