Gå til innhold

Linux på 7 år gammel pc?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ca 7-8 år gammel parckard bell stasjonær! Men fant ut at internettet ikke funker lenger og drivere finnes ikke lengre! Jeg har aldri hvert borti linux før, så lurte på hvordan er det linux funker? vil den skaffe seg drivere selv? eller om man ikke trenge like mange drivere? Tenkte egentlig bare å ha den som en kontor PC, i og med at den i sin tid funket utmerket, bare det at jeg ikke har brukt den i det hele tatt i de siste 4-5 årene, og at når jeg slo den på så hadde jeg visst nok gjort en rein install av windows XP, men tydelig viss ikke hadde installert noen drivere i det hele tatt!

 

Håper jeg postet på riktig sted!

 

Mvh Tom

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil sannsynligvis fungere. Er bare en måte å finne ut på; test.

Du kan f.eks prøve Live CD først slik at du kan se om det funker ut av boksen. Live CD er å starte opp et OS fra minnepenn/dvd el.l om du ikke har vært borti det. Det krever ingen installasjon og etterlater ingen spor på disk.

 

Nå har ikke du postet noen specs, men du vil muligens kjøre noe som er litt lettvektig som f. eks Xubuntu eller Lubuntu.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det som hovedsaklig er problemet mitt nå er at jeg ikke får tak i drivere til hovedkortet og får dermed heller ikke brukt ethernet porten. Har en trådløs PCIe kort, men der er også driverene gått ut på "dato". Vil jeg kunne få koblet med til internet viss jeg kjører den rett fra en minnepinne?

 

Mvh Tom

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det som hovedsaklig er problemet mitt nå er at jeg ikke får tak i drivere til hovedkortet og får dermed heller ikke brukt ethernet porten. Har en trådløs PCIe kort, men der er også driverene gått ut på "dato". Vil jeg kunne få koblet med til internet viss jeg kjører den rett fra en minnepinne?

Bare prøv. Last ned distroen du velger og f. eks yumi/unetbootin (google). Du finner det enklere ut enn oss.

Sannsynligvis vil det funke ut av boksen.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det som hovedsaklig er problemet mitt nå er at jeg ikke får tak i drivere til hovedkortet og får dermed heller ikke brukt ethernet porten. Har en trådløs PCIe kort, men der er også driverene gått ut på "dato". Vil jeg kunne få koblet med til internet viss jeg kjører den rett fra en minnepinne?

 

Mvh Tom

 

En hel drøss med drivere shippes med distroer slik som *buntu, og Linux-kjernen inneholder mange drivere også. Det vil sannsynligvis funke ut av boksen.

Lenke til kommentar

Drivere går ikke ut på dato.

Mente at det ikke finnes noen som har det ute, så jeg får ikke tak i dem :)

Takk for svar!

Det som hovedsaklig er problemet mitt nå er at jeg ikke får tak i drivere til hovedkortet og får dermed heller ikke brukt ethernet porten. Har en trådløs PCIe kort, men der er også driverene gått ut på "dato". Vil jeg kunne få koblet med til internet viss jeg kjører den rett fra en minnepinne?

Bare prøv. Last ned distroen du velger og f. eks yumi/unetbootin (google). Du finner det enklere ut enn oss.

Sannsynligvis vil det funke ut av boksen.

Slik som jeg skjønte det så er yumi/unetbootin et program som lar meg kjøre linux som full verdig OS på pcen? Men da må jeg ha linux? og som jeg har forstått det så finnes det flere variasjoner av linux? Så jeg lurte på om dere/du har noen forslag til hvilken som vil passe best? Som sagt så har jeg aldri vært borti linux eller noe lignende.

 

Takk for hjelpen så langt!

 

-Tom

Lenke til kommentar

Slik som jeg skjønte det så er yumi/unetbootin et program som lar meg kjøre linux som full verdig OS på pcen? Men da må jeg ha linux? og som jeg har forstått det så finnes det flere variasjoner av linux? Så jeg lurte på om dere/du har noen forslag til hvilken som vil passe best? Som sagt så har jeg aldri vært borti linux eller noe lignende. Takk for hjelpen så langt!

yumi/unetbootin er programmet du bruker for å legge over Linux på en et medie som f. eks en minnepenn slik at du kan starte opp PCen din med denne og installere Linux.

 

Når det gjelder hvilken Linux-versjon så er det blitt nevnt Xubuntu og Lubuntu flere ganger som begge er gode alternativer. Den største forskjellen er skrivebordsmiljøene, XFCE eller LXDE.

 

Prosessen er altså slik

- Last ned et program (unetbootin el.l) for å legge over på minnepenn el.l.

- Last ned .iso for Linux-distroen du velger (Xubuntu, Lubuntu eller noe annet)

- Bruk programmet til å legge over .iso'en til mediet valgt

- Reboot med f. eks minnepennen

- Test med LiveCD, hvor du kan kjøre fullversjon av Linux men på ram men ingenting installeres, eller:

- Installer (rimelig rett frem med de nevnte alternativene)

 

Anbefaler deg å teste og så komme med konkrete spørsmål. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som jeg skjønte det så er yumi/unetbootin et program som lar meg kjøre linux som full verdig OS på pcen? Men da må jeg ha linux? og som jeg har forstått det så finnes det flere variasjoner av linux? Så jeg lurte på om dere/du har noen forslag til hvilken som vil passe best? Som sagt så har jeg aldri vært borti linux eller noe lignende. Takk for hjelpen så langt!

yumi/unetbootin er programmet du bruker for å legge over Linux på en et medie som f. eks en minnepenn slik at du kan starte opp PCen din med denne og installere Linux.

 

Når det gjelder hvilken Linux-versjon så er det blitt nevnt Xubuntu og Lubuntu flere ganger som begge er gode alternativer. Den største forskjellen er skrivebordsmiljøene, XFCE eller LXDE.

 

Prosessen er altså slik

- Last ned et program (unetbootin el.l) for å legge over på minnepenn el.l.

- Last ned .iso for Linux-distroen du velger (Xubuntu, Lubuntu eller noe annet)

- Bruk programmet til å legge over .iso'en til mediet valgt

- Reboot med f. eks minnepennen

- Test med LiveCD, hvor du kan kjøre fullversjon av Linux men på ram men ingenting installeres, eller:

- Installer (rimelig rett frem med de nevnte alternativene)

 

Anbefaler deg å teste og så komme med konkrete spørsmål. Lykke til.

TUSEN TAKK!!

skal ta å prøve i løpet av morgen dagen, så får vi se hvordan det går! kommer helt sikkert tilbake med spørsmål ;)

 

-Tom

Lenke til kommentar

Ble litt usikker nå, er dette slik som Occi skrev? At du kan prøve kjøre det? eller er dette slik at du installerer det med engang, for han snakket noe om å reformatere HDD på slutten. Ellers virket dette jo ganske så enkelt. Har dessverre ikke fått tiden til å gjøre det idag!

 

-Tom

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gode svar her. Det enklaste er truleg å laste ned ein LiveCD, og brenne denne på CD. Bruk då funksjonen "opprett CD/DVD fra bilde/.iso", eller liknande. Min erfaring med maskiner som er eldre enn 6 år er at mange ikkje vil starte frå USB, sjølv om det er eit alternativ i BIOS. Uansett er det ikkje mykje å spare når ein blank CD berre kostar nokre kroner.

 

Ikkje noko negativt om "yumi/unetbootin" som Occi tipsar om, men eg meiner prosessen er enklare når ein brukar CD/DVD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drivere går ikke ut på dato.

 

Hva som er inkludert i de forskjellige distroene og linux kjernene varierer.

Kan være ganske grinete å få gamle systemer til å virke med nye distro releaser (spes. ting som ikke har open source drivere, som mange skjermkort og trådløskort). På samme måte som drivere laget for Windows 98 ikke virker spes. bra på XP eller Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...