Gå til innhold

Spørsmål om Islam? Spør meg :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Yep, GoT serien er fantastisk! Så bare å glede seg =)

Kan også anbefale Vikings - litt av samme stilen men basert på historien om Ragnar Lodbrok rundt år 800.

Nice, skal ut i pappaperm snart så trenger et par serier :p  :thumbup:

 

 

Oh, gratulerer!  :new_woot:

 

 

 

Ved en slik utfordring så er det en fordel å oppgi kriteriene på forhånd. Noe annet blir bare tåpelig. Hva vurderes utfordringen på?

Vet faktisk ikke, men man kan sikkert google det. Noen har sikkert svart på et lignende spørsmål.

 

 

Dette er grunnen til at utfordringen din er korrupt.. 

 

Du ber oss om å konkurrere mot Z og har på forhånd satt Z som både deltager og Z som målet, ingen vet spillereglene og du ønsker at dommerne i konkurransen skal være de som er mest bias til Z av alle menneskene på hele kloden, disse skal vurdere og gi karakter opp imot det de setter høyest av alt i hele verden, nemlig Z.. 

Så sier du at om vi ikke klarer dette så beviser det at bare gud kan ha laget Z. 

 

Uansett da, om vi sier at Koranen er verdens beste bok på alle mulige måter - hvordan kommer man seg så videre fra dette til at gud gjorde det/må ha skrevet boken?

Om i det hele tatt det skal være en mulighet at Allah skrev Koranen så må vi da først finne en måte å bevise at gud eksisterer right? Vi kan ikke ta noe som ikke er beviselig og bruke det som bevis for noe annet vi ikke vet eller ikke klarer å finne ut av.

 

Ting vi ikke vet, og ting vi ikke vet om vi noen gang kommer til å klare å finne ut av blir satt og brukt som et bevis for gud.

Opp igjennom de siste 2000 årene så har bevisene for gud bare minket og minket siden vi kan forklare mer og mer.

Om gud er noe som kan følges logisk ut ifra dette så er det en fellesbetegnelse på: "det vi ennå ikke vet"

Det vil si at Allah/gud i så fall er definisjonen på uvitenhet?  :glare:

Mye tyder også på at de Abrahamske religionene vokser seg sterke i elendighet, og blir utvannet og temmet når de blir utsatt for velstand som menneskerettigheter og sekulære lovverk, eller er det kanskje bare min egen bias? :p

 

Anyway, jeg synes ikke vi bør spille et spill uten spilleregler og uten nøytrale dommere :)

 

Ed: Er det ikke dessuten dødsstraff om en imam sier at noe er bedre/større enn Koranen?

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har noen spørsmål om Islam:

 

Hva er Muhammeds betydning i utviklingen av Islam?

 

Hvordan foregår pilegrimsreisen i Islam?

 

Kan du forklare meg ritualer og ritualenes betydning i Islam?

 

Skoleoppgave?

 

Er ikke en skoleoppgave, men spørsmål om bredere forståelse som ikke er lett å finne fram i læreverk. Derfor lurte jeg på hvordan du som muslim ser på disse spørsmålene.. Personlige meninger deles veldig sjeldent i bøker.

 

1. Profet Muhammad er den siste profeten i islam, gjennom han fikk vi Koranen.

 

2. Pilegrimsreise(hajj) er en av 5 islams søyler. Alle voksne muslimer, menn og kvinner, er påbudt å gjøre hajj (reise på pilegrimsreise til Mekka) minst en gang i livet. Det forutsettes at man er fysisk og økonomisk i stand til å gjennomføre pilegrimsreisen. (Syke og mentalt syke er unntatt fra denne plikten) alle skal ha på seg en hvit drakt, slik at alle ser like ut uansett status og rikdom. Skal gå rundt ka`bah 7 ganger,(den store svarte firekanten i Mekka)

http://www.islam.no/page11077309.aspx

3.Veldig bredt svar, no spesifikk du lurte på? Som en muslim har vi fem søyler som vi skal følge:

https://no.wikipedia.org/wiki/Islams_fem_s%C3%B8yler

 

1) Det er jeg klar over, men hvordan fungerer han i islam? Er han "idolet" slik som Jesus i kristendommen? Er Hadith inni Koranen, eller er Hadith en ekstra bok ved siden av Koranen?

 

2) Fint svar! Er det en slags emosjonell følelse dere kjenner ved pilegrimsreisen, eller kjennes det kun som en plikt som bare må gjøres?

 

3) Enig at den var litt for bred.. Altså ved å følge de fem søyler (trosbekjennelse, bønn, almisse, faste og pilegrim), hvorfor akkurat disse? Er det noe Muhammad fikk gjennom Allah?

Lenke til kommentar

Tillater meg å svare på 1), selv om jeg ikke er muslim, om ikke for annet enn å få tråden i mine innlegg for shits and giggles.

 

Jesus i kristendommen og Muhammed i Islam er ikke direkte sammenlignbare, fordi for kristne så er Jesus Gud. Men, Muhammed er Guds siste profet, og er den Koranen (Guds ord, bokstavelig talt) ble åpenbart til, så han er uten tvil the top dog blant menneskeheten. Sånn sett er han sammenlignbar med Jesus i kristendommen, men igjen, ikke direkte.

 

Hadither er ikke en del av Koranen. Hadither er fortellinger om Muhammed, hva han gjorde og sa. Koranen er Guds ord, hadither er ikke det. Det varierer også, blant forskjellige muslimske retninger, hvilke hadither som godtas og blir lagt vekt på (det finnes flere forskjellige). Noen retninger godtar ikke hadither i det hele tatt.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

1. En person som dømmer andre, viser ikke hvem personen du har dømt er, men det viser bare hvem du er som person.

 

2. For at vi skal leve et fredelig samfunn så er vi nødt til å respektere hverandre, uansett religion, tro, hudfarge, bakgrunn, kjønn, livssyn, nasjonal eller etnisk opprinnelse. Sant? smile.png

Du hevder å være religiøs, og står tro til koranen, men jeg kan kjapt bevise at du som mange mange andre tolker deres religion på deres egen måte. Jeg mener at enten støtter man noe hele veien, eller så er det bare å la være. Hva skal vi ikke troende tenke når så mange bare lager sine egne versjoner av religionen de mener de støtter ?

 

Du sier at man ikke skal dømme, men du støtter jo Allah. Han dømmer jo ALLE som ikke står tro til koranen. Så hvis du støtter en slik religion betyr det at du støtter og dømme alle som ikke er muslimer. Så sier du i punkt 2 at vi er nødt til å respektere hverandre uansett tro osv. I koranen står det jo rett ut at alle som ikke er troende til Allah er mennesker uten intelligens, og det er jo åpenbart også bare å dømme alle som ikke tror på Allah. 

Enten så lyver du og støtter koranen fullt ut og bare det lille jeg har poengtert er jo helt absurd, eller så mener du dét du har sagt så langt, og da tolker du bare koranen på din egen måte og er altså ikke 100% dedikert til troen. Uansett ikke en person jeg kunne stolt på. 

 

Mennesker og alt annet på jorden har en naturlig og ustoppelig utvikling fremover. Likeledes finnes det fortsatt såpass mange her på jorda som dedikerer hele livet sitt til gjenfortelleringer med ganske ekstreme meninger, presset ned i en bok som er langt forbi utgått datoen. Ettersom du selv sier at koranen sier at du skal reflektere over det du tror på, slår det meg at ingen enser å reflektere kjapt at: hmmm, denne boken begynner å bli ganske gammel, og har det kommet frem håndfaste beviser på mye av det som står der ? 

 

Personlig leter jeg hele tiden etter riktige meninger, for å komme frem til fakta, som er viktig i mitt liv. Derfor er jeg ateist. Noe av det viktigste i livet er å ha troen på seg selv. Derfor er jeg ateist. Livet er for kort til å vie fullt ut til noe som ingen kommer til å finne ut av er en sannhet. Derfor er jeg ateist. Folk lar seg styre 100% av en bok. Slike personer burde få info om psykologi, og nettopp det faktum at underbevisstheten vet ikke forskjellen på rett eller galt. Mye "rart" man kan begynne å tro på, og nettopp fordi det er så mange andre som tror, er det enda enklere å havne i samme felle.

Er ikke livet utfordrende nok som det er, enn at jeg skal dra inn en kjempestor usikkerhet ved å vie mitt liv til en bok ? Jo!

Lenke til kommentar

Du hevder å være religiøs, og står tro til koranen, men jeg kan kjapt bevise at du som mange mange andre tolker deres religion på deres egen måte. Jeg mener at enten støtter man noe hele veien, eller så er det bare å la være. Hva skal vi ikke troende tenke når så mange bare lager sine egne versjoner av religionen de mener de støtter ?

"Folk bør ikke tolke religionen deres på sin egen måte, fordi min tolkning åpenbart er riktig."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Du hevder å være religiøs, og står tro til koranen, men jeg kan kjapt bevise at du som mange mange andre tolker deres religion på deres egen måte. Jeg mener at enten støtter man noe hele veien, eller så er det bare å la være. Hva skal vi ikke troende tenke når så mange bare lager sine egne versjoner av religionen de mener de støtter ?

"Folk bør ikke tolke religionen deres på sin egen måte, fordi min tolkning åpenbart er riktig."

 

For et tøvete svar. Hvis det er millioner av ulike tolkninger av en religion, da forteller jo det meg at svært mange er veldig usikre på innholdet i boken, men fortsatt mener at religionen er det rette og sannheten her i livet, hvilket er veldig selvmotsigende.

Såklart blir det nyanseforskjeller, men når trådstarter står for det stikk motsatte av enkelte ganske harde meninger som står i koranen, da begynner jeg å lure veldig på hvordan noen i det hele tatt tør og fordype seg i en slik materie.

 

Jeg er fullt ut åpen for at folk har ulike meninger om saker og ting, det er det absolutt ingenting i veien med, men her snakker vi om troen deres, sannheten deres, om ganske store og omfattende temaer. En bok som koranen bør ikke være åpen for fri tolkning, for fri tolkning i en slik sammenheng betyr jo nettopp at de ikke tror på innholdet av den boken, og da er jo hele poenget borte.

Lenke til kommentar

Det følger ikke, ikke i det hele tatt.

 

Muslimer godtar at Koranen er Guds ord. Det er det det vil si at man er muslim. Hvordan man tolker Guds ord kommer i andre rekke, uenighet impliserer ingenting.

 

"En bok som koranen bør ikke være åpen for fri tolkning, for fri tolkning i en slik sammenheng betyr jo nettopp at de ikke tror på innholdet av den boken, og da er jo hele poenget borte."

 

Vel, nei. Det betyr at folk er uenige om hva Guds ord betyr, ingenting mer enn det. Når du påstår at de ikke tror på innholdet, så påstår du at du vet hva innholdet betyr. Det vil si, nøyaktig hva jeg skrev i forrige innlegg: Du mener å inneha den eneste riktige tolkningen. Å tolke noe bokstavelig er også en tolkning.

Lenke til kommentar

 

Fordi Koranen ble skrevet på arabisk.

Og?

 

 

Ingen imam du har sett til nå snakker sant? Og hvilke imamer har du sett? De VG har valgt å skrive om?

Vi ser omtrent daglig at noen har med seg et skjult kamera inn i en moske der en eller annen imam sitter å snakker om hat, og hvordan islam skal ta over samfunnet og nedsettende og hatefult om alle andre og når den ignorante idioten blir konfrontert med hatet sitt et par dager senere så står alle som en og juger så det lyser etter.

 

 

Hvorfor er muslimske menn så ryggradsløse at dere må dekke til små unger til og med for å ikke voldta dem? Det er jo grunnen til at muslimske kvinner går rundt med slør, ikke sant? For å hindre å bli voldtatt? Eller er det et religiøst plagg?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er muslimske menn så ryggradsløse at dere må dekke til små unger til og med for å ikke voldta dem? Det er jo grunnen til at muslimske kvinner går rundt med slør, ikke sant? For å hindre å bli voldtatt? Eller er det et religiøst plagg?

Det er et religiøst plagg, og damene velger selv å gå med dette og noen andre( min kone) feks går ikke med slør. Og tror du virkelig en voldtektsmann bryr seg om hu dama går med slør eller ikke? En annen ting, tror du sikher(mennene) går med turban fordi det er et relgiøst plagg eller fordi de er redd for å bli voldtatt?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har noen spørsmål om Islam:

 

Hva er Muhammeds betydning i utviklingen av Islam?

 

Hvordan foregår pilegrimsreisen i Islam?

 

Kan du forklare meg ritualer og ritualenes betydning i Islam?

 

Skoleoppgave?

 

Er ikke en skoleoppgave, men spørsmål om bredere forståelse som ikke er lett å finne fram i læreverk. Derfor lurte jeg på hvordan du som muslim ser på disse spørsmålene.. Personlige meninger deles veldig sjeldent i bøker.

 

1. Profet Muhammad er den siste profeten i islam, gjennom han fikk vi Koranen.

 

2. Pilegrimsreise(hajj) er en av 5 islams søyler. Alle voksne muslimer, menn og kvinner, er påbudt å gjøre hajj (reise på pilegrimsreise til Mekka) minst en gang i livet. Det forutsettes at man er fysisk og økonomisk i stand til å gjennomføre pilegrimsreisen. (Syke og mentalt syke er unntatt fra denne plikten) alle skal ha på seg en hvit drakt, slik at alle ser like ut uansett status og rikdom. Skal gå rundt ka`bah 7 ganger,(den store svarte firekanten i Mekka)

http://www.islam.no/page11077309.aspx

3.Veldig bredt svar, no spesifikk du lurte på? Som en muslim har vi fem søyler som vi skal følge:

https://no.wikipedia.org/wiki/Islams_fem_s%C3%B8yler

 

1) Det er jeg klar over, men hvordan fungerer han i islam? Er han "idolet" slik som Jesus i kristendommen? Er Hadith inni Koranen, eller er Hadith en ekstra bok ved siden av Koranen?

 

2) Fint svar! Er det en slags emosjonell følelse dere kjenner ved pilegrimsreisen, eller kjennes det kun som en plikt som bare må gjøres?

 

3) Enig at den var litt for bred.. Altså ved å følge de fem søyler (trosbekjennelse, bønn, almisse, faste og pilegrim), hvorfor akkurat disse? Er det noe Muhammad fikk gjennom Allah?

 

1.  Profet Muhammad, religiøs leder, og grunnleggeren av islam. Han har en stor rolle i islam ja, og er et eksempel å følge. Men dette er ikke en person vi ber til. Men en som vi erkjenner som Guds siste profet. Så nei han er ikke slik som Jesus i kristendommen. Fordi kristne tror han er Gud. Vi tror Jesus og profet Muhammad var vanlige mennesker.

Fun fact: Jesus er nevnt hele 25 ganger i Koranen, men profet Muhammad er kun nevnt 5 ganger. 

 

2. Garantert en følelse tipper jeg, har selv aldri vært i Mekka. Jeg ser ikke på det som en plikt. men heller noe jeg gleder meg til.

 

3.  De fem søylene er noe profet Muhammad fikk gjennom Gud ja.

:

Shahadah(trosbekjennelsen) Å erklære at man er muslim skjer ved at man uttaler trosbekjennelsen.

Salah(bønn) muslimer skal be 5 ganger daglig, resitere Koranen, be om tilgivelse, be om hjelp, og spørre om veiledning.

Zakat(almisse) 2,5% inntekten skal doneres bort til fattige etc.

Ramadan(fasten) Ramadan markeres fordi Muhammed mottok sin første åpenbaring på denne tiden, selvbeherskelse, tilgivelse, sympati for de som ikke har like godt som oss, osv..

 

Hadith er fortellingen om profeten Muhammad, ordet betyr også fortelling/tale. Ikke fra Koranen men fortellinger fra Koranen, og det finnes mange hadith bøker, noen anses som riktige andre ikke. 

Lenke til kommentar

 

Nei ville ikke innført noe av dette. Men tror du at damer ikke for lov til å kjøre bil er en sharia lov? Hvor finner jeg sharia lovboken?

 

Hva synes du om at andre muslimer ønsker dette, kjemper for det, dreper for det og dør for det?

 

For at damer ikke skal kjøre bil? Dette er en Saud Arabisk lov, ikke en sharia lov. Jeg spør deg igjen, tror du dette er en sharia lov? Og hvor finner jeg sharia lov boken??

Lenke til kommentar

 

 

Nei ville ikke innført noe av dette. Men tror du at damer ikke for lov til å kjøre bil er en sharia lov? Hvor finner jeg sharia lovboken?

 

Hva synes du om at andre muslimer ønsker dette, kjemper for det, dreper for det og dør for det?

 

For at damer ikke skal kjøre bil? Dette er en Saud Arabisk lov, ikke en sharia lov. Jeg spør deg igjen, tror du dette er en sharia lov? Og hvor finner jeg sharia lov boken??

 

Du kan se bort ifra det om å kjøre bil. Vil du ikke svare på spørsmålet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei ville ikke innført noe av dette. Men tror du at damer ikke for lov til å kjøre bil er en sharia lov? Hvor finner jeg sharia lovboken?

 

Hva synes du om at andre muslimer ønsker dette, kjemper for det, dreper for det og dør for det?

 

For at damer ikke skal kjøre bil? Dette er en Saud Arabisk lov, ikke en sharia lov. Jeg spør deg igjen, tror du dette er en sharia lov? Og hvor finner jeg sharia lov boken??

 

Du kan se bort ifra det om å kjøre bil. Vil du ikke svare på spørsmålet?

 

Hva om du svarer først?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei ville ikke innført noe av dette. Men tror du at damer ikke for lov til å kjøre bil er en sharia lov? Hvor finner jeg sharia lovboken?

 

Hva synes du om at andre muslimer ønsker dette, kjemper for det, dreper for det og dør for det?

 

For at damer ikke skal kjøre bil? Dette er en Saud Arabisk lov, ikke en sharia lov. Jeg spør deg igjen, tror du dette er en sharia lov? Og hvor finner jeg sharia lov boken??

 

Du kan se bort ifra det om å kjøre bil. Vil du ikke svare på spørsmålet?

 

Hva om du svarer først?

 

thought so....

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei ville ikke innført noe av dette. Men tror du at damer ikke for lov til å kjøre bil er en sharia lov? Hvor finner jeg sharia lovboken?

 

Hva synes du om at andre muslimer ønsker dette, kjemper for det, dreper for det og dør for det?

 

For at damer ikke skal kjøre bil? Dette er en Saud Arabisk lov, ikke en sharia lov. Jeg spør deg igjen, tror du dette er en sharia lov? Og hvor finner jeg sharia lov boken??

 

Du kan se bort ifra det om å kjøre bil. Vil du ikke svare på spørsmålet?

 

Hva om du svarer først?

 

thought so....

 

:glare:  :glare:

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

 

Det er et religiøst plagg, og damene velger selv å gå med dette

Veldig mange steder er dette "frivillig" tvang.... Så er det et religiøst plagg, så er det et plagg for å hindre muslimska menn fra å bli kåte, så er det.... og alltid er det menn som definerer hva dette er... Hva med å la kvinnene selv få bestemme?

Lenke til kommentar

 

Det er et religiøst plagg, og damene velger selv å gå med dette

Veldig mange steder er dette "frivillig" tvang.... Så er det et religiøst plagg, så er det et plagg for å hindre muslimska menn fra å bli kåte, så er det.... og alltid er det menn som definerer hva dette er... Hva med å la kvinnene selv få bestemme?

Kvinnene bør bestemme selv og skal bestemme selv om de vil gå med det eller ikke. En annen ting, tror du sikher(mennene) går med turban fordi det er et relgiøst plagg eller fordi de er redd for å bli voldtatt? Er sikher undertrykket? Velger de å gå med turban selv? Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...