Gå til innhold

Ekstern blits for Panasonic GH2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte nettopp 2stk Opteka EF-750 DG Super TTL til 75% rabattert pris fra Amazon.com.

 

Er det noen som har noen erfaringer med disse? Finner ikke så mye info eller diskusjoner om dem noen plass.

 

Til 60USD for 2stk eksterne blitser kan jeg nok ikke ha bommet altfor mye.

 

 

Men dette vekker et par ekstra spørsmål også. Lurer spesielt på hva forskjellene er mellom en blits til typisk 2500 og en til 500 kan være? De fleste eksterne blitser pleier å være ganske kraftige eller hvertfall kraftige nok for folk flest har jeg inntrykk av. Noen med litt erfaring som vil forklare litt? Er kun vant til lys i mitt lille hjemmestudio, og ikke blitser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Googlet de, og de så ikke ut som noe spesielt å samle på. Ingen kontroller på baksiden, bare av/på-knapp.

 

161391_backef750.jpg

 

Vanligvis pleier sånne billigblitser å være manuelle, gjerne med to knapper som styrer futten (1/1, 1/2, 1/4, etc.), en knapp for testing og en for av/på. Her ser det ikke ut som om du har kontroll på det engang, og jeg tror ikke TTL funker på Panasonic-kameraer. De lager vel i-TTL for Nikon og E-TTL for Canon, og det er alt. Antageligvis vil den fyre av 1/1 (altså full guffe) montert på kameraet og evt. som slave (om den har den funksjonen). Om du velger å bruke blitsene blir du da ganske låst mtp avstand/blender, og jeg hadde ikke giddet det for å spare noen hundrelapper. Da er det gjerne bedre å kjøpe noe fra Yongnuo med kontroller på baksiden.

 

Forskjellen på en relativt ok billigblits (nyeste Yongnuo-modellene f.eks.) og original vare er ofte ikke så sinnsykt mye. Jo proffere man blir med utstyret, jo mindre blir marginene (se f.eks. på Canon 50mm-ene. f1.8 til 7-800kr, f1.4 til 3000kr, f1.2 til 10.000kr eller så). Det går i byggkvalitet, kvalitetskontroll og småting som recycle-tid på 1/1, værtetting, enkel samkjøring av flere blitser som skal fyres av, etc.

 

Om du skal begynne med blitser, ta en titt på www.strobist.com. Veldig mye fin info, men du trenger å ha en manuell blits foran deg for å prøve ut de forskjellige tingene.

 

Så, sorry, men det blir et bomkjøp i mine øyne. Sjekk heller ut noe som Yongnuo 560exII.

Lenke til kommentar

Hmm, ja... Da ble det visst en skivebom for dette kjøpet da... Det var litt surt. Gav ikke mer enn 150kr pr blits, men frakten var jo søren meg 350kr. Så ble 650kr rett i dass da.

 

Men men, den Yongnuo 560exII så jo veldig interessant ut.

 

Kjøper denne jeg da :) Noen tips til trådløs trigger? Har lyst på muligheten til å kunne kjøre 2stk, så får jeg fill light fra den ene :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker dette. Det er billigplast, og jeg er rett for det skal knekke om jeg ser hardt på det, men det koster ikke stort og det fungerer. Jeg vet det står at det er for Nikon, men lengre nede står det en liste over kompatible blitser og kamera.

 

Da jeg kjøpte det var det noen kroner billigere, nå ser det desverre ut til at du akkurat kommer over 200 kr.

 

Det kan i tillegg være lurt med noen enkle stativ til blitsene. Jeg kjøpte en haug med kinesiske Gorillapodkopier til formålet. Funker helt supert.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg bruker det med en Nikon SB-600 og en Metz (husker ikke modell), i tillegg har jeg 2 Yongnuo YN-560 på vei i posten.

 

Det eneste plagsomme er at blitsene ikke skjønner at de er tilkoblet, og derfor går i standby etter en liten stund. Om du bruker lang tid mellom hvert bilde kan det være greit å fyre av blitsene med testknappen en gang så de våkner.

 

Jeg har altså et Nikon-kamera, så vet ikke hvordan det funker på Panasonic, men tipper det er temmelig likt.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Får dem i dag faktisk. Gleder meg til å teste valutaen for penga her.

 

Det som dog blir litt kjipt er at jeg ikke kan stille styrken på de slik at jeg i enkelte situasjoner må blende ned for å få korrekte eksponeringer og da mister jeg muligheten for tynn dof. Men bortsett fra dette bør de fungere knall håper jeg :)

Lenke til kommentar

Fått testet dem nå.

 

Og de fungerer faktisk helt utmerket. TTL fungerer perfekt og de var rett og slett en drøm å bruke.

 

Bare å klikke dem på og skyte, ingen adjustments og eksponering ble utmerket hver eneste gang.

 

Legger ved en minitest i tilfelle dette er noe folk kunne tenke seg å kjøpe mtp på den psykotisk billige prisen :)

 

EDIT: Btw, rommet var helt bekmørkt på begge bildene. Dette til info...

 

 

Original innebygd blits på Panasonic GH2

 

post-131058-0-36600500-1350674460_thumb.jpg

 

 

 

Samme shot men med 1stk Opteka blits istedenfor

 

post-131058-0-28470200-1350674492_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trekker opp denne igjen.

 

Trenger noen blitstriggere, og ser jo på Ebay at det finnes et hav av forskjellige typer.

 

Det jeg trenger er:

 

- Noe som passer mitt Panasonic GH2

- Noe som er billig, kan godt være kina

- Noe som har en minimums synktid på 1/160 sek, trenger ikke mer da GH2 ikke har mulighet for noe bedre.

 

 

Noen anbefalinger? Må gjerne koste 20 dollar liksom, sålenge de funker :) Trenger heller ikke mulighet 5 kilometer avstand, 5 meter holder lenge :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det er jo ikke en blitstrigger ut i fra det jeg kan se.

 

Jeg bruker som sagt PT-04 4-channel FM wireless Hot Shoe Flash Trigger. Det funker utmerket om du kan leve med å styre blitsene manuelt, og ikke har krav til byggekvalitet. De er uansett så billig at om du ødelegger de og må kjøpe ny så burde ikke det påvirke økonomien din. Selges i forskjellige pakker ut i fra hvor mange mottakere du trenger. Tror du kan ha 4 mottakere per sender.

 

Litt info:

 

Specifications:

Power Source:Transmitter:23A 12V Receiver:2 x 1.5V*AAA

Outdoor operating distance (open area):>30M

Indoor operating distance:>10M

Frequency Channel:4

Operating Frequency:FM 433Mhz

Outdoor Synchronous Speed (open area):Max 1/500s

Indoor Synchronous Speed:Max 1/250s

Triggering life:up to 30,000 times

Standby time:one year

 

How to Operate:

1. Insert the transmitter's hot shoe socket into your camera's hot shoe jack

2. Plug the flash onto the receiver,Switch to On position of the receiver.

3. Make sure the channel selector of both transmitter and receiver at same Channel.

4. Press the test button on the transmitter to test before shooting.

Special working options are available:

1. If your camera has no hot shoe socket for connecting the transmitter, you can connect the transmitter to the camera by the PC Sync Cord provided(only the very old camera needed).

2. You can trigger both the Flashgun and studio lights with this pt-04 trigger. If Use the receiver on big studio strobe Flashlight or AC slave flash,you can just connect the receiver to the studio strobe Flashlight with 3.5mm or 6.35mm jack Plug PC Sync cord(Cord is provided by yourself).

 

Compatible with:

1. Transmitter Works with Hot Shoe Cameras(both DC and DSLR Cameras) using universal hot shoe Such as Canon, Nikon, Pentax, Panasonic, Fujifilm, Olympus, Leica, Sigma, Samsung etc.(except Sony and Minolta Cameras as they use a special hot shoe).

2. Receiver Works with flashes:

Canon SpeedLite 580EX II, 580EX, 550EX, 540EZ, 520EZ, 430EZ, 430EX, 430EX II, 420EX, 420EZ, 380EX;

Nikon SpeedLite SB900, SB-800, SB-600, SB-28, SB-27, SB-26, SB-25, SB-24;

Olympus FL-50R, FL-50, FL-36R, FL-36;

Pentax AF-540 FGZ, AF-360 FGZ, AF-400 FT, AF-240 FT;

Sigma EF-530 DG Super, EF-500 DG Super, EF-430;

Sunpak Auto 2000DZ, 622 Pro, 433AF, 433D, 383, 355AF, 344D, 333D;

Vivitar 285HV, DF-400MZ, DF-340MZ, 2700;

Other flash models with a trigger voltage of 12V or lower.

 

 

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Det er jo ikke en blitstrigger ut i fra det jeg kan se.

 

Jeg bruker som sagt PT-04 4-channel FM wireless Hot Shoe Flash Trigger. Det funker utmerket om du kan leve med å styre blitsene manuelt, og ikke har krav til byggekvalitet. De er uansett så billig at om du ødelegger de og må kjøpe ny så burde ikke det påvirke økonomien din. Selges i forskjellige pakker ut i fra hvor mange mottakere du trenger. Tror du kan ha 4 mottakere per sender.

 

Litt info:

 

Specifications:

Power Source:Transmitter:23A 12V Receiver:2 x 1.5V*AAA

Outdoor operating distance (open area):>30M

Indoor operating distance:>10M

Frequency Channel:4

Operating Frequency:FM 433Mhz

Outdoor Synchronous Speed (open area):Max 1/500s

Indoor Synchronous Speed:Max 1/250s

Triggering life:up to 30,000 times

Standby time:one year

 

How to Operate:

1. Insert the transmitter's hot shoe socket into your camera's hot shoe jack

2. Plug the flash onto the receiver,Switch to On position of the receiver.

3. Make sure the channel selector of both transmitter and receiver at same Channel.

4. Press the test button on the transmitter to test before shooting.

Special working options are available:

1. If your camera has no hot shoe socket for connecting the transmitter, you can connect the transmitter to the camera by the PC Sync Cord provided(only the very old camera needed).

2. You can trigger both the Flashgun and studio lights with this pt-04 trigger. If Use the receiver on big studio strobe Flashlight or AC slave flash,you can just connect the receiver to the studio strobe Flashlight with 3.5mm or 6.35mm jack Plug PC Sync cord(Cord is provided by yourself).

 

Compatible with:

1. Transmitter Works with Hot Shoe Cameras(both DC and DSLR Cameras) using universal hot shoe Such as Canon, Nikon, Pentax, Panasonic, Fujifilm, Olympus, Leica, Sigma, Samsung etc.(except Sony and Minolta Cameras as they use a special hot shoe).

2. Receiver Works with flashes:

Canon SpeedLite 580EX II, 580EX, 550EX, 540EZ, 520EZ, 430EZ, 430EX, 430EX II, 420EX, 420EZ, 380EX;

Nikon SpeedLite SB900, SB-800, SB-600, SB-28, SB-27, SB-26, SB-25, SB-24;

Olympus FL-50R, FL-50, FL-36R, FL-36;

Pentax AF-540 FGZ, AF-360 FGZ, AF-400 FT, AF-240 FT;

Sigma EF-530 DG Super, EF-500 DG Super, EF-430;

Sunpak Auto 2000DZ, 622 Pro, 433AF, 433D, 383, 355AF, 344D, 333D;

Vivitar 285HV, DF-400MZ, DF-340MZ, 2700;

Other flash models with a trigger voltage of 12V or lower.

 

 

 

Oi, nei det har du rett i ja :)

 

Men den du har, fungerer den på Panny GH2 da?

Lenke til kommentar

Skulle tro den passer, men jeg vet ikke.

 

Compatible with:

1. Transmitter Works with Hot Shoe Cameras(both DC and DSLR Cameras) using universal hot shoe Such as Canon, Nikon, Pentax, Panasonic, Fujifilm, Olympus, Leica, Sigma, Samsung etc.(except Sony and Minolta Cameras as they use a special hot shoe).

2. Receiver Works with flashes:

Canon SpeedLite 580EX II, 580EX, 550EX, 540EZ, 520EZ, 430EZ, 430EX, 430EX II, 420EX, 420EZ, 380EX;

Nikon SpeedLite SB900, SB-800, SB-600, SB-28, SB-27, SB-26, SB-25, SB-24;

Olympus FL-50R, FL-50, FL-36R, FL-36;

Pentax AF-540 FGZ, AF-360 FGZ, AF-400 FT, AF-240 FT;

Sigma EF-530 DG Super, EF-500 DG Super, EF-430;

Sunpak Auto 2000DZ, 622 Pro, 433AF, 433D, 383, 355AF, 344D, 333D;

Vivitar 285HV, DF-400MZ, DF-340MZ, 2700;

Other flash models with a trigger voltage of 12V or lower.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...