Gå til innhold

AMD blåser støvet av RAM-disken


Anbefalte innlegg

I Windows XP hadde jeg et magisk program som på en nærmest overnaturlig måte klarte å utnytte den overflødige RAM-mengden som en RAM-disk. Jeg hadde totalt 8 GB RAM i pc'en, men Windows XP 32 bit klarer som kjent kun å utnytte 3,25 GB.. Med dette programmet fikk jeg en RAM-disk på 4,75 GB, og der hadde jeg all verdens midlertidige filer fra Opera (og MSN-logger, etc) for å minimere skrivingen til SSD'en. I tillegg skånet jeg de vanlige diskene, ved å spille av filmer fra RAM-disken mens diskene utførte andre oppgaver..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske utrolig at noen skulle tenke at det skulle være noe nytt eller spendende i det å dedikere en blokk med minne og formatere den med en filsystem. Det er en svært ueffektivt og tungvindt måte å lage en ramdisk sammenlignet med det som brukes på andre OS'er (som tmpfs på Linux, som er over 10 år gamle - og løsninger i RISKOS og Solaris som er sikkert 25 år gamle).

Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig at noen skulle tenke at det skulle være noe nytt eller spendende i det å dedikere en blokk med minne og formatere den med en filsystem. Det er en svært ueffektivt og tungvindt måte å lage en ramdisk sammenlignet med det som brukes på andre OS'er (som tmpfs på Linux, som er over 10 år gamle - og løsninger i RISKOS og Solaris som er sikkert 25 år gamle).

 

Det kan du gjernw si. Det ville uansett være gøy å se om man fikk det til. Alltid gøy å eksprimentere med ting man ikke har mye prakisk ærfaring med :)

 

Edit: Klart det ikke er mye nytt i det. Det gjør artikkelnavnet veldig klart, selv for folk som aldri har hørt om ramdisk. Hva AMD angår er de vel smått desperate for tiden.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
Kjipt om strømmen går ja... men hvorfor lager de bare ikke en RAM-disk med et backup batteri?

Hørt om bærbar PC? De har innebygget UPS. For private stasjonære er det egen UPS som gjelder.

 

Jeg så forresten reklame for en Supermicro U2(?) server med innebygget UPS her om dagen. UPS-en var ganske smart integrert med strømsparefunksjonene for å maksimere batteritiden når det gjelder. Her er mer info om det produktet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke en produsent lage en ekstern "harddisk" i form av RAM-disk, som har thunderbolt-grensesnitt da vel !!? Det måtte jo være et perfekt grensesnitt. Be produsenten stappe i noen lithium-ion batterier som backup.

Fordi latency vil være såpass stor at mesteparten av hensikten vil forsvinne.

 

Siden jeg er uvitende om hva Thunderbolt innebærer annet enn at jeg har fått med meg at det er en slags PCIe i eksternt format. Hva er forskjellen mellom PCIe internt og Thunderbolt, om man sammenlikner samme type PCIe signaleringsbredde, og da må man jo begrense seg til hva Thunderbolt maksimalt takler av PCIe-trafikk, så hva er svaret her?

 

 

Kilde til quote'ne under:

Thunderbolt combines PCI Express and DisplayPort into a serial data interface that can be carried over longer and less costly cables.

 

Thunderbolt can be implemented on PCIe graphics cards, which have access to DisplayPort data and PCI express connectivity, or on the motherboard of new devices, such as the MacBook Air.[4][21][33]

Thunderbolt controllers on the host and peripherals multiplex the PCIe and DisplayPort data into packets at the transport layer and demultiplex them at the destination

 

Bitrate 20 Gbit/s PCIe and DisplayPort

 

Når man ikke er helt stødig i benevnelser hva angår data. Her er PCIe i sammenlikning:

 

Per lane (each direction):

v2.x: 8 GB/s (80 GT/s)

 

Noen som gidder å forklare dette for oss som ikke kan tolke ting slik det kanskje skal tolkes. Hvor kommer latency, og hvor ille blir det i forhold til native PCIe på kortet når man kikker på PCIe-signaler kombinert med Display-port-signaler i Thunderbolt-kabelen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke en produsent lage en ekstern "harddisk" i form av RAM-disk, som har thunderbolt-grensesnitt da vel !!? Det måtte jo være et perfekt grensesnitt. Be produsenten stappe i noen lithium-ion batterier som backup.

Fordi latency vil være såpass stor at mesteparten av hensikten vil forsvinne.

 

Siden jeg er uvitende om hva Thunderbolt innebærer annet enn at jeg har fått med meg at det er en slags PCIe i eksternt format. Hva er forskjellen mellom PCIe internt og Thunderbolt, om man sammenlikner samme type PCIe signaleringsbredde, og da må man jo begrense seg til hva Thunderbolt maksimalt takler av PCIe-trafikk, så hva er svaret her?

 

Båndbredden er nok grei hvis kontrolleren på enden av kjeden er bra, men latency vil derimot ikke være bra, så da vil hele hensikten forsvinne. Thunderbolt kan sende PCIe-data, men det er innkapslet.

En slik RAM-drive vil ha følgende kjede:

CPU->PCIe->Thunderbolt->PCIe->Kontroller

Til sammenligning vil en SSD ha følgende kjede:

CPU->PCIe->Kontroller->Kontroller

Med andre ord vil en SSD ha kortere responstid, og CPUen bruker allerede RAM til IO-cache som har kortere latency, så RAM-drive er og blir meningsløst.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Skal man først bruke ramdisk bør minnet være koblet til den CPUen som skal bruke dataene. Sikring mot strømutfall kan enkelt gjøres med UPS og nedkjøringsrutiner når batteriet nærmer seg tomt. Linux lar seg vist kjøre fra ramdisk. Brukeren Del forklarte meg hvordan for noen år siden. Jeg fikk det aldri til og har ikke prøvd igjen, men det skal altså være mulig.

 

Men jeg leter etter tråden kan jeg ta med artikkelen Ramdisk i Linux fra

Wiki.diskusjon.no

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skal man først bruke ramdisk bør minnet være koblet til den CPUen som skal bruke dataene. Sikring mot strømutfall kan enkelt gjøres med UPS og nedkjøringsrutiner når batteriet nærmer seg tomt. Linux lar seg vist kjøre fra ramdisk. Brukeren Del forklarte meg hvordan for noen år siden.

Jeg vurderte å kjøpe en CyberPower DX 600E UPS Green Power, som tilbyr et verktøy for å lese ut strømdata (til og med for Linux og Mac OS X), så da kan jeg lage et program eller script som slår av maskinen etter lengre strømbrudd. Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Skal man først bruke ramdisk bør minnet være koblet til den CPUen som skal bruke dataene. Sikring mot strømutfall kan enkelt gjøres med UPS og nedkjøringsrutiner når batteriet nærmer seg tomt. Linux lar seg vist kjøre fra ramdisk. Brukeren Del forklarte meg hvordan for noen år siden.

Jeg vurderte å kjøpe en CyberPower DX 600E UPS Green Power, som tilbyr et verktøy for å lese ut strømdata (til og med for Linux og Mac OS X), så da kan jeg lage et program eller script som slår av maskinen etter lengre strømbrudd.

 

Den du har plukket deg ut er lineinteractive

http://en.wikipedia....le_power_supply

 

Det finnes også UPS'er som har noe større krav til hvilken strøm den produserer (Online UPS). KOSTER OGSÅ EN DEL MER

 

The online UPS is ideal for environments where electrical isolation is necessary or for equipment that is very sensitive to power fluctuations.

 

http://www.prisguide...120-700va-23848 (død på pristilbud)

 

https://www.google.c...iw=1440&bih=799

 

Ca kr 5000,- for akkurat denne modellen:

http://www.nettdata.no/eaton-powerware-9120-online-ups-700va

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...