Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det går an å legge opp ermene på en Barbour Liddlesdale, og eventuelt har prøvd?

 

Jeg fikk gjort det her i Stavanger. 

 

Det er et bånd nederst som må løsnes og settes på igjen, men det klarte de - men jeg var helt tydelig på hvordan jeg ville ha det.

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk, for jeg hadde spurt om det samme i en Barbour-butikk i England, og fikk som svar at det ikke gikk. Men der tok butikken altså feil, for resultatet ble immaculate. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har tips om skjorter som har litt større omkrets rundt halsen?

 

Sliter litt med at skjortene sitter fint på overkroppen, men blir sinnsykt trange rundt halsen. Ser heller ikke særlig bra ut med slips om man ikke får lukket den øverste knappen skikkelig.

 

Noen tips? Bonus om skjorten kan oppdrives i butikk i Stavanger og omegn :)

Lenke til kommentar

Noen som har tips om skjorter som har litt større omkrets rundt halsen?

 

Sliter litt med at skjortene sitter fint på overkroppen, men blir sinnsykt trange rundt halsen. Ser heller ikke særlig bra ut med slips om man ikke får lukket den øverste knappen skikkelig.

 

Noen tips? Bonus om skjorten kan oppdrives i butikk i Stavanger og omegn :)

 

Problemet med ferdigsskjorter i norske butikker er at utvalget er så begrenset. Hvis du finner en som passer i halsen, kan du risikere at den ikke passer i ermene, og motsatt.

 

Det finnes en rekke nettbuttiker som har godt utvalg der du kan finne skjorter som passer både i hals, ermer og på kroppen.

 

Charles Tyrwhitt er min favoritt med sitt tilbud: 4 skjorter til £100. De kommer i classic, slim og extra slim, enkle eller doble mansjetter. Og de varer i flere år. Best buy.

 

Men TM Lewin er heller ikke langt unna kvalitetsmessig, har lik pris, men ikke så utrolig utvalg i størrelser. Kanskje litt mer fashion-aktig.

 

Hvis du ønsker å gå opp et hakk kan du prøve Harvie & Hudson, de har litt bedre skjorter, men ikke samme rimelige pris, men også rimelig greit utvalg i størrelser. Fås i classic og slim størrelse, typiske britiske skjorter; konservative og stilige.

 

Har også noe skjorter fra Hawes and Curtis, uten at de har gjort så voldsomt inntrykk på meg. Helt grei.

 

Alle disse fire har gode nettbutikker i tillegg til fysiske butikker i Jermyn Street, London.

Alle (?) skjortebutikkene i den gaten har nettbutikk, men det er ikke mening i å bruke flere tusen på en skjorte på nettet; da drar du heller over og får laget en skjorte til deg. Noe som ikke nødvendigvis er bedre enn en ferdigskjorte. Men opplevelsen er jo noe helt annet, og alle burde unne seg det i alle fall én gang i livet.

Lenke til kommentar

Volt har vel ganske godt rykte, noe Moods of Norway ikke har. Men selv har jeg ikke noen praktisk erfaring med noen av dem.

 

Jeg har kikket på flere plagg fra MoN, og det er aller enkleste og billigste konstruksjon og derfor er de alvorlig overpriset. Men så lenge det er fashion og folk er villig til å betale, så kan de få den prisen de forlanger.

Lenke til kommentar

Største forskjellen mellom Volt og MoN blir design. Volt (These Glory Days, Oscar Jacobson, J. Lindberg, osv) virker å ha veldig Italiensk stil nå fortiden. Naturlige skuldre, høye og brede jakkeslag, veldig slim snitt, half-lined, osv. 

 

MoN blir har egentlig ekstremt anonymt snitt. De har definitivt kuttet ned på harry mønster, men skal jeg være ærlig så ser dressene ut som overprisa Dressman. 

 

For pengene ville jeg gått for noe fra Volt, dersom valget bare sto mellom de to. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Var innom Volt for å se hvilket utvalg de har, og fant en jeg likte. Jeg hadde ikke tid til å lete etter en ledig ansatt, så er det noen som vet om hvor mye det koster å få lagt opp ermer etc. slik at dressen passer best? Hva på dressen er mulig å få lagt opp, egentlig?

Lenke til kommentar

Har en Oscar Jacoboson fra Volt som sitter veldig fint - kan ikke si så mye om slitestyrke/kvalitet over tid da den får begrenset brukstid, men den ser hvertfall bra ut. Har en lokal sydame jeg bruker til fiksfaks, opplegg pleier å koste en hundrelapp - jeg kjøpte en Lagerfeld-dress samtidig som Jacobson-dressen, og da jeg synes Lagerfeld-buksen var noe vid og ikke optimal i passformen fikk jeg henne til å sy den om til en kopi av Jacobson-buksen - hun tok altså inn lår, liv og legger samt la opp - kostet meg 350kr tror jeg. Men nå er hun uforsvarlig billig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg 4-5 skjorter av TM Lewin da jeg var i London, men han opplyste visst feil størrelser eller noe sånt, for skjortene passet ikke like godt som skjorta jeg prøvde på meg i butikken. I tillegg ga de meg et par skjorter som ikke var slim fit og sånne ermer der man setter inn sånne egne knapper (kan ikke navnet på dem), noe jeg opprinnelig skulle ha. Må derfor selge disse skjortene, da jeg hverken har kvittering lenger (tror jeg) og ikke skal tilbake til london i nærmeste fremtid. Hvor mye tror dere skjortene er verdt? Jeg kjøpte en pakke på 4-5 skjorter til 130 pund

Lenke til kommentar

Kjøpte meg 4-5 skjorter av TM Lewin da jeg var i London, men han opplyste visst feil størrelser eller noe sånt, for skjortene passet ikke like godt som skjorta jeg prøvde på meg i butikken. I tillegg ga de meg et par skjorter som ikke var slim fit og sånne ermer der man setter inn sånne egne knapper (kan ikke navnet på dem), noe jeg opprinnelig skulle ha. Må derfor selge disse skjortene, da jeg hverken har kvittering lenger (tror jeg) og ikke skal tilbake til london i nærmeste fremtid. Hvor mye tror dere skjortene er verdt? Jeg kjøpte en pakke på 4-5 skjorter til 130 pund

På eBay selges nye TM Lewin skjorter for i underkant av £20 per skjorte. Så noe i den duren, tipper jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til prisen så er det egentlig ikke så mye annet i Norske butikker, da 99% uansett vil være limte(fused) dresser med ganske generelle snitt, for å passe mest mulig folk. Noen har finere stoff enn andre, men selve kvaliteten er så som så. Om du finner en som sitter fint, så ser jeg ingen problem. Fit is king, mener nå jeg.

 

Men personlig ville jeg kanskje sett på suitsupply. De har finere snitt og stoff, men det kan være litt vrient å finne størrelsen sin. (De har dog gratis retur). Du har rett og slett flere valg, som kan passe kroppen din bedre. Problemet med Moods er at dressene er litt "one model fits all", som selvfølgelig ikke fungerer i praksis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til 4000 kan du få endel OK dresser, som nevnt over er det aller viktigste hvordan den sitter, dersom du ikke er som Dag og bruker dress daglig. Er den mest til julebord, bryllup og 17 mai er det viktigste hvordan den sitter. I prisgruppen 4000 hadde jeg gått innom type dressmann og volt og prøvd på før jeg bestemte meg.

Husk også at dersom jakken sitter som et skudd mens buksen er litt løs eller lang, så får du fort sydd inn/opp en bukse på mål for en 300-lapp.

Lenke til kommentar

  :thumbup: til dressmann! Av alle dressene jeg prøvde satt deres slim-fit best på. Men slim-fit modellene er ikke 100% ull...

For min del så trekker mange dresser skuldrene mine fram, slik at jeg får dårlig holdning. Hva er det som er feil med den da? 

For stram i brystet?  

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...