Gå til innhold

Treningssenter truer meg for penger


Anbefalte innlegg

Hei

 

Første gang jeg trente på dette treningssenteret var for 8 år siden. Da skrev jeg under på en kontrakt som jeg rettmessig sa opp etter 2 år. Så begynte jeg for ettertiden å trene på et annet treningssenter, og det gjør jeg den dag i dag.

 

Jeg fikk aldri en faktura fra eieren av treningsenteret da jeg trente der, men nå i dag har han kontaktet meg og vil at jeg skal gjøre opp for meg.

 

Jeg sa til han at jeg ikke lenger er medlem hos deg, jeg har rettmessig sagt opp tjenesten hos deg flere år tilbake, og jeg forstår ikke hvorfor du kontakter meg nå når du ikke har sendt meg en eneste faktura den gangen jeg trente der.

 

Han svarte med å si: Hvis du er grei, så er jeg grei med deg. Jeg har brukt 1 million på dette treningssenteret her, og du skal komme og gjøre opp for deg. Kontrakten du skrev hos meg har vært løpende, og jeg har ikke fått noen oppsigelse fra deg. Så du må komme og gjøre opp for deg.

 

Jeg svarte: Jeg har ikke trent hos deg på flere år. Jeg leverte en skriftlig oppsigelse til deg personlig, og har aldri trent på treningssenteret siden. Jeg vil gjerne se den kontrakten du referer til.

 

Han svarte: Hvorfor må du være så vanskelig? Du kan jo være høflig og gjøre opp for deg. Jeg skjønner det at du tar det trikset der med å vise til kontrakten, men du får komme å gjøre opp for deg, så skal jeg være grei med deg. Hugs på at kontrakten har vært løpende.

 

Jeg svarte: Det har ikke vært et kundeforhold mellom oss på årevis. Jeg har skriftlig sagt opp hos deg, og jeg synes du er ignorant som ikke har registrert min oppsigelse. Jeg har ikke trent hos eg på årevis. Du har heller aldri sendt ut faktura til meg, og du har ikke langt frem et krav om betaling før nå.

 

Han svarte: Du får komme å gjøre opp for deg, så skal jeg være greit.

 

Jeg svarte: Det er ikke nødvendig å tigge penger av meg. Jeg har donert penger til Redd Barna, men jeg kommer ikke til å donere penger til deg.

 

Han svarte: Nei, nå får du bli voksen. Du får komme å gjøre opp for deg. Jeg har en liste på 50 stk som heller ikke har betalt, og det er ikke rettferdig at noen betaler mens andre slipper å betale.

 

Jeg svarte: Du har aldri sendt meg faktura, så hvordan skulle jeg kunne ha betalt deg.

 

Han svarte: Jeg kommer til å sende faktura til deg nå, og hugs at kontrakten har vært løpende, og den kommer til å bli dyr hvis du ikke vil gjøre opp for deg.

 

Jeg svarte: Kontrakten og mitt kundeforhold hos deg ble avsluttet for årevis. Mer har jeg ikke å si.

 

 

 

Så hva gjør jeg nå? Han truer meg for penger fordi han mener at kontrakten har vært løpende, mens jeg mener at kontrakten har blitt sagt opp, og jeg har heller ikke trent der på årevis.

 

Jeg kjenner nåværende medlemmer som trener på det treningssenteret, og de er misfornøyd med tjenesten. Utstyret er ødelagt, det blir ikke vasket der og hvem som helst kan komme inn der får å trene eller ødelegge for andre.

 

Så, får 8 år siden skrev jeg under på en kontrakt, og jeg leverte et skriftlig oppsigelse i hånden hans 2 år etter. Men nå mener han at jeg skal betale for å ha trent der, og i tillegg truer han med å ta seg betalt for alle årene helt frem til i dag fordi han mener at kontrakten er løpende.

 

Jeg blir helt dårlig når næringsdrivende behandler meg slik og skal tigge og true penger av meg. Det er ikke mitt ansvar å være "høflig" med han og betale han penger når han ikke engang kan sende ut faktura.

 

Vennligst hjelp meg her, å betale han en eneste krone er den siste tingen jeg vil gjøre. Han er en svindler og han har et rykte på seg for å drive skitten business. Han virket veldig desperat da han kontaktet meg.

 

Takker for alle innspill, hjelp og støtte her.

Endret av medlem-165337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye er det han krever av deg for dette løpende medlemskapet?

 

Jeg er ikke jurist, men jeg synes det høres ut som han driver skittent spill.

 

 

 

Jeg fikk aldri en faktura fra eieren av treningsenteret da jeg trente der, men nå i dag har han kontaktet meg og vil at jeg skal gjøre opp for meg.

Mener du at du aldri betalte for perioden der du faktsk var medlem?

Du burde nok ha betalt det for 6-8 år siden, men jeg tror det kravet er foreldet nå, etter 5 år..?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvor er trusselen? At vedkommende sier at han skal sende deg en faktura er i seg selv ikke en trussel, men helt normalt dersom man mener at man har ett økonomisk krav mot noen. Alle gjør dette.

 

Men, kravet fremstår jo som åpenbart merkelig. Det stopper dermed ikke vedkommende fra og forsøke og kreve det inn(via normal saksgang).

 

Ett par spørsmål. Betalte du noen gang for og ha trent der i det hele tatt? Dvs den perioden du faktisk brukte senteret? Og er dette registrert noen sted(nettbank)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke betalt for å trene der noen gang. Jeg fikk aldri tilsendt faktura selv om jeg minnet han på det da jeg trente der. Med andre ord vist jeg betalingsvilje. Jeg har ikke kopi av kontrakten eller min rettmessige oppsigelse, og har bedt han om å vise meg både kontrakt og oppsigelse, men det virker ikke som han holder tilbake både kontrakten og min rettmessige oppsigelse.

 

Han har ikke sagt hvor mye penger han krever fra meg, og han sier at hvis jeg er grei med han, så skal han være grei med meg og gi meg en redusert pris.

 

Jeg er enig i at det ikke er en trussel at han ønsker å prøve å sende meg en faktura for den gangen jeg trente der for mange år siden, og da går det under foreldingsloven.

 

Trusselen ligger i at han selv sier at han har en løpende kontrakt, og at i henhold til kontrakten så har jeg trent der i lengre tid, selv etter da jeg sa opp, og på bakgrunn av dette så truer han penger fra meg.

Endret av medlem-165337
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg hva du mener med trussel - dersom du ikke betaler litt med en gang krever han alt fordi du ikke sa opp for seks år siden, men om du samarbeider er han "snill" og frafaller (det påståtte) kravet fra de neste seks årene. Du får si at kravet fra seks år siden er foreldet etter foreldelsesloven pgrf 2, og at du sa opp avtalen i 2006. Han har følgelig ingen krav mot deg. Videre kommunikasjon får han ta ved å varsle om stevning, og så i retten/forliksrådet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle krav over 3 år er foreldet (jeg tror kun skattemyndighetene er untatt denne loven), så for tiden du var kunde der (6-8 år siden) er forlengst foreldet, og du trenger ikke å betale det. For resten av tiden han mener du skylder han, så virker det som om han bare prøver å få penger ut av det. Jeg ville bare ignorert det. Sender han deg faktura, send han skriftlig svar tilbake, og avvent. Sender han purring, så tvister du det igjen. Bare send skriftlig tilbakemelding hver gang, og behold svarene dine og eventuelle svar. Husk at det er han som må ta saken videre dersom han vil ha disse pengene, og da kan det være greit å vise til at du har meldt dine innsigelser. Går dette til inkasso, så ta saken til inkassoklagenemnda.

http://klagenemnda.inkasso.no/

 

Går dette til forliksrådet, så møter du opp, viser til dokumentasjonen din og svarene dine.

 

Jeg tror aldri i verden at han har noen sak her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...