Gå til innhold

Dette bør du vite før du kjøper Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

 

I motsetning til Windows 8 og Windows 8 Pro kan Windows RT kun kjøre programmer lastet ned fra Microsofts applikasjonsbutikk Marketplace.

 

Den heter Windows Store (og Windows Phone Store på Windows Phone 8).

 

En OEM-utgave er det samme som en fullversjon av operativsytemet, men kan bare brukes til ny installasjon og ikke til oppgradering fra tidligere Windows-versjoner. I tillegg er en OEM knyttet til maskinvaren og ikke til forbrukeren. Dette betyr at du ikke har en produktnøkkel du kan bruke på en ny maskin, og du kan ikke bytte PC eller formatere uten å miste tilgangen til operativssytemet.

 

Jeg henviser til deres egen artikkel, hvor det informeres om nye lisensregler for OEM-versjonen (System Builder License):

 

Den store forskjellen mellom PULSB-lisensen og de tidligere lisensene er at det er åpnet opp for å overføre operativsystemet mellom datamaskiner, i tillegg til at du får bruke det i en virtuell maskin.
Lenke til kommentar

Burte ikke Microsoft sluttet å gi ut 32-bit OS nå snart?

 

For privatmarkedet er jeg helt enig.

Men Microsoft må tenke på bedriftsmarkedet også. Det finnes en haug med programvare som ikke virker, eller virker dårlig, på 64-bits Windows. Gjerne egenutviklet og bedriftskritisk programvare.

Lenke til kommentar

Burte ikke Microsoft sluttet å gi ut 32-bit OS nå snart?Får man kjøpt 32-bit systemer om dagen for oss normale folk?Og de få som sitter med såpass gamle systemer, er ikke ny Windows en fin mulighet å oppgradere maskinvare også?

 

Pc'ene i det laveste sjiktet, og de fleste 10.1" - 12" er fortsatt 32 bit. De leveres ikke med mer enn 2 gb ram :p

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor MS ikke utgir en hybridversjon som kjører 64bit men som også kan kjøre 32bit apps som OSX.Det å utgi en egen 32bit utgave holder tilbake utviklingen vil jeg tro. Dessuten må de vel lage to versjoner av oppdateringer?

Personlig ser jeg ikke en kjempenytte av å reboote for å bytte mellom 32 og 64 bit modus. Det er ikke slik at man kankjøre disse om hverandre samtidig.

 

Dette er nok lettete å implementere når man har 100% kontroll på HW og drivere.

Lenke til kommentar

Hvor ble det av den "pc-bygger"-versjonen da? Virket jo egentlig som en grei løsning den!

 

Her blander du mellom programvareversjoner og lisenseringsmetoder. Denne artikkelen tar for seg førstnevnte.

 

Vanlig W8 og W8 pro kan for eksempel begge lisenseres som OEM, og således kan dette også potensielt gjelde PC-bygger versjonen.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

I motsetning til Windows 8 og Windows 8 Pro kan Windows RT kun kjøre programmer lastet ned fra Microsofts applikasjonsbutikk Marketplace.
Den heter Windows Store (og Windows Phone Store på Windows Phone 8).
En OEM-utgave er det samme som en fullversjon av operativsytemet, men kan bare brukes til ny installasjon og ikke til oppgradering fra tidligere Windows-versjoner. I tillegg er en OEM knyttet til maskinvaren og ikke til forbrukeren. Dette betyr at du ikke har en produktnøkkel du kan bruke på en ny maskin, og du kan ikke bytte PC eller formatere uten å miste tilgangen til operativssytemet.
Jeg henviser til deres egen artikkel, hvor det informeres om nye lisensregler for OEM-versjonen (System Builder License):
Den store forskjellen mellom PULSB-lisensen og de tidligere lisensene er at det er åpnet opp for å overføre operativsystemet mellom datamaskiner, i tillegg til at du får bruke det i en virtuell maskin.

 

Slik jeg oppfattet dette er ikke PULSB nye regler for OEM lisensen, men en helt egen lisens. Kjøper man en maskin med en OEM lisens, eller en "fri" OEM, kan ikke disse vidreføres til en ny maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...