Gå til innhold

FlYTTING av hovedstaden. PÅ tide NÅ ?


Running Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men de fleste bor på vestlandet?

Nei øst hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg mener at Oslo burde være hovedstad.

Lite logisk: De fleste bor IKKE i Oslo ;)

Er jo det :p er jo den største byen. Er landsdeler i Norge som har mindre befolkning enn hele Oslo.

 

At Oslo er den største byen innebærer IKKE at de fleste (av Norges befolkning) bor i Oslo.

 

Videre er det usikkert hvor lenge Oslo fortsatt ville være den største byen on hovedstaden flyttes.

 

Videre er det andre byer som er større hvor man kunne flytte hovedstaden: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_proper_by_population så størrelsen på byen ser ikke ut til å være tilstrekkelig begrunnelse for Oslo.

Lenke til kommentar

Hva med å beholde Oslo som hovedstad? Å flytte en hovedstad ville kostet enorme pengesummer, og bare å spekulere i gevinst tror jeg ingen her har verken kunnskap eller utdannelse til å gjøre. Man tar ikke en avgjørelse om å flytte en hovedstad med bakgrunn i at østlendinger har sittet med makta for lenge. Det kommer aldri til å skje, ta heller å kom med ideer til hvordan Oslo kan bli en bedre hovedstad. Den eneste måten vi får en ny hovedstad er om Oslo blir sprengt til fillebiter av en atombombe. Med andre ord, ikke en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et emne gående i begynnelsen av 2011, der jeg talte for at Vestlandet skulle bli sitt eget land. Jeg tok det så langt at jeg foreslå at Norge skulle splittes i fire mindre land, og tok meg tid til å lage kart over hvordan det burde ha vært, selv om navnene er litt humoristisk ment.

 

Jeg fikk litt kjeft for at jeg ekskluderte moldenserne fra gildet, og inkluderte sørlendingene. Long story short: de skarrer i Arendal, og Molde sier de "i" istedenfor "eg"..

post-229458-0-98476800-1351105824_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk litt kjeft for at jeg ekskluderte moldenserne fra gildet, og inkluderte sørlendingene. Long story short: de skarrer i Arendal, og Molde sier de "i" istedenfor "eg"..

 

Og kjeft burde du få. Eg blir djupt såra av at eg ikkje blir sett på som vestlending. Elles støttar eg konseptet.

 

EDIT: Røyndommen min er at trønderar meiner eg er vestlending, medan andre vestlendingar kan finne på å seie eg er trønder. Dei fyrstnemnde har sjølvsagt rett.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Jeg grublet lenge på det der. Etter timesvis med filosofering og semi-søvnløse netter konkluderte jeg med at grensen burde gå der jeg har tegnet den inn. Vi er hvertfall enige om at grensen må gå et sted. Dialektmessig går det et skarpt skille langs den grensen jeg har tegnet inn, like skarpt som mellom Dombås og Oppdal. I Oppdal og på Sunndalsøra snakker folk praktisk talt identisk, så der er det egentlig ingen naturlig grense. Er folk fra Sunndalsøra trøndere eller vestlendinger? Hvor vil du ha grensen mellom trøndere og vestlendinger?

 

Jeg mener at man i Molde føler en betydelig større "dragning" mot Trondheim enn mot Bergen. Og da mener jeg ikke at moldenserne foretrekker IKEA på Leangen i Trondheim fremfor Åsane i Bergen (det gjør vel sunnmøringene også). Kanskje vi kan kalle deg for en vest-trønder fra Vest-Trøndelag? ;-)

Lenke til kommentar

Jeg grublet lenge på det der. Etter timesvis med filosofering og semi-søvnløse netter konkluderte jeg med at grensen burde gå der jeg har tegnet den inn. Vi er hvertfall enige om at grensen må gå et sted. Dialektmessig går det et skarpt skille langs den grensen jeg har tegnet inn, like skarpt som mellom Dombås og Oppdal. I Oppdal og på Sunndalsøra snakker folk praktisk talt identisk, så der er det egentlig ingen naturlig grense. Er folk fra Sunndalsøra trøndere eller vestlendinger? Hvor vil du ha grensen mellom trøndere og vestlendinger?

 

Jeg mener at man i Molde føler en betydelig større "dragning" mot Trondheim enn mot Bergen. Og da mener jeg ikke at moldenserne foretrekker IKEA på Leangen i Trondheim fremfor Åsane i Bergen (det gjør vel sunnmøringene også). Kanskje vi kan kalle deg for en vest-trønder fra Vest-Trøndelag? ;-)

Men hvorfor er Sørlandet med i det nye landet er jo bare regionen Lister + 2 kommuner til på Sørlandet som er kategorisert som sør-vestlandsdialekt (av en eller annen merkelig grunn)

 

http://upload.wikime...%A5lgreiner.png

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg grublet lenge på det der. Etter timesvis med filosofering og semi-søvnløse netter konkluderte jeg med at grensen burde gå der jeg har tegnet den inn. Vi er hvertfall enige om at grensen må gå et sted. Dialektmessig går det et skarpt skille langs den grensen jeg har tegnet inn, like skarpt som mellom Dombås og Oppdal. I Oppdal og på Sunndalsøra snakker folk praktisk talt identisk, så der er det egentlig ingen naturlig grense. Er folk fra Sunndalsøra trøndere eller vestlendinger? Hvor vil du ha grensen mellom trøndere og vestlendinger?

 

Så lenge den ligg nord og aust for Romsdal er eg nøgd.

 

Jeg mener at man i Molde føler en betydelig større "dragning" mot Trondheim enn mot Bergen.

 

ALDRI! Vi forpestar Rosenborg meir enn vi forpestar Brann og Vålerenga. Elles er alle dei tre største byane i Noreg like framande for oss.

 

Kanskje vi kan kalle deg for en vest-trønder fra Vest-Trøndelag? ;-)

 

Det kan du ikkje :hrm: Vi snakkast seinare, eg skal take meg ein fisketur på sjøen medan eg syng "Mellom bakkar og berg".

Lenke til kommentar

Grunnen til at Agder er med er for å få med hele skarre-regionen i gildet. Den "offisielle" skarregrensen går mellom Tvedestrand og Risør. Dermed burde kanskje kommunene Gjerstad og Risør (som utgjør den lille "klumpen" øst i Aust-Agder på kartet mitt) vært utenfor, men visjonen min var jo ikke et land med kun skarrere.

 

Kartet var jo bare mitt forslag for fremtidige separatistpartier som er lei korrupsjonen, vennetjenestene og den politiske innavlen i Oslo. Om noen starter et vestlandsk separatistparti som inkluderer Romsdal istedenfor Agder går det helt greit for meg.

 

Men, diskusjonen her skal jo være om hvorvidt hovedstaden bør flyttes. Hovedstaden bør ikke flyttes, men Oslo bør være hovedstaden i et land som ikke omfatter Stavanger, Bergen og Ålesund.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at man i Molde føler en betydelig større "dragning" mot Trondheim enn mot Bergen.

 

ALDRI! Vi forpestar Rosenborg meir enn vi forpestar Brann og Vålerenga. Elles er alle dei tre største byane i Noreg like framande for oss.

 

 

 

 

Det at dere har større rivaleri med Rosenborg enn med Brann støtter vel poenget til NothingForever om at dere er mer tilknyttet Trondheim og trøndelag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...