Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke reise i overlyshastighet


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Greit, enten så er det jeg som er på bærtur eller så leser dere ikke eksemplene mine riktig.

 

Person A beveger seg med 299 792 458 m/s.. Person A ser lyset suse forbi i 299 792 458 m/s, raskere enn han selv.

 

Person B ser Person A, og observerer at han kjører likt med lyset Person B selv ser.

 

Person C kommer i 2(299 792 458) m/s raskere enn Person B. (Som vi later som har absolutt fart 0, for ordenskyld.)

Person C ser lyset suse forbi i 299 792 458 m/s, raskere enn han selv. .

 

Person B ser at person C kjører i fra det lyset han selv observer.

 

"Skyt meg om jeg tar feil" er forøvrig en metafor for at du skal ikke være redd for å si ifra hvis noe er feil. Jeg later som dere ikke viste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardrocktarzan: Utgangspunktet for ditt lille tanke-eksperiment er at det umulige blir gjort. Dersom A beveger seg med hastighet lik c, så vil ikke A observere c passere. c og A har samme hastighet. Gitt forutsetning at ingen masse kan akselereres til lysets hastighet, må både A og c være lys.

 

I neste ledd gjør du den samme feilen: Dersom person C beveger seg med en hastighet lik c, vil ikke C observere c passere. De har den samme hastigheten. Dette blir tredje gangen jeg serverer deg begrepet tidsdilatasjon - les opp om dette begrepet, for å forstå i større detalj hvorfor lyset alltid har hastigheten c, respektivt til observatør.

 

--

 

Når du beveger deg i nær-lyshastighet, forvrenger selve romtiden seg slik at lyset effektivt beveger seg i en hastighet c, relativt til deg. For en utestående observatør, si en sonde som registrerer når du og lyset passerer et arbitrært punkt, registreres den relative hastighetsforskjellen mellom deg og lyset, som er c-v, hvor v er din hastighet. Likevel er denne effekten hvor du observerer at lyset beveger seg fra deg i en hastighet lik c fullstendig reell og virkerlig (og forklarer for eksempel hvordan mange partikler fra solen treffer jordatmosfæren våres, til tross for at de har alt for liten levetid).

 

Det vi observerer er en geometrisk transformasjon, hvis representasjon ser slik ut: (1)/(sqrt(1-(v^2/c^2)). Denne transformasjonen gjenspeiler både fart hastighet(ikke det samme), tid og lengde, ettersom dette er kontengenter til tidrommet. Hastighet knytter direkte til kinetisk energi, og da også masse-energiloven, og alle disse forståelser er bundet til den forståelse vi har av denne transformasjonen. Når hastigheten blir lik c, bryter denne transformasjonen sammen.

Endret av cuadro
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Greit, enten så er det jeg som er på bærtur eller så leser dere ikke eksemplene mine riktig.

 

Person A beveger seg med 299 792 458 m/s.. Person A ser lyset suse forbi i 299 792 458 m/s, raskere enn han selv.

 

Person B ser Person A, og observerer at han kjører likt med lyset Person B selv ser.

 

Person C kommer i 2(299 792 458) m/s raskere enn Person B. (Som vi later som har absolutt fart 0, for ordenskyld.)

Person C ser lyset suse forbi i 299 792 458 m/s, raskere enn han selv. .

 

Person B ser at person C kjører i fra det lyset han selv observer.

 

"Skyt meg om jeg tar feil" er forøvrig en metafor for at du skal ikke være redd for å si ifra hvis noe er feil. Jeg later som dere ikke viste det.

 

Det virker som du er litt på bærtur ja. ;)

 

Synes disse videoene forklarer det på en ganske enkel måte.

 

http://www.youtube.com/watch?v=HHRK6ojWdtU

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=7h7tyQlpda4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg tror dere kanskje bør roe dere litt og ta dere tid til å lese denne artikkelen her:

 

NASA actually working on faster-than-light warp drive

Jeg har ikke lest akkurat den artikkelen der, men andre artikler om det samme. Av de fremkommer det at lyshastigheten fortsatt er en øvre fartsgrense, selv med denne motoren her. Det NASA forsker på er om man kan lage en innretning som klemmer sammen romtiden foran romskipet og strekker den ut bak. Resultatet kan bli en forflytting som hvis den hadde skjedd i et uendret rom ville representert en overlysfart, men lokalt i den deformerte romtiden vil lysfarten fortsatt være en øvre fartsgrense.

 

Også det å opprette såkalte ormehull har vært framsatt som en snarvei gjennom rommet, men også lokalt inne i ormehullet er lyshastigheten den øvre fartsgrensen. Fordelen med et slikt ormehull er at avstanden gjennom det er kortere enn på utsiden. Dermed kan man reise laaaangt på kort tid, men altså uten at man overstiger lyshastigheten.

 

Så verken ormehull eller NASAs warp drive rokker ved lyshastigheten som en øvre fartsgrense, men både ormehull og warp drive benytter snodige egenskaper med selve romtiden for å oppnå raskere forflytning fra ett sted i denne romtiden til et annet.

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter mye stirring på postene til Hardrocktarzan tror jeg at jeg har funnet ut hva han prøver å si:

 

Eks. 1: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre, Hardrocktarzan går med samme hastighet mot høyre. Du observerer begge hastighetene våre, og finner at hastighetsforskjellen er 2 m/s.

 

Eks. 2: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre. Hardrocktarzan lyser med en lommelykt mot høyre. Du observerer hastigheten min og hastigheten til lyset fra lommelykten, og finner at hastighetsforskjellen er c + 1 m/s.

 

Jeg ser verken at dette skal være et paradoks, kontroversielt eller i det hele tatt interessant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter mye stirring på postene til Hardrocktarzan tror jeg at jeg har funnet ut hva han prøver å si:

 

Eks. 1: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre, Hardrocktarzan går med samme hastighet mot høyre. Du observerer begge hastighetene våre, og finner at hastighetsforskjellen er 2 m/s.

 

Eks. 2: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre. Hardrocktarzan lyser med en lommelykt mot høyre. Du observerer hastigheten min og hastigheten til lyset fra lommelykten, og finner at hastighetsforskjellen er c + 1 m/s.

 

Jeg ser verken at dette skal være et paradoks, kontroversielt eller i det hele tatt interessant.

 

Poenget er at ingenting kan overskride c, så hastighetsforskjellen vil være c, ikke c+1 m/s

Endret av maikenflowers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mye stirring på postene til Hardrocktarzan tror jeg at jeg har funnet ut hva han prøver å si:

 

Eks. 1: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre, Hardrocktarzan går med samme hastighet mot høyre. Du observerer begge hastighetene våre, og finner at hastighetsforskjellen er 2 m/s.

 

Eks. 2: Du står i ro. Jeg går med hastighet 1 m/s til venstre. Hardrocktarzan lyser med en lommelykt mot høyre. Du observerer hastigheten min og hastigheten til lyset fra lommelykten, og finner at hastighetsforskjellen er c + 1 m/s.

 

Jeg ser verken at dette skal være et paradoks, kontroversielt eller i det hele tatt interessant.

 

Han Far, HRT og lyset går på samme rette linje. HRT går i 1 m/s, Han Far går i 2 m/s, lyset går i c.

Han Far ser at lyset han observerer beveger seg i c raskere enn han selv.

Han Far ser tilbake på HRT og observerer at lyset Han Far fortsatt ser går C+1 raskere enn HRT.

HRT derimot observerer akkuratt det samme lyset som Han Far så bevege seg med C i forhold til han selv. HRT observerer at lyset hanselv ser beveger seg c-1 raskere enn Han Far.

 

Dette betyr at i HRT og Han Far sine virkeligheter er det samme lyset(Samme fotonene) på forskjellige steder til samme lokaletid. Fotonet de begge ser har flyttet seg en meter lenger i Han Far sin virkelighet, noe som betyr at Han Far har opplevd 1/299 792 458 sekund mindre tid en HRT.

Når Han Far opplever 1 sek, så hadde han opplevd 1 + 1/299 792 458 sek i HRT sin virkelighet.

 

I praksis, bevger du deg 1 m/s raskere enn en annen i 299 792 458 sek så er du blitt 1 sekund yngre.

Det er som de sier, aktivitet er kilden til en laangt liv :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han Far, HRT og lyset går på samme rette linje. HRT går i 1 m/s, Han Far går i 2 m/s, lyset går i c.

Hva er hastigheten til Han Far, HRT og lyset målt relativt til? Det betyr alt i relativitetsteori.

 

Dessuten har jeg en mistanke om at Han Far vet at hastigheter ikke skal adderes på den naive måten, men slik. Han legger dermed sammen 1m/s og c og finner v = (1m/s + c)/(1+(1m/s)/c) = c.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror dere kanskje bør roe dere litt og ta dere tid til å lese denne artikkelen her:

 

NASA actually working on faster-than-light warp drive

Jeg har ikke lest akkurat den artikkelen der, men andre artikler om det samme. Av de fremkommer det at lyshastigheten fortsatt er en øvre fartsgrense, selv med denne motoren her. Det NASA forsker på er om man kan lage en innretning som klemmer sammen romtiden foran romskipet og strekker den ut bak. Resultatet kan bli en forflytting som hvis den hadde skjedd i et uendret rom ville representert en overlysfart, men lokalt i den deformerte romtiden vil lysfarten fortsatt være en øvre fartsgrense.

 

Også det å opprette såkalte ormehull har vært framsatt som en snarvei gjennom rommet, men også lokalt inne i ormehullet er lyshastigheten den øvre fartsgrensen. Fordelen med et slikt ormehull er at avstanden gjennom det er kortere enn på utsiden. Dermed kan man reise laaaangt på kort tid, men altså uten at man overstiger lyshastigheten.

 

Så verken ormehull eller NASAs warp drive rokker ved lyshastigheten som en øvre fartsgrense, men både ormehull og warp drive benytter snodige egenskaper med selve romtiden for å oppnå raskere forflytning fra ett sted i denne romtiden til et annet.

Det spørs hvordan du ser det. Om du sitter i en bil som kjører i 100km/t og klatrer fra baksetet til fremsetet, hvor raskt har du da beveget deg? For folk inne i bilen har du bare klatret i sakte tempo, men i forhold til alt utenfor har du beveget det i litt over 100km/t.

 

Det samme gjelder den greia NASA jobber med. Du har rett i at den ikke vil kunne la oss reise raskere enn lyset, men du tar samtidig feil. Uansett hvor raskt eller sakte den ringen rundt cockpiten drar vil det fra cockpiten se ut som om ringen står i ro. Selve farkosten (ring + cockpit) vil nok ikke bevege seg raskere enn lyset, men den vil likevel flytte seg raskere enn lyset. For å ta et jordisk eksempel vil lyset måtte dra helt opp på en fjellside og ned på andre siden, mens du kan dra med tilnærmet lysets hastighet tvert gjennom fjellet i en tunnel. Du vil ikke overstige lysets hastighet, men du vil likevel komme frem før lyset. Det er nok det det fartøyet til NASA vil prøve på, bare at fjellet er verdensrommet. Eller noe sånt. (les heller artikkelen, er vanskelig å forklare for en som ramlet ut av mattetimen på VK1.) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HRT og lyset går på samme rette linje. HRT går i 1 m/s, Han Far går i 2 m/s, lyset går i c.

Hva er hastigheten til Han Far, HRT og lyset målt relativt til? Det betyr alt i relativitetsteori.

 

Dessuten har jeg en mistanke om at Han Far vet at hastigheter ikke skal adderes på den naive måten, men slik. Han legger dermed sammen 1m/s og c og finner v = (1m/s + c)/(1+(1m/s)/c) = c.

Hastigheten til HRT og Han Far er relativt til den rette linjen de følger. Lysetfart er relativt til den rette linjen, HRT og Han FAR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå lest artikkelen, og kan ikke se at det stod noe annet der enn på http://www.forskning.no/artikler/2012/september/334239 og http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8326813

 

Selv om man endrer romtiden så vil lysfarten fortsatt være en øvre fartsgrense, også i denne endrede romtiden. Jeg er fullt klar over hva endring av romtiden innebærer, og selv om du påstår noe annet poengteres det i alle artiklene at lysfarten fortsatt er uoppnåelig og uoverstigelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HRT og lyset går på samme rette linje. HRT går i 1 m/s, Han Far går i 2 m/s, lyset går i c.

Hva er hastigheten til Han Far, HRT og lyset målt relativt til? Det betyr alt i relativitetsteori.

 

Dessuten har jeg en mistanke om at Han Far vet at hastigheter ikke skal adderes på den naive måten, men slik. Han legger dermed sammen 1m/s og c og finner v = (1m/s + c)/(1+(1m/s)/c) = c.

Hastigheten til HRT og Han Far er relativt til den rette linjen de følger. Lysetfart er relativt til den rette linjen, HRT og Han FAR.

Ok, da er problemet veldefinert. På grunn av måten hastigheter skal adderes på observerer ikke HRT at Han Far sin hastighet er 1 m/s, men ca 10-17m/s mindre enn dette. Både HRT og Han Far (og en observatør i ro på den rette linjen) observerer at lyshastigheten er 299792458 m/s.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Litt offtopic, men i forbindelse med ting nevnt i tråden.

 

At lyshastigheten alltid er konstant er så vidt meg bekjent feil.

 

http://en.wikipedia...._speed_of_light er litt interessant

http://en.wikipedia....wiki/Slow_light mere så, hvor lyset ble bremset ned til 17m/s

 

Når vi andre har snakket om lyshastigheten i denne tråden, så har vi snakket om lyshastigheten i vakuum, også kalt c.

 

De tilfellene som du linker til, at lyset bremses i ulike medium, er kjent. Men det er noe annet enn c.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett.

 

Tenkte mest på

While it is usually thought that no meaning can be ascribed to a dimensional quantity such as the speed of light varying in time (as opposed to a dimensionless number such as the fine structure constant), in some controversial theories in cosmology, the speed of light also varies by changing the postulates of special relativity. However, this would require a rewrite of much of modern physics to replace the current system which depends on a constant c.

 

Men der er vi vel på god vei utenfor og på vei inn i kontroversielle områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han Far, HRT og lyset går på samme rette linje. HRT går i 1 m/s, Han Far går i 2 m/s, lyset går i c.

Hva er hastigheten til Han Far, HRT og lyset målt relativt til? Det betyr alt i relativitetsteori.

 

Dessuten har jeg en mistanke om at Han Far vet at hastigheter ikke skal adderes på den naive måten, men slik. Han legger dermed sammen 1m/s og c og finner v = (1m/s + c)/(1+(1m/s)/c) = c.

Jo, sant, du har rett i det. Litt lenge siden jeg har gjort dette. Det går vel forøvrig ikke an å sammenligne hastigheten til to legemer i bevegelse uten å bruke den ene av dem som referansesystem, slik jeg prøvde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Folkens, det nytter ikke poste en formel og si det er bevis. Man må jo heller forklare hvorfor formlen er formulert sånn.

 

Her er grunnen til at overlyshastighet er umulig:

Lysets hastighet er c relativt til observatøren, dette gjelder for alle observatører(trenger ikke å være noe levende eller kunne se).

 

Person A står stille, lyset beveger seg c(300000km/s) fortere enn han.

Person B beveger seg i 10km/t, lyset beveger seg c fortere enn han også.

Person B observerer at alt lys beveger seg 300000km/s + 10km/t i forhold til person A)

Person C kjører romskip i 300000km/s lyser beveger seg c fortere enn han også.

Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s)

 

 

Lyset er en råkjører som alltid vil passere deg med c raskere enn deg. Du er sjangseløs i dette kappløpet.

 

Se for deg at lyset har øyne og du får lov å se igjennom de. Lys A kruser bortover i 1 m/s

Lys B passerer Lys A 300000km/s raskere. Lys A bestemmer seg nå for å Passere Lys B med en hastighet 300000km/s raskere enn Lys B. Lys B Gjør det samme. Lys A gjentar. Til slutt så beveger de seg i evig lengde per tid. Da tar lys A og lys B av seg armbåndsuret sitt, kaster det og bestemmer seg for å gi faen i alt som heter tid.

 

Kortsagt lyset tar alltid å kjører fra deg. Når du øker farten, så øker lyset. Lyset kjører allerede i evig fart, de gangene det konkurerer med seg selv. Og siden vi mennesker har masse, noe lys ikke har, trenger vi mer energi ettersom hvor fort vi vil kjøre. Lys kjører samme farten uansett hvor mye/lite energi det bærer.

Vis lys ikke har masse, hvorfor går ikke lyset igjennom alt da? D sies jo at svarte hull sluker i seg lys pga høy tyngdekraft, da må d være masse i lys da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...