Gå til innhold

Guide: Derfor bør du ikke kjøpe Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel for det første hadde de både en artikkel om de GODE grunnene, og nå denne med Minusene, sist jeg sjekket kalles dette bare bra journalistikk, altså å få med begge sidene, og nei Windows 8 er søppel så lenge de nekter oss å få startmeny isteden for den helmongolide metro skiten. :)

 

Slikt kan bare kalles bra om det de faktisk skriver både er sant og av faktisk betydning. Jeg har spurt dette spørsmålet så mange ganger og det er smått komisk at jeg ikke har fått ett svar enda, nøyaktig hva er det som er problemet med startskjermen? Du har de samme funksjonene du har i dagens startmeny + noe attåt.

 

 

Å ikke kunne ha kontroll over "metro" er en grunn nokk

å ikke kunne dele skjermen på en fornuftig måte er en annen

 

Hvilken "kontroll" er det du snakker om? Og du kan fint dele skjermen nøyaktig som du gjør i dag.

 

En ting som slår meg med Windows 8 er at olk klager og klager uten helt å vite hva de snakker om. Det er så enkelt at du kan fortsette å bruke Windows 8 nøyaktig som du bruker Windows 7 om du ønsker det, i tillegg får du endel forbedringer og ekstra funksjonalitet.

 

Om noen ikke liker startskjermen av kosmetiske årsaker så er det 100% opp til dem, men funksjonsmessig er startskjermen overlegen den gamle startmenyen

 

Metro er bare en enorm omvei, eneste man trenger er en search bar nede til venstre for å åpne programmer, hvem vil vel gå inn i fullskjermmodus bare du skal åpne noe? nei takk. Håpløst tregt og klumsete hele greia!

Endret av Alekpowah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Metro er bare en enorm omvei, eneste man trenger er en search bar nede til venstre for å åpne programmer, hvem vil vel gå inn i fullskjermmodus bare du skal åpne noe? nei takk. Håpløst tregt og klumsete hele greia!

Da ville du ikke fått en like god søkeopplevelse som du får med Windows 8 hvor du kan søke både i programmer, settings, filer, epost og alle andre apps som støtter det.
Lenke til kommentar

[Metro er bare en enorm omvei, eneste man trenger er en search bar nede til venstre for å åpne programmer, hvem vil vel gå inn i fullskjermmodus bare du skal åpne noe? nei takk. Håpløst tregt og klumsete hele greia!

Da ville du ikke fått en like god søkeopplevelse som du får med Windows 8 hvor du kan søke både i programmer, settings, filer, epost og alle andre apps som støtter det.

for noe tull

Det er hvordan søkeprogrammet er laget , ikke utseende som gir deg en god opplevelse.

Til det trenger man ikke metro

  • Liker 5
Lenke til kommentar

[Metro er bare en enorm omvei, eneste man trenger er en search bar nede til venstre for å åpne programmer, hvem vil vel gå inn i fullskjermmodus bare du skal åpne noe? nei takk. Håpløst tregt og klumsete hele greia!

Da ville du ikke fått en like god søkeopplevelse som du får med Windows 8 hvor du kan søke både i programmer, settings, filer, epost og alle andre apps som støtter det.

for noe tull

Det er hvordan søkeprogrammet er laget , ikke utseende som gir deg en god opplevelse.

Til det trenger man ikke metro

 

skjønner ikke hvorfor dere forsvarer metro, hva skal vi med metro, hvorfor er det en oppgradering fra win7 startmeny? er en grunn til at vi ikke har iOS og Iphone, eller har dere kanskje det? Komplett unødvendig design endring som bare er til bry

Endret av Alekpowah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
La inn win 8. Slettan etter 1 time.
Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem.
Godt vi har forskjellige meninger ;)
Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket.

 

Hvilke objektive fakta? Har brukt Windows 8 Enterprice på jobb og på mine hjemmemaskiner siden 17. august og Windows 8 er på ingen måte dårlig. Den er alt det Windows 7 er, pluss en del ekstra.

 

Joda, det er ikke 100% perfekt, sist jeg sjekket var ingen OS perfekt, men det fungerer utmerket.

 

Man må riktig nok lære seg å bruke "motro" apps og "x86" apps om hverandre da dette fungerer litt forskjellig. Men når det er fiklet litt med er det faktisk en del stilige ting man kan gjøre.

 

Det kan imidlertid bli litt forvirring i starten på applikasjoner som finnes i for både ARM og x86. Og det første man tørner litt i er IE. Alle applikasjoner er tilgjengelige i "metro" menyen, men av en eller annen grunn er ikke IE10 for x86 listet der, heller ikke om du søker. Klikker du IE i metromenyen starter IE for ARM.

 

Du finner IE for x86 på startlinjen når du går til skrivebordet, men om du fjerner den fra startlinjen, eller når EU tvinger inn valg av nettleser som fjerner den for deg, er det litt pes å finne tilbake til IE for x86 igjen.

 

Men alt i alt er dette den eneste tingen som har irritert meg i særlig grad ut over at man må lære et par ting på nytt, hvilket jeg er i stand til.

 

Hadde jeg betalt for å oppgradere en hjemmemaskin uten touch til Win8, kanskje ikke ting er akkurat nå, men ved kjøp av ny maskin eller for de som ikke behøver å betale selv ser jeg ingen grunn til å holde fast på Win7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på det Wigir. Microsoft ønsker å fase ut Windows7 til fordel for 8 og da må de ikke kjøre det mer attraktivt å kjøpe det.

 

___

 

Jeg lurer bare på om Microsoft vil strupe eller kutte helt ut all programinstallering utenom butikken sin i Windows 9. I dag finnes ikke vanlig desktop i 1 av de 4 utgavene, RT-utgaven. Lurer på om de vil fjerne vanlig desktop fra flere utgaver i Windows 9.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilke objektive fakta? Har brukt Windows 8 Enterprice på jobb og på mine hjemmemaskiner siden 17. august og Windows 8 er på ingen måte dårlig. Den er alt det Windows 7 er, pluss en del ekstra.

 

Joda, det er ikke 100% perfekt, sist jeg sjekket var ingen OS perfekt, men det fungerer utmerket.

 

Man må riktig nok lære seg å bruke "motro" apps og "x86" apps om hverandre da dette fungerer litt forskjellig. Men når det er fiklet litt med er det faktisk en del stilige ting man kan gjøre.

 

Det kan imidlertid bli litt forvirring i starten på applikasjoner som finnes i for både ARM og x86. Og det første man tørner litt i er IE. Alle applikasjoner er tilgjengelige i "metro" menyen, men av en eller annen grunn er ikke IE10 for x86 listet der, heller ikke om du søker. Klikker du IE i metromenyen starter IE for ARM.

 

Du finner IE for x86 på startlinjen når du går til skrivebordet, men om du fjerner den fra startlinjen, eller når EU tvinger inn valg av nettleser som fjerner den for deg, er det litt pes å finne tilbake til IE for x86 igjen.

 

Men alt i alt er dette den eneste tingen som har irritert meg i særlig grad ut over at man må lære et par ting på nytt, hvilket jeg er i stand til.

 

Hadde jeg betalt for å oppgradere en hjemmemaskin uten touch til Win8, kanskje ikke ting er akkurat nå, men ved kjøp av ny maskin eller for de som ikke behøver å betale selv ser jeg ingen grunn til å holde fast på Win7.

 

Win 8 er på alle måter et dårlig OS for alt annet enn mobiltelefoner,

 

Metro har ingen annen funksjon for PC'er annet enn å være en byrde ettersom at alt en plasserer der linker deg tilbake til desktop-mode, den er med andre ord 'ubrukelig'. I tillegg så har Win 8 seriøse bugs som ikke syntes på overflaten og bakoverkompatibiliteten er relativt dårlig, noe som er skuffende. Selv om noe fungerer betyr ikke at det fungerer optimalt - dette er situasjonen til Win 8.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

1: Du må lære noen ting på nytt, men MS har forbedret hurtigtastene. Startskjermen er slik jeg ser det en mer funksjonell startmeny. Den gamle brukte jeg knapt nok til noe fornuftig. Ser overhode ikke noe problem å bruke mus på denne skjermen. IE10 for x86 som ikke vises i menyene. Den ligger på startlinjen, men om du fjerner den derfra er det fort litt pes, det er egentlig det eneste problemet jeg har irritert meg over.

2. At Windows 7 blir raskere med SSD er vel uvesentlig i denne sammenheng, det samme er hvorvidt vi bryr oss om 2sek raskere oppstart, det er i alle tilfeller ikke negativt. Da står vi igjen med at Win 7 scorer bedre enn Win 8 i 3D Mark 11. Men fra deres egen artikkel om dette: "Det er imidlertid ikke kjent nøyaktig hvordan denne delen av testen ble utført." Så dere basser dette på en test dere ikke kan stå for resultatet av? Nice. Techpowerup kjørte på slutten av august en test med W8 sertifiserte drivere og kjørte 19 benchmarker, resultatet er at W8 og W7 kommer omtrent likt ut. I alle tilfeller ingen dealbreaker i alle fall.

3. Dette kunne kanskje være relevant i en diskusjon om Windows RT, men MS applikasjonsbutikk er i alle tilfeller en bonus for Windows 8 brukere da alle (med forbehold om noen få unntak) x86 applikasjoner kan kjøres som før. Dette er altså heller ingen grunn til å ikke kjøpe Windows 8 da man ikke behøver å benytte seg av tilbudet. Som andre har påpekt kan vist nok x86 applikasjoner publiseres gjennom denne markedsplassen.

4. Windows 8 fungerer 100% uproblematisk med tastatur og mus. På samme måte som på skrivebordet og på W7 startmenyen klikker jeg på ikoner med muse. Ja, "metro" er tilpasset touch, men igjen, en bonus for de med en slik skjerm. I bruk som en kontormaskin med x86 applikasjoner ser jeg faktisk ikke behov for en touch skjerm i det hele tatt, og det hadde blitt verre å ikke ha tastatur og mus.

5. Jeg faller kanskje i kategorien eventyrlysten, men om man er bekymret for stabiliteten har jeg så langt ikke opplevd ett eneste problem på det området. OS er så klart ikke 100% perfekt, men dette skyldes ikke tekniske problemer. Det kan kanskje komme til problemer med drivere på enkelte enheter, men dette rammer nok i størst grad for de som oppgraderer fra eldre maskiner. Det største "problemet" er nok de som kjøper et x86 nettbrett og skal jobbe med programmer som ikke er tilpasset touch uten tastatur og mus, men dette problemet kan vel neppe relateres til Windows 8 i seg selv. Med det sakt, vi har brukere som jobber mot terminalserver fra en iPad, og det fungerer helt greit.

 

Som jeg skrev, verden er ikke rosenrød i Windows 8 heller, men jeg føler ikke denne artikkelen kommer helt i mål. Det virker mer som en vi må ha noe negativt å si artikkel.

 

Men det som er sikkert er at du må bruke Windows 8 litt for å venne deg til å jobbe med x86 og ARM applikasjoner om hverandre. Kanskje kunne MS gjort skillet litt mer smidig, men når du mestrer dette er det ikke noe stort problem, faktisk er det en hel del ting som er stilig.

 

Metro apper med Live Tiles gir også en hel del informasjon som kan være nyttig for mange ved et lite tastetrykk.

Lenke til kommentar

Hvilke objektive fakta? Har brukt Windows 8 Enterprice på jobb og på mine hjemmemaskiner siden 17. august og Windows 8 er på ingen måte dårlig. Den er alt det Windows 7 er, pluss en del ekstra.

 

Joda, det er ikke 100% perfekt, sist jeg sjekket var ingen OS perfekt, men det fungerer utmerket.

 

Man må riktig nok lære seg å bruke "motro" apps og "x86" apps om hverandre da dette fungerer litt forskjellig. Men når det er fiklet litt med er det faktisk en del stilige ting man kan gjøre.

 

Det kan imidlertid bli litt forvirring i starten på applikasjoner som finnes i for både ARM og x86. Og det første man tørner litt i er IE. Alle applikasjoner er tilgjengelige i "metro" menyen, men av en eller annen grunn er ikke IE10 for x86 listet der, heller ikke om du søker. Klikker du IE i metromenyen starter IE for ARM.

 

Du finner IE for x86 på startlinjen når du går til skrivebordet, men om du fjerner den fra startlinjen, eller når EU tvinger inn valg av nettleser som fjerner den for deg, er det litt pes å finne tilbake til IE for x86 igjen.

 

Men alt i alt er dette den eneste tingen som har irritert meg i særlig grad ut over at man må lære et par ting på nytt, hvilket jeg er i stand til.

 

Hadde jeg betalt for å oppgradere en hjemmemaskin uten touch til Win8, kanskje ikke ting er akkurat nå, men ved kjøp av ny maskin eller for de som ikke behøver å betale selv ser jeg ingen grunn til å holde fast på Win7.

 

Win 8 er på alle måter et dårlig OS for alt annet enn mobiltelefoner,

 

Metro har ingen annen funksjon for PC'er annet enn å være en byrde ettersom at alt en plasserer der linker deg tilbake til desktop-mode, den er med andre ord 'ubrukelig'. I tillegg så har Win 8 seriøse bugs som ikke syntes på overflaten og bakoverkompatibiliteten er relativt dårlig, noe som er skuffende. Selv om noe fungerer betyr ikke at det fungerer optimalt - dette er situasjonen til Win 8.

Windows 8 fungerer i stor grad akkurat likt med Windows 7. Metro startskjermen er en meny som erstatter startmenyen. Hvis du har en x86 applikasjon der starter den denne på normal måte, som den bør. Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her, med at den er ubrukelig fordi den gjør dette? Det er jo hele poenget. Jeg har brukt Win8 i snart to mnd både på hjemme og kontormaskinene mine, og det fungerer utmerket, og jeg har ikke opplevd problemer med bakoverkompatibilitet enda, selv om dette da kun blir min personlige erfaring. Settlers 4 fungerer i alle fall :p Det er mulig det er skjulte bugs, nevn gjerne i fleng, men så lenge de hoder seg skjulte og ikke plager meg...

Lenke til kommentar

Hvilke objektive fakta? Har brukt Windows 8 Enterprice på jobb og på mine hjemmemaskiner siden 17. august og Windows 8 er på ingen måte dårlig. Den er alt det Windows 7 er, pluss en del ekstra.

 

Joda, det er ikke 100% perfekt, sist jeg sjekket var ingen OS perfekt, men det fungerer utmerket.

 

Man må riktig nok lære seg å bruke "motro" apps og "x86" apps om hverandre da dette fungerer litt forskjellig. Men når det er fiklet litt med er det faktisk en del stilige ting man kan gjøre.

 

Det kan imidlertid bli litt forvirring i starten på applikasjoner som finnes i for både ARM og x86. Og det første man tørner litt i er IE. Alle applikasjoner er tilgjengelige i "metro" menyen, men av en eller annen grunn er ikke IE10 for x86 listet der, heller ikke om du søker. Klikker du IE i metromenyen starter IE for ARM.

 

Du finner IE for x86 på startlinjen når du går til skrivebordet, men om du fjerner den fra startlinjen, eller når EU tvinger inn valg av nettleser som fjerner den for deg, er det litt pes å finne tilbake til IE for x86 igjen.

 

Men alt i alt er dette den eneste tingen som har irritert meg i særlig grad ut over at man må lære et par ting på nytt, hvilket jeg er i stand til.

 

Hadde jeg betalt for å oppgradere en hjemmemaskin uten touch til Win8, kanskje ikke ting er akkurat nå, men ved kjøp av ny maskin eller for de som ikke behøver å betale selv ser jeg ingen grunn til å holde fast på Win7.

 

Win 8 er på alle måter et dårlig OS for alt annet enn mobiltelefoner,

 

Metro har ingen annen funksjon for PC'er annet enn å være en byrde ettersom at alt en plasserer der linker deg tilbake til desktop-mode, den er med andre ord 'ubrukelig'. I tillegg så har Win 8 seriøse bugs som ikke syntes på overflaten og bakoverkompatibiliteten er relativt dårlig, noe som er skuffende. Selv om noe fungerer betyr ikke at det fungerer optimalt - dette er situasjonen til Win 8.

Windows 8 fungerer i stor grad akkurat likt med Windows 7. Metro startskjermen er en meny som erstatter startmenyen. Hvis du har en x86 applikasjon der starter den denne på normal måte, som den bør. Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her, med at den er ubrukelig fordi den gjør dette? Det er jo hele poenget. Jeg har brukt Win8 i snart to mnd både på hjemme og kontormaskinene mine, og det fungerer utmerket, og jeg har ikke opplevd problemer med bakoverkompatibilitet enda, selv om dette da kun blir min personlige erfaring. Settlers 4 fungerer i alle fall :p Det er mulig det er skjulte bugs, nevn gjerne i fleng, men så lenge de hoder seg skjulte og ikke plager meg...

 

Det er hovedsakelig hvordan Win 8 er utformet som ikke egner seg for desktop-brukere. Det virker som om de prioriterer alt annet enn brukervenlighet for desktop-brukere. Jeg har kjørt en del tester og mye av årsaken til at Win 8 føles raskere er på bakgrunn av at de har fjernet massive mengder med funksjoner, den yter litt dårligere enn Win 7 og det er mange bugs på både operativsystem- og drivernivå...

 

Dette er virkelig ikke ideelt for powerbrukere og ser ut som et forferdelig dårlig forsøk på universeel utforming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...