Gå til innhold

Trenger hjelp til å ghoste pc


asle12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kalles kloning når man kopierer direkte fra en disk til en annen.

Backup er å lagre alt på et annet medium (f.eks en eksterndisk), og så legge det tilbake ved behov.

Image backup og restore gir samme resultat som kloning.

 

Windows 7 har en slik funksjon innebygget. Blir ikke mer gratis og enkelt enn det.

Lenke til kommentar

Det kalles kloning når man kopierer direkte fra en disk til en annen.

Backup er å lagre alt på et annet medium (f.eks en eksterndisk), og så legge det tilbake ved behov.

Image backup og restore gir samme resultat som kloning.

 

Windows 7 har en slik funksjon innebygget. Blir ikke mer gratis og enkelt enn det.

Hvor finner man den innebygde funksjonen?

Lenke til kommentar

Jeg har en HP EliteBook 8470p som har windows 7 home premium innstalert fra fabrikk. Jeg vil instalere windows 7 ultimate og slette alle partisjonene som er på pcen. Jeg vil derfor ta backup av den før jeg gjør det så jeg kan få tilbake fabrikkinnstillingene, så det jeg lurer på er hvordan skal jeg gjenopprette systemet igjen til home premiumen så jeg har laget image av?

Lenke til kommentar

Det gjøres ved å boote DVD'en, så er det et valg for å gjenopprette eller installere på nytt.

Har man ikke orginal Microsoft DVD så kan man laste ned en gratis oppstart ISO og brenne selv. Eller legge på minnepinne og boote fra USB.

Blir det ikke litt lite plass på en DVD? Jeg tenkte å lage et image til en extern harddisk, og så legge imagen over til synology serveren jeg har.

Lenke til kommentar

Image skal ikke legges på DVD. Jeg snakket om programmet du må kjøre for å gjenopprette.

Men dette kan ikke gjenooprette fra en server, image må gjenopprettes fra disken du lagde det på.

Hvis du må bruke en server så trenger du et mer avansert program. Mulig Clonezilla kan?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg har en HP EliteBook 8470p som har windows 7 home premium innstalert fra fabrikk. Jeg vil instalere windows 7 ultimate og slette alle partisjonene som er på pcen. Jeg vil derfor ta backup av den før jeg gjør det så jeg kan få tilbake fabrikkinnstillingene, så det jeg lurer på er hvordan skal jeg gjenopprette systemet igjen til home premiumen så jeg har laget image av?

 

Som nevnt tidligere i tråden her, kan du bruke det innebygde verktøyet i WIndows 7. Se en guide her (egentlig ment for overgang til SSD, men du kan bruke deler av den).

 

Og som Hårek nevner, har du ikke Windows 7 setup på DVD eller USB, så laster du ned ISO (lovlig) og lager deg det. Du kan lage en reparasjonsplate (brukes bl.a. til å legge tilbake systemavbildningen (imaget)) på samme sted som du oppretter systemavbildningen (imaget) i Windows.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...