Gå til innhold

Vintermobil


Anbefalte innlegg

Jeg husker en gammel test på mobilen.no (tror jeg det var) som tok for seg hvilke telefoner som takler kulden godt. I denne testen taklet S2 temperatur ned til -35C mens f.eks iPhone begynte å fuske allerede ved 0C. Kjernetemp og ikke rett ut av oppvarmet lomme altså.

 

Så jeg lurer på hva som gir vinter-egenskaper med tanke på mitt neste mobilkjøp. Er det rett og slett aluminiumen eller er det andre årsaker? Hva er det som utgjør at en mobil er godt rustet til en norsk vinter?

 

Jeg må ha en mobil som kan være utendørs i timesvis (gps på båt) uten å krepere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt tips. Men tåler den kulde, og hvorfor / hvorfor ikke? (Siden jeg er fastnet på android pga navigasjonsappen Locus Pro som er andoid android only, blir uansett 920 uaktuell)

 

Er en vrien oppgave å finne en god vintermobil med 0 nyere tester på dette, så eneste ledetråden dithen blir nok å finne ut av hva som utgjør egenskapene.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Fant en tortur-test av en Note 2 hvor den lå i fryseren i to timer. Den kom ut full av rim men fungerte flott, om enn en del tregere. Kan sikkert bli en god vintermobil etter mine krav til å må kunne være utenfor varm lomme konstant. Stor skjerm er også et pluss siden den skal stå i ei krybbe ca 60cm foran meg.

 

Men jeg er fremdeles like i villrede hva som gjør enkelte mobiler til "vintermobiler"...

Lenke til kommentar

Men jeg er fremdeles like i villrede hva som gjør enkelte mobiler til "vintermobiler"...

Et meget godt spørsmål, som i grunn er rimelig vanskelig å svare på.

Det kan være et arkitektur-spørsmål (på samme måte som at noen prosessorer ikke liker sub-zero temperaturer) i selve microbrikkene, men like viktig kan det være at de rett og slett ikke tar like raskt skade av kondens ved å være noe mer "tett", og/eller at ledninger og koblinger enten står lenger fra hverandre og/eller er bedre isolerte.

 

Kanskje også noe med at det vil være en mikroskopisk ekspansjon ved at ting utvider seg rundt omkring (pga vannpartikler fryser), og at noen mobiler rett og slett er noe bedre satt sammen slik at dette ikke påvirker driften i nevneverdig mengde.

 

Personlig så tror jeg det har noe mer med plassering å gjøre, samt svakheter i ulike teknologier som har blitt brukt og helt ordinære standarder å sette sammen enhetene sammen. Ikke minst kombinasjonen av alt. Men om noen har studert fenomenet mer så håper jeg gjerne de tar seg en tur innom tråden. :)

Lenke til kommentar

En annen god egenskap er å ha en mobil med fysisk home-knapp. Da kan man i innstillinger velge det slik at man kan besvare anrop med å trykke på den. Slipper å ta av seg votter for å besvare med en swipe, og man slipper også å se folk som swiper med den snørrete nesa si, hehe.

 

I android: Innstillinger-->anrop-->besvare/avslutte anrop

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Svarte, nå hadde jeg skrevet et langt innlegg og så kræsjet firefox. Jaja, får vel begynne på nytt.

 

- Plast kan bli sprøere og sprekke lettere når det er kaldt. Aluminium har ikke noen sånne problemer.

- Termisk utvidelse er neppe noe problem, særlig med plast siden det likevel er såpass fleksibelt at det lett kan "tilpasse" seg utvidelsen fra kretskort som er festet godt på flere plasser i plasten. Aluminium er stivere og trekker seg sammen en del under nedkjøling. Jeg tror ikke det heller skulle være noe problem, men det har jeg tynt grunnlag for å anta.

- Skjermen blir tregere i kulde. (AMOLED er som sagt litt bedre på det)

- Batteriet får mindre kapasitet i kulde. Ved -20 grader kan du forvente mer enn halvering av batterikapasiteten og kanskje at telefonen ikke får nok strøm når du bruker krevende applikasjoner (mye grafikk, 3D, GPS etc)

 

- Kondens kan skape problemer. Kondens oppstår når inneluft kjøles ned og møter kalde omgivelser. Varm luft kan holde på større mengder luftfuktighet usynlig og tørt, enn kald luft. Som regel inneholder inneluft mye mer luftfuktighet enn kald uteluft. Luftfuktigheten kondenserer når temperaturen synker fordi luftas evne til å holde luftfuktigheten usynlig og tørr minker. I telefoner om vinteren kan kondens oppstå på to måter:

 

1. Når du tar en telefon med deg fra inneluft og ut. Telefonen inneholder små luftlommer og gap med inneluft. Når telefonen kjøles ned så kan denne ørlille luftmengden kondensere. Det er altså ikke snakk om mye fuktighet, men kanskje noe under et milligram for hele telefonen. Siden det er så liten mengde blir det neppe problemer av det.

 

2. Når du tar en kald telefon med det inn. Lufta inni telefonen kondenserer ikke. Den er mye tørrere enn innelufta. Men når inneluft kommer i kontakt med den kalde telefonen avkjøles innelufta og kondenserer på hovedsaklig utsiden av telefonen. Her er nok aluminium ekstra utsatt på grunn av høy varmeledningsevne og varmekapasitet. Plast isolerer så der vil ikke overflaten på telefonen bli like kald. En telefon med plast varmes nok også raskere opp. Mengdevis vil dette gi mye mer kondens enn i punkt 1, kanskje så mye som 100 milligram fordi det er mye større mengder inneluft som kjøles ned enn under punkt 1.

 

Triks for å unngå kondens: La telefonen kjøle seg ned i uteluft godt værnet fra regn, sjøsprøyt etc, men ikke i lukket pose, siden lufta inni telefonen skal skiftes ut med uteluft samtidig som nedkjølingen pågår. Når telefonen har blitt kald, kanskje etter 5 minutter, kan du putte den i en plastpose a la dette. Vanlige matpakkeposer med låsekant er billig og bra. Behold posen på helt til telefonen er varm igjen. Kanskje 10-15 minutter etter at du har gått inn i varmen og lagt fra deg telefonen på bordet. Ikke ha telefonen på innelomma heller uten plastposen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den viktigste forskjellen ligger i skjermteknologien. Mange (IPS) LCD-skjermer liker kulde dårlig, AMOLED tåler kulde mye bedre. Det er så langt den eneste virkelige fordelen jeg har sett med AMOLED... ;)

Ja det er som sagt forskjeller med de forskjellige teknologiene. Det som derimot blir et oppfølgelsespørsmål som er hvorfor LCD ikke operer like godt i kulda.

 

Med ekspansjon Simen 1,så mente jeg eventuelt på micronivå, som i teorien kunne skape dårlig kontakt i forskjellige koblinger. Rimelig far fetched, jeg vet, men det kan jo være en faktor?

 

Nå varierer det litt fra test til test, men noen ganger er det bruken i kalde omgivelser, og da vil ikke fuktighet/kondens være problem. Batteriet kan det være, men mener jeg kunne utelukke dette en gang også, med ekstra varmt batteri.

 

Og så har du de som rett og slett har fått ødelagt mobilen i kulda, og jeg tror det kunne vært mer enn bare kondens.

Lenke til kommentar

(Siden jeg er fastnet på android pga navigasjonsappen Locus Pro som er andoid android only, blir uansett 920 uaktuell)

 

 

Om det er navigasjon du er avhengig av så tror jeg ikke det er mye som kan slå Nokia Drive og Nokia Maps. I så måte er Lumia 920 perfekt.

 

Ok, litt offtopic :) Det gjelder navigsjon til sjøs og utenfor allfarvei. Da blir, tro det eller ei, Nokia sitt bare mikke mus i forhold til Locus Pro, i tillegg til de kartene jeg sitter med:)

 

Takk for innspill Simen1, Andrull og Newton. Da blir det en mobil med amoled til vinters. Det stemmer forresten temmelig godt med halvering av batteriet i kraftig kulde med egne observasjoner. På S2'en min med 2000mAh kan jeg navigere med GPS i ca 11 timer ved 10-20C. Ved -10 er jeg nede i 5 timer.

 

Hvorvidt batteriet lever godt ved slik bruk i lengden skal jeg ikke si noe om, men så langt ser det ut til å ikke ha tatt skade.

Lenke til kommentar

Men jeg vil også tro at hulrom i en mobil ikke kun er et onde. Det vil ha potensielt mer kondensproblematikk, men det vil også skape et lite, isolerende lag luft som blir oppvarmet av cpu og batteriet. Slik at mobilen holder et par-tre grader mer enn utetempen. Dette gir kanskje en marginal effekt, men alle monner drar.

 

Også hvis teorien min holder vann, så vil et ørlite overtrykk bidra til å dra luftfuktighet vekk og dermed vil kondensproblemet faktisk bli mindre?

 

Edit: "hvis teorien min holder vann" (no pun intented) hehe

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en Samsung Galaxy SII siden du er fornøyd med SII. Og så kjøper du en slik!

http://www.lifeproof...msung-galaxy-s3

 

Det bare må bli bra. Vurderer en slik case til iPhone 5, for å slipper å bekymre meg ute i snøen.

 

Grunnen til at S2'en må byttes ut er pga leseavstanden fram til krybba. Greier sånn akkurat å tyde skrifta på 4,3" da om jeg konser litt. I bevegelse og urolig sjø blir det et slit. Vil tro at noe på 5" opp til 5,5" vil være kjekt. Det ideelle hadde vært 7" ett eller annet med telefoni, men allerede på 5,5" begynner man å se en tanke ...underlig ut:)

 

Bruker en vanntett http://www.krusell.se/en/products/sealabox for å ha tilgang til skjermen når jeg ferdes i elementene. Fås i tre str. Minuset er at knappene på siden blir utilgjengelige, men med litt konfig på mobilen endrer jeg disse til softwarestyrt fra skjemen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...