Gå til innhold

AMD blåser støvet av RAM-disken


Anbefalte innlegg

 

Blir vanskelig å ha data på en ramdisk dersom du ikkje har en harddisk å hente de fra :hmm:

 

Det medfører riktighet. Det kan som nevnt lastes inn på nytt ved behov. Det er snakk om en enkel nett-PC eller en litt utvidet klient.

 

Edit: man laster selvsagt inn et img. av ferdig optimalisert OS med nødvendig programvare.

 

Edit2: begynte forsovidt med å si at det kunne være spennde. Den påstanden står jeg ved enda :)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkens, dere må da forstå at om dere skal ha databaseserver (både virtuell og dedikert) så skal denne konfigureres til å ha hele databasen i minne, så vil hele hensikten og problematikken med RAM-drive forsvinne. Det gir også langt mindre sløsing av minne, som er en aktuell problemstilling for servere med store mengder data.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde dette en gang i 2009 mens jeg hadde SSDer med ganske treg random write (2R0 Mtron Pro). Jeg brukte da en 4GB RAMDrive for temp filer, og testet for morroskyld et par små spill. Det ble bedre respons, og spillet lastet noe raskere med ble CPU bound av en Phenom X4 @ 2.8GHz (fra 2008).

Jeg prøvde det igjen i 2011, da hadde jeg et bedre SSD raid (4R0 C300), og opplevde ikke noen nevneverdig forskjell med temp filene. Loading i spill ble noe kortere, men Phenom II X6 @ 4.4GHz ble igjen en flaskehals siden de fleste spill bare bruker 1-2 tråder under loading.

Nå har jeg litt lyst til å prøve igjen for å se om en i7-3930K på 4.2GHz (eller 4.4) gir noen opplevd forskjell fra 2R0 Samsung 830 til RAMDrive for loading av noen små spill (CS:S/Go, HON, etc.).

Lenke til kommentar

Rart ingen har laget ett PCIe kort med bla.a. RAM, batteri og flash-minne... Les fra flash når strømmen kommer på, skriv når den forsvinner. Kunne jo blitt en liten, men svært kjapp sak.

 

 

Det har vært i produksjon for en tid tilbake, men det var litt forut for sin tid kanskje. Tror ikke den raskere Iram II noengang ble lansert.

 

En som fortsatt har slike produkter er HyperOS og det er også et par andre jeg ikke husker i farten.

 

En annen er Acard.

 

Mener både Acard og HyperOs lar deg kjøre disse i RAID om du ønsker så det bør bli hastigheter.

Lenke til kommentar

Problemet med iRAM, HyperOS og Acard produktene er at de blir begrenset av SATA interfacet.

Om man hadde fått det med PCIe 3.0 og hatt en intern SATA port til en SSD for backup og gjort differensial-lagring (bare forandret data) hadde det vært et veldig aktuelt produkt for entusiaster og arbeidsstasjoner.

Si slots med støtte for totalt 32-64GB (128GB?) med DDR3 SO-DIMMS og en hotswap 2,5" SATA 6Gbps tilkobling for backup med formfaktor som et skjermkort. Med 32GB hadde det vært mulig å boote windows og kjøre en liten til medium størrelse programpakke fra den, og med en god SSD som backup bare ett minutt å laste full kapasitet fra kaldstart (uten at batteriet/ekstern strøm har holdt gammel data).

Om ytelsen var der hadde jeg lett gitt 2-3.000kr (eller mer) for et slikt kort (uten RAM/SSD) og stappet det fullt av RAM.

 

Hovedfordelen med slike fysiske RAM drive over SSD er latency, ikke båndbredde. IOPS ved små pakkestørrelser og lav QD er betydelig høyere. Jeg satt opp og sammenlignet benchmarks med noen folk på XtremeSystems forumet som brukte slike for et par år siden, og selv om mitt C300 RAID klarte 100K IOPS og 1200MB/s peak les, og 80K IOPS 300MB/s skriv peak var RAM drives med 40-50K IOPS og 300MB/s peak les og skriv raskere i områdene det hadde noe å si i praksis for vanlig bruk.

Lenke til kommentar

drop det. BULLSHIT, teste før. Prøvd med 4 data programmer, til og med to betalte, eine var fra asrock eller gigabyte husker ikke, brukte 10gb av 16gb 2280MHz cl10, instalerte fallout new vegas, deus ex hr, det var samme loading time som min c300 64gb, eksakt samma tid vet ikke hvorfor den var helt lik, men benchet veldig høyt i benchmarks, i realiteten er noe dritt.

Lenke til kommentar

Problemet med iRAM, HyperOS og Acard produktene er at de blir begrenset av SATA interfacet.

Om man hadde fått det med PCIe 3.0 og hatt en intern SATA port til en SSD for backup og gjort differensial-lagring (bare forandret data) hadde det vært et veldig aktuelt produkt for entusiaster og arbeidsstasjoner.

 

 

 

Du har så rett GullLars.

Er jo underlig at produsentene ikke har gjort endringer på produktene sine på så mange år. Det har jo vært en eksplosiv endring i SSD fra vi pakket ut våre første SSD for hva snart 5 år siden?

 

Alle disse var jo ute da, men lite har skjedd med utviklingen. Selv ikke da Fusion IO lovet å revolusjonære verden eller OCZ Revo klarte disse luringen å endre på sine produkter. Og de hadde proukter ute før både Fusion og OCZ. De var så nære et virkelig entusiast produkt og likevel klønte de det til med å begrense produktet fremfor å ta utgangspunkt i de nye standardene som ble mainstream.

Lenke til kommentar

La oss si at du f.eks har et spill som du synes laster tregt, fordi vel... hardisken er treg på å lese små filer. Gimmicken med en RAMdisk er at RAM har en fart på flere gigabyte i sekundet, mens en HDD har en fart på... 30-50 MB/s under beste forhold, og dropper fort til 1-2 MB/s under "vanlige" forhold.

Så vis du har et program som gjør at du kopierer dataene til RAM, og så lurer OSet til å lese dette i stede for å lese disken, så får du syk ytelse der og da.

 

Ja tenkte på det men tenkte også at dette sannsynligvis ikke er så alt for enkelt å få til. RAMdisk kunne vært et greit alternativ for de som trenger såpass mye lagringsplass for programmer/spill at det blir for kostbart å ha alt på ssd. Selv har jeg gått litt amok med tanke på hvor mange spill jeg har installert så hadde vært problematisk om jeg skulle hatt alt på ssd. Det dumme med steam er jo at alt må være på en hdd, burde vært mulig å fordele spillene (og programmene) over flere hdd'er.

Lenke til kommentar

Jeg kjører tester nå forresten, som jeg vil si gjenspeiler "ekte bruk" og ikke bare lekebenchmarks som gir noen meningsløse "poeng".

 

TEASER:

Kopierte inn en 3,8Gb XML-konvertert relasjonsdatabase, dette tok 1 minutt og 32,85 sekunder.

 

Her er resultatene for sjekksum av 3,8Gb XML-konvertert relasjonsdatabase:

SHA256:

983A956E0CA725DC2E7438AB1C82AAFDD9C7BB99B91C8B21D955965FB1735DD1

 

Tid brukt (Millisekunder)

MD5: 15240

SHA256 (Buffer): 122405

SHA256: 126528

SHA256 FS: 126231

SHA256 BS: 122655

 

Nå kjører jeg i gang samme test på SAS-disker i Raid 0.

For ordens skyld kjøres dette på W3670 prosessor (6 kjernet Xeon) og jeg kjørte det opp på en 32Bit maskin og allokerte ram i det området man ikke får utnyttet RAM (pga. 32 bit begnresninger). Jeg lot også vær å lukke programmer jeg har oppe, men det er bare IE, Chrome og MSPaint.

 

Videre er det slik at maksimal CPUforbruk mot ramdisk viste seg å bli 44% og peak RAM-forbruk (av det som 32bit OS klarte å allokere) ble 2,09Gb mot RAMdisk.

 

Jeg vil altså si at jeg må komme tilbake til resultatene og jeg kan ikke uten videre si hvem som vinner av Disk vs Ramdisk. Jeg ser at sjekksum fra disk bruker mindre CPU, men allokerer mer RAM fra den RAM som 32bit OS kan allokere fra. (er oppe i 2,33Gb mot 2,09 mot ramdisk). Og jeg bruker nå i peak ca. 28% CPU mot 44% på RAMDISK.

 

Min mistanke er at disken vinner, men tiden vil vise :-) Jeg kommer tilbake med mer resultater etter en god lunsj.

 

PS dette gjør jeg med et egenutviklet program som jeg lagde for å benchmarke/guesstimate hvor lang tid det vil ta å gjøre slike operasjoner på store elektroniske arkiver.

Lenke til kommentar

Jeg har en ca. 20GB stor RAMdisk i maskina mi (husker ikke software for øyeblikket). Bruker den til å spille fra. Har laget et kjapt script som kopierer fra disk til RAMdisk. Loadingtimes er fantastisk morsomme =)

Dette er selvfølgelig en "iffy" løsning om spillet lagrer fremgang i sin egen katalog, da må du kopiere slikt tilbake til disk igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke en produsent lage en ekstern "harddisk" i form av RAM-disk, som har thunderbolt-grensesnitt da vel !!? Det måtte jo være et perfekt grensesnitt. Be produsenten stappe i noen lithium-ion batterier som backup.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke en produsent lage en ekstern "harddisk" i form av RAM-disk, som har thunderbolt-grensesnitt da vel !!? Det måtte jo være et perfekt grensesnitt. Be produsenten stappe i noen lithium-ion batterier som backup.

Fordi latency vil være såpass stor at mesteparten av hensikten vil forsvinne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...