Gå til innhold

Lønner det seg å betale tilbake studielånet?


laxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du annet lån? I så fall betal ned det først. Studielånet er vel det mest gunstige lånet man kan ha her i landet.

 

Har bare studielån foreløpig. Frister lite å ta opp millionlån for å kjøpe bolig, men det er kanskje ingen tegn til at boligprisene vil falle.

Lenke til kommentar

Tror det er rundt 2,5% nå. Latterlig at det skal lønne seg å ha gjeld. Menmen...

 

Jeg har en del lapper i studielån og har vært yrkesaktiv litt over 3 år etter fullført utdanning. Etter en del rådgivning fra banken, har jeg fokusert på å bygge opp egenkapital og har nå endelig slått til på en leilighet.

 

Fremover vil det vel lønne seg å prioritere nedbetaling på boliglånet, tatt rentene i betraktning. Men samtidig hadde det vært digg å bli kvitt studielånet også ettersom det er en "sur" ekstraregning 3. hver måned.

 

Vil du i nærmeste fremtid eie bolig lønner det seg nok å prioritere egenkapital fremfor nedbetaling av studielån.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
Vil du i nærmeste fremtid eie bolig lønner det seg nok å prioritere egenkapital fremfor nedbetaling av studielån.

 

Det er nok riktig. Jeg har ikke bestemt meg for det ennå. Sitter liksom og venter på et prisfall. Er det grunn til å tro at dette vil komme?

Lenke til kommentar
Vil du i nærmeste fremtid eie bolig lønner det seg nok å prioritere egenkapital fremfor nedbetaling av studielån.

 

Det er nok riktig. Jeg har ikke bestemt meg for det ennå. Sitter liksom og venter på et prisfall. Er det grunn til å tro at dette vil komme?

 

Det blir vel mye spekulasjoner om hvorvidt det kommer et prisfall. Det er godt mulig dette kommer, men mest sannsynlig vil det ta tid - kanskje svært lang tid før det kommer. Man vil vel først og fremst se en renteøkning og stagnasjon i markedet før prisene faller drastisk. Men dette er overhode ikke jeg noen ekspert på.

 

Min bakgrunn for å kjøpe nå er rett og slett det at jeg har lyst til å bo en del år. Jeg har leid i mange år, og det er dumt å fortsette med dette når jeg er såpass stedbunden. Jeg tenker ikke så mye på kjøpspris og gjensalgspris når jeg har pusset opp, men mer på det faktum at det blir mitt eget sted og at innbetalinger på boliglånet vil gi meg økende verdier over tid.

 

Jeg synes at du skal tenke over om du har lyst til å eie over mange år og hvis dette er noe du er ubekvem med, bør du kanskje vurdere å leie. Uansett er det en ide å bygge opp en egenkapital dersom du tenker å kjøpe i framtiden.

Lenke til kommentar

Med renten som man får i banken i dag (3,5% på høyrente og 4,5% på bsu), så lønner det seg ikke å betale ned studielånet. Som det er pr i dag, så lønner det seg faktisk ikke å betale ned huslånet med bsu heller, forutsatt at du får bankens beste rente - som man vanligvis får med en eller annen boliglån-for-ungdom-boliglån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...