Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke reise i overlyshastighet


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

 

Ja, dette er Einstein ene postulat i den spesielle relativitetsteorien som ligger til grunn når vi kommer opp i hastigheter nær lysets hastighet: Lysets hastighet er lik i alle treghetssystemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo ikke bare at man trenger "mer energi". Da hadde det latt seg løse.

Nei, uansett hvor mye energi du greier å nevne med et naturlig tall(eller reknestykke som gir et svar i naturlige tall) i joule.

(999999999999999999999999999999) delt på 00000000000000000000000000000000000000000000000.1= Svar, oppgitt i terra joule.

 

Er en energimengde du på fører noe som veier 1kg

Så vil du bare få objektet til å øke til en syyk fart, og lyset vil bare fortsette å bevege seg c raskere, enn objektet relativt.

Det sier jo ingenting om begrensningen hvor masse ikke kan reise med lyshastigheten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

Jo Person C vil se lyset som beveger seg i forhold til seg selv bevege seg i 600000km/s i forhold til Person A. Person A vil se det lyset som Person C ser bevege seg i 300000 km/s raskere enn seg selv.

Person C vil se person A gjøre kropps bevegelser kjempe raskt, mens person A ser Person C omtrent ikke bevege på øynene. (Forutsatt at vi later som de greier å holde øye på hverandre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

Jo Person C vil se lyset som beveger seg i forhold til seg selv bevege seg i 600000km/s i forhold til Person A. Person A vil se det lyset som Person C ser bevege seg i 300000 km/s raskere enn seg selv.

Person C vil se person A gjøre kropps bevegelser kjempe raskt, mens person A ser Person C omtrent ikke bevege på øynene. (Forutsatt at vi later som de greier å holde øye på hverandre)

 

Nei. Nå tenker du newtonsk, når du i virkeligheten skal tenke relativistisk. Igjen: Ingenting kan bevege seg med en fart større enn lysfarten ... Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i Einsteins spesielle relativitetsteori!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svada. Har du i det hele tatt prøvd å sette deg inn i konseptet relativitet?

Haha, sett lyset som referansepunkt og lyset vil bevege seg med c i hastighet relativt til annet lys og seg selv. Du sa det til og med selv:

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

:- )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

Jo Person C vil se lyset som beveger seg i forhold til seg selv bevege seg i 600000km/s i forhold til Person A. Person A vil se det lyset som Person C ser bevege seg i 300000 km/s raskere enn seg selv.

Person C vil se person A gjøre kropps bevegelser kjempe raskt, mens person A ser Person C omtrent ikke bevege på øynene. (Forutsatt at vi later som de greier å holde øye på hverandre)

 

Beklager, men dette fikk du ikke til. Tidsdilatasjonen du sikter til hører til i et gravitasjonsfelt (et kraftfelt hvor det er mulig å determinere et kartesisk koordinat, uten at det er arbitrært).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svada. Har du i det hele tatt prøvd å sette deg inn i konseptet relativitet?

Haha, sett lyset som referansepunkt og lyset vil bevege seg med c i hastighet relativt til annet lys og seg selv. Du sa det til og med selv:

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

:- )

Feil. Det er ikke mulig å sette lys som referanse.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Nå tenker du newtonsk, når du i virkeligheten skal tenke relativistisk. Igjen: Ingenting kan bevege seg med en fart større enn lysfarten ... Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i Einsteins spesielle relativitetsteori!

Jeg tror du misforstår, du tror 299 792 458 m/s er lysfarten. Det er bare hastigheten lyset beveger seg raskere enn observatøren. Lysfarten er ikke 299 792 458 m/s, den er nemlig c. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svada. Har du i det hele tatt prøvd å sette deg inn i konseptet relativitet?

Haha, sett lyset som referansepunkt og lyset vil bevege seg med c i hastighet relativt til annet lys og seg selv. Du sa det til og med selv:

Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke.

Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s.

:- )

 

Lysets hastighet er den samme i alle referansesystemer .........

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er resultater man kommer seg frem til ved å betrakte relativitet - noe du ikke gjør overhode. Finurlig nok, stiller tidsdilatasjonen med akkurat samme problem som energi-masseloven: Når hastigheten nærmer seg lyshastigheten, nærmer tidsdilatasjonen seg uendelig.

 

Det gir ingen mening å si at lyset beveger seg i c hastighet i forhold til en hastighet lik c, da tidsdilatasjonen i dette punktet er udefinert, og det finnes inget referansepunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lysets hastighet er den samme i alle referansesystemer .........

Ja det betyr at hvis jeg kjører i halvparten av 299 792 458: m/s. Så beveger lyset seg fortsatt i

299 792 458 m/s raskere enn meg.

 

Hvis jeg kjører i 299 792 457 m/s, så passer ikke lyset meg i 1 m/s men beveger seg fortsatt

299 792 458 m/s raskere...

Jepp, målt i forhold til deg. Men for en som du passerer i 299 792 457 m/s, så vil lyset du sender ut tilsynelatende gå 1 m/s raskere enn deg. Det samme lyset, målt fra to ulike refreranser. Dette er ikke pluss og minus, det er relativitet i krummet romtid. Det er magisk, sprøtt og en smule ulogisk. Men dette er målt gang på gang på gang. Uansett så underlig det høres ut så stemmer det. Lyshastigheten er ALLTID 299 792 458 m/s i forhold til alle referanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, målt i forhold til deg. Men for en som du passerer i 299 792 457 m/s, så vil lyset du sender ut tilsynelatende gå 1 m/s raskere enn deg. Det samme lyset, målt fra to ulike refreranser. Dette er ikke pluss og minus, det er relativitet i krummet romtid. Det er magisk, sprøtt og en smule ulogisk. Men dette er målt gang på gang på gang. Uansett så underlig det høres ut så stemmer det. Lyshastigheten er ALLTID 299 792 458 m/s i forhold til alle referanser.

Jeg er helt klar over det, men hvor har jeg sagt noe som strider mot dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lyshastigheten er ALLTID 299 792 458 m/s i forhold til alle referanser.

Jeg er helt klar over det, men hvor har jeg sagt noe som strider mot dette?

 

Flere steder i denne tråden, bl.a her:

Jo Person C vil se lyset som beveger seg i forhold til seg selv bevege seg i 600000km/s i forhold til Person A.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere steder i denne tråden, bl.a her:

Jo Person C vil se lyset som beveger seg i forhold til seg selv bevege seg i 600000km/s i forhold til Person A.

Ja.. Person C vil jo se(Greit vanskelig å måle med øyemål, men teoretisk) at Person A beveger seg mye saktere enn lyset han selv ser passere seg selv.

 

Person A vil observere at Person C beveger seg raskere enn lyset Person A observer passere seg selv med 300000km/s.

Altså Person A ser Person C kjøre fra lyset med ved at Person C beveger seg dobbelt så fort?

 

Skyt meg om jeg tar feil.

 

Redigering: Dobbelt post inne i posten

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...